Římanům 13,11-14.

(Kázání Nový zákon -> 06 Římanům)Advent.

Text:

Římanům 13,11-14.
11
Víte přece, co znamená tento čas: už nastala hodina, abyste procitli ze spánku; vždyť nyní je nám spása blíže než byla tenkrát, když jsme uvěřili.
12
Noc pokročila, den se přiblížil. Odložme proto skutky tmy a oblečme se ve zbroj světla.
13
Žijme řádně jako za denního světla: ne v hýření a opilství, v nemravnosti a bezuzdnostech, ne ve sváru a závisti,
14
Nýbrž oblečte se v Pána Ježíše Krista a nevyhovujte svým sklonům, abyste nepropadli vášním.

Čtení:

Římanům 12,9-21. 1 Janova 1,1-10. Matouš 21,1-9.

Postup 1:

1)
Advent.
a)
Příhodný čas.
1.
Přítomná chvíle.
2.
Čas naděje.
3.
Poznat příhodnost času.
b)
Nespokojenost člověka.
1.
Nadávání: Doba, v níž žijeme.
2.
Iluze: Lepší možnosti v jiné době.
3.
Dojem či výmluva: Nepříhodnost času.
4.
Dopad i na křesťany: Propadají tomu i křesťané.
5.
Ochuzení svého života: Zatracování doby svého života.
c)
Útěk ze své doby.
1.
Uzavírat se jí.
2.
Přeskočit.
3.
Nebrat vážně svou dobu, svůj život.
4.
Ale jak jinak žít? Kam jinam skočit?
d)
Okolí kolem Pavla:
1.
Pravý křesťanský život je v extazích. Zážitky z jiného světa.
2.
Usnutí na budoucnosti. Nezajímá je přítomnost.
2)
Pavel: Vždyť jste poznali příhodnost času. Co to umožňuje: Setkání s Boží věrností.
3)
Boží věrnost. Lze ji vidět v přítomnosti, v minulosti, v budoucnosti.
4)
Noc pominula. Den se přiblížil. Bůh už začal konat své dílo.
5)
Přítomnost.
a)
Chaos.
b)
Pomíjitelnost.
c)
Bůh přemohl chaos smrti.
6)
Blíží se den.
a)
Ještě je ale noc.
b)
Náznaky.
1.
Ptáci se probouzejí.
2.
Doba, kdy se nejlépe spí.
c)
Vysvobození.
1.
Z konkrétních projevů zla.
2.
Výzva: Probudit se ze sna.
7)
Noc trvá.
a)
Smrt stále koná své dílo.
1.
Ale už se blíží světlo.
2.
Mezidobí.
b)
JK vstal z mrtvých.
1.
Zlý pes (ďábel, hřích, smrt) je už na řetěze, i když na hodně dlouhém.
2.
Záblesky svítání.
8)
Důsledky:
a)
Negativně: Odvrzte tedy. Jsou vyjmenovány tehdy aktuální (ale nejen tehdy) zlé věci.
b)
Pozitivně: Oblecte se v oděv světla.
1.
Doslova: zbroj světla.
2.
Šat pro den, pro denní světlo.
c)
Naděje našeho času.
9)
Chodit jako ve dne.
a)
Ne v hodování a opilství.
b)
Ne smilstvo a chlípnost.
c)
Výčet neřestí. Katalog aktuálních neřestí.
1.
Je to hodně konkrétní.
2.
Jak se zdá, tyto neřesti se týkaly i křesťanů.
3.
Na druhé straně: Obrazné vyjádření.
10)
Uzavřeno charakteristickým obrazem: Nepečujte o tělo podle žádostí jeho.
a)
Dnešní řeč (vyjádření): Nebudovat si svou existenci v chtivé žádostivosti, která nebere v úvahu ani Boha, ani člověka.
b)
Podstata hříchu: žádost, chtivost, soustředěnost jen k sobě.
c)
člověk se zaprodá své chtivosti.
1.
Nemá plnou radost.
2.
Jen lživá napodobenina pravého a plného života.
d)
člověk žije jen pro sebe.
1.
Mnohý konec mnohých: Orgie. Zvrhlosti.
2.
Už ve starověku se rozvíjel obchod či průmysl v oblasti lidské žádostivosti a zvrhlosti.
3.
Jedná se především o ty, kdo na to mají. Kdo jsou přesycení možnostmi svého života. Mohou si dovolit všecko nebo alespoň kde co.
4.
Bible se nebojí mluvit o velmi přízemních věcech života.
11)
Pavel volá z nočního podniku a jeho příjemností do úkolů dne. Nepřitažlivá výzva pro přítomné v nočním podniku.
12)
Pozvání k bohoslužbě.
a)
Služba Bohu.
b)
Konkretizovat. Co to vlastně znamená: Sloužit Bohu.
c)
Nový vztah ke člověku vyrůstá z nového vztahu k Bohu.
d)
Nové společenství věřících.
1.
Společenství vzájemné otevřenosti, důvěry, solidarity.
2.
Nezapomíná se na slabé.
3.
Míra vřelosti lásky.
e)
Dluh světu.
1.
Z víry.
2.
Misie.
13)
Výzvy se mají stát reálnou skutečností.
a)
Pro jednotlivce i pro sbor.
b)
Oblecte se v PJ.
c)
Dát se utvářet mocí JK.
d)
Procitnout ze svých snů.
1.
Co člověk dokáže.
2.
Co ještě dokáže.
e)
Procitnout i z hororů o své neúspěšnosti a neschopnosti.
f)
Vysvobození od JK. Konkretizovat.
g)
Přítomnost JK po všechny dny.
h)
Výzbroj světla.

