Jan 10,1-21. Dobrý pastýř.

(Kázání Nový zákon -> 4 Jan)

Text: JK:

Já jsem ten dobrý pastýř.

Čtení:

Jan 10,1-21. Ezechiel např. 33 nebo 34.
1
"Amen, amen, pravím vám: Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale přelézá ohradu, je zloděj a lupič.
2
Kdo však vchází dveřmi, je pastýř ovcí.
3
Vrátný mu otvírá a ovce slyší jeho hlas. Volá své ovce jménem a vyvádí je.
4
Když je má všecky venku, kráčí před nimi a ovce jdou za ním, protože znají jeho hlas.
5
Za cizím však nepůjdou, ale utečou od něho, protože hlas cizích neznají."
6
Toto přirovnání jim Ježíš řekl; oni však nepochopili, co tím chtěl říci.
7
Řekl jim tedy Ježíš znovu: "Amen, amen, pravím vám, já jsem dveře pro ovce.
8
Všichni, kdo přišli přede mnou, jsou zloději a lupiči. Ale ovce je neposlouchaly.
9
Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude zachráněn, bude vcházet i vycházet a nalezne pastvu.
10
Zloděj přichází, jen aby kradl, zabíjel a ničil. Já jsem přišel, aby měly život a měly ho v hojnosti.
11
Já jsem dobrý pastýř. Dobrý pastýř položí svůj život za ovce.
12
Ten, kdo není pastýř, kdo pracuje jen za mzdu a ovce nejsou jeho vlastní, opouští je a utíká, když vidí, že se blíží vlk. A vlk ovce trhá a rozhání.
13
Tomu, kdo je najat za mzdu, na nich nezáleží.
14
Já jsem dobrý pastýř; znám své ovce a ony znají mne,
15
Tak jako mě zná Otec a já znám Otce. A svůj život dávám za ovce.
16
Mám i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince. I ty musím přivést. Uslyší můj hlas a bude jedno stádo, jeden pastýř.
17
Proto mě Otec miluje, že dávám svůj život, abych jej opět přijal.
18
Nikdo mi ho nebere, ale já jej dávám sám od sebe. Mám moc svůj život dát a mám moc jej opět přijmout. Takový příkaz jsem přijal od svého Otce."
19
Pro tato slova došlo mezi Židy opět k roztržce.
20
Mnozí z nich říkali: "Je posedlý zlým duchem a blázní. Proč ho posloucháte?"
21
Jiní říkali: "Tak nemluví posedlý. Což může zlý duch otevřít oči slepých?"

Liturgie.

Verše: Žalm 23.

Osnova 1:

Podle textu.
1)
Dobrý pastýř položí svůj život za ovce. Za co bychom my byli ochotni položit život a proč.
2)
Kdo není pastýř. Pracuje za mzdu. Ovce nejsou jeho vlastní. Nejsou mu vlastní. Opouští stádo, když se blíží vlk.
3)
Vlk ovce trhá a rozhání.
4)
Kdo je najat za mzdu. Zaměstnanec. Nezáleží mu na ovcích. Proč také. Věcné konstatování. Není to odsudek. Konstatování daného faktu. Proč by měl zaměstnanec nasazovat život, když to nemá placeno?
5)
Dobrý pastýř. Zná své ovce. Ony znají svého pastýře. Jsou i dobré a špatné ovce, nejen dobrý a špatný pastýř. Dobrý pastýř dává svůj život za ovce.
6)
Mám i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince. I ty musím přivést k sobě. Uslyší můj hlas. Bude jeden ovčinec a jeden pastýř.

