Skutky 9,10-18.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)Obrácení Saula. Svatodušní.

Text:

Skutky 9.
15
Pán mu však řekl: "Jdi, neboť on je mým nástrojem, který jsem si zvolil, aby nesl mé jméno národům i králům a synům izraelským.

Čtení:

Skutky 9,10-18.
10
V Damašku žil jeden učedník, jménem Ananiáš. Toho Pán ve vidění zavolal: "Ananiáši!" On odpověděl: "Zde jsem, Pane."
11
Pán mu řekl: "Jdi hned do ulice, která se jmenuje Přímá, a v domě Judově vyhledej Saula z Tarsu. Právě se modlí
12
A dostalo se mu vidění, jak k němu vchází muž jménem Ananiáš a vkládá na něj ruce, aby opět viděl."
13
Ananiáš odpověděl: "Pane, mnoho lidí mi vyprávělo o tom člověku, kolik zla způsobil bratřím v Jeruzalémě.
14
Také zde má od velekněží plnou moc zatknout každého, kdo vzývá tvé jméno."
15
Pán mu však řekl: "Jdi, neboť on je mým nástrojem, který jsem si zvolil, aby nesl mé jméno národům i králům a synům izraelským.
16
Ukáži mu, co všechno musí podstoupit pro mé jméno."
17
Ananiáš šel, vstoupil do toho domu, vložil na Saula ruce a řekl: "Saule, můj bratře, posílá mě k tobě Pán - ten Ježíš, který se ti zjevil na tvé cestě; chce, abys opět viděl a byl naplněn Duchem svatým."
18
Tu jako by mu s očí spadly šupiny, zase viděl a hned se dal pokřtít.

Postup 1:

1)
Kniha Skutky. Napětí. Kvas. Rozběh. Síla. Dynamika. Moc Ducha svatého. Pozadí: Připravuje se něco nového.
2)
Duch svatý posílá člověka za člověkem.
a)
Ananiáš. Prostý člen sboru v Antiochii.
1.
Zájem Ananiáše o Saula, nepřítele křesťanů.
2.
Saul potřebuje pomoc. Návštěva. Zneklidněné svědomí Ananiáše.
3.
Odpovědnost za bližního, ale i za křesťany, aby to nebyla léčka, že Saul předstírá slepotu.
b)
Někdo něco potřebuje. Nemoc. Trpí. Osamocenost.
1.
Nevyškrtnout člověka (nikoho) z lásky, modliteb, soucitu.
2.
Naléhavost. Běž. Navštiv. Telefon.
c)
Naše reálná praxe života.
1.
Mnohdy nenavštívíme spolubratra nebo spolusestru v nemoci. Nejsme toho schopní z časových důvodů.
2.
Nemůžeme se rozhánět v chození na návštěvy pro cizí.
3.
Existuje telefon, mobil a internet.
3)
Člověk se vzpírá tlaku Ducha svatého.
a)
Honí se nám myšlenky v hlavě.
1.
Výmluvy. Věrohodné, pádné. Něco se vždycky najde.
2.
Saul je nepřítel. Pronásleduje církev.
3.
Vážné námitky. Je to nebezpečné. Neuvádět do rizika křesťany.
4.
Závažné okolnosti.
5.
Ale i třeba lenost. Pohodlnost.
6.
Nebýt dotěrný. Zbytečný hovor. Jak mluvit o víře. Nesnadné.
b)
Církev není dnes připravena na misii.
1.
Nebereme vážně námitky proti církvi.
2.
Zkušenost: promarněný čas. Podceňujeme moc Ducha svatého. Nevěříme v zázraky Ducha svatého.
3.
Ananiáš jde. Je překvapen výsledkem.
c)
Realita dnes.
1.
Dnes (většinou) nikdo z církve nepůjde za obyčejným člověkem.
2.
To snad, kdyby se jednalo o potenciálního sponzora.
4)
Duch svatý dává člověku nová vítězství.
a)
Ale i nové úkoly.
b)
Nepromeškat vhodnou situaci, příležitost.
c)
PB dává vhodný čas.
1.
My jej často promeškáváme.
2.
Vhodná chvíle se těžko vrací.
d)
Saul je vzdělaný. Ananiáš je obyčejný a prostý člen církve.
e)
Duch svatý dovršuje naše dílo. Saul: co vše udělá později pro JK.
f)
Nové úkoly pro Saula.
1.
Víra bez důkazů.
2.
Sevřenost osobní.
3.
Mmalost církve.
4.
Duch svatý vede. Světlo na cestě.
g)
Ananiáš jde a otevírá dveře domu.
1.
Církev vedená Duchem svatým otevírá mnohé dveře.
2.
Duch svatý otevírá mnohé dveře tím, že k tomu otevírání vybízí lidi.
5)
Saul se modlil. Čekal.
a)
My: Čekat na moc Ducha svatého a modlit se. Opřít se o SB. Boží dary.
b)
VP. Dary k životu. Symboly života. Chléb a víno. Čekat nové věci pro církev.

