Skutečné evangelium. (07).

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)1) Ve značně velkém vesnickém kostele se konají letní bohoslužby. Káže relativně nový duchovní pastýř sboru pokročilejší (starší) střední generace.
2) Posluchači.
a) Hrstečka místních babiček.
b) O trochu větší hrstečka dovolenkářů, letňáků, chalupářů, chatařů.
3) Bohoslužby skončily. Kazatel odkráčel ke chrámovým dveřím, aby se s přítomnými rozloučil podáním ruky a nějakým slovem. Např.: Na schledanou. Na schledanou příští neděli. Přeji pěkný den. PB s vámi.
4) Mezi chalupáři je i bývalý církevník již důchodového věku, který jednou za uherský rok ještě navštíví bohoslužby, aby si nostalgicky zavzpomínal na svou lepší církevní minulost.
a) Tento chalupář velmi srdečně kazateli poděkoval: Dnes se zdi tohoto chrámu otřásaly v samotných základech. Opět po dlouhé době v tomto kostele zaznělo skutečné evangelium.
b) Loučící se duchovní pastýř byl evidentně touto šmajchlířskou větou zjevně potěšen. Současně však byl uveden do rozpaků.
5) Kazatel se proto zeptal: Co tím myslíte a jak to myslíte?
6) Hostovský posluchač: Kázal jste o velké Boží lásce a o odpouštění všeho a všem.
7) Krátkou rozmluvu zaslechl i další přítomný.
a) Ten je ovšem trochu víc znalý církevních (hlavně vnitrocírkevních) poměrů. Navíc je to člověk přemýšlivý a přemýšlející. Ještě navíc se u něj projevuje schopnost analyzovat a dávat si věci dohromady.
b) A tak se nelze divit, že tento lajk zastříhal ušima.
8) Chválič u kostelních dveří pak na několika místech jinde i ještě později do nebe chválil a vychvaloval onoho kazatele, který ve vesnickém chrámu Páně při letních bohoslužbách kázal skutečné evangelium.
9) Co vlastně bylo kázáno?
a) Všeobjímající velká Láska Boží, která skutečně odpouští všecko a všem. I ty největší hříchy a těm největším hříšníkům.
b) Farář prohlašoval, že nastoupil do vesnice nikoli jen jako farář pro evangelíky, ale že chce být pro všechny. Pro evangelíky, pro katolíky, pro bezvěrce, pro komunisty bývalé i současné, zkrátka pro všechny.
c) Farář nabádal k tomu, aby se nepřipomínala minulost. Proč vytahovat to, co bylo dřív? Je třeba společně žít teď a dnes.
10) Historické pozadí. V minulosti sboru a vesnice bylo leccos, co se stále táhne do přítomnosti.
a) A nejen v nenostalgických vzpomínkách. Na některé reality se těžko zapomíná. Leccos je živé, i když se to týká jen starých pamětníků.
b) Vztahy mezi evangelíky a některými bigotními katolíky.
c) Určité nemilé skutečnosti při zakládání JZD.
d) Určité problémy ve vnitrosborových vztazích.
e) Farářský předchůdce. Současný farář byl poněkud ostřeji aktivnější v některých vztazích vůči svému předchůdci.
11) Zmíněný chválič byl ochoten v minulosti udělat pro kariéru všecko.
a) Včetně opuštění církve a přešaltování k ateismu hlavně v podobě praktického materialismu.
b) Stále se mu asi vynořuje minulost. Či něco z minulosti.
c) Omlouvání všeho v minulosti i v přítomnosti je pochopitelné a vysvětlitelné.
1. Stín na charakteru i na duši.
2. K lecčemus byl v minulosti přitlačen.
3. Otevřená či ne zcela zacelená rána z minulosti.
d) Sebeproklamovaný farář pro všechny pak samozřejmě vyhovuje.
e) Velmi sympaticky pak zní a vyhovuje: Nevracet se k minulosti.
12) Posuzování evangelia.
a) Ateista (i když bývalý církevník) bude (chce) posuzovat, co je to skutečné evangelium.
b) Pro něj vyhovující měřítko: Rozplizlost. Bezzubost. Nic nedržení. Relativizace minulosti a přítomnosti. Zapomenout na některé věci z minulosti. Zůstane jenom to, co si člověk získal v minulosti, bez ohledu na to, jak a jakým způsobem.
c) Jak chce bývalý církevník a současný nechodič do kostela posuzovat, jestli se v chrámu Páně na vesnici dlouhodobě nekázalo evangelium? Z čeho to vyvozuje? Jak a odkud o tom ví?
d) Koná bývalý církevník medvědí službu spíše evangeliu nebo především onomu chválenému faráři?
13) Ocejchování evangelia nebo faráře?
a) Ateistický nostalgik neocejchovává jenom evangelium, ale i faráře, který je hlásá, resp. tlumočí či interpretuje.
b) Názor informovaného lajka.
1. Stálo by za to podívat se do minulosti onoho kazatele hlásajícího tzv. skutečné evangelium.
2. Pak by bylo jasnější a hlavně vysvětlitelné, proč pan farář mluví tak, jak mluví.
c) Farářem proklamovanou otevřenost vůči všem lze jistě kladně ocenit.
1. Ale pan farář by si měl uvědomit, že je placen evangelickou církví.
2. Každá firma právem od svého zaměstnance požaduje loyalitu, tedy aby respektoval pravidla zaměstnávající firmy.
3. Pokud ale firma evangelické církve nic pořádně nedrží, pak si ovšem každý farář může dělat a kázat, co chce a jak chce a ještě se k tomu může tetelit blahem, když se mu bývalí církevníci přešlí k ateismu budou šmajchlovat.
4. Až v některých sborech zestárnou a domřou zbytky evangelíků, tak řada farářů přijde o (pozbude) pracovní příležitost. Pak si pan farář svoje tzv. skutečné evangelium může strčit někam.
14) Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.