Racionalisace přípravy kázání.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)Obstarat si zdroje opisování kázání.

Radikálně pojaté pozitivní akcenty.

1)
Kázání by mělo být bez diskuse pozitivní.
2)
Tzv. Super-pozitivismus sice pozitivnost myšlení a přístupu znásobí a zesílí do supranadějných rozměrů, ale všeho dobrého někdy moc škodí.
3)
Pokud se farář drží oběma nohama na zemi a neuhýbá od reality života, udělá líp.

Radost z návštěvy kostela.

1)
Co se vám, paní, líbilo dnes na bohoslužbách? To, že jsem našla ten svůj pěkný vyšívaný kapesníček, který jsem ztratila u dveří.
2)
Milá paní, z toho máte větší radost než ze slyšení evangelia?
3)
Viz: Neosobně.

Rauš.

Atmosféra.

Realita života.

1)
Farář by s ní měl minimálně počítat.
2)
Velmi zavádějící je riskantní snaha úniku do vysokých nebeských sfér.

Redukční kázání.

Není třeba, aby farář pověděl všecko, co ví. Je dobré, ba nutné, aby farář toho věděl víc, než v kázání lidem poví.

Reflexe homiletické situace.

1)
Farář má vědět, komu vlastně káže.
2)
Farář by měl být v kontaktu s lidmi při pastoraci a v běžném lidském každodenním styku.
3)
Pokud je paní farářová zaměstnaná v civilním (necírkevním) zaměstnání a a děti chodí do necírkevní školy, tak ví farář o životě o trochu víc nežli kdyby tomu tak nebylo.

Reflexe situace.

1)
Farář má v kázání reagovat na konkrétní situaci svých posluchačů.
2)
Samozřejmě nemá farář zacházet do pikantních konkrétností.

Rehabilitace faráře. (08).

1)
Církev nemá rehabilitační zařízení pro faráře, kteří nevidí výsledek své práce.
a)
Na obzoru se však rýsuje povinná supervize pro všechny faráře.
b)
Někteří faráři by té supervize potřebovali mnohem víc nežli jiní.
1.
Někteří faráři jsou problémoví v některých ukazatelích.
2.
Zvláště faráři mladší generace se hroutí pod náporem sborové nepráce (nečinnosti ve sboru) a nevidění výsledku své práce.
3.
Mladí faráři to mají v mnoha ukazatelích těžší nežli to měli jejich dnes již staří kolegové. Ti začínali na sborech ve značném pracovním vypětí, ale viděli užitečnost a výsledek svého namáhání.
c)
Supervize vyjde církevní babičky dole v církevním podzámčí dosti draho. Psychologové zajímající se o konání supervize farářů v církvi nehodlají být příliš laciní. Proč také? Když si nás objednají, tak ať platí. A my se zase budeme tržně snažit, aby si nás objednali.
2)
Rizikový příplatek faráři nedostávají.
3)
Farář má být příkladem víry, která je pomocí a oporou života za všech okolností.
4)
Jak má být farář příkladem vytrvalosti a ryzosti víry a křesťanského života pro lajky, když sám není schopen zvládat život víry?
a)
Nota bene, když je za to dokonce placen jako zaměstnanec církve.
b)
Věrohodnost příkladu se snižuje. To se pochopitelně nemusí projevit v bezprostředním současném okamžiku. Ale má to neblahý (hodně neblahý) důsledek pro nedalekou budoucnost církve, potažmo sborů.

Reklama:

Jen jako.
Doporučení: V kázání lze hojně užívat kondicionály. Lidé to mají celkem rádi.

Reklama na kázání.

1)
Osobní zvaní.
2)
Televise. Radio. Noviny.
3)
Dobrá kvalita každého kázání.

Reklamní apely nejsou při kázání povinné.

1)
Kázání má být láskyplné a má vyznít láskyplně.
2)
Posluchači nemají odcházet s pocitem, že se jim fedruje nebo dokonce vnucuje něco, co vlastně buď nepotřebují nebo nechtějí.

Rekonstrukce kázání.

Neřešitelně těžký úkol i pro Sherlocka Holmese, pokud by měl k dispozici jenom výpovědi posluchačů.

Relativně větší slova.

1)
V kázání lze užívat a používat velká slova. I absolutně velká slova, která posluchače pozvednou (i když nevyzvednou) skoro až k nebi.
2)
V kázání lze používat slova relativně ještě větší nežli jsou slova absolutně velká.