Postup 2:

1)
Boží dílo.
a)
Z kamení mohou vzniknout synové Abrahamovi.
b)
Srdce člověka je mnohdy tvrdší než kámen.
2)
Pronásledování křesťanů.
a)
Bičování. Vězení. Špiclování. Násilí.
b)
Saul je přesvědčen, že bojuje za správnou, Boží věc.
c)
Svědectví křesťanů. Vytrvali přes násilí.
3)
Pavel po 25 letech misijní činnosti: Jsem dlužníkem všech národů.
a)
Za spasení.
b)
Kvůli pronásledování.
1.
Zavinil i smrt Štěpána, resp. Podílel se na ní.
2.
Zdecimoval jeruzalemský sbor. Jeruzalemský sbor se už nikdy pak z toho nevzpamatoval.
3.
Velmi ztížil život mnoha lidem, křesťanům.
4)
Obrácení Saula.
a)
Hledání.
b)
Počáteční nedůvěra křesťanů je pochopitelná.
c)
Vyučování. Léta se připravuje. Obyčejná práce v zapadákově.
d)
Nepuštěn hned k odpovědné práci. Postupně se zapracovává.
e)
Pavel později: Žádný novák (nově přistouplý) nemá být hned biskupem.
f)
Pokora. Učit se. Odčinit škody, které způsobil křesťanům a Boží věci ve světě.
5)
Otevřenost církve i pro Sauly.
a)
Totalita. Učitelé. Agenti tajné policie. Naděje. Příležitost k práci.
b)
Někteří mladí byli za totality aktivně proti církvi.
c)
Po VLR se do církve natrvalo nepřidalo příliš mnoho Saulů.
6)
Zkušenosti.
a)
Rizika. Nezakotvení v církvi.
1.
Nevyrostlí v církvi.
2.
Mají někdy dost těžkostí, než se sžijí s prostředím církve.
3.
Neznají život církve.
4.
Provoz. Zbožnost.
b)
Bohoslovci. Vikariát.
1.
Církev to stojí čtvrt milionu.
2.
Ne vždy stoprocentní kýžený výsledek.
3.
Ne všichni vikariátníci nastoupí jako faráři do sborů.
4.
Ne všichni vikariátníci jsou po ročním vikariátu stoprocentně připraveni na plavání ve sborové práci, do které musí skočit rovnýma nohama.
c)
Noví v některých sborech počátkem 90tých let.
1.
Hodně škody.
2.
Charizmatici.
3.
Pod vlivem jiných církví.
4.
Přelétavci. Duchovní turisté. Vyžírkové. Nechat se vítat a obskakovat.
5.
Neosvědčili ještě vytrvalost víry.
7)
Když jsme ještě hříšníci byli.
a)
Naděje i pro nás.
1.
Boží milost, i když stále hřešíme.
2.
Ne ale hřešit na Boží milost.
3.
Hřích proti Duchu svatému.
4.
Pokání.
- Uvědomit si hřích, vinu.
- Vyznat. Ve společenství církve, ne jen u sebe a před PB.
- Náprava. Odčinit. Služba.
b)
Pavel. Neoženil se. 5 krát bičován. Vězení. Ztroskotal s lodí. Hlad. Zima. Kamenován. Nervy s korintskými. Mučedník v Římě.
c)
My: Ne vždy se od nás žádá tolik.
8)
Noví. Přišlí do církve. Přelom 80tých a 90tých let.
a)
Mladí horlivci v církvi. Panovat nad vírou starých.
b)
Staří přenesli evangelium za totality. Vytrvali. Mnozí jiní za totality nevytrvali, stáhli se.
c)
Za totality se letniční usadili pod střechou tradičních církve.
1.
Pak se ale mnozí nepěkně odvděčili. Hřát si zakošilí zmiji.
2.
Různá situace v různých církvích v oblasti náporu vlny charismatiků. Katolíci. ČCE. Jednota bratrská. Církev Bratrská. Adventisté. Baptisté.
d)
Letniční za totality nevyznávali.
1.
Byli usazeni ve stínu velkých či větších tradičních církví.
2.
Nevykukovali nadměrně.
3.
Rozjeli se silně až po VLR.
e)
Ve Východním Německu Stasi nasazovala své lidi přímo do církve.
1.
Nechala své lidi vystudovat např. Teologii.
2.
Tito lidé se dokonce dokázali virtuosně modlit.
f)
Dar rozlišování duchů.
1.
Letniční si housurpovali proti nám.
2.
Posuzovali a kritizovali.
3.
Mnozí samozvanci bez společenství sboru.
4.
Zástěrky. Kritizovat víru tzv. Tradičních.
g)
Přivolávají na sebe Boží hněv.
1.
Narušují společenství církve.
2.
Rozbíjejí jednotu. Škodí. Škůdci. Škodná. Poslední soud. Budou se muset zodpovídat PB.
h)
Po pár letech je člověk jako ve snách. Jako v Jiříkově vidění.
1.
Jak něco tak darebáckého vůbec mohlo být?
2.