Osnova 2:

1)
Obraz dobrého pastýře.
a)
Starokřesťanská mozaika v Raveně.
b)
Vykonstruovaná a zromantizovaná idyla církevních kázání a vánočních Betlémů.
c)
Naše doba. Cizí obraz. Mimo každodenní běžný život.
2)
Péče. Pastýř. Sympatický obraz. Voda. Potrava, pastva. Domov. Ovčinec. Odpočinek. Obraz stáda. Ochrana. Společenství.
3)
JK je dobrý pastýř.
a)
Lze se mu podobat. V něčem.
b)
Nelze se mu rovnat.
4)
SZ. Slavnosti. Slavnostní pojmenování krále. Mojžíš. David. Uctivé označení. JK je víc než oba. Jeden dobrý pastýř, ten pastýř. Královský pastýř. Svrchovanost.
5)
Sycení.
a)
JK se stará lidem o plný život. Chrání. Nasazuje svůj vlastní život. Rozdal sám sebe. Sytí.
b)
Hlad zná většina lidí jen z informací v televizi. Sytit žalůdek, srdce, duši. Některým lidem stačí jen plný žalůdek.
c)
Vnitřní prázdnota. Neviditelné. Neměřitelné. Hlad duše lze otupit různými prostředky. Ale trvá dál.
6)
Vedení.
a)
Otázka cíle. Kam vše směřuje. K vedení patří i odpočinek. Cíl.
b)
My. Staráme se o přítomnost. Nezajímá nás moc minulost a ani ne budoucnost, pokud nejde o materielní hodnoty.
7)
Chrání.
a)
Nebezpečí a úzkalí života. Šelmy jsou vždy. Lidské i zvířecí. Zlo ve světě. Formy a způsoby. JK si na nás najde místo a čas. Pomocník.
b)
Konkretizovat. Starověký vlk proti modernímu zlu: malinkatý, legrační pejsánek.
c)
Jak se moderní člověk chrání sám proti zlu: Zavře oči. Myslí si: Ono nás to třeba také neuvidí. Raději nemyslet a nezatěžovat si tím hlavu. Třeba to bude škodit jen druhým.
8)
Moderní člověk nechce JK. Chce se bez něj obejít. JK ale pomoc nabízí, nevnucuje.
9)
Nejsme bezejmenné stádo ve velkoovčíně. Jsme individuální ovce. JK nás zná jménem. Ví o našich radostech a starostech života.
10)
Protiklad dobrého pastýře:
a)
Kraličtí: Nájemník.
b)
Modrá bible: Pracuje za mzdu.
c)
Zaměstnanec.
1.
Za mzdu. Lze si člověka koupit.
2.
Majetný si může najmout pomocníky, ochránce. Sežene si přátele.
3.
Nemajetný: Leccos nemůže mít.
4.
Tak už to na světě chodí. Vše se prý dá koupit. Dobrá nálada. Vnější pohoda. Vnitřní klid.
5.
Obratný si vše obstará.
d)
Kdo ale spolehne výhradně jen na svou obratnost, Chytrost, prozíravost a obranyschopnost. Vše si může koupit. Má šanci, že se nezmýlí. Třeba to vyjde.
Dál potká:
1.
Sobě rovného. Zpočátku.
2.
B) Jen sám sebe. Později. Zůstane sám. Všichni se od něj odtáhnou. Když platí, ať si všechno zaplatí a koupí. Jsen sám se sebou. Sám si to zaslouží.
Poznámka: Lépe nemít srdce než nemít haléř v kapse.
11)
Nabídka JK: Kdo se dá pozvat a od něj obdarovat. Někdo si ale koupil sám za své. Pozvaných je mnoho. Pozvání lze přijmout nebo nepřijmout. Vzácná nabídka. Lze odmítnout.

Osnova 3:

1)
Stav pastýřů církve. Boží povolání a pověření. Životní úkol. Povolání. Důvěra od boha i od lidí, od církve, od stáda.
2)
Zbavit se vlků. Církev se má zbavit vlků v různé podobě. I v beránčím rouchu. Kořistí. Myslí na sebe. Hrabou pro sebe.
3)
Odpovědní pastýři. Výběr:
a)
Prosit o ně.
b)
Odpovědný výběr.
c)
Výchova. Učit je a připravovat.
4)
Zklamané ovce. Zklamání důvěry. Moderní doba: Stále větší odpovědnost pastýře.
5)
Pastýř sboru. Nejdřív by měl být poslušnou ovcí. Tou by měl zůstat i jako poslušný pastýř. Jít pár let, kus cesty, jako ovce. Fussvolk. Pastýř je vždy stále ovcí.
6)
Doba (každá).
a)
Vlci. Vlčí smečky. Existují v hojné míře a ve velmi hojném počtu. Všude. Objeví se i v církvi. Zabrousí i do církve.
b)
Falešní pastýři. Prospěcháři.
c)
Kombinace: Vlk a falešný pastýř.
7)
Vlastní ovce. Pastýř hájí své vlastní. Eminentní zájem.
8)
Pastýř na kříži. Nepochopitelný paradox. Kdyby nevstal z mrtvých, pak by ovce byly sirotky.
9)
Kontext vzniku evangelia Janova:
a)
Tvrdá realita pronásledování církve.
b)
Prospěcháři.
10)
Oklamané ovce. Zklamané. Sliby politiků. Slibují kde co kde komu, všem všecko. I falešní pastýři jsou jako mnozí politikové. Cynismus slibů: Slibují napravit to, co sami zpackali. Kalkulují:
a)
Ovce jsou hloupé.
b)
Ovce jsou blbé.
11)
Pastýř ve SZ.
a)
Náznaky, názvuky. Synbol.
b)
Abraham. Mojžíš. David. Pastýřské typy. Králové. Korunovační slavnosti.
c)
Náznak: Kočovný způsob života. Příchozí a hosté na zemi. Bezdomovci a gastarbajtři. Azylanti. Potřebují ochranu.
d)
Nemají jistotu a zajištěnost materielní a ani právní ochranu. Dočasnost pobytu, života na zemi. Jen zdánlivá, dočasná a částečná usazenost.
12)
Evangelium Jana. Napsáno 50 let po JK. Zkušenost církve s falešnými pastýři. Něco z toho mít. Prospěcháři. Přiživit se. Přitočit se. Prosadit sebe.
13)
Varování:
a)
Vlci.
b)
Falešní pastýřové.
c)
Vlci v rouše beránčím.
d)
Kombinace: Vlk, falešný pastýř. Rafinované stupně přetvářky.
14)
Hlad duše. Přehlušit lhostejnost. Kulturní pamlsky. Konzum. JK nabízí hutnou stravu.
15)
Pastýř za mzdu. Nájemník. Zaměstnanec. Majitel má peníze. Může za sebe na práci i do nebezpečí nastrčit jiného. JK za sebe nenastrkuje dopředu nikoho jiného. Položil život za své ovce. Vpředu, tváři v tvář nebezpečí.
16)
Za mzdu. Zaměstnanec. Proč dát všanc svůj život. Za majetek, za zisk a za prospěch jiného. Leda by zaměstnanec byl za něco takového královsky placen.
17)
Falešný pastýř.
a)
Nastrčí někoho za sebe. Pošle místo sebe někoho jiného. Třeba nějakou ovci.
b)
Pronajimatel chce, aby nájemník pro něho pracoval až do roztrhání těla. Zdánlivě Jen: aby na sebe vydělal.
c)
Podstata: Zvelebovat majetek vlastníka stáda. Proč by zaměstnanec měl dávat svůj život všanc za cizí?
d)
Podobenství JK: Obraz z tehdejšího způsobu života. JK je dobrý pastýř, nepošle za sebe dopředu nikoho. Jde první. Položí svůj život. Bere nás jako své vlastní.
18)
Dalekosáhlé dotahování podle představ 20 . Století je zbytečné. Podobenství je jistě podnětné i pro církev současnosti, ale pochopitelně nemůže znát a obsahovat všecko to, čím žijeme dnes.
19)
Nepříjemný dobrý pastýř. Dobrý pastýř může být i nepříjemný. Řekne svým ovcím i ostré slovo. SB je jako meč na obě strany broušený.
20)
Žaln 23. Pastýř má prut na ovce a hůl na nepřátele.