Postup 2:

1)
Co potřebovali slyšet křesťané v Římě.
a)
Co potřebujeme aktuálně slyšet my.
b)
V něčem jiné akcenty.
c)
Bohatství zvěsti.
2)
Víte.
a)
Co víme a co máme vědět.
b)
Advent.
1.
První a druhý příchod JK.
2.
Má to své důsledky.
3)
Tento čas. Contra budoucnosti. Nový aeon (věk). Pod zorným úhlem Kristovy parusie, druhého příchodu. Důsledky.
a)
Nastala hodina procitnout ze spánku.
1.
Nikomu se moc nechce procitat.
2.
Spánek.
- Odpočinek.
- Ale i příprava na další práci.
- Zde: Stav ne-bdělosti.
b)
Nyní jsme spáse blíž než tehdy, když jsme uvěřili.
1.
Růst víry.
2.
Víme o tom víc než dřív.
- Jsme blíž konci, parusii.
- Advent, druhý příchod.
c)
Noc pominula, den se přiblížil.
1.
Vnějšně noc ještě probíhá.
2.
Je ale jasné: už je kuropění.
- Mátožný polospánek.
- chce se ještě spát.
4)
Důsledky. Co dělat.
a)
Odložit skutky tmy. Co nesnese světlo.
b)
Obléci se ve zbroj světla. Zápas. Ne hovění si v posteli.
c)
Žít řádně jako za denního světla. Na všecko je vidět.
d)
Co vše bylo v Římě, ve sboru.
1.
Hýření, opilství, nemravnost, bezuzdnost.
2.
Svár. Závist.
3.
Co my?
4.
Křesťané v Římě měli pohanský původ. Ještě před nedávnem to byli aktivní pohané.
e)
Obléci se v PJK. Obraz. Živ jsem pak již ne já, ale živ je ve mně Kristus.
f)
Nevyhovovat svým smyslům.
g)
Abyste nepropadli vášním.
5)
Závěr. SB je určeno těm, kdo chtějí v životě počítat s tím, že žijí svůj život před Kristem.
a)
JK je pán.
b)
Pak není nic těžkého.
c)
Koho máme rádi, toho respektujeme.

