Skutky 12,1-24.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)

Text:

JK: Kdekoliv se shromáždí třeba jen dva nebo tři v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich.

čtení:

Ezechiel 28,1-10. Skutky 12,1-24.
1
V té době král Herodes krutě zasáhl proti některým bratřím. 2 Mečem dal popravit Jakuba, bratra Janova.
3
Když viděl, že si tím získal židy, rozkázal zatknout také Petra. Byly právě velikonoce.
4
Zmocnil se ho, dal ho zavřít do vězení a hlídat čtyřmi strážemi po čtyřech vojácích. Chtěl ho po velikonocích veřejně soudit.
5
Petra tedy střežili ve vězení a církev se za něj stále modlila k Bohu.
6
Noc předtím, kdy jej chtěl Herodes předvést na soud, spal Petr mezi dvěma vojáky, spoután dvěma řetězy, a stráže před dveřmi hlídaly vězení.
7
Najednou u něho stál anděl Páně a v žaláři zazářilo světlo. Anděl udeřil Petra do boku, vzbudil ho a řekl: "Rychle! Vstaň!" A s Petrových rukou spadly řetězy.
8
Anděl mu řekl: "Opásej se a obuj se!" Petr to udělal a anděl ho vyzval: "Vezmi si plášť a pojď za mnou."
9
Petr následoval tedy anděla ven z vězení, ale nebyl si jist, zda to všechno je skutečnost; myslel si, že má vidění.
10
Prošli první stráží, pak druhou, a přišli k železné bráně, která vedla do města; ta se jim sama od sebe otevřela. Vyšli ven, prošli jenou ulicí a tu mu náhle anděl zmizel.
11
Teprve nyní se Petr vzpamatoval a řekl: "Teď už vím, že Pán opravdu poslal svého anděla, vysvobodil mě z ruky Herodovy a uchránil od toho, co si přál židovský lid."
12
S tím vědomím šel do domu Marie, matky Jana, zvaného Marek. Tam se shromáždilo mnoho lidí a modlili se.
13
Když Petr zatloukl na domovní dveře, přišla služka jménem Rodé, aby se zeptala, kdo to je.
14
Tu poznala Petrův hlas, ale samou radostí hned neotevřela a běžela dovnitř oznámit, že Petr stojí přede dveřmi.
15
Ale oni jí řekli: "Ty ses zbláznila!" Ona však trvala na tom, že je to pravda. Řekli jí: "Tak to musí být jeho duch!"
16
Ale Petr stále tloukl. Šli tedy otevřít a užasli, když ho spatřili.
17
Pokynul jim rukou, aby je uklidnil, a vypravoval jim, jak ho Pán vyvedl z vězení; nakonec jim řekl: "Povězte to Jakubovi a ostatním bratřím." Pak odešel z města.
18
Ráno se strhl mezi vojáky nemalý poplach, kam se Petr poděl.
19
Herodes dal po něm pátrat, ale Petr nebyl k nalezení. Po výslechu tedy dal popravit stráže; potom opustil Judsko, odebral se do Cesareje a nějaký čas tam zůstal.
20
Herodes byl tehdy velmi rozezlen na Tyrské a Sidonské. Jejich zástupci se však společně k němu dostavili; podplatili králova komorníka Blasta a požádali o smír, protože jejich země byla zásobována potravinami z Herodova království.
21
Ve stanovený den zasedl Herodes v královském rouchu na trůn a pronesl k nim řeč;
22
Lid začal provolávat: "To mluví bůh, ne člověk!"
23
A tu jej postihl anděl Páně za to, že si přivlastnil čest, patřící jen Bohu: zemřel rozežrán červy.
24
Ale slovo Páně se šířit nepřestalo.

Postup.:

1)
Triumf Heroda.
a)
Zalichotit se synedriu.
b)
Popravil Jakuba, bratra Jana.
c)
Petr je ve vězení.
d)
Je připravena další poprava.
e)
Být křesťanem: šlo o život.
f)
Pronásledování i po Saulovi.