Osnova 4:

1)
Dveře. Otevřené. Zavřené. Naděje. Konec možností. Přibouchnuté.
2)
Otevřené dveře.
a)
Uzavřenost do zoufalství vlastních vin. Vysvobození. Nové vztahy k Bohu i lidem.
b)
Moc smrti.
c)
Zákon. Spasení. Naplněnost života.
3)
JK je dobrý pastýř.
4)
Zloděj. Syčák.
a)
Krade. Pro sebe. JK dává život. Hojnost.
b)
Zabíjí. JK dal svůj život za náš život.
c)
Ničí. Spoušť. JK buduje společenství církve.
5)
Pergamon muzeum. Berlín.
a)
Reliefy vytesané do kamene, 8. Století ante. Asyrský král se nechal vyobrazit jako dobrý pastýř svých poddaných.
b)
Velmi častý trik vládců: Nechávají o sobě šířit pověsti, že jsou dobrodinci poddaných. Hodný báťuška car, jenom jeho úředníci (blahorodí) jsou zlí.
6)
Dveře. Ochrana. Otevřené: naděje. Zavřené: ochrana. Rudé moře. Pro Izraelské se otevřela nová cesta naděje. Egypťané byli těmito dveřmi (mořské vlny) přibouchnuti.

Poznámky.:

1)
Rozdělení: Jan 10. 1-11. 12-21.1-42.
2)
Adresováno: Pastýřům u vesla, kněžím. Židům, ale i v církvi. 50 let po JK.
3)
Ostré jako břitva: Jen já jsem dobrý pastýř. Ne vy. Já jsem dveře. Nejsou žádné boční dveře.
4)
Pastýři dnes. V církvi i ve světě. Rádi pasou sebe. Tzv. Z Boží milosti nebo z rozhodnutí instituce.
5)
Modlitba za dobré pastýře. Měřítko: Kázat SB v plnosti a moci. Církev by se měla zbavovat špatných pastýřů. Vlci v beránčím rouše. Ovce těžko bojují s vlkem samy.
a)
Rozpor: Slova a činy.
b)
Posluchač, činitel.
c)
Církev. Poloprázdné diskuse. Pseudoproblémy. Gheto. Nedomyšlené polopravdy i záměry.
d)
Nový život. Rozhodnutí držet pravdu. Ne rozbředlost.
e)
Pastýř. Odvaha zvěstovat SB. Nebát se lidí, ale jen Boha.
f)
Moudrost a laskavost vůči slabým.
g)
Kdo prosí. Rafinovanost i ovcí. Urvat lepší pastvu pro sebe.
h)
Pastýře nedosazují ovce, ale JK. Povolání od Boha. Pověření institucí církve. Úřad. Garant a ručitel. Zaručuje se. Nese odpovědnost. Dodává autoritu.
i)
Vcházet dveřmi. Bez postranních úmyslů.
j)
Ochrana stáda. Do stáda se vtírají zrádci. V první církvi udavači. Prospěcháři. Urvat pro sebe. Měřítko: Víc dávat než brát.
k)
Vědět: Počátek moudrosti je bázeň před Hospodinem.
l)
Dobropověstnost ve světě.
6)
Každý pastýř by měl přivést aspoň jedno jehně k JK.
a)
Někdo zvládne víc.
b)
Minimum. Náhrada za sebe.
c)
Počítat si: Kolik lidí jsme přivedli k víře v JK a vedli je. Začít u nejbližších v rodině.
d)
Vznosné řeči v církvi o misii a evangelizaci. Od člověka ke člověku.
e)
Všichni tzv. Dělají všecko a nikdo vlastně nedělá nic pořádně. Kdo chce evangelizovat a misionařit, měl by začít u práce s jednotlivci ve sboru. Péče o lidi ve skupině, při biblické hodině. Třicátníci. Sdružení. Děti. Konfirmandi.
f)
Poznámka: Negativní zkušenosti s tzv. Skupinkami letniční orientace, které se prosazovaly a projevovaly v církvi.
1.
Mnohým to vzalo chuť k práci v církvi. Třeba na čas. Mnohé to imunizovalo vůči evangeliu a kterékoliv církvi.
2.
Vyčítají církvi, že se nepostavila jasně, zřetelně a rozhodně.
7)
Učit se být pastýřem.
a)
Pastýř na sboru se tomu musí učit. Učit se vést druhé.
b)
Samozvaní pastýřové. Myslí si, že jim to bylo dáno shůry. Rozpoznání společenství církve.
c)
Vrchní pastýř. JK. Ne anarchie.
d)
Zloděj a lotr. Pást sebe.
8)
Ovce slyší jeho hlas. Vzájemná důvěra. Důvěra je křehká květina.
a)
Dlouho se pěstuje, snadno se rozbije nebo jinak poškodí nebo znehodnotí.
b)
Když se rozbije, těžko a dlouho se lepí dohromady.
c)
Když ovce neslyší hlas pastýře.
1.
Vina pastýře. Hodí se mu to na hlavu.
2.
Vina ovcí. Jsou též někdy všelijaké. Snaží se též urvat někdy lepší pastvu pro sebe.
3.
Pohled k arcipastýři, k JK. Pomoc. Slyšet jeho hlas.
4.
Zázrak: Slyšení, naslouchání, porozumění.
5.
Misie dnes, která má naději: jednotlivec, trpělivě ho vést. Skupinka v rámci společenství sboru. Jinak: schnoucí ratolesti. Dohasínající svíce.
6.
Společenství ovcí. Pastýř. Ovčinec. Bez společenství ovce zahynou. Bez stáda s pastýřem a ovčincem se ovce jako individum dlouho neudrží.
9)
Znát ovce. Pastýř zná ovce podle jména. Moderní doba: Čísla. Rodné. IČO. Jméno. Osobnost. Individualita. Identita. Ovce se nepočítají na kusy. Každá ovce je jiná. Specifika. Osobní problémy a život.
10)
Pastýř jde před ovcemi. Vede stádo.
a)
Ovce poslušně následují.
b)
Nebezpečí. Nepošle místo sebe někoho jiného. Čelit vlkům, svůdcům, lupičům. Chránit stádo před bludným učením.
c)
Falešný pastýř. Jde vpředu, jen když z toho kyne zisk.
d)
Zajistit bezpečí a odpočinek. Palestina, málo pastvy. Putování z místa na místo.
