Skutky 14,8-18.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)

Text:

Skutky 14.
15
A volali: "Co to děláte? Vždyť i my jsme smrtelní lidé jako vy. Zvěstujeme vám, abyste se od těchto marných věcí obrátili k živému Bohu, který učinil nebe, zemi, moře a všechno, co je v nich.

Čtení:

Izaiáš 45,5-16. 18-25. Skutky 14,8-20.
8
V Lystře žil jeden člověk, který měl ochrnuté nohy; byl chromý od narození a nikdy nechodil.
9
Ten poslouchal Pavlovo kázání. Pavel se na něho upřeně podíval, a když viděl, že věří v Boží pomoc,
10
řekl mocným hlasem: "Postav se zpříma na nohy!" A on vyskočil a chodil.
11
Když zástupy viděly, co Pavel učinil, provolávaly lykaonsky: "To k nám sestoupili bohové v lidské podobě!"
12
Barnabášovi začali říkat Zeus, Pavlovi pak Hermes, poněvadž to byl především on, kdo mluvil.
13
Dokonce kněz Diova chrámu před hradbami dal přivést k bráně ověnčené býky a chtěl je s lidmi apoštolům obětovat.
14
Když se to Barnabáš a Pavel doslechli, roztrhli svůj oděv, vběhli do zástupu mezi lidi
15
A volali: "Co to děláte? Vždyť i my jsme smrtelní lidé jako vy. Zvěstujeme vám, abyste se od těchto marných věcí obrátili k živému Bohu, který učinil nebe, zemi, moře a všechno, co je v nich.
16
Tento Bůh sice v minulosti nechával pohanské národy žít, jak chtěly,
17
Avšak nepřestal dosvědčovat sám sebe tím, že jim prokazoval dobro: dával vám s nebe déšť i úrodu v pravý čas, sytil vás pokrmem a naplňoval radostí."
18
Takovou řečí se jim jen s námahou podařilo zadržet zástupy, aby jim nezačaly obětovat.
19
Tu se tam objevili Židé z Antiochie a Ikonia, strhli lidi na svou stranu a začali Pavla kamenovat. Když mysleli, že je mrtev, vyvlekli ho z města.
20
Ale učedníci ho obstoupili a on vstal a vrátil se do města. Druhého dne pak odešel s Barnabášem do Derbe.

Postup.:

1)
Muž. Uzdraven. Věřil. Nevyslovil to. Bylo to vidět. Pomoc člověku.
2)
Senzační misionářský příběh.
a)
Nadšení lidí. Vzdát poctu svým bohum.
b)
Dělali to nejlepší, co znali a věděli.
3)
Pavel.
a)
Možnost reklamy. Popularita.
b)
Ale je tu i otázka pravdy. Držet pravdu.
c)
Úcta k Bohu. Čisté svědomí před Bohem i lidmi.
4)
Základní rys pohanství:
a)
Uctívat stvoření.
b)
Novodobé pohanství: Peníze. Úspěch. Sex. Rodina. Kultická božstva.
c)
Záludná forma pohanství: uctívat císaře. Kult osobnosti. Zbožštění moci.
d)
člověk je velkovýrobce model. Člověk je fabrika na modly. Úspěch. Peníze. Tělo.
5)
Lystřané.
a)
čekali na veliké a mimořádné projevy božstva. Vyjímečnost při víře. Zázraky.
b)
PB: neokázalost. Všední záležitost.
1.
Uzdravení: Ne zázrak, ale pomoc člověku.
2.
Žijeme pořád z Božích darů.
6)
Izaiáš 44. Hospodin tě učinil, zformoval. O d narození.
7)
Misie: Bůh má být uctíván všemi. JK: Jděte kázat evangelium po celém světě.
8)
Evropa dnes. Pohanská. Prakticky většina lidí fakticky nevěří v Hospodina, i když se třeba vnějšně nějak hlásí k nějaké církvi.
9)
Text.
a)
Místní Židé a Židé z okolí. Hon na Pavla.
b)
Využít situace proti Pavlovi. Kamenování.
c)
Rizika a neúspěchy při učednictví a misii.
10)
Poznámky:
a)
Otázky kolem uzdravování dnes neřešeny.
1.
Fakticky se to bere symbolicky i u těch, kdo mají plná ústa uzdravování.
2.
Transformace do duchovní sféry. Duchovní uzdravení. Obecnost. Spásný plán.
3.
Ale není např. Konkrétní pomoc invalidům. Jen se o tom mluví.
b)
Diakonie.
1.
Jedna z mnoha jiných sociálních institucí.
2.
Není to fakticky dnes už žel většinou nic specificky křesťanského. Zůstává pouze církevní označení v názvu.
3.
Zaměstnanci jsou většinou nekřesťané.
4.
Peníze na provoz jsou křesťanské jen z malé části.
11)
Pohané.
a)
Chtěli z vděčnosti ke svým bohům udělat to nejlepší.
b)
Pavel jim zkazil radost. Překazil jim jejich dobré úsilí. Znemožnil obětní hostinu a lidovou pohanskou veselici.
c)
Lidé se mohli přiživit na hostině. Teplé místečko.
d)
Náboženský trh.
e)
Vyhodit si z kopýtka. Nejušlechtilejší vznos pohanské mysli. Vděčná oslava bohů.
f)
Lidé jsou zrazeni. Rozhořčeni. Citlivost lidí. Stejně vposledu vždy chtějí jen to svoje náboženství a náboženstvíčko.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.