Postup 3:

1)
Probudit se už ze spánku. Brzo.
a)
Ve starověku nebyla elektrika. Vstávalo se dřív. Využívalo se denního světla.
b)
My vstáváme později. Nerentabilní využití denního světla.
c)
Kdo určí a stanoví, kdy vstávat. Pavel: Mimořádné okolnosti. Tak důležité, že je nutno vstát.
2)
Spása je nám blíž, než když jsme uvěřili.
a)
Růst víry. Víc jsme poznali.
b)
Posun času. Z Boží strany. Jdeme blíž k cíli.
3)
Skutky tmy. Nechceme, aby je bylo vidět.
4)
Sklony. Pak přistupuje vyšší stupeň: vášně.
a)
Sklon: Sobectví, egoismus, soběstřednost.
b)
Vášeň: Člověk nekouká napravo, nalevo. Prosazuje hlava nehlava sebe. Když prosazuje určité myšlenky, pak je sám v pozadí. Vvlastní zájmy hrají nepominutelnou roli. Přihřát si svou polívčičku. Něco z toho mít.
5)
Vášeň narušuje společenství církve a vztah k Bohu. Doklad neporozumění víře, parusii.
6)
Zbroj světla.
a)
Světlo se nebojí zřejmosti, veřejnosti.
1.
Všichni to mohou vidět.
2.
Veřejný charakter života církve.
b)
Zbroj. Boj. Zápas. Ne pohodlí. Námaha. Brnění. Těžké. Nemotornost. Nepohodlí.
7)
Skutky temnoty.
a)
Viditelné. Hýření.
b)
Závist. Svár. Napětí mezi lidmi.
c)
Mravní lhostejnost. Indiferentnost. Nezájem. Laxnost. Nejde o pravdu. Pohodlně prožít život. To chce klídek, že ano?
8)
Nevstáváme dobrovolně. Budík. Budíček. Jít do práce.
9)
Paprsky nového věku do života.
a)
Pro naše dobré.
b)
Šťastný život.
c)
Lepší život, který snese světlo.
10)
Příchod nového věku.
a)
Posvítí si na svět, do církve, do srdce člověka.
b)
Nový život pro nás. Něco kvalitativně jiného, lepšího.

Poznámky:

