Exegetická analogie.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)Šito na exegetickou míru.

Exegetický objev.

1)
Pořád je co objevovat.
2)
Dojem: Je toho už tolik objeveno a popsáno, že se už nic nového objevit nedá.
3)
Něco může faráře nově oslovit.
4)
Ani sebevzdělanější farář nemůže znát všecko. I když objeví třeba už známé, je to objev.
5)
Farář neobjevuje jenom pro sebe, ale i pro posluchače.
6)
Mnoho aktuálně objeveného nenávratně zaniká (zapadá) v církvi ke škodě církve.
7)
Skupinky známých farářů si elektronickou poštou posílají výdobytky své kazatelské práce. Jedná se o stále nedoceněnou a nedoceňovanou záležitost.
8)
Autorská práva:
a)
Použít cizí myšlenky na kazatelně i bez citace se nepokládá za prohřešek proti autorským právům.
b)
Vybírej to nejlepší kde se dá a kde víš.
c)
Pokud někdo vydá kázání či exegetické výdobytky tiskem a opomněl by zmínit písemný zdroj, který byl použit, pak to je nejen unfair, ale přímo prohřešek proti autorským právům.
d)
Pokud se určité myšlenky pohybují a pokud všeobecně poletují v církevním éteru, lze jich neproblematicky použít.
9)
Není důvod se stydět za objevení objeveného, ale v daném okamžiku zapadlého nebo neznámého. Objevování je mimo jiné dokladem farářovy pracovitosti a píle.
10)
Farář, který jenom opisuje a nepracuje tvůrčím způsobem, nemusí být vždy špatným farářem. Umět inteligentně opisovat, to je také (rovněž) tvůrčí práce.

Exegetická přednáška.

1)
Exegese by z kázání neměla trčet jako sláma.
2)
Charakteristika kázání jednoho schopného profesora teologie: To nebylo kázání, byla to exegetická přednáška, ale sakramentsky dobrá.
3)
Viz: Neosobně.

Exegetický štěk. (06).

1)
Krásný krátký vnor do hlubin exegeze s vytažením něčeho zajímavého.
2)
Někdy ovšem může zůstat jen u toho štěku.

Exegetický štěk. (06).

1)
Na jedné pastorálce měli pravidelně tzv. Exegetické štěky. Farář probral některý biblický oddíl, který ho nějak zaujal nebo uchvátil. Pověděl něco nového a zajímavého.
2)
Slovo štěk se některým farářům nelíbilo. Jevilo se jim jako něco nedůstojného.
3)
Štěk je křížovkářské označení pro malou roli.
4)
Viz: Neosobně.

Exegetická tradice Járy Cimrmana.

Inteligentní humor je kořením i kázání.

Exegeticko-dogmatické kázání.

1)
Většinou takové kázání bývá značně neosobní, pokud není konkrétní aplikační dotažení.
2)
Káže se, jak to bylo ve starém Izraeli a co na to církev.

Exegeze lidových písniček.

1)
Lidové písně mají značnou religionistickou hodnotu.
2)
Farář by si měl někdy vzít zpěvníček lidových písní a popěvků.
a)
Měl by si důkladně prostudovat obsah a formu lidových písní.
b)
Velmi by mu to posloužilo jako trening pro biblickou exegezi.
c)
Čeho si všímat? Uvádíme jen některé příklady možností.
1.
Uváděné písně na různých místech a jejich rozbor je aktuální pro danou souvislost.
2.
Nejsou brány vždy v potaz všechny varianty, variace a verze.
3.
Nejsou rovněž vždy uvedeny všechny sloky.
4.
Něco je totiž třeba ponechat písněmilovnému čtenáři, aby se zajímal o něco aktivně sám.
3)
Příklady některých zajímavých okruhů.
a)
Velmi často se jedná o rovinu na tehdejší dobu zajištěné střední vrstvy obyvatelstva na vesnici.
1.
Čtyři koně ve dvoře. Orání s koníčky. Koníček vraný.
2.
Prorok Izaiáš je mluvčím středních vrstev obyvatelstva, které mají rostoucí obtíže života v dané oné prorokově době.
b)
Prokmitají a prokmitávají sociální důrazy. Citlivost pro sociální situaci.
c)
Láska. Úsilí obou stran, aby se vzali a spojili na celý život. Pak jako by život sice nekončil, ale šel dál jaksi samovolně. Nebo nezajímavě? V této oblasti lásky je častým jevem pomilování panenky, setrvání milence přes noc u milé a pod.
d)
Chybí děti.
e)
Obdobně jako např. V biblické knize Kazatel i zde chybí např. Válka, i když se o vojně mluvívá často a hodně.
f)
Romantizace některých nepříjemností života. Chudoba. Verbování na vojnu. Optimismus: Přece se to zvládne. Přikrášlením třeba do nostalgie nebo k mírné idealizaci lze obrousit nepříjemné hroty.
4)
Minimálně by si měl farář všímat konkrétností života. Co by do popisované a zachycené situace života vyjadřované v lidových písních kázal?
a)
Farářově pozornosti totiž jistě při studiu lidových písní neunikne, že je nemilou realitou: Absence farářů a církve.
b)
Pokud se tam církev či farář vyskytují, pak jenom funkčně, k úřednímu potvrzení reality běžného života.