Relevantnost vůči biblickému textu.

1)
Kazatel by měl být vždy (bez diskuse) relevantní vůči textu.
2)
Dogmatizovaná výpověď vždy nezakryje nerelevantnost nebo irelevantnost.
3)
Zabetonovává se. Nakonec se zabetonuje docela. Pak se i dobetonuje.

Rem tene, verba sequentur.

1)
Drž věc, zastávej věc, slova budou následovat.
2)
Farář by měl vždy vědět, co chce říci.
a)
Slova se najdou sama.
b)
Kazatelskému začátečníkovi však doporučujeme, aby si předem velmi pečlivě připravil své kázání i do písemné doslovné podoby.
c)
I velmi zkušenému kazateli lze i po jeho celoživotní praxi doporučit, aby nepodceňoval ani formální stránku kázání.
d)
Určitá kazatelská zkušenost je samozřejmě vždy ku prospěchu. Není radno ji podceňovat. Ale nelze na ni (jen na ni) přespříliš spoléhat. Nelze ji přespříliš přeceňovat pod záminkou ochrany vlastní lenory.
e)
Pokud má kazatel pečlivě promyšlený obsah toho, co chce říci, pak budou slova opravdu hladce následovat.
f)
Nejlepší improvizace je pečlivá příprava předem.
1.
Někdy se však farář dostane nebo může dostat do situace, kdy musí promluvit improvizovaně, bez přípravy.
2.
Dokonce se to může stát i v cizím jazyku, např. V cizině.
- I zde je aspoň mírná uvážlivá promyšlenost předem vždy na místě. Může se tím eliminovat mnohá či leckterá nepříjemná trapnost.
- Aus dem Steckreif zu reden, das ist nicht immer leicht. Vor allem, wenn man am Ball bleiben vill oder soll.

Repete.

1)
Nebývá zvykem, že by farář pro dobrý ohlas svého kázání toto kázání ve svém sboru zopakoval další (příští) neděli.
2)
Po čase (třeba po několika letech) může farář své kázání zopakovat, pokud bylo dobré a pokud je stále ještě aktuální pro posunutý čas.
3)
Většina posluchačů si většinou nevybaví v paměti ani to nejlepší kázání pronesené před několika týdny.
4)
Pokud kázání obsahuje nějaký příklad či výraznou ilustraci, pak se to pamatuje léta. Někdy dokonce i desetiletí.
5)
Viz: Neosobně.

Repetitorium z dogmatiky.

Občas farář zopakuje svým posluchačům kus věrouky. Za určitých okolností to může být pochopitelně funkční. Ale ani to nejlepší není radno moc a často přehánět.

Rétorici.

Rádi opakují s patosem známé nebo svůdné fráze.

Rezonování.

1)
Když kázání rezonuje, může být farář šťasten, i když ne vždy spokojen.
2)
K rezonování je třeba tří: Kazatel, posluchač, duch svatý.

Rezonování textu bible.

Kazatel se má naladit na vlnu biblického textu.

Romantické farářské kecy.

1)
K romantické fasádě se přidružují některé další faktory. Např.: Naivita. Naivnost. Idealismus. Bezmyšlenkovitost. Prohnanost. Může docházet k rozmanitým kombinacím.
2)
Viz: Neosobně.

Rozbor kázání.

1)
Zda je úměrné a přiměřené situaci a posluchačům.
2)
Co nejpravdivější pohled je samozřejmostí.
3)
Učenlivost v říkání pravdy v kázání a o kázání je na místě.

Rozebrat člověka.

S kazatelny se dá člověk pod kazatelnou docela dobře rozebírat. Obvykle se při tom posluchači velmi rychle probírají.

Rozehrál city.

1)
Ale kde nic, tu nic.
2)
Tím to také skončilo.

Rozevláté kázání.

1)
Odpovídalo to celkové obecné rozevlátosti církve.
2)
Lze diskutovat, jestli to byla více čalamáda nebo guláš či míchaný salát. Mohl by to ale být i rozmělněný nevychlazený roztřepaný třesoucí se sulc neboli huspenina.
3)
Rozmělněnost a rozbahněnost.
4)
Požadavek na pořádné kázání.
a)
Pravé slovo v pravý čas.
b)
Jasné slovo uprostřed mnohých nejasností a neujasněností i v církvi.
c)
Odpovědné slovo uprostřed lhostejnosti a pohodlnosti.
d)
Odvážné slovo uprostřed tržnosti.

