Skutky 8,26-40.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)Filip. Komorník.

Text:

Skutky 8,30: Filip: Rozumíš tomu, co čteš?
Galatským 3,28: Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši.

Čtení:

Skutky 8,1-3. První pronásledování.
Skutky 8,4-25. Evangelium v Samaří.
Skutky 8,26-40. Křest komorníka.
Verš 35: Filip otevřel svá ústa a začal mu od toho Písma zvěstovat Ježíše.
Verš 39: Když vystoupili z vody, Duch Páně uchopil Filipa a komorník ho více neviděl. Komorník jel cestou svou s radostí.

Postup 1:

1)
Filip opouští nadějnou misii v Samaří a odchází do pustiny. Boží pokyn.
2)
Komorník. Ministr. Není zdvořilé míchat se do soukromí jiných. Zvláště ne do soukromí velkých pánů. Je to pokládáno za hrubost. Neotesanost.
3)
Forma misie. Lidé ve vlaku. Na cestách. Na dovolené.
4)
Kdo vlastně byl Filip.
a)
Diakon. Opustil Jeruzalem. Pronásledování Saulem. Samaří.
b)
Misijní úspěch v Samaří. Poslán od Boha do pustiny. Zapálený prozelyta.
5)
Filipova misie v Samaří. Úspěšná.
6)
Poušť. Jede vůz. Filip se přidal. Vyvinul iniciativu.
7)
Komorník.
a)
Misijní a evangelizační případ.
b)
Filip o něm nic neví.
c)
Jediný bod navázání: Hlasitá četba bible. Izaiášovo proroctví.
d)
Hledající člověk. Zájem o věc.
e)
Filip ani nevěděl, že ten pán ve voze byl ministr a eunuch.
f)
Filip komorníka nezná. Bůh ho ale zná. Bůh chce, aby všichni lidé spaseni byli.
g)
Neobřezaný komorník. Pohan. Koupil si svitek Izaiáše. Nesměl do chrámu v Jeruzalemě. Protože byl pohan a ještě k tomu eunuch.
8)
Rozhovor Filipa s komorníkem.
a)
Výklad bible. Touha komorníka po křtu. Filip: Věříš-li celým srdcem. Víra je vztažena k JK. Asi křest ponořením.
b)
Verš 37. Kraličtí. Filipova otázka chybí v nejstarších rukopisech. Chybí celý verš. Až v pozdějších rukopisech. Filip pouze řekl: Věříš-li celým srdcem, sluší se. Komorník odpověděl: Věřím, že JK je syn Boží. Opisovači to později doplnili.
9)
Hluboká odvaha víry u Filipa.
a)
Filip rozpoznal dílo Ducha svatého.
1.
Komorník odchází sám mezi pohany.
2.
Není sbor, který by ho dál učil, vedl.
3.
JK ho povede.
b)
Bengel: Kdo našel JK a Písmo, takový člověk může postrádat druhého člověka jako průvodce a vůdce na cestě.
c)
Naše podmínky dnes:
1.
Klademe velký důraz na společenství.
2.
Úzkost o lidi, kteří žijí mimo společenství církve.
d)
Situace doby Filipa:
1.
Mnohdy nepochopitelné pro nás dnes.
2.
Jiná situace. Rozsáhlá diaspora. Když nebyly moderní dopravní prostředky a když byla v církvi diaspora a když k tomu hrála větší roli lidovost církve, bylo i větší porozumění pro samostatnost víry samostatného křesťana.
10)
Nesentimentální rozchod Filipa a komorníka.
a)
Bez velkého loučení.
1.
Žádné projevy vděčnosti.
2.
Žádná žádost o sponzorský dar na misii. Ministr by mohl něco sponzorovat.
b)
Filip byl odnesen pryč.
1.
Odnesl ho Duch svatý.
- Jak?
- Konkrétnost. To jistě hravě vysvětlí každý farář, i když mu posluchači v tomto směru nepoloží otázku.
2.
Svědek odevzdal svědectví. Splnil úkol.
c)
Komorník se vrací domů s naplněnou duší. Plný život s JK. Nadšení duše. Radost.
11)
Končí biblická zpráva o komorníkovi.
a)
Apokryfy: Komorník byl misionářem v Habeši.
1.
Zemřel mučednickou smrtí.
2.
Boží dílo bylo dokončeno.
3.
Člověk odevzdal svědectví o JK.
b)
Historicky: V Habeši byla velmi záhy křesťanská církev.
12)
Závěr. Svět Božích svwědků.
a)
Ne vše může vykonat farář. Farář je odborník v teologii. Teologické odborné vzdělání. Může mnohé připravovat a vysvětlit.
b)
Farář:
1.
Má kvalifikované vzdělání. Má čas na odbornost.
2.
Diskvalifikace. Chybí mu většinou normální kontakt s lidmi. Zvláště pokud není zaměstnána jeho manželka. Ale v civilním zaměstnání, nikoli v církevní oblasti. Děti pak faráře víc uzemní.
c)
Filip neměl odbornou teologickou kvalifikaci pro kázání. První církev. Všecko bylo jinak. Zrod. Nadšení počátku, růstu.
13)
Lidé hledající a Čekající, že jim někdo poví evangelium.

