Slátanina.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)1) Najdou se schopní opisovači a excerpti. Dokáží někde vykuchat krásné věty a myšlenky a seřadit je vedle sebe, resp. za sebe tak, aby to při letmém poslechu nebo čtení vypadalo nesmírně učeně a umně.
2) Návod, jak rozebírat velebné a učené slátaniny.
a) Vzít si každou jednotlivou větu zvlášť a pokusit se rozebrat, co se vlastně říká a myslí. Ani brvou přitom nehnout, když si analyzátor uvědomí, že se jedná o naprosté hovadiny.
b) Uvědomit si neharmonické švy mezi jednotlivými větami.
1. Navazování myšlenek může někdy způsobit otevírání kudly v kapse.
2. Kritický posluchač nebo čtenář si mnohdy uvědomí marnost zdravého lidského rozumu.
c) Zeptat se posluchačů, co si z kázání odnášejí. Otázky je třeba pokládat v soukromí nejlépe mezi čtyřma očima, bez dohledu nebo pohledu kazatele.
3) Nejvhodnější reakce na bohapusté slátaniny učeně vypadající: Pane faráři, to kázání bylo krásné. Bylo velmi bohaté na myšlenky.
4) Pojem: Slátanina, lze užít nejen o některých kázáních, ale i o některých přednáškách a článcích v církevním tisku.
5) Ve slátaninách se to dosti často nadmíru hemží církevními frázemi, zbožnými nebo nezbožnými floskulemi, všeobecnostmi a obecnostmi, pěknými příklady, velebným chvastounstvím se zbožnými akcenty, s rádo by samozřejmostmi, zkrytou, zakrytou nebo ukrývanou nafoukaností nejraději v hávu skromnosti nebo pokory, apelem na kde co a pod. Zdaleka ne vždy musí taková nádherná slátanina obsahovat všechny zmíněné ingredience.
6) Slátaninovou skládačku dokáže vytvořit nejen člověk, ale i ne-lidský počitač.
a) Doba počitačů jistě umožní rychlé sestavování kázání a přednášek.
b) Jediný malý, ale neřešitelný problém zůstává: Kdo bude ochoten ty poskládané slátaninové, třeba i učené žvásty poslouchat.
7) Viz: Neosobně.

Slátanina. (03).

1)
Hodnotící označení pro některá kázání. Jistě nikoli zdaleka pro všechna.
2)
Najde se dost kázání, kde kazatel slátá, splete a všelijak a různě smísí kde co a všechno možné. Výsledný guláš či čalamáda představuje buď něco nic neříkajícně lákavého nebo odpudivě odporného.
3)
Lze motat páté přes deváté. Přitom to může být učené, zajímavé a podivuhodné. Někdy je to pouze vhodné ke schrupnutí si nebo k předčasnému odchodu z bohoslužeb bez dání na sbírku do košíčku.
4)
Farářská kazatelská slátanina může mít podobu mluvenou, ale i písemnou.
a)
Lze ji uveřejnit (zveřejnit) např. I do Koster.
b)
Dokonce tak může učinit farář věhlasného sboru z věhlasného hlavního velkoměsta církve.
5)
Podstatou slátaniny na kazatelně není jenom bezmyšlenkovitá směska kde čeho, ale i nepřemýšlivost v širším slova smyslu.
a)
Nemyslivost, nedomýšlivost, útlum v myšlení, nedomýšlení do aktuální roviny běžného života.
b)
Příklady ze života přitažené za dlouhé vlasy. To také umocňuje dojem slátaniny.
6)
Je dost posluchačů, kterým to stačí, poněvadž nemají na víc.
a)
Nebo jsou pohodlní myslet. Všimněme si: Neříkáme, že jsou líní myslet.
b)
Některým to dokonce vyhovuje, že se v církvi moc nepřemýšlí a nic se nadmíru nepromýšlí. Natož aby se něco pevně drželo.
c)
K tomuto vyhovování mají své osobní důvody, které lze hledat např. I v sociální rovině. Když se totiž člověku dobře daří, tak není tlačen k nadměrnému myšlení a přemýšlení.
7)
Mnohé sbory jako celek jsou raději, když na ně s kazatelny nedopadá nadměrné myšlení.
a)
Pěkné povídání, které nadmíru nevyrušuje a nebudí ze spánku duchovního i konkrétního pod kazatelnou, je přece milé a oblíbené.
b)
Tak to přece, vlastně a samozřejmě má býti.
8)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.