2)
Záchrana Petra.
a)
Zázrak.
b)
Ostuda pro Heroda.
1.
Neschopen zařídit hlídání vězně.
2.
Chtěl připravit šou, show. Nevyšlo mu to.
c)
Židovská rada ho ale mohla podezírat, že má sám prsty v útěku Petra. Vždyť, po lidsku viděno, útěk byl nemožný.
d)
Cesarea. Slavnost. Přivlastnil si božské pocty.
1.
Herodovská nemoc. Rozežrán červy. Vzácná chorobav Orientě. Náhlost. Provalí se to najednou.
2.
Konec pronásledování z jeho strany.
3.
Smrt ve chvíli božského triumfu. Vyhrál nad tyrskými.
3)
Bezmocné a bezbranné slovo Páně se šíří. Lidská sláva vadne, padá.
4)
Tři hlavní osoby: Herodes, Petr, Jakub.
5)
Herodes.
a)
Mohutná postava Heroda se dere na scénu hned na začátku.
1.
Otáčí kolem dějin. Mocný král. Úspěšný politik.
2.
Potrpěl si na parádu.
b)
Opovážlivost vůči lidem i Bohu.
c)
Pod jeho trůnem teče krev.
d)
Politik, který vybudoval svou autoritu na moci a násilí. Svévolně vládne. Popravuje i své vojáky.
e)
V biblické perspektivě propadne soudu, dříve nebo později.
f)
Opovážlivost vůči Bohu. Trůn. Nechá se oslavovat božskými poctami. Kult osobnosti.Řeč k oslavě a zpečetění svého triumfu. Jásot dvořanů, lidu. Bez sebe pýchou. Má prý moc Boží. Nad ním už neexistuje žádný zákon.
g)
Pád. Anděl Páně. Okamžitě. Rozežrán červy. Drastické vyjádření. Orientální choroba, řídká. Stejně pravdivá je pravda o bludu moci.
h)
Člověk nesmí překračovat hranici ve vztahu k Bohu a lidem. Člověk zůstává jen člověkem. Nechat si to z bible říci.
1.
Lidské autority ale mají svá pokušení. Kult osobnosti. Pýcha předchází pád.
2.
Malí Herodesové kolem nás. Pracoviště. I v církvi se může najít nějaké to malé Herodesátko. Manželství. Rodina. Neprolévá se třeba krev.
3.
Náš častější obraz: Napoleon.
4.
Bližní se stává předmětem plánování, jakési plánovací hry. Dirigent. Herodesův kvas je při díle.
5.
Samému Bohu sláva a čest.
6.
Herodova sláva: Cesta bludu. Nevede k cíli.
6)
Petr.
a)
Zázrak svobody.
b)
Odsouzenec k smrti. Zajatec v beznadějné situaci.
c)
Není řečeno, že by se choval jako hrdina. Ani jako Pavel a Sílas ve Filipis. Zpěvy v žaláři. Nemodlí se nahlas. Nezpívá. Vyčerpaný. Spí. Snad poslední noc jeho života.
d)
Beznadějný případ ale není zcela beznadějný. Člověk není zcela opuštěn. Lidské možnosti končí. PB je ale při díle.
e)
Petr není zapomenut od církve. Modlitby za Petra, i když se zdá, že je to zbytečné. Opravdová, skutečná církev. Ne pouhý spolek. Společný duch.
f)
Modlitba. Kde se ke společným modlitbám sejdou 2 nebo 3. Modlitba církve za svého člena. Solidarita. Síla modlitby. Veřejnostní charakter modlitby. I když jinak končí lidské možnosti. Organizovaná modlitba v církvi.
g)
JK je nejvěrnější. JK má nejlepší paněť, i když lidé zapomenou.
h)
Anděl Páně jedná. Řetězy padají. Lze projít skrz stráže. Železná vrata se otevírají.