Rozhovor o kázání.

1)
Ne nutně vždy proti kazateli.
2)
Ne jen chválit.
a)
Poučit se.
b)
Uvědomit si něco.

Rozhovor v rámci kázání.

1)
Kazatelé na kazatelně hovoří mezi sebou.
2)
Rozhovor kazatele s posluchači.
3)
Předem dohodnuté otázky.
4)
Rozhovor s PB.
5)
Rozhovor PB s kazatelem a s posluchači.

Rozhýbat.

1)
Kázání má vyvolat asociace, nové myšlenky.
2)
Kázání má vyvolat pohyb. Mozku. Srdce. Rukou. Nohou. Krevního oběhu. Nervového systému.
3)
Předpokládá se určitá norma normalizovaného pohybu na základě kazatelského impulzu.

Rozkývat.

Z kázání se má odcházet se zneklidněním. Ale ne každou neděli.

Rozlišení a rozdělení posluchačů.

1)
Faráři a lidé.
2)
Pro faráře je třeba vše učeně připravit. Pro lidi lze mluvit lidsky.

Rozmanitost sboru a sborů.

Farář nemůže být kamenná neměnná socha.

Rozmělnit Boží lásku do humanity.

1)
Velké riziko mnoha kázání. Navíc, když se nakonec jedná o humanitu značně bezzubě obecnou.
2)
Útěcha pro vyčerpané, kteří nejsou schopní nést lásku.

Rozpačitá reakce posluchačů.

I pro nepříliš chytrého faráře dosti výmluvná.

Rozpomínání se.

1)
Týká se to nejen faráře, ale i posluchačů.
2)
Lidská paměť je na jedné straně mimořádně vynikající, ale na druhé straně je i mimořádně veliká zapomětlivost.
3)
Pokud si farář v pondělí nemůže vzpomenout, na co včera kázal, nemusí nutně jít k lékaři, aby mu dal (předepsal) něco proti skleroze.
4)
Pokud se posluchači zdá, že dnešní kázání nebo příklad v něm už od svého faráře někdy slyšel, pak může mít pravdu.
a)
Eventuelně by čirou náhodou mohl dostat do ruky stejnou předlohu jako farář.
b)
Náhoda je ale blbec. Navíc čert nikdy nespí.

Rozpovídat lidi.

1)
Jednou z forem kázání může být úsilí vyvolat diskusi mezi tím v taláru na kazatelně a těmi bez taláru dole. Eventuelně i jen mezi těmi dole, aby ten nahoře jen dirigoval.
2)
Pokusy v tomto směru většinou žalostně selhaly. Kostel nebo modlitebna svou architektonickou podobou a zakořeněnou představou o způsobu užívání brání pokrokovým snahám farářů.
3)
Občas vyvolané diskuse vpodstatě většinou nikdy nepřiblížily bibli blíže nežli monologické kázání.
4)
Viz: Neosobně.

Rozsévat pro budoucnost.

Velmi náročné pro faráře, když je pod kazatelnou příliš mnoho prázdných lavic.

Rozšířený výklad.

Přidat další věci.

Rozumnost kázání.

Kázání by mělo být (působit jako) rozumné. To neznamená: rozumové.

Rozutéct se po kázání.

1)
V některých sborech, zvláště městských, přijdou někteří posluchači těsně před kázáním a hned po něm opouštějí kostel, třeba aby někde jinde stihli další kázání dalšího známého kazatele. Většinou se ale posluchači, zvláště ve venkovských sborech, rozprchnou, jako když do vrabců střelí, těsně po skončení bohoslužeb a po rozloučení s panem farářem u vchodu.
2)
Faktory, které mohou zbrzdit zběsilé utíkání z kostela po bohoslužbách.
a)
Možnost diskutování o kázání.
b)
Snaha dát panu farářovi najevo, že lidé o něj mají zájem a že jeho kázání oceňují.
c)
Aby to nebylo blbé, tak rychle utíkat.
d)
Možnost družně povykládat, pohovořit, poplkat se známými.
e)
Kafový doplněk kázání nebo čajový dýchánek.
f)
Ve Strassburku se může nabídnout dobré víno i s možností, že farář, host z Česka, toho využije trochu více, než je společensky zdrávo.
g)
Kombinace možností: Zájem o SB, o faráře, o kafe.

