Skutky 7.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)Štěpán.

Text:

Více sluší poslouchati Boha nežli lidi.

Čtení:

Skutky 7,1-53. Štěpánova řeč před radou.
Skutky 7,54-60. Štěpánova mučednická smrt.

Postup:

0)
Úvod.
a)
Diakonie. Sociální služba církve. S hmotnou pomocí a službou byla přinášena i zvěst (posila) evangelia.
b)
Řecký původ některých křesťanů Hned brzy po začátku církve.
c)
Prozelité. Řecká synagoga v Jeruzalemě.
d)
Štěpán současně káže.
1.
Diskuse se Židy. Nedovedou argumentovat. Štěpán je převyšoval argumentačně.
2.
Obžaloba. Lži. Lživí, podplacení svědkové.
3.
Bolí to víc. Mezi věřícími něco takového bolí víc nežli v běžném světě.
1)
Dlouhá Štěpánova obhajovací řeč. Praotcové až Mojžíš. Pak skok k prorokům. Stručná a jasná linie dějin spásy.
2)
Bůh se dává poznat každému. Rozhodující pro člověka: Bůh se dává poznat.
3)
Reakce člověka.
a)
Přijme evangelium, JK. Poslouchá.
b)
Údobí útlumu. Mojžíš: 3 krát 40 let v jeho životě. Nejaktivnější v Mojžíšově životě pro Boží věci byla poslední čtyřicítka jeho věku.
c)
Modlářství.
1.
Aron. Bratr Mojžíše. Velekněz. Zlaté tele. Poušť.
2.
Další některé modly později v Izraeli. Moloch. Hvězdy. Bál. Astarot.
4)
Proroci. Zaslíbení spasitele.
5)
Židovská rada se náramně rozčilila. Obvinění ze smrti JK od Štěpána se jim pochopitelně nelíbilo.
6)
Reakce synedria: Zatínání zubů. Skřípání zubů.
7)
Vidění Štěpána.
a)
Vidí syna člověka na Boží pravici.
1.
Teprve teď nastává rozhodnutí k ukamenování.
2.
Židé: Syn člověka je nebeská bytost. Nemůže trpět. Apokalyptická postava. Rouhání Štěpána podle tehdejších náboženských měřítek.
b)
Štěpán byl fakticky odsouzen na základě tehdy platných paragrafů v pozadí. Jenže lze oprávněně vznést námitky proti chybám v procesním řízení.
8)
Kamenování.
a)
Technika. Půlkruh. Ubít kamením.
b)
Pouštní trest smrti. V dohledu a v dosahu nebyl na poušti strom na pověšení.
9)
Saul. Neplnoletý. Nesměl ještě házet kameny. Otázka stupně spoluviny na smrti Štěpána. Hlídá pláště.
a)
Boží zákon: jednoznačně spoluvina.
b)
Světský zákon: též spoluvina. Souhlasil s kamenováním. Asi křičel: kamenovat.
10)
Modlitba Štěpána.
a)
Vidí nebesa otevřená.
b)
Pane, přijmi mého ducha.
c)
Odpusť jim, co činí zlého.
d)
Štěpán je plný Ducha svatého. Nadšení víry.
e)
Popis Štěpánovy smrti na nás působí dojmem, že se Štěpán nacházel ve stavu náboženské extatičnosti.
f)
Dojem: Jako by Štěpán byl mimo realitu. Psychologicky se tak lépe zvládá finální situace člověka.
11)
Modlitba za odpuštění pro ty, kdo mu škodí.
a)
Ne modlitba za osvětimské vrahy, že škodili jiným.
b)
To by byl zkrat. Modlit se za odpuštění hříchů těch, kdo škodí jiným.
c)
Jak bychom se dívali na to, kdyby se někdo v církvi modlil za odpuštění pro ty, kdo nám uškodili a škodí?
12)
Síla k takové modlitbě.
a)
Z víry.
b)
Duch svatý.
13)
Příklad Štěpána.
a)
Mezné situace vyznávání.
b)
Všední situace vyznání a služby.
14)
Modlitba za odpuštění.
a)
Násilníci. Darebáci. Vrazi. Jak by měla být formulována modlitba za ně?
b)
Za oběti.
1.
Trpí.
2.
Trpí nejen okamžitě. Dlouhodobé důsledky násilnictví.
3.
Pomoc pro ně.
4.
Když se za někoho modlíme ve společenství církve, uslyší to jiní. Někdo třeba pomůže.
c)
Prosit za sebe.
1.
Za schopnost a ochotu pomoci.
2.
Za citlivé srdce: Vidět potřebnost bližních.
d)
Prosit, aby násilníci nepůsobili zlo.
1.
Odstranit násilníky.
2.
Nebo aby se změnili.
15)
Prosba za odpuštění. Druhým.
a)
Škodí mně osobně. Plné právo modlit se za odpuštění pro ně.
b)
Škodí druhým. Promýšlet. Myslet.
1.
Nekoncentrovat se jen na odpuštění pro násilníky, ale především k obětem.
2.
Obětem by měla být minimálně nahrazena škoda. Uvést do předchozího stavu.
c)
Škodí Boží věci.
1.
Proti Bohu a církvi.
2.
Juda 9: Archanděl Michael zápasí o Mojžíšovo tělo s Ďáblem. Ať tě ztrestá Bůh. Přenechat PB rozhodnutí.
d)
Prosba, aby zlí už neměli možnost konat své zlé dílo.