1)
Římanům 12,1-2. Nepřipodobňovat se světu. Konec mravní laxnosti.
2)
Běžný život.
a)
Ze dne na den.
b)
Imanentismus.
c)
Advent.
1.
Zarámování života.
2.
Výhled do budoucnosti.
3)
Spánek. Hypnos. Hypnosa. Otupělost. Vulgární materialismus.
4)
Začátek nového dne, nového věku JK.
a)
Tvorba společenství bratří a sester z víry v JK.
1.
Vytvářet společenství církve.
2.
Stávat se údem tohoto společenství.
b)
Prakticky. Co můžeme dělat. Nesobecké vztahy lásky a zájmu o sebe.
5)
Obrazná řeč. Usnadní to naslouchání.
6)
Pohled církve v každé době na její přítomnost.
7)
PB s námi počítá. Naše dobré. Pro naše dobré.
8)
Začít brzo ráno. Ve světle. Ještě za tmy.
9)
Nejsme ani první, ani jediní.
10)
Neopakovatelná příležitost.
11)
Úkol až do konce.
12)
Bez bližního to nejde.
a)
Žít ve světle s bližním.
b)
Sbor. Společenství.
c)
Nestačí mlhavá vlídnost tzv. Pro každého.
d)
Skutky tmy: Když je někdo koná nebo i nekoná. Když o nich ale ví.
1.
Zakrývat, zamlžovat, mlžit.
2.
Přecházet mlčením. Odtahovat se.
13)
Bůh v JK neretušuje, ale napravuje. Osvětluje. Nezakrývá. Nepřechází mlčením.
14)
Od rána máme nač se těšit. KB.
15)
Tento čas. Čas pozvání a naděje.
16)
Noc nosíme v sobě. Obraz.
17)
Proč je třeba už vstát. Čas bdění. K čemu čas použít a jak ho využít.
18)
Noc se nemůže vrátit. Směr ke dni. Nezvratný vývoj.
19)
Pravý růst.
a)
Ne zhoubné bujení. Ne anarchismus, extrémismus, sekty.
b)
Pavel: Zdravé učení. Ne cizí učení. Domácí, vlastní učení církve.
20)
Co má noc ukrýt. Co chceme zakrýt. Co by psal Pavel nám.
21)
Obávám se.
a)
Mnohé při nás by nesneslo možná ani mírné světlo.
b)
Kdyby Pavel psal nám. Možná by popsal víc papíru.
1.
Co je proti SB, co poškozuje Boží věc, co narušuje společenství církve, sboru.
2.
Konkrétní hříchy dnes.
22)
Blíží se den.
a)
Stejně vyjde vše najevo.
b)
JK si na všechno posvítí, přisvítí svým soudem.
c)
Světlo Božího soudu.
1.
Co obstojí ve světle SB.
2.
Vážný pohled patří k adventu.
23)
Tento čas.
a)
Důraz na přítomnost.
1.
Oběma nohama na zemi.
2.
Ne hory vidění a proměnění.
b)
Důsledky adventu pro konkrétní život.
1.
Ne výšiny či hlubiny zážitků a prožitků.
- O tom se mluví v bibli jinde.
- Každodenní praktický střízlivý život.
2.
Konkretisace.
- Nebát se konkrétnosti ani na kazatelně.
- Lidé rádi přijmou solidní domyšlenou a domýšlenou konkrétnost. Sitz im Leben.
- Pravdou ovšem je, že při nekonkrétní teorii dopadající s kazatelny k uším posluchačů se lépe dřímá nebo klimbá.
24)
Začátek nového věku.
a)
Procitnutí.
b)
Tvorba společenství církve.
1.
Spánek. Člověk je sám.
2.
Probuzení. Člověk se dostane mezi víc lidí.
25)
Spánek. Pak hýření.
a)
Paradox.
b)
Obrazně. Nepřipravenost na advent.
1.
Hýření bývá obvykle před spánkem. Unavenost z hýření, spánek.
2.
Možnost: Odpočinul si pro další hýření.
26)
Skutek tmy: Neurčitost lásky. Rozbředlost. V pozadí je vlastní prospěch.
27)
Procitnutí.
a)
Dostat se mezi lidi.
b)
Ve spánku je člověk sám.
c)
Při hýření je sice člověk mezi lidmi.
d)
Ale zde je to pokládáno za spánek. Nebdělost. Nepřipravenost na advent.
28)
Příprava na advent, na KB.
a)
Celý život. Něco už pamatujeme. Život běží. Slyšeli jsme mnoho kázání. Evangelisační výzvy. Brát to vážně.
b)
Děje se s námi něco? Kdy začít? Začít budovat sbor. Předjímka KB.
c)
Jestli jsme začali, tak se to pozná.
d)
Dojem: Nic se nezměnilo ve světě.
1.
Církev se vyprazdňuje.
2.
Sekularisace.
3.
Co církev vlastně nabízí a dává.
e)
Konkretisace evangelia ve sboru.
f)
Připravenost na advent. Druhý příchod JK.
29)
Člověk vstává.
a)
Odkládá pyžamo.
b)
Obléká denní oděv.
30)
Obraz jako na dlani. Srozumitelné. Přijímat bibli prostě, jak to leží a běží.
31)
Hýření.
a)
Pavel na to klade důraz.
b)
To to ale muselo ve sboru v Římě vypadat.
1.
Dostalo se to až do bible.
2.
Křesťané z pohanů. Pohanská minulost křesťanů v Římě. Reminiscence. Minulé období aktivního pohanství.
