Text.:

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Dočerpanost biblického textu.

Text :e možno dočerpat, přečerpat, nedočerpat. Jeho vykládání lze dokončit, nedokončit.

Dramatizace textu.

1)
Na kazatelně nebo u stolu Páně.
2)
Následuje zvláštní intenzita poslechu.

Dynamický a radikální text.

1)
V kázání je třeba těžce do něčeho říznout. Soud. Aktualizovat.
2)
Jan Křtitel byl radikál. Nakonec dostal do držky a přišel o hlavu.
3)
JK je jiný, ale také radikál. Skončil na kříži.
4)
Homiletická věc, resp. Záležitost.
5)
Obraz. Kameny.
a)
Synové Abrahamovi. Hospodin může vytvořit syny Abrahamovy i z kamení.
1.
Rozbitý chrám. Rujny. Chrám lze obnovit.
2.
Staré svědectví může promluvit nově a živě.
b)
Kazatelské umění.
1.
Alegorie.
2.
Neuspat.
3.
Barvitost.
6)
Břitké kázání. Ale lidé nemají být oholeni.
7)
Jan křtitel káže, křičí, řve.
8)
Na hraně. Zlom. Soud. Aktualizace dnes. Příchod JK. Křest Duchem svatým a ohněm. Jan Křtitel burcuje. Kazatel nemá uspat. Burcuje. Příprava.
9)
Jan to žene přes obrazy. Sekera na kořeni. Mlácení obilí. PJK s lopatou. Duch. Ten po Janovi to učiní svým Duchem. Tedy: Soud bude učiněn Duchem Božím. Duch v souvislosti soudu. Bolestné, zraňující, očistné prvky soudu.
10)
Duch není jen hlazení. Souvislost soudu.
11)
Problém: Zda Jan saduceje a farizeje pokřtil.
a)
Dnes. Jardenid v Izraeli u Jordánu, kde údajně Jan křtil.
b)
Kdyby saduceové a farizeové vyplázli Stovku dolarů, měli by ten křest i s troubením, duchovní přípravou, v bílém rouchu, s diplomem, (osvědčením o křtu) a s lahvičkou originál vody z Jordánu. K tomu přídavkem album fotografií.

Tabu texty po VLR.

1)
Matouš 7: JK: Nepečujte.
2)
Podobenství o boháči a ¨Lazarovi.
3)
Sociální důrazy a motivy v bibli.
4)
Snáze projde velbloud uchem jehly nežli bohatý do KB.

Text :

Ible.
1)
Přehršel podnětů.
2)
Nepůsobí ale automaticky.
3)
Podnětnost se vyhýbá i lenochům.

Text :

Farář.
1)
Farář je někdy v textu, u textu, při textu, jindy nad textem, pod textem, před textem, za textem, mimo text.
2)
Nepříjemné a dotírající texty bible lze všelijak obrušovat.

Text :

Ible jako ilustrace.
Farářovi může biblický text pomoci k odpíchnutí se k povídání o něčem závažnějším a důležitějším nežli je v bibli. Ten biblický text pak může posloužit jako trumfový důkaz.

Text :

Ible jako ilustrace.
1)
V evangelické Církvi jen značně řídký extrém.
2)
Káže se o kde čem. Farář na kazatelně povídá a rozvíjí kde jaké myšlenky. V lepším případě někde zmíní nějaké biblické místo.

Text :

ázání.
1)
Bible. Zpěvník. Noviny. Pohádka. Další věci.
2)
Nějaký biblický text se pak použije jako motto nebo jako odrazový můstek.

Text :

ázání, spodní tón.
Že to tak je, jak by to mělo být.

Text :

Licenci faráře.
Najdou se faráři, kteří dokáží text různě a rozmanitě přitesat, aby jim vše vyšlo podle předem dané maršrúty. Farář pak na kterýkoliv biblický text dokáže říci právě to, co říci chce.

Textuální.

Zeptej se svého faráře, co tím jeden farář jednou myslel. A co tím myslí tvůj farář.

Upřednostňovat texty.

1)
Je to přirozené, že některé biblické texty jsou farářovi bližší a jiné vzdálenější.
2)
Farář by se však měl aspoň občas přimět k tomu, aby z bohatství a šíře biblické zvěsti přibral i to, co nějak zanedbává.

Vděčný text.

1)
Umožní uhodit hřebík na hlavičku.
2)
Posluchači jsou spokojeni, i když nevědí proč.

Věrnost textu a ztextu.

1)
Držet se textu.
2)
Chvála pro kazatele.
3)
Jen ještě aplikovat. Do života.

Volba textu.

1)
Zevnitř. Když to faráře nějak chytne a zaujme.
2)
Zvnějšku.
a)
Podle církevních perikop.
b)
Když je požádán, aby kázal zrovna na tenhle text.
c)
Když se farář přidržuje určitého cyklu. I když už je trochu z toho unaven.

Volná citace textu.