Rozvádět myšlenky.

Rozváděním se mnohé může rozmělnit a znepřehlednit, ale i ubrousit.

Rozvláčné kázání.

1)
Vleče se to jako zpomalený hlemýžď.
2)
Leze to z faráře jako z chlupaté deky.

Rozvláčnost kázání.

1)
Trvalo to hodně dlouho. Farář nevěděl, kdy a že má skončit.
2)
Nedalo se to poslouchat. Bylo to ukecané a navíc o ničem.
3)
Rozvláčnost kázání byla docílena překladem do češtiny.
4)
Zkušený farář poměrně snadno pozná, kdy se posluchači začínají nudit, kdy vypínají pozornost, kdy se ukládají k tichému spánku v sedě v nepohodlných kostelních lavicích.

Rozvolňovat náročnost kázání.

Aby to posluchače neotrávilo příliš brzo na začátku kázání.

Rutina.

1)
Jako na běžícím pásu.
2)
Kladně řemeslně. Farář umí vzít za práci i při přípravě kázání. Ví, jak na to. Dobře se zhostí svého kazatelského úkolu.
3)
Negativní pojetí.
a)
Rutinér může být sice třeba líbivý, ale nemá to obvykle šťávu a hloubku.
b)
Navíc chybí obvykle (nebo dosti často) osobní vztah a zaujetí pro věc.
4)
Rutinérství v souvislosti s kázáním nemá v církvi dobrý zvuk, i kdyby bylo dobré nebo sebelepší nebo aspoň neškodné nebo kdyby se jednalo jen o technickou stránku přípravy kázání.
a)
Pro tutéž skutečnost, kterou vyjadřuje kladné rutinérství, je v církvi třeba volit raději jiný příhodnější výraz.
b)
Faráři si zde hbitě poradí. Moderním slovem dnes relativně neproblematicky přijímaným je profesionalismus a profesionalita.
5)
Viz: Neosobně.

Různé časy.

1)
Nejen kázání, ale i SB různě působí v různých dobách nejen historických, ale i denních.
2)
Večer se jinak poslouchá nežli ráno.
3)
Po obědě poznamenává člověka poobědová malátnost.

Různé frekvence.

1)
Pro různé posluchače najednou.
2)
Nadprahové a podprahové myšlenky.
3)
Úvahy hodné farářského intelektuála. Nebo aspoň farářského vzdělance.

Rvhp.

1)
Rada vzájemné homiletické pomoci.
2)
Skupina studijně orientovaných farářů, která se po desetiletí společně připravovala na kázání. Každý prostudoval některý komentář, připravil excerpta, rozeslal kolegům. Občas se skupina sešla dokonce i k několikadennímu studijnímu setkání.
3)
Skupina postupně zanikla.
a)
Přirozené stárnutí členské základny skupiny a odcházení do důchodu.
b)
Změna vnitrocírkevní atmosféry po VLR ve vztahu ke kázáním a k precisnosti jejich přípravy.
c)
Nástup internetu.
4)
Viz: Neosobně.

Rychlá mluva.

Pokud sklouzne do drmolivosti, pak (to) velmi ruší.

Rychločtení.

1)
I kdyby (náhodou) farář četl naprosto přesně, výrazně, srozumitelně a přiměřeně hlasitě, přesto je to na škodu farářského projevu.
2)
Především by farář nemusel všecko otrocky číst. Zvláště v kázání je vždy značným oživením, když se něco poví volně.
3)
Méně je většinou více. Když se farář snaží nakrmit své posluchače při bohoslužbách co největším množstvím moudrostních informací, tak se to většinou míjí účinkem. Nejen v té složce informační. Většinou se přidruží i určitý stupeň otrávenosti či apatie. Nebo obého.
4)
Při čtení biblického oddílu se nemusí farář stydět přečíst jména velmi či dokonce zvýšeně srozumitelně.
5)
Někteří posluchači mohou mít oprávněný dojem, že jejich farář jako kázání nepřipravil mluvený projev, ale spíše článek do církevního časopisu. To se pak při rychločtení poslouchá velmi nesnadno.
6)
Viz: Neosobně.

Rychlovka.

1)
Příprava kázání.
2)
Přednes kázání.

Rýpl do posluchačů.

I docela obyčejné slovo může být ostré jako meč nebo pichlavé jako jehla, špendlík nebo trn či jako bodlina ježka nebo dikobraza.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.