Hubený výsledek exegeze byl způsoben exegetem.

1)
Myšleno obrazně i neobrazně.
2)
Spousta aspektů nebyla ani zmíněna nebo naznačena, natož řečena.
3)
Posluchačům pod kazatelnou se dobře spinkalo. Plytké kázání je totiž nerušilo.

Jádro exegetického pudla.

Mnohý exegetický pudlík je snadno přehlédnutelný.

Komparativní exegese.

1)
Podívat se kolem a kolem.
2)
Nebát se srovnávat zdánlivě nesrovnatelné a nesrovnávatelné.

Problém navazování v exegezi.

1)
Mimo jiné problém hermeneutický.
2)
V praktické oblasti kazatelské jde prakticky o to, aby kazatel byl práv vykládanému biblickému textu a aby tento text správně, adekvátně a aktuálně aplikoval a dotáhl do současnosti, tedy mimo jiné i do běžného života svých posluchačů.
3)
Platí bezpardonu:
a)
Farář by měl být odborník na exegezi.
b)
Farář by měl být na každé kázání perfektně připraven i exegeticky. Buď si exegezi udělá sám (včetně originálních textů bible) nebo si obstará solidní komentář, který si důkladně přemýšlivě a promýšlivě pročte.

Příklady exegetických zkratů.

1)
Výraz: Smrk.
a)
Jedná se o listnatý strom. Dál lze pokračovat v rozvíjení dalších teorií a možných dopadů a dosahů.
b)
Jedná se o smrknutí. I zde je možno si vysloužit exegetické ostruhy.
2)
Dorazit.
a)
Někam dojet. Docestovat.
b)
Někoho dorazit. Likvidovat někoho, kdo už má na kahánku.
3)
Kus.
a)
Velký kousek něčeho.
b)
Kousanec. Zkus.
4)
Hřeben.
a)
Nástroj na česání vlasů.
b)
Horský hřeben.
c)
Kohoutí hřeben.
5)
Rys.
a)
Tah. Rys obličeje.
b)
Výkres.
c)
Divoká kočka.
6)
Obrazotvornost unáhleného exegeta je při slovesech o poznání komplikovanější. Např.: Letět.
a)
Lítat.
b)
Spěchat. Rychle někam pospíchat, běžet.
7)
Kulit.
a)
Něco valit. Např. Sud.
b)
Kulit oči.
8)
V hebrejštině se psaly pouze souhlásky. Samohlásky byly přidány až o mnoho staletí později. Takže se okruh a obzor fantazie exegetovi velmi rozšiřuje. Příklad: mlk.
a)
Mlok.
b)
Malkao.
c)
Mléko.
d)
Moloko. Rusky.
e)
Mlíko.
f)
Malík.
g)
Umlk.
h)
Milka.
9)
Šidlo.
a)
Šefcovský píchací nástroj.
b)
Hmyz. U potoka. Svižně létá a nadělá dost hluku.
10)
Pinta.
a)
Dutá míra.
b)
Jméno jedné z Kolumbových lodí.
c)
Přezdívka pro kravatu. Úža pinta.
11)
Krok.
a)
Kročej. Vojenský krok je 75 centimetrů.
b)
Otec kněžny Libuše.
12)
V rámci uvolněné farářské badatelské fantazie lze vhodnými šikovnými narážkami vyvolat či navodit různé asociace. Někdy to může obohatit zvláště aplikaci a dotažení biblického textu. Někdy však může farář žalostně zklouznout do propadliště obecné nesmyslnosti.
13)
Rozumný farář se při pečlivé exegetické přípravě kázání rozumně přidrží solidních komentářů a opře se o odborníky. Je zbytečné, aby farář popouštěl příliš uzdu své rozbujelé fantazii. Krom toho by na to neměl během týdne ani dostatek času, kdyby se na každé své nedělní kázání chtěl připravovat superpoctivě.

Spekulativní exegeze.

Mohlo by být. Lze si představit.

Spekulativní teologie.

1)
Může na kazatelně chybět.
2)
Měla by na kazatelně chybět.
3)
Kazatel nemusí dávat na odiv svou domnělou moudrost nebo nedovzdělanost i v oblasti teologie.
4)
Nediskuse o něčem, co dominuje nebo hárá v kazatelově nitru.

Vrchol exegetických schopností faráře.

1)
Poslední ročník na bohoslovecké fakultě.
2)
Pak následuje postupné zapomínání kde čeho, zvláště a hlavně hebrejštiny.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.