Skutky 11,19-30.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)

Text:

Skutky 11.
20
Ale někteří z nich, původem z Kypru a z Kyrény, začali po svém příchodu do Antiochie zvěstovat Pána Ježíše také pohanům.
21
Moc Boží byla s nimi, a veliké množství lidí uvěřilo a obrátilo se k Pánu.

Čtení:

Skutky 11,19-30.

Písně:

377. 379. 381.

Postup:

1)
Nedovedeme domyslet. Křesťané jdou (začínají) kázat JK k pohanům.
2)
Převrat v misijním nazírání.
a)
Filip, mouřením.
b)
Petr, Kornelius.
c)
Nedovedli to pochopit zpočátku ani v Jeruzalemě. Pořádně se do Petra pustili.
3)
Utečenci z Jeruzalema.
a)
Nikde nemlčí.
b)
Všude káží.
4)
Nebyl misijní plán.
a)
Není žádná koncepce v moderním slova smyslu.
b)
Vše vychází ze situace.
1.
Nejsou zkušenosti.
2.
Nová situace.
5)
Utečenci z Jeruzalema.
a)
Stoupenci Štěpána.
1.
Křesťané z pohanů. Proselyté. Helenisté. Pohanská minulost.
2.
Otevřenost pro pohany. Křesťané se otevřeli nové výzvě.
b)
Židovská rada měla spadeno především na křesťany z pohanů.
1.
Ti byli totiž předmětem předchozí dlouhodobé židovské misie.
2.
Křesťané připravili Židy o výsledky jejich misijní aktivity.
6)
Křesťané v Jeruzalemě po roce 70 zanikli. Židokřesťané mizí z dějin.
7)
Zlom nastal útěkem pronásledovaných křesťanů z Jeruzalema.
a)
Pronásledování mělo zničit rodící se křesťanskou církev.
b)
Div Ducha svatého.
1.
Křesťané nezůstávají stát ve víře.
2.
Překročili vyjeté koleje.
8)
Odvaha otevřít se pohanům. Rizika.
a)
Proniknutí ducha světa do církve. Pohanské moresy.
b)
Blouznivectví. Lidský zápal. Tužby.
c)
Chaos. Nepřehlednost situace.
9)
Naše doba. Otázky na církev, na nás. Neumíme oslovit lidi kolem.
a)
Spokojenost v církvi. Jakž takž to ještě jde.
b)
Misijní velkovýpady jsou neúčinné. Naopak: Mnohdy imunizují lidi proti přijetí biblické zvěsti.
c)
Od člověka ke člověku. Přátelství. Zájem o člověka.
10)
Výzvy k ekumenismu.
a)
Současně je z toho strach.
b)
Nic moc se totiž zatím neudělalo.
1.
Mnozí pokládají současný ekumenismus za skoro na polovic zbytečný.
2.
Ani pořádně neznáme sousedy.
3.
Navíc všelijaké zkušenosti.
4.
Přetahování. Lanaření.
c)
Ekumena mnohdy sklouzává na společenskou rovinu setkávání církevních představitelů.
11)
Duch svatý nepřináší:
a)
Nové evangelium.
b)
Zjevení vyšších pravd.
12)
Skutky.
a)
Staré evangelium.
b)
Nové uchopení.
1.
S novými důsledky.
2.
Nové porozumění situaci.
c)
Přijmout situaci jako příležitost a jako výzvu.
13)
Když my mluvíme o novém. Vždy je to zase staré pojetí misie.
14)
Antiochie. Odvaha z Ducha svatého. Nová cesta. Nezmapovaná.
15)
Očekávání nových věcí.
a)
Nesnadné.
b)
Patří to k základům křesťanské víry.
c)
Zbrusu nové.
d)
čeho oko nevídalo. Co ucho neslýchalo. Co nevstoupilo na lidskou mysl ani v nejbujnějším rozběhu fantazie.
e)
Víra je podstata a důvod neviditelných věcí.
16)
Dar Ducha svatého.
a)
Umět rozeznávat v pravou chvíli.
b)
Pravý čas.
c)
Příhodný čas.
17)
Otázka naší vnímavosti.
a)
Co Duch svatý praví dnes.
b)
Nesnadné.
1.
Ne, co si představujeme sami.
2.
Ne posvětit svůj názor povýšením na názor Ducha svatého.
18)
Oddíl:
a)
Svědectví o moci a díle Ducha svatého.
b)
Svědectví o lidech, kteří se nechali zařadit do proudu nových důsledků evangelia.
c)
My. Prosit, abychom to uměli rozlišit.
19)
K čemu nás vede Duch svatý: Nemlčet. Mluvit o své víře.
20)
Kritizujeme staré.
a)
Jsme mnohdy s mnohým nespokojeni, co v církvi bylo dosud konáno.
b)
Neděláme příliš nové a lepší, přiměřenější dnešní době.
1.
Lžeme si do kapsy.
2.
Tyjeme ze starého.
21)
Voláme k zabydlenému křesťanství.
a)
Ale: Izrael nezůstal věčně na poušti.
b)
Proto šel Izrael pouští, aby přišel do zaslíbené země a usadil se.
c)
Blahobytné křesťanství je pro mnohé kýženým cílem a pokud možno dostižným ideálem.
d)
Proroci ale vždycky připomínali poutnickost Izraele, poutnickost lidského života.
e)
Nám též nějaká poušť života moc nevoní.
22)
Ať si Duch svatý dělá co chce.
a)
Církev si stejně kráčí podle ducha peněz.
b)
To fakticky v praxi rozhoduje.
c)
Tohoto pokušení se první církev uvarovala.