1.
Zavání to pohádkou. Mít trpělivost s anděly. Symbol: Anděl, vyslanec Boží. Bůh je při díle.
2.
Náš život. Nejen to, co zažijeme a pochopíme nebo na čem ztroskotáme. Rozměr božího osvobození. Zvláštní okamžiky mimořádného božího jednání.
i)
Mnozí mladí faráři se nezatěžují zázrakem.
1.
Výkladový přístup: Poetický fundamentalismus.
2.
Pohodlnější: Poeticky popsat.
3.
Posluchači se ku podivu dnes nadmíru neptají na to, jaká je možná reálná realita. O kázáních se totiž nadmíru a nadměrně nediskutuje.
j)
Mohl pomoci důstojník, odpůrce Herodesa.
1.
Boží anděl může být i člověk.
2.
Mohl zařídit pro vojáky mimořádný přísun vína.
3.
Důstojník měl volný průchod i strážemi.
4.
Srovnej z obdobné oblasti: Feuchtwanger: Nepravý Nero.
7)
Jakub.
a)
Zmíněn jen malou větou.
b)
Narážíme na něco, co se nehodí do našich představ o svobodě v Kristu.
1.
Popraven Herodem. Janův bratr. Ve stínu lesku světla Petrova osvobození.
2.
Život křesťana není jen řetěz, serie zázračných vysvobození, vítězství, záchran a triumfů víry.
c)
Dějiny církve:
1.
Ne pouze vítězství nad Herodesy.
2.
Život církve. Absurdita. Utrpení.Smrt. Zhroucení našich plánů a představ. Porážky. Prohry. Krev a smrt mučedníků.
3.
Ani Štěpán nebyl zachráněn. Lhostejnost a bída všedních dnů. Bible to nezamlčuje.
d)
Vážná otázka: Proč byl zachráněn Petr a proč ne i Jakub?
1.
Některým lidem přijde pomoc včas.
2.
K některým přicházejí zázrační pomocníci.
3.
Mnozí na pomoc čekají, ale nedočkají se.
4.
Otázka po Boží spravedlnosti.
5.
JK: Bez Boží vůle ani vlásek z hlavy nespadne.
6.
Kde byl anděl, který zachránil Petra, když katovi pacholci vedli Jakuba ke špalku?
7.
Kde byla Boží spravedlnost?
e)
Pro mnohé se rýsuje docela poctivá odpověď na danou otázku: Není Bůh.
1.
Svět. Herodes, vraždí Jakuba. Bomby. Hlad dětí. Osvětim. Rakovina triumfuje nad nejlepšími, i nad nekuřáky.
2.
Věřit ještě Bohu? To by bylo absurdní, nečewstné.
3.
Protest nevěry zasahuje i nás.
4.
Víra trpí absurditou a perversitou lidských osudů ne ménně než nevěra.
5.
Protest nevěry je srozumitelný.
f)
Je možná i jiná odpověď.
1.
Odpověď kříže JK. Kříž.
2.
Ne růžové lakování. Ne zkrášlování světa lidí. Ne povrchní retuš.
3.
Kříž:
- Vrchol vší absurdnosti. Zbabělé zlikvidování nevinného. Nelidské záští. Vrchol podlosti lidí.
- Též důkaz Boží věrnosti a solidarity s námi. Bůh je s námi.
g)
Jakub umírá předčasně. Krutá nespravedlnost.
1.
Pojato do stejné události. Osvobození Petra. Záměrný kontrast vedle sebe.
2.
Ani Jakub se nepropadá do prázdna. Oba (Jakub i Petr) jsou zázračně osvobozeni. Ale každý jinak v pozemském pohledu. V konečném pohledu jsou osvobozeni stejně.
3.
Zavraždění pro víru umírají pod křížem JK. Světlo vzkříšení JK září.
4.
Sami sobě nežijeme ani neumíráme.
h)
Proč Petr a ne i Jakub.
