Římanům 14,5-9.

(Kázání Nový zákon -> 06 Římanům)

Text:

Římanům 14,5-9.
5
Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení.
6
Kdo zachovává určité dny, zachovává je Pánu. Kdo jí, dělá to Pánu ke cti, neboť děkuje Bohu; a kdo nejí, dělá to také Pánu ke cti, neboť i on děkuje Bohu.
7
Nikdo z nás nežije sám sobě a nikdo sám sobě neumírá. Žijeme-li, žijeme Pánu,
8
Umíráme-li, umíráme Pánu. Ať žijeme, ať umíráme, patříme Pánu.
9
Vždyť proto Kristus umřel i ožil, aby se stal Pánem i mrtvých i živých.

Čtení:

Římanům 14,1-17.
1
Bratra ve víře slabšího přijímejte mezi sebe, ale nepřete se sním o jeho názorech.
2
Někdo třeba věří, že může jísti všechno, slabý však jí jen rostlinou stravu.
3
Ten, kdo jí všecko, nechť nezlehčuje toho, kdo nejí, a kdo nejí, nechť neodsuzuje toho, kdo jí; vždyť Bůh jej přijal za svého.
4
Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? O tom, zda obstojí či ne, rozhoduje jeho vlastní pán. A on obstojí, neboť Pán má moc jej podepřít.
5
Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení.
6
Kdo zachovává určité dny, zachovává je Pánu. Kdo jí, dělá to Pánu ke cti, neboť děkuje Bohu; a kdo nejí, dělá to také Pánu ke cti, neboť i on děkuje Bohu.
7
Nikdo z nás nežije sám sobě a nikdo sám sobě neumírá. Žijeme-li, žijeme Pánu,
8
Umíráme-li, umíráme Pánu. Ať žijeme, ať umíráme, patříme Pánu.
9
Vždyť proto Kristus umřel i ožil, aby se stal Pánem i mrtvých i živých.
10
Proč tedy, ty slabý, soudíš svého bratra? A ty, silný, proč zlehčuješ svého bratra? Všichni přece staneme před soudnou stolicí Boží.
11
Neboť je psáno: 'Jako že jsem živ, praví Hospodin, skloní se přede mnou každé koleno a každý jazyk vyzná, že jsem Bůh.'
12
Každý z nás tedy sám za sebe vydá počet Bohu.
13
Nesuďme už tedy jeden druhého, ale raději posuďte, jak jednat, abyste nekladli bratru do cesty kámen úrazu a nepůsobili pohoršení.
14
Vím a jsem přesvědčen v Pánu Ježíši, že nic není nečisté samo v sobě, ale tomu, kdo něco pokládá za nečisté, je to nečisté.
15
Trápí-li se tvůj bratr pro to, co jíš, nežiješ už v lásce. Neuváděj tedy svým jídlem do záhuby toho, za nějž Kristus umřel!
16
Nevydávej v potupu to dobré, co jste přijali.
17
Vždyť království Boží není v tom, co jíte a pijete, nýbrž ve spravedlnosti, pokoji a radosti z Ducha svatého.

Postup:

1)
Otázka po naprosté jednotě církve, sboru.
a)
Problém od začátku církve.
b)
Všude tam, kde jsou lidé.
c)
V církvi nejsou andělé.
2)
Odjakživa existuje v církvi (upřímné) přání, aby jednota byla.
a)
Měla by být.
b)
Víc nás toho přece spojuje než rozděluje.
c)
Ekumenické snahy mezi církvemi.
d)
Uvnitř sboru je též mnohdy velmi nutný zápas o jednotu.
e)
Tříštění je patrné a aktuální zvláště u evangelíků.
3)
Řím. Aktuální otázky živé ve sboru. Někdy to šlo, tak říkaje, až na ostří nože.
a)
Pití vína.
b)
Maso zasvěcené modlám.
c)
Držet určité dny jako zvláštní. Svátky. Neděle.
4)
Směrnice pro jednotu církve..
a)
Ne uniformita.
b)
Stálý zápas.
c)
Pracovité, nepohodlné úsilí.
d)
Vzájemný respekt a tolerance. V oblasti víry i projevů víry a z víry.
5)
Konkrétní otázky. Pro některé členy církve dnes.
a)
Víno. Ne propagace alkoholismu. JK též pil víno.
b)
Vegetariánství. Nepodloženo v bibli. Ne z náboženských důvodů.
c)
Kino. Divadlo. Televize. Tanec. Kouření. Šminkování.
d)
Nošení (resp. Nenošení) kravaty. V šedesátých letech 20. Století nenošení kravaty v naší církvi aktivně prosazoval jeden významný představitel pietistické zbožnosti jako projev a výraz vyznání víry. Asi po dvou letech však tento propagátor bezkravatového vyznavačství opět začal vázanku nosit.
e)
Dieta je věc zdravovědy.
f)
Držení neděle a ne např. Modrého pondělka. Mimo jiné jde i o praktické důvody. Vžitá je neděle. Moderní rytmus života je takto už nastaven.
g)
Karafiát. Nejezdil v neděli tramvají.
1.
Ale taxikem ano. Taxikáři byli tehdy soukromníci. Hřích nesvěcení neděle šel tedy na jejich triko. Taxikáři nebyli zaměstnanci, jak tomu bývá většinou dnes.
2.
Řidiči tramvaje byli zaměstnanci, museli konat svou práci, svou službu.
h)
Mladý člověk nechce jít do špatné společnosti. Chvályhodné.
6)
Mít odvahu držet vlastní přesvědčení i v církvi.
7)
Držet své. Ale nepohoršovat bratra.
a)
Citlivé nuance.
b)
Nenarušit jednotu církve.
c)
Silnější ve víře by měl mít víc rozumu a ohledu a ohleduplnosti vůči slabšímu ve víře.

Poznámky:

1)
Silní a slabí ve víře.
a)
Sociální pozadí v Římě.
b)
Bohatí neměli problémy s jedením jakéhokoliv masa.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.