Postup 2:

1)
Zvěstování. Došlo pak ke křtu.
2)
Bůh posílá Filipa. Poznámka: Jak? Konkrétně.
3)
Mouřenín. Ministr. Hledající člověk. Vážil dalekou cestu.
4)
Iniciativa Filipa. Rozhovor.
5)
Zkušenost kazatele:
a)
Pocit dobrého kázání, ale zůstane totálně bez odezvy.
b)
Naopak někdy pocit nepovedeného kázání, ale někoho to osloví.
6)
KB nezáleží v řeči, ale v moci.
a)
Moc chatrného lidského slova.
b)
Hliněné nádoby. V nich je poklad.
7)
Rozumíš tomu, co čteš?
a)
Navázání rozhovoru.
b)
Podstata víry. Rozumět vnitřně. Ne jen rozumem.
c)
Co čteš. Co čteme? Bible. Základ víry. Tady můžeme porozumět.
8)
Zvěstoval mu Ježíše. V každém shromáždění je zvěstován JK.
9)
Verš 37. Není v nejstarších rukopisech. Křest. Později vsunuto. Zachycena praxe první církve. Takových doplňků je v knize Skutky apoštolů víc.
10)
Apel na nás: Mohli bychom celým srdcem vyznat: JK je syn Boží. Opravdu? Opravdu bychom to mohli vyznat? Opravdu je JK Boží syn?
11)
Filip slyšel vnitřní hlas.
a)
Duch svatý. Kázat.
b)
Slyšíme poslání být svědky? Je to služba. Práce. Námaha.
c)
Pohodlnější je raději neslyšet.
12)
Komorník uslyšel jedno kázání a uvěřil.
a)
Ale už předtím hledal.
b)
Individuální kázání.
13)
Křest.
a)
Veřejné zpečetění víry před průvodem, doprovodem. Před pohany.
b)
Radost v srdci.
14)
My. Hledat v bibli. Studovat. Rozumět tomu, co čteme.
15)
Věřící bratr.
a)
Vydat svědectví jako Filip.
b)
Přijít sám k víře a pak svědčit dál.
16)
Měřítko pravosti vnitřního hlasu.
a)
Jestli je to Duch svatý nebo lidský duch.
b)
Otázka výhod a pohodlí.
c)
Filip šel do horšího.
d)
Práce pouze s jedním člověkem, i když předtím kázal zástupům.

Postup 3:

1)
Heidelberský katechismus: Mým jediným potěšením (v životě i ve smrti) je to, že nejsem sám svůj, ale že patřím svému spasiteli JK.
2)
Komorník. Víra v Hospodina. Proto jel do Jeruzalema. Asi získal v Habeši kontakt s tamními Židy.
3)
Izaiáš 53. Služebník Hospodinův trpí. Zaujala ho zvěst o utrpení. Měl osobní (soukromé) problémy života. Eunuch.
4)
Filip svědčí na cestě. Nevybízí komorníka ke křtu. Přijde to z iniciativy komorníka. Rozhovor je zakončen křtem.
5)
Odchod Filipa. Úkol kázat jinde.
6)
Připomínka výročí křtu. Ve sboru. Obnovení křestního slibu. Zaniklo to. Kdysi (ještě v 90tých letech) se kolem toho nadělalo řečí. Jen když se do popředí dostanou peníze, zapadnou i kdejaké manýry kolem křtu.
7)
Radost. Naše radost z víry. Lidé bez víry to nepochopí. Umdlenost víry, když se vše příliš moc točí kolem peněz.
8)
Největší radost v životě: že jsem byl pokřtěn. Že jsem se stal křesťanem.
9)
Cesta života, cesta víry.
a)
Svědectví i na poušti života.
b)
Svědectví jiným.
c)
Překvapení: Na poušti (i na poušti života) se lze setkat s hledajícími lidmi.

