Jan 10, 4-11.
Jan 10, 1-14.
1
"Amen, amen, pravím vám: Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale přelézá ohradu, je zloděj a lupič.
2
Kdo však vchází dveřmi, je pastýř ovcí.
3
Vrátný mu otvírá a ovce slyší jeho hlas. Volá své ovce jménem a vyvádí je.
4
Když je má všecky venku, kráčí před nimi a ovce jdou za ním, protože znají jeho hlas.
5
Za cizím však nepůjdou, ale utečou od něho, protože hlas cizích neznají."
6
Toto přirovnání jim Ježíš řekl; oni však nepochopili, co tím chtěl říci.
7
Řekl jim tedy Ježíš znovu: "Amen, amen, pravím vám, já jsem dveře pro ovce.
8
Všichni, kdo přišli přede mnou, jsou zloději a lupiči. Ale ovce je neposlouchaly.
9
Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude zachráněn, bude vcházet i vycházet a nalezne pastvu.
10
Zloděj přichází, jen aby kradl, zabíjel a ničil. Já jsem přišel, aby měly život a měly ho v hojnosti.
11
Já jsem dobrý pastýř. Dobrý pastýř položí svůj život za ovce.
12
Ten, kdo není pastýř, kdo pracuje jen za mzdu a ovce nejsou jeho vlastní, opouští je a utíká, když vidí, že se blíží vlk. A vlk ovce trhá a rozhání.
13
Tomu, kdo je najat za mzdu, na nich nezáleží.
14
Já jsem dobrý pastýř; znám své ovce a ony znají mne,
473. 311. 310. 430. 320. 667. 662. 322. 443.
1)
Janovo evangelium bylo napsáno 50 let po ukřižování JK. Církev má už za sebou zkušenosti prvního vývoje:
a)
Pronásledování. Hlavně od židovské rady. Synedrium už neexistovalo. 70. Římané srovnali Jeruzalem se zemí. Vybití obyvatelstva v Izraeli.
b)
Nápor gnose. Nábožensko-filosofický směr. Líbivé a lákavé nabídky pro lidskou spiritualitu, pro přirozeně náboženské duchovno. Laskominy na něco lepšího. Líbivé gnostické pravdy odívané do křesťanského hávu. Zážitek. Něco lepšího. Kdo by nechtěl něco lepšího. Na sliby lze utáhnout mnoho lidí v každé době.
c)
Období klidu a rozvoje církve. Příležitost pro mnohé kariéristy a ziskuchtivce. Nejlépe dostat se do popředí. Využívat situace. Různé typy falešných pastýřů.
1.
Církev už stála za to, aby o ni někteří projevovali zájem: Gnostikové. Falešní pastýřové. Nejraději se dostat do funkcí. Mít z toho něco.
2.
Problémy a těžkosti církve. Rozpomínání se na to, co k tomu říkal a říká JK. Živý, vzkříšený, přítomný JK promlouvá do konkrétní aktuální situace církve. Mluví velice ostře. Nevybíravé výrazy.
2)
Dveře.
a)
Otevřené. Chápáno kladně. Otevřená šance. Někdo nám otevře dveře. Je možno jít dopředu, dál.
b)
Zavřené dveře. Většinou chápáno jen záporně. Uzavřené možnosti. Zaklapnuté dveře. Mříž vězení. Dveře smrti, náhrobní poklop nebo dvířka k urně.
c)
Zavřené dveře ovšem mohou být též kladem. Bezpečí. Jistota.
Příklady v bibli:
a)
Velikonoce. JK zemřel. Hrobové dveře, velký balvan. Navíc ještě pečeť velekněze. Vojenská hlídka. Po lidsku viděno je to definitivní konec JK. Boží mocí byl kámen odvalen. Vzkříšení JK.
b)
Putování Izraelských z Egypta. Ženou se za nimi egyptské válečné vozy. Izraelci zrychlují pochod. Rudé moře. Nepřekonatelná překážka. Konec. Zavřené dveře.
1.
Mojžíš na Boží příkaz otevírá zavřené dveře. Moře ustupuje. Izraelci prošli a mají před sebou otevřenou cestu dál.
2.
Egypťané. Ženou se též po mořském dně. Moře se zavřelo. Přibouchnuté dveře. Zničující přibouchnutí.
3)
JK. Otevřené dveře.
a)
Vina. Zavřené dveře. Ne jen pocit viny. Skutečná vina.
Poznámka. Někteří lidé konají zlo, aniž si uvědomují svou vinu. My se však řadíme mezi lidi s citlivým srdcem v oblasti spravedlnosti a hříchu.