1)
Biblický text by měl být citován přesně, bez úprav.
2)
Farářovi jsou k disposici některé v církvi běžně používané české překlady. Např.: Kralická bible. Čep (ˇModrá bible, Český ekumenický překlad). Plus celá řada dalších.
3)
Farář může použít i různé druhy volných překladů typu Gute Nachricht.
4)
Farář má právo si text upravit tak, aby byl srozumitelný. Je ovšem samozřejmé, že farář studoval natolik dlouho a důkladně teologii, aby věděl, kam až a jak daleko může zajít ve svém upravování textu. Farář je si samozřejmě vědom toho, že i mírná úprava textu může znamenat už určitý výklad a při nejmenším akcentaci.
5)
Viz: Neosobně.

Výběr textu.

1)
Oheň.
a)
Mnohým se oheň v kázání nelíbí. Doporučují: V kázání vynechat.
b)
Apokalyptika. Příliš z toho čiší soud a očišťování. Také vynechat.
2)
Kázat pak ale na jiného evangelistu. Jeden křtí duchem svatým a ohněm. Druhý to má bez ohně. Jeden to říká jen farizeům a saduceům.
3)
Lukáš to naservíruje celým zástupům a ještě to doprovodí ironickou poznámkou: A ještě všelijakým jiným způsobem jim kázal radostnou zvěst. Vybrat si správného evangelistu pro důrazy, ale nemíchat dohromady.
4)
Izaiáš 40: Potěšujte, všeliké tělo je tráva. Pomíjejícnost.
a)
Sociální prvek (akcent) u Izaiáše i u Lukáše. Bez sociálních důrazů (bez sociálního pozadí) nelze mnohému rozumět.
b)
Izaiáš má na mysli: Pomíjející tráva jsou i Babyloňané, kteří odvedli Judejce do zajetí.
5)
Míchání textů není fér. Není to fér vůči bibli. Ani vůči PB. Vůči posluchačům to není také fér. Jan o ohni u Matouše křičí přes Jordán na Saduceje a farizeje. U lukáše to Jan křičí na zástupy, které přicházely s velikým očekáváním.
a)
Je třeba diferencovat. Kázat na jedno evangelium, ne na všechny synoptiky najednou.
b)
Někdy je komplementárnost samozřejmě a pochopitelně na místě.

Výběr z textu.

1)
Právo kazatele vybrat z textu určitou část.
2)
Všichni faráři při takovém tvrzení mají povinnost se pořádně naštětit, i když to v praxi každý kazatel dělá. Nebo skoro každý. V nějaké podobě. Aby nebylo možno chytit za slovo. Aby nebylo možno přibít za jazyk.
3)
Kazatel by se nemusel takového výběru obávat z důvodů pastoračních, z kontextu situace posluchačů pod kazatelnou.
4)
Teoreticky žádný farář nemůže připustit, že by z textu něco vynechal. Ale ad hoc ano. Jaksi jen tak.
5)
Když si farář zvolí (nebo je mu to v nějaké podobě přiděleno či určeno nebo stanoveno či jinak doporučeno a pod.) za text celou (třeba delší) perikopu, pak nemá šanci, aby za 20 až 25 minut svého povídání na kazatelně probral a aktualizoval z textu všecko. Ale těch 1200 až 1500 vteřin (sekund) je dostatečně dlouhá doba k tomu, aby vybral, vyzvedl a zdůraznil to nejdůležitější a nejaktuálnější. Aspoň by to měla být dostatečně dlouhá doba.

Vydolovat z textu.

1)
Farář by měl povídat něco, co je v bibli.
a)
Samozřejmě se farář může obejít i bez biblického textu, i když se jen tak pro formu tento text může zmínit.
b)
Pokud je ale kázání fakticky bez biblického textu, není to kázání v pravém slova smyslu.
2)
Farářský horník pracuje klasicky se špičákem a s lopatou. S knihami. Může však použít i moderní techniku. Např. Internet.

Vypreparovat zvěst z textu.

1)
Situačnost. Exegese. Zdravý úsudek. Působení Ducha svatého.
2)
Plastičnost. Konkrétnost.

Zpřístupnit text bible.

1)
Aby text působil přímo, bezprostředně, bez výkladu.
2)
Možnost zakoupit si bibli, to je dnes umožněno každému.
a)
Biblí leží na pultech různých prodejních míst dostatek.
b)
Bohatý výběr biblí. Od nákladných bibliofilských vydání v kůži vázaných až po jednoduchá laciná vydání pro chudé.
3)
Jde o to, aby bible pouze neležela v knihovně pod nánosem prachu. Třeba na čestném a viditelném místě, jak se na dnešního kulturního člověka sluší a patří.
4)
V možnostech kazatele je přiblížit bibli posluchačům pod kazatelnou. I pastorace může v tomto směru hodně napomoci.
5)
V možnostech církve jako celku je přiblížit bibli širšímu okruhu lidí i mimo církev.
a)
Církev má v tomto směru řadu misijních možností a příležitostí.
b)
Mnohé v tomto misijním směru vázne na straně církve. Nejen v praktických schopnostech, ale i na rovině myšlení a nápadů.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.