3.
Pochopitelně, někteří byli i ze Židů.
4.
My. Snad jsme v něčem trochu lepší než byli tehdy křesťané v Římě.
5.
Mluví se o křesťanech v Římě, ne o tamních pohanech.
32)
Text. Vzít ho vážně.
a)
Probudit se.
b)
Zbroj světla.
c)
Budovat sbor.
d)
Církev se vyprazdňuje.
1.
Doklad, že jsme nevzali výzvu textu vážně.
2.
Obvinění pro nás osobně, obvinění sboru, obvinění církve jako celku.
e)
Konkretizovat:
1.
Co děláme špatně. Vážná aktuální otázka.
- Nebudujeme společenství sboru, v němž by JK byl hlavou.
- Budujeme sebe. V různé podobě.
2.
V lepším případě si ujasňujeme věci.
- Oprašujeme sebe.
- Evangelisujeme pořád jen sebe.
- Tzv. Se pořád upevňujeme ve víře.
- Přitom vůbec nerosteme ve víře.
3.
V ještě o trochu lepším případě se snažíme tzv. Vytvářet sborové společenství. Vzniká však většinou jen sice vnějšně dobrá a pěkná, ale do sebe a pro sebe uzavřená parta.
33)
Zbroj světla.
a)
Silná zbraň. Světlo svítí. Posvítí si.
b)
Síla pravdy. Už jen tím, že se pravda vysloví, řekne.
34)
Skutky tmy.
a)
Chtějí být ukryty. Působí ve tmě. Konají se ve tmě, za tmy. Obrazně: snaha ukrýt, zakrýt. Nesnesou světlo. Pak jsou totiž vidět, ví se (vůbec) o nich.
b)
Svár a závist. Blížíme se k aktuálním věcem i dnes u nás. Jde o praktický život.
c)
Předchozí první dojem: Bible mluví moc hrubě, otevřeně.
d)
Pavel jmenuje do Říma to, co tam bylo aktuální.
e)
Do našeho sboru by Pavel třeba jmenoval i jiné (další) věci.
35)
Skutky světla. Aby vyšlo najevo, co snese světlo. Co je ze světla.
36)
Opilství. Bezuzdnost. Hýření.
a)
Ve starověku se takové věci konaly v noci.
b)
Dnes se to koná i za dne. Přesto to patří do oblasti noci, tmy.
37)
Začátek nového dne. Nově začít znovu. Začít s tím, co snese světlo SB.
38)
Blízkost nového věku. Náznaky ve sboru.
a)
Společenství ve sboru. Mít ze sebe radost.
b)
Solidarita. Opora. Pomoc. Poradit si navzájem. Důvěra. Zpověď.
c)
Pomoc. Ochota. Připravenost. Neodmítnout. Neotočit se zády. Pokud je to v našich silách a možnostech.
d)
Pozdravit se na ulici.
1.
Velké svědectví v sekularisovaném světě.
2.
Zdánlivě málo.
3.
Ale je to opravdu velké svědectví.
4.
Mít o sebe zájem.
5.
Dát najevo i na veřejnosti: Patříme k sobě.
6.
Lhostejnost a nezájem o druhého je ve světě něčím samozřejmým a normálním.
7.
Strhnutí hlavy.
8.
Týká se to i farářů. Když káže v neděli dopoledne SB apotká odpoledne babičku z bohoslužeb, měl by farář dát najevo, že ji dopoledne viděl v kostele.
e)
Iniciativnost. Inspirativní prostředí církve.
f)
Všechno se děje slušně a podle řádu. Duch svatý je duch pořádku, ne duch ne-řádu.
g)
Co nedělat:
1.
Např. Hýření. Opilství. Bezuzdnost.
2.
Ale jde i o tzv. Obyčejné věci. Např.: Závist. Svár. Sobectví.
h)
Co dělat. Podnítit fantasii. Patřit k sobě. Nestydět se za to na veřejnosti. Znát se k sobě.
i)
Snažit se církvi víc dávat (dát) než od ní brát.
1.
Nemyslí se jen na peníze a na další materielní věci. I čas, zájem, solidarita, pomoc.
2.
Pokud se člověk snaží tržně využívat církev pro sebe, čiší z toho nejen vyžírkovství, ale i pořádný egoismus a nezakryté (nepokryté) sobectví.
39)
Sklony.
a)
Jsou sklony dobré a špatné.
b)
Tydobré sklony nevidíme u druhých. Vidíme u nich většinou jen ty sklony špatné.
40)
Vášně jsou dobré a špatné. Pavel má na mysli ty špatné.
a)
Naturalismus. Materialismus.
b)
Prosazování skutečné nebo tzv. Vyšší pravdy.
1.
Horlivost. Hlava nehlava. Člověk kope napravo, nalevo.
2.
V pozadí je sobectví, vlastní zájem. Touha po vlastním prospěchu a zájmu. Prosadit sebe.
3.
Navenek se vykřikuje něco o vyšší pravdě. Fedrují se krásná hesla.
c)
Příklady dobrých vášní: Zaujetí pro pravdu JK. Prosazování dobra. Obětavá nezištná služba.
41)
Římanům 13,11-14. Noc pokročila.
a)
Zvětšila se.
b)
Tepání zlata. Čím tenčí folie, tím větší plocha.
c)
Tma už není tak hustá, tak tmoucí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.