Poznámky:

1)
Apoštolská církev.
a)
Misie aspoň mezi Židy.
b)
Dnes.
1.
Církev v oblasti misijnosti mlčí.
2.
Mlčící víra.
3.
Víra je chápána jen pro soukromí.
4.
Víra: označení pro členství v církevním spolku.
c)
Kdysi: Církev přicházela za lidmi a zvala je k sobě.
d)
Dnes: Pokud lidé chtějí být ve slušném spolku, v církvi, tak ať si přijdou.
1.
Neznamená to, že by církev takto promyšleně změnila taktiku.
2.
Prostě nemá sil a zájem o lidi kolem.
3.
Stačí si zatím sama.
4.
Ti, kdo přijdou, musí vyvinout úsilí. Musí chtít a musí na to mít.
2)
Láska k církvi a k JK.
a)
Ochota a snaha něco udělat.
b)
V pozadí nejsou (do pozadí ustupují) vlastní zájmy.
c)
Věc JK se dostává na první místo života člověka.
3)
Hledání a využívání změněné situace.
a)
Nová příležitost.
b)
Pochopit změněnou situaci jako příležitost.
c)
Lze něco udělat pro JK i ve změněných podmínkách.
4)
Stan a dům.
a)
Pronásledování v Jeruzalemě. Kniha Skutky apoštolů.
b)
Utečenci z Jeruzalema.
1.
Pronásledování. Příchozí a hosté. Nezabydlení.
2.
Nabiti nadšením pro JK.
3.
Otevřenost pro nové, jiné.
4.
Nezabydlenost v dosavadním.
c)
My: Vnější zabydlenost drží naše představy v dosavadním: beze změny.
d)
Stan.
1.
Dají se dělat dalekosáhlé změny.
2.
Lze se snadněji stěhovat.
3.
Forma stavění.
4.
Dům: drobné změny v rámci stavby jsou možné.
5.
Pevná církevní organizace. Obměny.
6.
Vznikající nová církev:
- kvas.
-Proměny i od zdi ke zdi.
e)
Zralost pro nové.
1.
Nejsme zralí, vyzrálí.
2.
Hospodářské zabezpečení způsobuje u mnohých útlum.
3.
Ale u jiných naopak je to předpokladem dalšího rozvoje a rozvinutí možností života.
5)
Kázání o novém ve starém. Nové víno, staré nádoby.
6)
Nové a staré.
a)
První církev začínala nově, z ničeho.
1.
My bychom rádi měli výhody nového, ale zároveň chceme uchovat výhody starého.
2.
Polovičatost. Dvě židle.
3.
Navazovat na staré.
b)
Dnes nelze začínat od piky jako tehdy.
1.
Proč také, když už se vývojem církve něco dobrého vykonalo a poznalo?
2.
Lze navazovat na to, co jiní vykonali odpovědně před námi.
c)
Novost.
1.
To je pojem pro tehdy.
2.
Dnes: jiné pojetí.
3.
Tehdy to bylo zbrusu nové.
4.
Umíme si poradit, že ano?
5.
Dnes jsou jiné úkoly pro odpovědné lidi v církvi.
6.
Navazujeme na již poznané a vyzkoušené.
7.
Nemusíme tolik hledat.
8.
Co už našli jiní před námi. Vykonali dobrou odpovědnou práci na rovině hledání. Lze navazovat.
9.
Dnes si v církvi můžeme klidně a s čistým svědomím mnohé nalhávat.
10.
Např. Můžeme si lhát do kapsy o novém. A přitom budeme bezostyšně týt ze starého.
7)
Vše pro JK.
a)
Vzdát se všeho?
1.
Upomínají na to mniši ve starověku a středověku.
2.
Chudí mniši. Osobně chudí.
3.
Mnohé kláštery byly ovšem bohaté.
b)
My. Fakticky voláme k zabydlenosti, usazenosti.
1.
Hledáme sponzory. Ty, co něco mají a z nichž by se dalo něco vytáhnout, vymáčknout, vyždímat, vykřesat.
2.
Izrael na poušti: Poutníci. Cíl: Usadit se. Nezajištěnost. Ale Izrael nezůstal věčně na poušti. Nechtěl tam zůstat. Směr: zaslíbená země. Usadit se. Jinak by pravděpodobně zanikl jako jiné podobné kočovné kmeny a národy.
3.
Kočovníci byli bez šance rozvinout se vživotě dál. Dnes jako tehdy.
c)
Jednota bratrská. 2 generace v ústraní. Kunvald. Lesy. Tohoto času využili jako přípravu pro seberozvinutí se.
d)
Communio viatorum.
1.
Společenství poutníků.
2.
Nemáne zde místa zůstávajícího.
3.
Vagabundující skupina.
4.
Poutnickost.
e)
