Síla kázání a síla Božího slova.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Síla kázání.

1)
Martin Luther věřil v sílu kázání. Jde jistě o sílu SB. Ale Luther byl též dobrý řečník. Jeho kázání byla odpovědí na žhavé otázky tehdejší doby.
2)
I dnes má dobré a poctivě připravené kázání svou moc a údernou sílu. Jenže, dnešní kazatelé by měli počítat s tím, že se účinek jejich samozřejmě dobrých kázání projeví za delší dobu nežli u Luthera. Proto by měli každodenně prosit PB o trpělivost.
3)
Viz: Neosobně.

Síla slova a Slova.

1)
Síla evangelických bohoslužeb je v kázaném slovu. U katolíků je silnou složkou bohoslužeb mše, liturgie.
2)
Když se kázání nevydaří, pak z evangelických bohoslužeb mnohdy příliš mnoho nezbude.
3)
Rizika selhání kázání:
a)
Obsahová stránka kázání.
b)
Formální stránka kázání.
4)
Obsahové selhání:
a)
Není to kázání, ale všeobecné povídání nebo učená přednáška.
b)
Malá bibličnost.
1.
Není zakotvenost v bibli.
2.
Sypání biblických citátů posluchačům pod kazatelnou na hlavy není zdaleka vždy zárukou bibličnosti.
c)
Neživotnost. Daleko od života a do života. Vázne to s interpretací a aplikací. Povídání, jak to bylo ve starém izraeli nebo v církevních dějinách. Jiná varianta: Dogmatičnost kázání.
5)
Formální rizika kázání.
a)
Mizerné slohové zpracování. Nelogičnosti. Stylistika vázne. Dávná starobylá slova mimo dnešní běžný život. Složité meditační formulace a algorytmy.
b)
Farář kázání příliš čte. Např. Mohou mít posluchači dojem, že je jim předčítán písemně a pro čtení připravený referát nebo článek určený do církevního tisku nebo k umístění na internet.
c)
Farář si něco mumlá pod fousy, pokud je má. Brumlání. Mluvení potichu. Polykání posledních slabik nebo i celých slov. Ztišování hlasu ke konci věty. Řvaní na lidi. Nasládlý hlas. Kancl tón. Nedívání se na lidi.
6)
Obecně platí, že se stále víc projevuje krize slova. Lidé nejsou schopní a ochotní nadmíru dlouho něco poslouchat, co je jen mluvené. Faráři to tedy dnes mají obecně těžší nežli to měli jejich kolegové ještě před desetiletími. Faktem ovšem je, že pravidelní účastníci bohoslužeb jsou velmi schopní se koncentrovat při kázání. Jsou dobře vytrénovaní.
7)
Pokusy o náhradu kázaného slova, o jeho doplnění či napravení nedostatků v oblasti kázání.
a)
Důraz na liturgii. Obohacení, rozšíření a prodloužení liturgie. Tlačit lidi do liturgické aktivity. Lidé např. Opakují či recitují některé liturgické pasáže.
b)
Více písní při bohoslužbách.
c)
Vnější viditelné pokusy. Např. Bílý talár a různé barevné šerpy na krk.
d)
Nové oživující formy kázání. 1. Lze si na kazatelnu vzít např. Kytaru a ve vhodném okamžiku něco zabrnkat a zazpívat. 2. Lze si vzít na kazatelnu noviny a pročítat je a kritizovat je pod zorným úhlem SB nebo supernázoru kazatele. 3. Melville: Bílá velryba. Farář kázal námořníkům o Jonášovi. Kazatelna kostela pro námořníky měla tvar Hlídkového koše (vraní hnízdo) na vrcholu stožáru. Farář na kazatelnu šplhal po lanovém žebříku a dolů se spouštěl po laně.
e)
Nové pokusy a snahy se v církvi prakticky neujímají.
1.
Ukazuje se, že klasická tradiční skladba a podoba evangelických bohoslužeb je ustálena po desetiletí, ba i po staletí.
2.
Určité jednotlivé nové prvky obohacující evangelické bohoslužby se mohou osvědčit, třeba jen funkčně na (po) určitý čas.
3.
Mnohé bohoslužebné pokusnictví se neujalo. Naopak leckdy zbytečně rozdráždilo lidi, když bylo prosazováno hlava nehlava.
4.
Dosavadní způsob evangelických bohoslužeb tedy fakticky vpodstatě vyhovuje.
8)
Síla Slova se projevuje ve slovu. SB nelze přinášet a tlumočit lidem jinak než slovem lidským.
9)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.