Jan 9,1-7.

(Kázání Nový zákon -> 4 Jan)Křesťanská služba.

Text:

1
Cestou uviděl člověka, který byl od narození slepý.
2
Jeho učedníci se ho zeptali: "Mistře, kdo se prohřešil, že se ten člověk narodil slepý? On sám, nebo jeho rodiče?"
3
Ježíš odpověděl: "Nezhřešil on, ani jeho rodiče; je slepý, aby se na něm zjevily skutky Boží.
4
Musíme konat skutky toho, který mě poslal, dokud je den. Přichází noc, kdy nikdo nebude moci pracovat.
5
Pokud jsem na světě, jsem světlo světa."
6
Když to řekl, plivl na zem, udělal ze sliny bláto, potřel slepému tím blátem oči
7
A řekl mu: "Jdi, umyj se v rybníce Siloe." (To jméno znamená 'Poslaný'.) On tedy šel, umyl se, a když se vrátil, viděl.

Čtení:

Izaiáš 61. Jan 9,1-41.

Postup:

1)
Osobně blízkýtext. Ale často jsem na to nekázal.
2)
Mnohé výklady. Většinou mne neuspokojily. Příliš alegorické. Zduchovňuje se slepota.
3)
Důležitý oddíl v bibli. Mělo by se na něj kázat. Jeden ze 7 zázraků JK v Janově evangeliu. Jedno ze tří uzdravení u Jana.
4)
Výkladové roviny. Od fundamentalismu přes alegorii až k poetismu. K tomu i racionalismus.
5)
Lhostejnost lidí tehdy k utrpení člověka. Surovost, když byl uzdraven. Trapné. Zda je to skutečně ten slepý. Jaksi jim tento člověk dosud nestál za to, aby se na něj pořádně aspoň podívali. A tehdy nebylo tolik obyvatel jako dnes.
6)
Potíže slepce před uzdravením a po něm. Vyšetřován. Otravují ho. Vzor pro moderní papírovou byrokracii.
7)
Sobota. Záminka proti JK. Hůl na psa, když se chce pes bíti.
8)
Mnozí lidé se neradovali z dobrého činu. Měli děkovat Bohu za uzdravení slepce. Jakoby vůbec nebyli rádi, že slepec vidí.
9)
Paradox. Slepec, uzdravený, vidí víc než farizeové. Že JK je mesiáš. Syn člověka. Soud. Zaslepení. Slepí budou víc vidět. Aspoň v něčem, v nějaké oblasti.
10)
Skopus zvěsti. JK je světlo světa. Světlo v temnotách, v noci, ve tmě. Žárovka. Reflektor. Den: Slunce. Blednou menší světla a světélka. Slunce je nepřehlédnutelné. Určuje všecko. Paradox: Farizeové chtěli nevidět JK jako Mesiáše.
11)
Konat Boží skutky. JK má větší moc než my. Uzdravuje.

Poznámky:

1)
Paradox myšlení nemyslivců: Ten slepec je slepý samozřejmě pro nějaký hřích. Jak jinak? Jistě že si to zavinil sám. My si trochu můžeme umýt ruce v odpovědnosti a povinnosti více pomáhat.
2)
Vystupňovaný paradox logiky nemyslivců: Zhřešil on nebo jeho rodiče, že se narodil slepý? Zhřešit by mohl pouze v břiše matky. Což pochopitelně odpovídá tehdejším měkterým dobovým představám.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.