1.
Proč ne už Jakub.
2.
Jistota: Nikdo není zapomenut u JK.
3.
Krev mučedníků je símě církve.
i)
Falešný výklad:
1.
Církev se za Jakuba nemodlila, proto nebyl zachráněn.
2.
Modlila se za Petra, proto byl zachráněn.
3.
Jistě nebudeme podezírat první církev, že se za některé své členy nemodlila.
4.
Skutky 2,42. 4 sloupy, na kterých stála církev: Učení apoštolů. Společenství. VP a sociální pomoc. Modlitby, společné.
8)
Závěr vyprávění:
a)
Slovo Páně se nepřestalo šířit.
b)
Vztaženo k Petrovi, k Jakubovi, k nám.

Poznámky:

1)
Záchrana Petra.
a)
Lyon Feuchtwanger: Nepravý Nero. Rozmíšky mezi důstojníky. Jeden proto vysvobodil Jana, aby nemohl být popraven. Na vztek ostatním.
b)
PB si jako svého anděla může použít různé možnosti a lidi. Třeba se našel někdo, kdo podsunul vojákům víno nebo i víno s uspávacím prážkem.
c)
Hypnosa.
2)
Vojáci neuhlídali Petra. Popraveni. Pro záchranu života Petra bylo popraveno několik vojáků.
3)
Petr uprchl z Jeruzalema. Riziko života.
4)
Zkratkovitý výklad. Za petra se církev modlila, za Jakuba ne.
a)
Jak víme, že se církev za Jakuba nemodlila? Sice to není výslovně zmíněno.
b)
Každá modlitba nemusí být vyslyšena vůbec nebo ne podle našeho přání.
5)
Kolem Jakuba.
a)
Nádherná teologická ekvilibristika. Mnoho slov. Přitaženo za vlasy. Nic podstatného se většinou neřekne.
b)
Otázka na ekvilibristika: Chtěl bys být Jakubem a dát přednost bratru, Petrovi? Kdyby mohl být zachráněn jen jeden ze dvou.
6)
Text.
a)
Velká věc: Když se aspoň dva lidé na něčem vnitřně sjednotí.
b)
Maximum, co se mnohdy dá udělat. Myslet na někoho při modlitbách.
c)
Společné modlitby a modlitby soukromé.
d)
Zaslíbení: Přítomnost JK. Nikoli: Vyslyšení každé modlitby podle našich představ.
7)
Petr hned odešel z Jeruzalema.
a)
Neriskoval. Petr nebyl hazardér.
b)
Vděčnost za záchranu od Boha.
c)
Nepokoušet však ani PB, ani nebezpečí.
d)
Realismus víry.
e)
PB nám dal zdravý rozum, abychom jednali rozumně.
8)
Zázračná kapitola.
a)
Vítězný postup křesťanství.
b)
K popisu je použito obvyklých výrazových a sdělovacích prostředků té doby.
c)
V pozadí je ale realita Boží pomoci.
d)
Prosaická realita.
e)
Moderní člověk se po této realitě ptá.
f)
S čím i on eventuelně může počítat i on.
9)
Zneklidňující, nesympatické či nepochopené.
a)
Pro záchranu Petra přišli o život vojáci, strážci.
1.
Neplnili své strážné povinnosti.
2.
Přelstil je ale Boží anděl.
3.
Po lidsku viděno byli tedy bezmocní a nevinní.
4.
Neproblémově se o jejich popravě mluví jako by nic.
5.
Jak k tomu přijdou?
b)
Nelze se pak divit, že se příště další vojáci budou více, intensivněji a aktivněji snažit při pronásledování křesťanů.
1.
Jednak, aby se pomstili za své kvůli křesťanům popravené druhy.
2.
Jednak, aby ani je nepostihlo něco podobného, kdyby se do věci opět zamíchal Boží anděl.
