Ilustrace.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)1) Jan Blahoslav: Rady kazatelům. Biskup Jednoty českých bratří doporučuje kazatelům, aby uváděli příklady opatrně a obezřetně.
2) Jeden kazatel se značným rozhorlením bouřil proti nepoctivosti. S horlivostí sobě vlastní uvedl příklat, že jakýsi hostinský lil jakýsi druh vývaru do piva a čímsi křtil víno. Pod kazatelnou byla také hostinská a pozorně naslouchala SB pronášenému na kazatelně. doma se rozhodla, že vyzkouší onen odvar, kterého používal onen hříšný hostinský. Tento návod se ukázal velmi použitelný. Náramně se jí to zalíbilo i dál. Jistě v duchu chválila svého kazatele, který uměl tak aplikačně aktuálně dotáhnout Sb z bible.
3) Viz: Neosobně.

Ilustrace.

1)
Příklad, který má oživit kázání a přiblížit zvěstované SB.
2)
Jeden farář suverenně sypal příklady a ilustrace z rukávu na kazatelně i při pastoraci. Vyprávěl svobodně a bez uzardění o různých překvapivých setkáních s lidmi, o různých událostech a zázracích a divech. Ani se netajil tím, že když zrovna nemá v paměti nějaký příklad z četby, tak si ho docela prostě vymyslí. PB je přece všemohoucí. Lidské dějiny jsou tak dlouhé a rozmanité. Prakticky všecko se mohlo stát, udát. A lidé poslouchali s polootevřenými nebo dokonce s cele otevřenými ústy. Lidé v církvi totiž milují populismus.
3)
Viz: Neosobně.

Ilustrace.

1)
Příběh, jak JK chodil po moři.
a)
Petr šel za ním, ale koukal se po převalujících se vlnách, začal se topit.
b)
Farář užil příkladu. Námořník začátečník se má vyšplhat na stěžeň. Div nepadá do mdlob. Vrchní lodník na něj volá: Dívaj sa hore. Námořník se tedy přestal dívat dolů a díval se nahoru a mdloby ho přešly a šplhal vesele vzhůru.
c)
Kdyby se Petr díval k JK, tak by se netopil.
2)
Máme směřovat ke světlu JK.
a)
Krtek v zemi usilovně hrabe, aby se dostal ke světlu.
b)
Jenže když se ten jinak milý krteček dostane na denní světlo, tak je prakticky slepý. Kdokoliv ho snadno klepne.
c)
Každé přirovnání kulhá. Ani farářské ilustrace není radno a vhodno vždy příliš konkrétně domýšlet do konkrétna.

Ilustrace.

1)
Dobrá ilustrace v kázání je dobrým příkladem, doplňkem, vysvětlením, záchytným bodem a někdy tím jediným, co si posluchač na chvíli s sebou vynáší z kostela.
2)
Životní příběhy. Pokud jde o něco šťavnatého nebo o ciťák či doják, velmi to oživí kázání zvláště u starších posluchačů.
3)
Citát. Báseň, verše. Přísloví. Úsloví. Myšlenka odjinud, z oblasti mimo bibli. Odkaz na literaturu.
4)
Sekulerní text lidi kupodivu ku podivu a překvapivě zaujme a budí důvěru skoro jako by víc než některý omšelý biblický text.
a)
Lidé mají pocit, že to je ze života.
b)
Možná je to pouhopouhá reakce na mnohá neživotná dogmatická kázání se všeobecnými církevními pravdami, třeba i ve zmodernizované podobě.
5)
Kynicko-stojcká diatribe v 1. Století byla v mnohém příkladem prvokřesťanských kázání po stránce formální.
a)
Tito potulní filozofové na počátku své řeči zaujali posluchače (napnuli jejich pozornost) nějakým příkladem ze života nebo citátem z věhlasného filozofa a pod.
b)
Vyšli ze života. Navázali na konkrétní život.
c)
Srovnej např. řeč apoštola Pavla na areopagu v Aténách. Skutky 17.
6)
Farář nemusí nutně brousit při hledání příkladů a vzorů kazatelů do pohanské oblasti. Může zabrousit např. Do bible. Spisy NZ obsahují spoustu kázání. Např. Skutky apoštolů obsahují asi 40 řečí.
a)
Apoštol Pavel. Jinak kázal Židům v synagoze, jinak pohanům (filozofům) na areopaguv Aténách.
b)
JK.
1.
Pověděl krátké úderné podobenství. Odtud se rozvinulo kázání s následnou diskusí.
2.
Nebo naopak toto podobenství pověděl na konci svého povídání.
3.
V Kázání na hoře jsou obsaženy krátké stručně formulované myšlenky, příběhy, resumé z delších kázání, skopus kázání. Vše má sevřenou, údernou formu. Za celý den toho JK zástupům pověděl pochopitelně víc.