Poznámky:

1)
Štěpán.
a)
Opravdu se rouhal podle tehdy platných zákonů.
1.
Odsouzen právem podle zákona.
2.
Nemá šanci na žádnou pozdější soudní rehabilitaci.
3.
Schopný právník by však dokázal upozornit na procesní chyby.
- Rozsudek smrti mohl být vysloven až další den po soudním řízení.
- Horké hlavy měly trochu zchladnout.
- Fakticky se uplatnilo právo lynče.
b)
Obdobně to dopadlo s JK.
1.
JK byl odsouzen k smrti a hned tentýž den popraven.
2.
Jenže židovská rada neprovedla popravu sama. Dodala JK, odsouzence k smrti, Pilátovi, který udělal za synedrium špinavou popravčí práci. Navenek měl ruce pošpiněnější Pontský Pilát.
2)
Před Židovskou radou. Řeč o synu člověka.
a)
Hodně drzé. Provokující.
b)
Štěpánovi nešlo o rozumný kompromis, kterým by třeba vyvázl.
c)
Otázka vyostřenosti vyznání. Dráždění.
3)
Štěpán se židovské radě nevnucoval.
a)
Byl tam nedobrovolně předveden.
b)
Iniciativa vyšla od židovské rady. Obvinění.
c)
Využil práva bránit se.
4)
Tehdy právo uŽidů.
a)
Žid podléhal jurisdikci židovské rady.
b)
Vina členů synedria. Měli soudit podle zákona.
c)
Trest smrti mohli vynést jen Římané.
d)
Rozsudek smrti směl být vykonán druhý den.
1.
Horké hlavy se měly uklidnit.
2.
Lynč.
5)
Saul. Sloužil věrně svému režimu.
a)
Nacisté. Norimberský proces. Jenom prý poslouchali.
b)
Čelní nacisté byli odsouzeni za zločiny proti lidskosti. I když přímo nezabíjeli. Ale podepisovali dokumenty vedoucí k zabíjení.
c)
Osobní odpovědnost před bohem.
6)
Hrdina a zrádce.
a)
Kdo stojí na straně vítěze nebo poraženého.
b)
David a Doeg Idumejský.
1.
Doeg sloužil věrně Saulovi, králi pomazanému od Hospodina, ale ne Davidovi, který později vyhrál.
2.
Přidat se na správnou stranu.
7)
Letniční obdoby v bibli:
a)
40 let pouště. Putování Izraele z Egypta do Kanánu.
1.
Staří byli později odepsáni.
2.
Mladí dokončí to, co staří nebyli schopni dotáhnout do konce.
3.
Staří ale vychovali ve víře mladé a předali víru.
- Vyšli z Egypta. Začátek.
- Mladí navazují.
b)
Dobytí zaslíbené země.
1.
Izraelci na ní nepracovali. Nestavěli města. Neštěpovali sady. Nezúrodnili pole.
2.
Pokus o letniční puč v církvi koncem 80tých a začátkem 90tých let.
- V některých sborech.
- Letniční: Církev je naše. Budovy. Organizace. Členská základna k převychování.
c)
První církev.
1.
Křesťanská misie. Mezi Židy. Proselyté.
2.
Křesťané připravili a připravovali Židy o výsledky jejich misijní činnosti.
3.
Sektářské rysy prvopočáteční křesťanské misie.
- Sympaticky vyhlížející ideologie: Židé mají přednost, aby byli obráceni k JK.
- Nelze se divit, že Židé ostře vystupovali proti křesťanství a i osobně vůči misionáři Pavlovi.
d)
Rozkoly v církvi.
1.
Prvokřesťanská církev. Židé se zpočátku domnívali, že se jedná jen o sektu. Tedy, že se jedná o vnitrožidovskou záležitost.
2.
Jednota bratrská. Ochranovští. Po VLR. Rozkol v důsledku náporu letničních. Boje o církevní majetky.
3.
Slezská církev v 90tých letech.
- Rozkol. Letniční. Další rozrůzněné skupiny a skupinky. Boj o kostely a fary.
- Několikerý rozkol. Složitější situace.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.