10)
Rode nepustila Petra dovnitř.
a)
Radost. Zároveň opatrnost. Riziko provokace.
b)
Domy se ve starověku neotevíraly v noci jen tak někomu.
11)
Modlitebníci se modlili za záchranu Petra.
a)
Teď nevěří, že je Petr venku.
b)
Jako by nevěřili ve své vlastní modlitby, v jejich vyslyšení.
12)
Duch za dveřmi. Forma podání. Padá logika. Duch přece nemluví a netluče na dveře.
13)
Mimořádné možnosti boží moci a pomoci.
a)
Proti našemu očekávání.
b)
Zkušenosti.
c)
Nelze to ale vynucovat, vymáhat. Nelze být vyděrači vůči PB.
d)
Literární ztvárnění určité prosaické události.
14)
Konec člověka.
a)
Herodes. Choval se jako bůh. Nebetyčné výšiny. Nakonec z něho lezli červi. Nedůstojný pohled na důstojného krále v královském mundúru.
b)
Petr.
1.
Utekl z Jeruzalema. PB ho zachránil, aby jinde konal misii, ne aby riskoval a pokoušel PB.
2.
Legenda. Řím. Petr utíká z města před pronásledováním. Vidění na cestě. JK kráčí proti němu do města. Quo vadis, domine? Kam kráčíš, Pane? Jdu do Říma, abych se nechal znova ukřižovat. Petr se vrátil, kázal. Za čas ho ukřižovali.
c)
My. Každý nějak umřeme. Důstojně nebo nedůstojně. Záleží ale na tom, čím naplníme život.
15)
JK o modlitbě.
a)
Neslibuje splnění našich přání.
b)
Slibuje, že bude s námi, že nebudeme sami, že nezůstaneme opuštěni.
c)
Vztah k věčnosti, ke KB.
16)
Soudce Ti.
a)
Čínské poměry. Přiznání, vynucované i mučením, znamenalo, že odsouzenec zemřel příkladně odstrašující brutální smrtí.
b)
Pokud se ale souzený nepřiznal ani při krutém mučení, byl soudce a jeho mučitelští pomocníci zkráceni o hlavu.
1.
Proto se pacholci snažili ze všech sil, aby se souzený přiznal.
2.
Nechtěli být zkráceni o to nahoru od krku či jinak příkladně strašlivě utraceni.
3.
Projevovali proto příkladnou či bezpříkladnou, intensivní, brutální, nelidskou či dokonce zvířecí surovost k mučenému.
4.
Aby se každý každopádně rychle či hned přiznal.
5.
Vedle bičování se běžně používalo lámání kostí.
c)
Mučený vyslýchaný věděl, že když se přizná, zemře příkladně odstrašující brutální smrtí.
1.
Mnozí proto s přiznáním dělali dlouho drahoty a okolky.
2.
Kdyby vyslýchaní vytrvali a vydrželi, měli malou jiskřičku naděje, že přežijí. Pokud ovšem přežijí to mučení k nepřežití.
17)
Vězeň.
a)
Petr měl na rukou řetězy.
b)
Vedle spali 2 vojáci.
c)
Čtvero stráží, čtvero dveří. Závory. Zdi.
d)
Vojáci mohli na stráži klidně spát. Po lidsku viděno, nebyla šance uprchnout.
e)
Přesto se Petr vypařil.
18)
Herodes byl pochopitelně vzteky bez sebe.
a)
Vylil si vztek na nevinných vojácích. Mstí se. Vojáci za nic nemohli.
b)
Při díle byl sám PB.
c)
Buď jak buď, nevinní vojáci přišli o hlavu.
d)
Kvůli Petrovi. Kvůli křesťanům. Riziko, že se jiní vojáci budou surově mstít na křesťanech. V rámci služebních povinností mohou být ke křesťanům ještě surovější.
19)
Naše životní těžkosti.
a)
Modlitby.
b)
Kam jinam se obrátit?
c)
Slib JK: Nebudeme od něj opuštěni.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.