Poznámky:

1)
Habeš.
a)
Podle jedné pověsti odtud přišla královna ze Sáby.
b)
Židovská kolonie. Babylonské zajetí, rozptýlení Židů.
2)
Eunuch nemohl do chrámu. Diskriminace postižených. Ať se nám to líbí nebo nelíbí, byl to tehdy fakt. Tento fakt byl podložen SZ.
3)
Četba bible.
a)
Člověk potřebuje výklad.
b)
Nestydět se přiznat, že člověk nerozumí.
c)
Luther: Číst a číst. Postupně člověk rozumí víc.
4)
Svědčit o JK na pustině je horší než mezi mnoha lidmi, mezi spolusvědky. Na chvíli i mimo společčenství církve.
5)
Filip využil příležitost.
a)
Příležitost ke svědectví.
b)
Misijní aktivita.
c)
Je třeba přitom při tom myslet.
6)
Přivést někoho do kostela. Pozvat. Jít (přijít) s ním.
7)
Komorník touží po křtu. Vrchol misijního rozhovoru.
8)
Podmínka křtu: Věříš, že JK je syn Boží?
9)
Křest a víra patří dohromady.
a)
Veřejné vyznání.
b)
Přiznání se k JK.
c)
Dosvědčit to navenek.
10)
Filip odešel.
a)
Na sever, až k Caesareji. Hodně přes 200 kilometrů.
b)
Široké pole misijní působnosti. Široký misijní záběr.
11)
Zvyk v etiopské církvi: jednou za rok mimořádný svátek. Připomínka křtu komorníka.
12)
Křesťanská radost.Důvod:
a)
Věčné hodnoty.
b)
Pro nekřesťana nepochopitelné.
13)
Názor nevěřících:
a)
JK byl ukřižován pro své názory.
1.
Byla to jeho věc.
2.
Ve vzkříšení se pochopitelně nedá věřit.
b)
Kdo nevěří, neporozumí JK.
14)
Radost ze slyšeného SB.
a)
Uvědomit si vůbec, že jsme byli pokřtěni.
b)
Kdo nás vlastně křtil.
c)
Rodiče přinesli dítě ke křtu. Kmotři. Proč?
15)
Rozdíl mezi pokřtěným a nepokřtěným.
a)
Někdo je rád, že nemá na čele napsáno, že byl pokřtěn.
b)
Jiný zase, že pokřtěn nebyl.
c)
Je křest největší radostí našeho života?
d)
Vážit si křtu.
16)
Komorník jel svou cestou.
a)
Naše životní cesty jsou různé.
b)
Svědectví o JK.
c)
Naše svědectví? Jiným.
d)
Nejsme sami. JK je s námi.
e)
Společenství církve. Sbor.
17)
Rozumět čtenému.
a)
Člověk může číst a nevnímat. Neví ani, co četl. Nerozumí souvislosti.
b)
Televise. Slyšíme, nevnímáme. Nerozumíme tomu, co se říká. Jak je to či ono možné, že se to tak stalo?
18)
Expres rychlopříprava.
a)
Skutky 8. Filip pokřtil habešského ministra po několikahodinové rychlokatechesi, když projevil přání být pokřtěn a nakonec vyznal, že JK je Božím synem.
b)
Malé dítě dnes bývá většinou pokřtěno bez jakékoliv přípravné katechese. V některých sborech se koná katechetická příprava rodičů, eventuelně i kmotrů.
c)
Nejlepší katechese: Když rodiče a kmotři chodí do kostela a účastní se života sboru.
19)
Filip opustil rozběhlou práci v Samaří. Misijní úspěch. Mohl by být nesen na duchovních vavřínech.
a)
Duch svatý ho posílá jinam.
1.
Boží rozpoznání. Nezůstávat. Je ho víc potřeba jinde.
2.
Dříve: Občas zbožná výmluva některého faráře: Duch svatý mne pudí jinam. Ku podivu, na lepší.
3.
Filip odchází do horšího a namáhavějšího.
b)
Riziko: Filip by se v Samaří vykázal. Přece jen to byl bývalý Řek, pohan. Nezakotvenost v tradici.
c)
Žádný růst nejde do nekonečna. Žádný nekonečný růst.
1.
Jednou se to zastaví.
2.
Nastanou běžné starosti s běžným chodem sboru.
3.
V tom jsou tradiční věřící většinou schopnější a lépe to zvládají.
4.
Nově na víru obrácení jsou zase lepší v misijnosti.
20)
Pronásledování v Jeruzalemě.
a)
První utíkají Nově obrácení, pohanského původu.
b)
Apoštolé zůstávají. Koncentrují se na udržování a budování sboru.
c)
Uprchlíci. Kam přišli, tam misionaří.
21)
Tzv. Vedlejší kladné důsledky pronásledování. Tím není pronásledování v žádném případě omluveno. Pronásledování vždy církev poškodilo.
22)
Filip.
a)
Dar misijní práce.
b)
Žádný kazatel nemá všechny dary.
c)
Různé dary Ducha svatého.
1.
Doplňovat se.
2.
Společenství.
23)
Filip.
a)
Stopařská misie.
b)
Australský evangelista: Misionařil taxikáře na cestě na letiště a z letiště. Taxikářská misie.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.