e)
Zajistit pastvu a vodu.
f)
Odhalit rizika, nebezpečí, bloudění.
g)
Vůdcovství má být služba, nikoli koryto. Proč po funkčním období má tolik lidí podstatně větší majetky?
h)
Před stádem. Pastýř je před stádem.
1.
Dnes: Pastýř jede autem. Frkne nebo frnkne nebo profrčí. Citlivé je to zvláště na venkově. Malý kontakt s lidmi. Farář by měl chodit do obchodu mezi lidi a mezi lidmi. Měl by být chytitelný, zastižitelný na faře.
2.
Pokud farář koná jiné činnosti a není se stádem, pak je buď stádo natolik samostatné, takže se bez pastýře docela dobře docela obejde a svého pastýře vlastně ani nepotřebuje nebo se pastýř obejde bez stáda a stačí mu setkání s ním jen v neděli při bohoslužbách.
11)
Odměna pastýře.
a)
Prožije zázrak pravého společenství.
b)
Důvěra ovcí.
c)
Pastýřina je také práce. I kázání evangelia. I rodina pastýře chce žít. Na důchodě by pastýř farář také rád bydlel aspoň v nuzném bytečku.
d)
Falešný pastýř se umí přitlačit, přitočit, přimáčknout, vmáčknout, vlobovat, přičmrdnout, zavrtět ocáskem za účelem získání něčeho.
1.
Dobře zná z Písma svatého verš: Nezavážeš ústa volu mlátícímu.
2.
Někdo umí paběrkovat.
3.
Lze se postarat, aby zbyly hojné zbytky.
e)
Falešný pastýř pase sebe. Dokáže při tom obstojně ztloustnout.
f)
Odměna v nebesích. Jen pro poctivé a svědomité pastýře, kteří žijí jen ze svého nevelkého pastýřského platu a nemají vedlejší příjmy.
13)
Ideální požadavky na pastýře.
a)
Základní požadavek, z něhož všecko vyvěrá: Následovat JK, arcipastýře, dobrého pastýře.
b)
Nebýt jako nepravý pastýř. Falešný pastýř se vtlačuje. Je přizpůsobivý, flexibilní. Napást se a nemít povinnost pečovat o stádo a bránit je. Využívat naivní blbost a důvěřivost ovcí.
14)
Naivní pastýř.
a)
Nechá si od ovcí kafrat do toho, co dělá. Moc vyhovuje a uhovuje jejich požadavkům a přáním. Skáče, jak ony zabečí nebo zamečí. Hledá jim pamlsky, po kterých ovce pokukují, nikoli hutnou stravu.
b)
Důvěřuje potulným kazatelům, kteří přicházejí v rouchu hodných, milých a přítulných beránků a přitom jsou to zakuklení hltaví vlci a prospěcháři.
1.
Důvěřovat zlodějům a lotrům se nevyplácí, i když se tito vykukové tváří zbožně.
2.
K povinnostem pastýře patří i ochrana stáda a schopnost rozšifrovat nepravého pastýře v hávu zbožnosti. Tedy: povinností pastýře je nebýt naivní.
15)
Legitimní dveře.
a)
Kříž JK. Oběť.
b)
Evangelium Jana je psáno do prostředí gnose (filozoficko-náboženský proud s důrazem na pravé a osvícené poznání), kterému vadilo tělo JK. Gnostikové neradi vidí oběť JK na kříži.
1.
Chtějí něco duchovnějšího, vznosnějšího. Zdůrazňovali lepší a vznosnější cestu. Jejich cesta je opatřena atraktivními a přitažlivými líbivými značkami.
2.
V pozadí ale čouhá vlastní prospěch a sláva, sebeprosazení a pýcha v různé podobě.
16)
Dobrý a špatný pastýř.
a)
Falešný pastýř slibuje pamlsky, něco lepšího. Je odborník na řvavou i decentní reklamu. Na to naletí a doplatí i leckterá dobrá, hodná, důvěřivá a naivní ovce.
b)
Dobrý pastýř: Dává trávu a vodu. Zdánlivě prozaický denní chléb.
17)
Vlk v beránčím rouchu.
a)
Převlečen za hodného, líbivého, milého pastýře. Hodně slibuje. Absolonovský typ.
b)
Vloudí se mezi ovce. Později cení zuby na ostatní ovce i na pastýře.
18)
Pravý pastýř.
a)
JK. Položil svůj život za ovce. Udělal něco po lidsku nerozumného.
b)
JK: Chce-li kdo za mnou přijít, zapři sám sebe, vezmi kříž svůj a následuj mne.
19)
Dveře.
a)
JK je dveře ovcí.
b)
Úzká cesta. Těsná brána.
c)
Vcházení. Mnoha se nechce. Jejich věc. Nikdo není nucen. Pozvání, nabídka.
d)
Vycházení. Lze jít zpět. JK nikoho nedrží násilím.