Ilustrace v kázání.

1)
Mohou být živé, ze života nebo z knih.
2)
Mají upoutat pozornost, zaujmout.
3)
Některé ilustrace mohou být i přitažené za vlasy a nezapomenutelné. Např.: Uf, uf, zařval Vinetu, náčelník Apačů, lámanou angličtinou, míchaje v to slova španělská a plivaje si spirálovitě na břicho.
4)
Viz: Neosobně.

Ilustrativní příběh.

Vhodný k ilustraci i bez ilustrace.

Otřepaná ilustrace.

1)
Známá. Notoricky známá.
2)
Nic moc.
3)
Módní, ale je vhodné toho použít, i když to všichni znají.
4)
Známo v pěti variantách.
5)
Lze inovovat nebo novelizovat např. Jako osobní zkušenost.

Potentní obraz.

1)
Vhodná, aktuální, oslovující ilustrace, příklad.
2)
Takový funkční ilustrativní obraz může kázání velmi oživit.

Příměry ze života.

Ilustrace. Aktualizace.

Přirovnání.

1)
Oživuje to řeč kázání kazatele.
2)
Usnadňuje to poslouchání posluchače.
3)
Přibližuje to zvěst do života.
4)
Metaforické užití slov napomůže.

Slupka od banánu. (04).

1)
Farář se setkal se svou známou, členkou sousedního sboru.
a)
Nehovořilo se jen tak všeobecně, o počasí, politice a o ničem, ale i o sborových záležitostech.
b)
Farář se dověděl, že jeho kolega měl v neděli mimořádně krásné a pěkné kázání.
1.
Uvízlo nesmazatelně v paměti i jedné devadesátnici, která již má značné výpadky paměti.
2.
Sestra ze sboru zapěla pochvalnou chvalozpěvnou ódu na toto krásné kázání.
c)
Poněvadž se spíše jednalo o bezobsažnou chvalozpěvnou lyriku nadšené posluchačky kázání, dovolil si farář položit otázku, co v tom kázání vlastně bylo, o čem se kázalo.
1.
Dověděl se, že se kázání týkalo slupky od banánů. Že to byl nezapomenutelný příklad.
2.
Farář se opět optal, jak to tedy s tou banánovou slupkou bylo.
3.
Sestra poněkud znejistěla.
d)
Několika dalšími otázkami se farářovi podařilo vydolovat ze všelijakýchklikatých záhybů paměti jinak milé nestaré sestry, že ta slupka ležela pod stolem v obýváku, kam přišla návštěva. Ta si slupky všimla a mohla různě reagovat.
1.
Návštěva se mohla tvářit, jako že si té slupky nevšimla.
2.
Mohla by ji zakopnout pod stůl dál, aby ji nebylo vidět.
3.
Mohla by slupku sebrat a s hostitelem ji umístit do běžných odpadků nebo do specielních ekologických odpadků určených pro kompost.
4.
Mohlo to však všechno být prý i jinak.
e)
Co tím však nebásník-farář chtěl říci, to se farář už nedověděl.
1.
Farář měl pochopitelný zájem, aby se dověděl co nejvíce.
2.
Proč by i on nemohl mít jednou pěkné a nezapomenutelné kázání?
3.
Marně však lovil ve své teologické paměti, k jakému biblickému textu by tuto banánovou ilustraci přifařil.
4.
Z jinak milé sestry se to farářovi nepodařilo vypáčit, ani když se snažil sebevíc mistrnou nápovědou a náznaky a hledačskými otázkami.
2)
Viz: Neosobně.

Text :

Ible jako ilustrace.
Farářovi může biblický text pomoci k odpíchnutí se k povídání o něčem závažnějším a důležitějším nežli je v bibli. Ten biblický text pak může posloužit jako trumfový důkaz.

Text :

Ible jako ilustrace.
1)
V evangelické Církvi jen značně řídký extrém.
2)
Káže se o kde čem. Farář na kazatelně povídá a rozvíjí kde jaké myšlenky. V lepším případě někde zmíní nějaké biblické místo.

Uchopitelný příběh.

Některé příběhy uváděné faráři v kázání jsou přitažené za vlasy.

Vrstvení obrazů.

1)
Pokud je to funkční a neunavující, pak to má velmi dobrý smysl. Posluchač má šanci si lépe ozřejmit některé předkládané pravdy.
2)
Pokud je posluchač udolán množstvím nebo náporem poetismu, pak sice většinou nezkolabuje, ale výsledek je více nežli mizerný.
a)
Místo ozřejmění má posluchač dojem, že mu někdo naložil příliš velké břemeno na jeho intelektuální ramena.
b)
Méně je mnohdy více.
3)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.