Vina je tlak na člověka. Uzavřenost. Člověk se točí pořád dokola.
Otevřené dveře:
1.
Odpuštění. Od Boha. Od poškozeného.
2.
Smíření. Náprava viny.
b)
Smrt. Definitivně zavřené dveře. Panceřové dveře. Bez ohledu na to, zda jsou pancéřové, z kamene nebo z betonu nebo jen ze skla k urně.
c)
Zákon. Boží zákon nás obviňuje. Uzavírá nás do temnoty hříchu. Neschopnost vymanit se z toho.
1.
JK za nás zaplatil. Draze. Stálo ho to život. Zaplatil naše povinnosti vůči Božímu zákonu. Stačí jen přijmout a spolehnout.
2.
Poznámka: Tato oblast víry (existenciální oblast života) byla živá a aktuální v době Luterově. Dnes to nezabírá. Lidem to moc neříká. Církev není schopna tuto oblast aktuálně aktualisovat.
d)
Život pro sebe a ze sebe. Egoismus. Vše se točí kolem nás. Neschopnost a neochota přijmout Boží realitu. Bůh není projekt mé lidské bytosti, ale objektivní realita. Lze přijmout, pochopit a poznat jenom a pouze vírou.
4)
JK je pastýř. Dobrý pastýř. Tvrdě namířeno na nepravé pastýře. Srovnej: Ezechiel 33 a 34. Konkrétní situace první církve.
Dobrý pastýř. Dává to základní: Tráva. Voda. Ne pamlsky líbivých slibů. Na sliby a laskominy slibů lze chytit a nachytat i lidi v církvi.
Kontrast dobrého pastýře a pastýřů falešných.
a)
Falešný pastýř krade. Kraličtí: Zloděj a lotr. Nechodí dveřmi. Oknem a přes plot. Bere.
1.
JK. Dává. Dává život v hojnosti. Nadbytek. Úberfluss.
2.
Žalm 23. Kalich můj naléváš, až přetéká. Nad-hojnost.
b)
Falešný pastýř zabíjí. Zisk pro sebe. Maso. Kůže.
Dobrý pastýř: Dává (pokládá) svůj život za ovce.
c)
Falešný pastýř ničí. Zanechává za sebou spoušť. Lákavé sliby lepší gnostické duchovnosti. Něco lepšího. Využít jen pro sebe.
1.
Dobrý pastýř. Buduje společenství. Nerozhánět stádo. Misie. Aby přicházeli noví lidé.
2.
Matouš 28: Jděte do celého světa. Kažte evangelium. Získávejte mi učedníky. Přivádět ke Kristu.
d)
Nájemník. Pracuje za mzdu. Zaměstnanec. Měl by konat své povinnosti. Za co je placen.
1.
Zaměstnanec zvelebuje majetek zaměstnavatele. Nemá povinnost za cizí majetek nasazovat život. Vidět realitu.
2.
JK: Jako na vlastním. Pro vlastní člověk udělá vše. JK je dobrý pastýř. My jsme mu vlastní. Jsme hříšníci, přesto za nás položil svůj život.
5)
Naděje. Zjevení. JK: Postavil jsem před tebou dveře otevřené. Žádný je nemůže zavřít. Dveře otevřené do světla KB. Díky Bohu za to.
1)
Králové ve starověku. Nechávali se vyobrazovat jako hodní, dobří pastýřové.
Pergamon Museum. Berlin. Asyrská stéla z 8. Století ante.
2)
Kraličtí: Zloděj a lotr. Modrá bible: Zloděj a lupič.
3)
Překvapivě ostrá slova JK v Janově evangeliu.
4)
Slova o pastýřích. V prvé řadě je to samozřejmě na faráře. Obecně, šířeji. Každý křesťan. Máme pracovat v církvi jako na vlastním. Není to něco cizího. Společenství, ne spolek s členskými příspěvky.
5)
Stádo. Společenství církve. Není to naše stádo. Stádo PJK. My máme svěřené povinnosti. Nemáme pracovat jako nájemníci, zaměstnanci. Jako na vlastním. Je to naše vlastní.
Lukáš 12, 32: Neboj se, maličké stádce. Vašemu otci se zalíbilo dáti vám království.
6)
Ziskuchtivci v jakékoliv podobě: Plundrovat. Rozhánět. Kořistit z vraku, z trosek. Piráti. Obrat o výsledky pilné práce. Co církev budovala po generace.