Slovo a Slovo.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Silná a vznešená slova.

Posluchači to mají rádi. Vyslechnou to s přejným pokýváním hlavou. Svou hlavou. Nikoliv s pokýváním či zakýváním hlavou kazatele.

Slova.

Jen slova.

Slovní formulace.

1)
Na mnohém kázání to nejcennější.
2)
Někteří faráři na tom velmi bazírují.
3)
Mnohdy prošpikováno mnohými a zajímavými citáty.

Slovník cizích slov.

1)
Posluchači některých farářů by si s sebou do kostela měli nosit slovník cizích slov.
2)
Lze předpokládat, že PB snad porozumí svému služebníkovi.

Slovníková jitrnice.

1)
Forma úpravy psané nebo mluvené řeči v církvi.
a)
Posluchač musí vynakládat značnou námahu, aby postřehl, o čem se vlastně mluví a že se postoupilo už k dalšímu bodu či podbodu.
b)
Ve slovníku a v encyklopedii se musí šetřit místem a čtenář či posluchač musí být zběhlý v luštění specifické šetřílkovské církevní metody, která se navenek často vyznačuje mnohomluvností až k ukecanosti. Za balastem slov se šetří hutnými informačními kameny.
2)
Když faráři poslouchají některé proslovy některých typů lajků, tak značně trpí.
3)
Faráři ve své většině neužívají metody slovníkové jitrnice. Pokud určitá část farářstva k tomu má sklon, pak lze spíše mluvit o naditém jelitu místo jitrnice. Chtějí totiž povědět co nejvíc, i když běžná lidská hlava nemá tak velký žalůdek.
4)
Faráři mají dobré školení k sestavování a pronášení svých kázání a dalších proslovů. Ani jejich každotýdenní praxe není zanedbatelná.
5)
Problém farářských proslovů není ku podivu ani tolik ve formě, ta mívá povětšině dobrou úroveň.
a)
Slabina je překvapivě v obsahu: co říci a povědět, aby to bylo aktuální, do života,, pro lidi pod kazatelnou.
b)
Bible je sice kniha bohatá a má co povědět do každé situace. Jen to z ní vytáhnout a přiblížit lidem do jejich každodenního života.

Slovo.

1)
Kázání.
2)
Komplexní svědectví církve.

Slovo Boží a kázání.

1)
Káže se SB.
2)
Káže se živé SB.
3)
Kázání je SB (reformace).
4)
Živé a žité SB je krásné a vzácné.

Slovo Boží mnohdy pořádně hýbe žlučí.

1)
Slova kázání většinou nikoliv.
2)
Faráři nejsou např. Tak stateční jako byl prorok Jan křtitel, který některé posluchače oslovoval: Plemeno zmijí.
a)
Faráři zůstávají u tradičních klasických nedráždivých oslovení, např.: Bratři a sestry. Přátelé v Kristu.
b)
Na omluvu farářů je třeba povědět: Faráři si uvědomili, že pod kazatelnou nemají takové posluchače, kteří by si zasloužili oslovení: Hadi a zmije. Takoví posluchači do kostela přece nechodí, že ano?

Slovo do života. (03).

1)
Každá doba po tom volá.
2)
Aktuální slovo do konkrétní životní situace včera může být dnes už dávno omšelým klyšé, a to v lepším případě.
3)
Někteří posluchači dnes říkají, že vlastně ani neočekávají aktuální konkrétní slovo do života.
a)
Vystačí se všeobecnostmi v kázání.
b)
I to je asi příznačné pro dnešní dobu, a tím vlastně paradoxně aktuálním slovem do konkrétní situace.
c)
Jde tedy o to, co posluchači slyšet chtějí nebo naopak nechtějí.
4)
JK měl kolem sebe zástupy lidí.
a)
Jeho slovo promlouvalo k lidem.
b)
Pomáhající slovo potěšuje, dává pokoj, dodává naději, povzbuzuje, vzpružuje, učí zvládat situaci života.
c)
Ježíšovo slovo bylo doprovázeno i konkrétní vnější pomocí. JK uzdravoval, odpouštěl hříchy, stavěl do nového života.
5)
Slovem do života je i slovo zneklidňující, burcující, varující, napomínající. Posluchači jsou však většinou vůči svým farářům tak taktní, že tento druh pomoci pro svůj život přespříliš nevyžadují.
6)
Kázání má být inspirací a impulzem pro život. Člověka něco napadne pro život. Vzpruží ho to ke konkrétnímu dobrému konání a jednání. S novou silou se pak člověk vzepne a vykročí s novou vervou.
7)
Pokud při poslechu kázání získá posluchařč dobrý nápad, splnilo kázání jistě své poslání, že ano? I když to nebude nápad na rovině duchovního života?
8)
Viz: Neosobně.

Velká slova.

1)
Slova o boží lásce nejsou nikdy dost a dostatečně velká.
2)
Příliš nadnesená lidská slova působí svou velikostí právě opačně. Někdy dokonce přímo kontraproduktivně.
3)
Realismus reality Boží a lidské je vždy silnou stránkou kázání.

Věrohodné slovo. (05).

1)
Zaujme.
2)
Je nosné.
3)
Má hloubku.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.