Izaiáš 45,5-16. 18-25. Skutky 14,8-20.
8
V Lystře žil jeden člověk, který měl ochrnuté nohy; byl chromý od narození a nikdy nechodil.
9
Ten poslouchal Pavlovo kázání. Pavel se na něho upřeně podíval, a když viděl, že věří v Boží pomoc,
10
řekl mocným hlasem: "Postav se zpříma na nohy!" A on vyskočil a chodil.
11
Když zástupy viděly, co Pavel učinil, provolávaly lykaonsky: "To k nám sestoupili bohové v lidské podobě!"
12
Barnabášovi začali říkat Zeus, Pavlovi pak Hermes, poněvadž to byl především on, kdo mluvil.
13
Dokonce kněz Diova chrámu před hradbami dal přivést k bráně ověnčené býky a chtěl je s lidmi apoštolům obětovat.
14
Když se to Barnabáš a Pavel doslechli, roztrhli svůj oděv, vběhli do zástupu mezi lidi
15
A volali: "Co to děláte? Vždyť i my jsme smrtelní lidé jako vy. Zvěstujeme vám, abyste se od těchto marných věcí obrátili k živému Bohu, který učinil nebe, zemi, moře a všechno, co je v nich.
16
Tento Bůh sice v minulosti nechával pohanské národy žít, jak chtěly,
17
Avšak nepřestal dosvědčovat sám sebe tím, že jim prokazoval dobro: dával vám s nebe déšť i úrodu v pravý čas, sytil vás pokrmem a naplňoval radostí."
18
Takovou řečí se jim jen s námahou podařilo zadržet zástupy, aby jim nezačaly obětovat.
19
Tu se tam objevili Židé z Antiochie a Ikonia, strhli lidi na svou stranu a začali Pavla kamenovat. Když mysleli, že je mrtev, vyvlekli ho z města.
20
Ale učedníci ho obstoupili a on vstal a vrátil se do města. Druhého dne pak odešel s Barnabášem do Derbe.
1)
Muž. Uzdraven. Věřil. Nevyslovil to. Bylo to vidět. Pomoc člověku.
2)
Senzační misionářský příběh.
a)
Nadšení lidí. Vzdát poctu svým bohum.
b)
Dělali to nejlepší, co znali a věděli.
3)
Pavel.
a)
Možnost reklamy. Popularita.
b)
Ale je tu i otázka pravdy. Držet pravdu.
c)
Úcta k Bohu. Čisté svědomí před Bohem i lidmi.
4)
Základní rys pohanství:
a)
Uctívat stvoření.
b)
Novodobé pohanství: Peníze. Úspěch. Sex. Rodina. Kultická božstva.
c)
Záludná forma pohanství: uctívat císaře. Kult osobnosti. Zbožštění moci.
d)
člověk je velkovýrobce model. Člověk je fabrika na modly. Úspěch. Peníze. Tělo.
5)
Lystřané.
a)
čekali na veliké a mimořádné projevy božstva. Vyjímečnost při víře. Zázraky.
b)
PB: neokázalost. Všední záležitost.
1.
Uzdravení: Ne zázrak, ale pomoc člověku.
2.
Žijeme pořád z Božích darů.
6)
Izaiáš 44. Hospodin tě učinil, zformoval. O d narození.
7)
Misie: Bůh má být uctíván všemi. JK: Jděte kázat evangelium po celém světě.
8)
Evropa dnes. Pohanská. Prakticky většina lidí fakticky nevěří v Hospodina, i když se třeba vnějšně nějak hlásí k nějaké církvi.
9)
Text.
a)
Místní Židé a Židé z okolí. Hon na Pavla.
b)
Využít situace proti Pavlovi. Kamenování.
c)
Rizika a neúspěchy při učednictví a misii.
10)
Poznámky:
a)
Otázky kolem uzdravování dnes neřešeny.
1.
Fakticky se to bere symbolicky i u těch, kdo mají plná ústa uzdravování.
2.
Transformace do duchovní sféry. Duchovní uzdravení. Obecnost. Spásný plán.
3.
Ale není např. Konkrétní pomoc invalidům. Jen se o tom mluví.
b)
Diakonie.
1.
Jedna z mnoha jiných sociálních institucí.
2.
Není to fakticky dnes už žel většinou nic specificky křesťanského. Zůstává pouze církevní označení v názvu.
3.
Zaměstnanci jsou většinou nekřesťané.
4.
Peníze na provoz jsou křesťanské jen z malé části.
11)
Pohané.
a)
Chtěli z vděčnosti ke svým bohům udělat to nejlepší.
b)
Pavel jim zkazil radost. Překazil jim jejich dobré úsilí. Znemožnil obětní hostinu a lidovou pohanskou veselici.
c)
Lidé se mohli přiživit na hostině. Teplé místečko.
d)
Náboženský trh.
e)
Vyhodit si z kopýtka. Nejušlechtilejší vznos pohanské mysli. Vděčná oslava bohů.
f)
Lidé jsou zrazeni. Rozhořčeni. Citlivost lidí. Stejně vposledu vždy chtějí jen to svoje náboženství a náboženstvíčko.