Rechabitští ve SZ. Připomínka doby putování na poušti v zabydlenosti slíbené země.
f)
Slavnost stánků.
1.
Na chvíli bydlet ve stanech, třeba na balkoně paneláku.
2.
Připomenout si předky na poušti.
3.
Velmi kladná připomínka časnosti a věčnosti.
4.
Dá se to ale upravit jako radostné novoroční slavnosti se silvestrovským přílepkem, který může narůst i do rozsáhlejších rozměrů.
8)
Dům.
a)
1 Korintským 3. Základ pro život.
b)
Skutky 2,42: Učení apoštolů, společenství, VP, modlitby.
c)
Obraz budování domu. Pevné místnosti. Na pevném základu. Ne tropická chatrč, stan.
1.
Současně máme myslet na stan našeho života, že zde nemáme místa zůstávajícího, že jsme příchozí a hosté.
2.
Paradox života. Proto, že tu nebudeme věčně. Napojit se na JK. Základ pro usazenost v KB. Něco pro JK udělat.
9)
Úvod. Dílo Ducha svatého v církvi. Pro církev, pro život církve.
a)
Moc Ducha svatého. Působení. Iniciativa.
b)
Lidé jsou ochotni pracovat v církvi. Ne za peníze. Zdarma, pro JK.
c)
Konkrétní příklady v knize Skutky apoštolů.
1.
Konkrétnost: Růst církve. Misie. Kázat o JK. Přivádět nové lidi do církve.
2.
Obyčejná, neatraktivní činnost.
3.
Atraktivní projevy Ducha svatého byly v první církvi poměrně řídké a byly vždy spojeny se značným rizikem lidského nadšenectví.
10)
Pronásledování církve v Jeruzalemě. Změněná situace.
a)
Nezpůsobeno PB.
b)
Náročné pro křesťany.: Osvědčovat se v každé situaci Jako věřící, jako učedníci JK.
c)
V každé situaci je PJK s námi svým svatým Duchem. Duch svatý, to znamená přítomnost JK.
11)
Misie dnes: Nemlčet o JK. Mluvit o něm.
12)
Misie. Nemlčet. Mluvit.
a)
Dojem některých: Církev dělá málo pro misii. Má se, mělo by se dělat víc.
1.
Říkají to takoví, kteří sami nic moc nedělají. Resp., pozitivně vyjádřeno, dělají málo nebo vůbec nic.
2.
Je možno kritizovat tradiční a usazené křesťany.
3.
Je vhodné je strkat dopředu, aby víc dělali i pro misii.
4.
Horlivci ale předevšímzapomínají na vlastní rodinu. Jak to vypadá s jejich dětmi, vnuky, ale i s rodiči a prarodiči?
5.
Mnohdy i s jejich životním partnerem. Leckdy jim to opravdu nevyšlo v jejich vlastní rodině.
b)
První církev dělala pro misii opravdu víc.
1.
Pavel konal misijní cesty a psal dopisy, epištoly.
2.
Byl v kontaktu s těmi, které přivedl k víře.
3.
Mnoho prostých křesťanů přivádělo další a další do církve.
4.
Pavel zakládal sbory jako misijní základny pro další práci církve.
c)
Dnes.
1.
Vynakládá se víc peněz na misii než za Pavla.
2.
Víc lidí je v misijních společnostech nejrozmanitějšího druhu.
3.
Chrlí se tuny potištěného papíru, letáčky, brožury, publikace.
4.
Nikoho jistě nepřekvapí, že jen malé procento z toho se také prolistuje. Ještě méně se to vůbec čte.
d)
My.
1.
Pro nás je důležité a nezbytné, pokud máme předně na mysli JK a nikoli sebe: budovat sbory.
- Kam přivedeme lidi,když někdo uvěří.
- Bez kořene ve společenství sboru i ten nejkrásnější kvítek víry hodně brzy uvadne a zvadne docela.
- Kde najdou nově uvěřivší dobré společenství?
2.
Splnitelnost požadavků misie dnes?
- Opravdu je to mnohdy, přemnohdy fráglich.
- Mluvit sousedům, přátelům, známým, náhodným lidem ve vlaku, v autobusu, v metru. Ovšem i doma dětem a vnukům.
- Tak se to prý má dělat a tak se s tím občas setkáváme. Nechybí ještě něco?
3.
Reálnost, realita misie.
Realistická, reálná misie.
- pro každého.
- Nemlčet.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.