e)
Boční a jiné cesty. Vlézt oknem. Přelézt plot. Dvířka. Podlézt. Bunyán: Cesta poutníka. Snaha dostat se do KB mimo kříž JK. Snazší cesty. Využít výhod KB bez následování a poslušnosti JK.
f)
Ovčinec je dost velký pro všechny. Není důvod zůstat u mála. Jsou zvány i takové ovce, které JK jako dveře dosud přehlížely. Misie. Lukáš 10: Žeň je mnohá, dělníků je málo. Ale za celou dobu dějin přece jen nemálo.
20)
Zloděj a lotr.
a)
Jde mimo kříž JK.
b)
Rychlonávody, jak obejít JK.
c)
Taktika: Krátkodobé návody.
d)
Strategie: Přizpůsobit se duchu doby.
e)
Žádný kompromis nemůže obejít JK. Kompromis jde na obě strany. Bez JK jde už jen o jednostrannost.
21)
Dveře. Vcházet a vycházet.
a)
Svoboda. Neuzaklapnuté dveře jako ve vězení.
b)
Ochrana ovčince a dobré pastvy.
22)
Dveře. Vysvobození.
a)
Vina. Hřích. Ne jen pocit viny. Skutečnost viny.
b)
Smrt. Zapadne za námi kámen hrobu jako panceřové dveře.
c)
Zákon boží. Usvědčuje.
d)
Od sebe sama. Točíme se kolem sebe.
23)
Zloděj.
a)
Krade. Zabíjí. Ničí. Zanechává spoušť.
b)
JK dává život, pastvu, buduje společenství.
24)
Mamutí ovčíny.
a)
Moderní doba předpokládá velkovýrobu ve věcech, ale i v živých tvorech. Velkoovčíny.
b)
Jde o kusy, ne o individuální přístup.
c)
Doména církve.
1.
Osobní vztahy. Společenství. Znát se podle jména, vědět o sobě víc. Radovat se s radujícími, plakat s plačícími.
2.
Pokud vedle mamutích shromáždění církve nejsou i malé skupinky s osobními lidskými vztahy, pak vše jde šíf.
3.
Velkoprovoz církve není vždy známkou pravé a skutečné živosti církve.
25)
Znát ovce. Kontrolní otázka: Má ovce zuby nahoře i dole, jen dole, jen nahoře nebo nemá vůbec žádné zuby? Rozluštění: Viz: Tabu. Kniha: Valachem snadno a rychle.
26)
Nebezpečí a ovce.
a)
Neschopná utéci.
b)
Nevyleze na strom.
c)
Neschopná účinné obrany.
d)
Třese se víc než osika a zmatkuje.
e)
Potřebuje ochranu pastýře.
f)
Poznámka: Zdivočelá ovce je blíž přírodě i samostatnosti.
27)
Tvrdohlavá ovce.
a)
Navíc je ještě blbá a pitomá. Podle hodnocení a zkušeností lidí. Ale je schopná ve své oblasti života. Ale to člověk z města a dnes už ani z vesnice ani neví, ba ani netuší.
b)
Nejen beran, ale i ovce má tvrdou hlavu.
c)
Prut je někdy na místě.
28)
DdÚ.
a)
Dobrovolný domácí úkol nejen pro děti.
b)
Zjistit:
1.
Kde nejblíž lze uvidět živou ovci.
2.
Nakreslit ovci.
3.
Zjistit, kde má ovce zuby: Samozřejně v hubě, ale zda dole, nahoře, dole i nahoře, eventuelně vůbec žádné zuby nemá. Pozor: Ovce umí pořádně stisknout a kousnout.
4.
Kdo má tvrdší hlavu: Beran, beránek, ovečka, ovce?
5.
Jíš raději skopové nebo maso z beránka?
29)
Falešnost falešných pastýřů.
a)
Ovce jdou i za tím, kdo víc slibuje, lichotí, pěkně mluví, maže med kolem huby, nabízí pamlsky.
b)
Pastýřská idyla není vždy idylická. Je i konkurenční boj mezi pastýři.
c)
Dnes. Manipulace s lidmi. Reklama. Zfanfrnělý člověk koupí i to, co vůbec nepotřebuje. Dokonce i to, co vlastně vůbec nechce koupit.
d)
Marketing na náboženském a církevním trhu je též propracován téměř k dokonalosti. Důležitým faktorem je kalkulace s ovčí blbostí.
e)
Poslední soud. Vnese světlo do mnohé temnoty a mlhy přírodní i skutečné. I do temnoty klamu, pýchy a egoismu.
f)
Vlk v rouše beránčím. Hodně falešný pastýř. Ne hned se na první pohled a poslech pozná, co v kterém člověku vlastně je. Kdo je kdo. Co se z člověka vyklube.
g)
Kdo umí, umí. Kdo neumí, čumí. Kdo umí, ten má. Kdo neumí, ten dělá jako mourovatý a nic z toho nemá. Nakonec ho kopnou někam. Dnes se totiž už nekřižuje.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.