Jak to, že to církev vůbec mohla dovolit a připustit? Jak to, že se církev (vedení církve) prakticky ani neozvalo a příliš nepodpořilo zápasící sbory?
3.
Kde jsou dnes ti tehdejší někdejší horlivci? Neobživili ani letniční církve.
i)
Všecko všude stojí a padá penězi. U tradičních i u letničních.
j)
Důrazná poznámka: Zdaleka ne všichni letniční se zachovali tak, jak je to výše vykresleno.
1.
Jedná se o konkrétní (extrémní) případy.
2.
I mezi letničními jsou samozřejmě solidní lidé, kteří dokáží ekumenicky respektovat víru jiných i v určité jinakosti a odlišnosti.
9)
Noví bohoslovci.
a)
Osvědčit se. Jedině možné řešení.
b)
Vrůstání do církve. Trvá to léta. Rok vikariátu to nespraví, i když může pomoci.
c)
Usazení v církvi. Láska k církvi. Po generace. Mít na zřeteli zájem církve.
d)
Pro některé to dnes zní jako něco hodně moc starobylého a tradičního. Dokonce jako něco z dávného idealizovaného a romantizovaného církevního světa.
10)
Saul.
a)
Vzdělanec. Hebrejské a řecké školení. Dvojjazyčný. Řečtina, aramejština.
b)
Později misijní práce. Pověřen církví. Ne samozvanec. Ne na vlastní pěst.
c)
Bohoslovci. Berou stipendium od církve. Dostávají teologické knihy. Praxe v církvi za církevní peníze. Studium v cizině. Vikariát.
d)
Vyškolení jednoho faráře přijde církev na pěkné peníze. Platí to prostí členové sboru.
1.
Někteří potom ani nenastoupí do církevní služby.
2.
Fakticky získají i díky církvi kvalitní všeobecné vzdělání.
11)
Saul.
a)
Celý život se u něj projevuje zápas o vztah k jeruzalemskému sboru. Velmi ho poškodil svým pronásledováním.
b)
Dlouho trvá nedůvěra k jeho osobě. Nedivíme se, byl to přece jen pronásledovatel.
c)
Sbírky na Jeruzalemský sbor.
d)
Pavel nezazlíval Jeruzalemským jejich nedůvěru. Vědomí dluhu.
1.
Odčinit škodu. Aspoň trochu. Podle možností, které měl.
2.
Nedůvěra ohledně pohanské misie mohla zpočátku mít i souvislost s osobou Saula.
12)
Slabost Pavla pro sbor v Jeruzalemě:
a)
Nejstarší sbor. Apoštolé. Byl tam ukřižován JK.
b)
Decimoval ho svým pronásledováním.
1.
Jeruzalemský sbor se po pronásledování fakticky už nikdy nevzpamatoval.
2.
Za židovské války (66-70) odešli (utekli) křesťané z Jeruzalema. Byla jich už jen hrstečka.
13)
Rychlokřty.
a)
Diakon Filip pokřtil etiopského ministra cestou. Stopařská misie.
b)
Petr pokřtil římského setníka Kornelia.
c)
Ananiáš pokřtil vzdělaného Saula, blízkého kruhům synedria.
d)
Poznámky:
1.
Jedná se o lidi ve významnějším postavení. Nikoli o zcela nejprostší lidi dole. Šance, naděje, výhodnost, perspektivnost při pohledu do budoucna.
2.
Skutky předkládají vítězný vstup křesťanství do světa. Zdaleka ne s každým rychlokřtem to muselo vyjít tak kladně.
3.
Dnes se klade v církvi velký důraz na předkřestní přípravu.
- Asi proto, že přicházejí žádat o křest, aspoň podle posouzení farářů, lidé, kteří zrovna neplanou živou vírou.
- Zdaleka ne ve všech sborech se však předkřestní příprava bere příliš vážně.
- Ani slovně už ne.
- Horší ale je, že zájem o křest v církvi polevuje. Souvisí to se sekularizací. Ještě však neudeřila hodina pravdy, abychom si nalili čisté víno. To by mohlo být pro mnohé deprimující.
14)
Vidění Ananiáše. Zážitek. Vnitřní zápas.
a)
Jestli je to nápad od JK nebo je to vlastní odhad situace či toužebné přání. Eventuelně misijní nadšenectví prvních křesťanů. Obrátit na víru všechny. I zaryté nepřátele církve.
b)
Riziko pro křesťany. Ananiáš přijde k Saulovi, ten ho zatkne. Nebo se Saul naoko obrátí, aby se vloudil do křesťanského prostředí, aby si vše obhlédl.
c)
Zápas o pochopení Boží vůle dnes. Jiné formy zápasu. Na jiných rovinách.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.