Zlaté tele.

(Biblický slovníček)

Zlaté tele.

1)
Exodus 32.
2)
Zachyceno:
a)
Situace tažení pouští.
b)
Doba královská. Zlaté tele v Bethel a stříbrné v Dan.
c)
Exilní situace. Varování.
3)
Příběh vhodný k interpretaci a k aktualisaci prakticky v každé době.

Zlaté tele pod horou Sinaj.

1)
Izraelci už jsou 3 měsíce na cestě z egypta.
a)
Ochladnutí počátečního nadšení.
b)
Izraelští už prošli těžkostmi pouštního putování. Zároveň však udělali dobré zkušenosti s Boží pomocí.
2)
Mojžíš. 40 dní práce pro smlouvu. Na hoře Sinaj teše do kamenných desek desatero.
3)
Lid zatím chce nahradit Boha jiným bohem.
a)
Viditelný bůh.
b)
Mojžíš si může natahovat triko pro Hospodinovu smlouvu, ale lid si stejně dělá, co sám chce.
4)
Aron vyhověl lidu za podmínky, že dají zlato na zlaté tele.
a)
Pro pohanské bohy dovedou být i věřící obětaví.
b)
Aronova vina.
1.
Velekněz.
2.
Svěřená odpovědnost.
3.
Přitom se Levité nepřipojili ke zlatému teleti.
c)
Aron vybočil z Levitského kněžského pokolení.
1.
Úlet. Selhání.
2.
Plout (vznášet se) na vlnách lidských přání a vděčných ovací.
3.
Měl se o koho opřít jako později Mojžíš. Nejen Hospodin, ale i bojovní Levité mu kryli záda.
d)
Neomluvitelná vina Arona.
1.
Pohodlnost.
2.
Zisk.
3.
Vyhovět lidu.
e)
Hlas lidu není vždy hlas Boží.
f)
Strážný na baště má povinnost věrně konat svěřenou službu. Abakuk 2,1.

Aron.

1)
Komu bylo víc dáno, od toho se víc očekává a žádá.
a)
Aronovi bylo svěřeno větší a vyšší postavení.
b)
Větší odpovědnost.
c)
Nezamlčet: Větší plat. Přidružené výhody.
d)
Strážná funkce kněží.
e)
Větší vina.
2)
Složit vinu ze sebe.
a)
Rozhodit.
1.
Rozprostranit.
2.
To prý všecko lid. Lidé to chtěli.
b)
Kolektivní vina.
1.
Nikdo za nic nemůže.
2.
Nebo: Ať to s námi nesou jiní.
3.
My máme výhody z postavení, ale vinní jsou všichni.
4.
Když jste si nás zvolili.
c)
Příklad: Poslanci na synod.
1.
Jezdí si do Prahy a na schůze.
2.
Příjemné vybočení.
3.
Někdy to dokonce předkládají jako oběť ze své strany.
4.
Ale za nic prý nemohou.
e)
Prý se mnohé hlasování odehrává pozdě večer, když jsou už velmi unavení a ani pořádně nevědí, pro co vlastně zvedají ruce.
3)
Kdo měl výhody, užitek a nějaký přímý nebo nepřímý přínos.
a)
Co si dokázali někteří ukousnout ze společného krajíce, který se obhospodařuje nahoře.
b)
Nečisté svědomí a pošpiněné ruce.
1.
Na svědomí jsou různé teologické balzámy a praktiky.
2.
Na špinavé ruce jsou různé mycí prostředky a rukavice. Jemné k zakrytí nebo boxerské k umlčení mluvků.
c)
Někdo je vinen víc.
1.
Ti nahoře v církvi berou přece větší platy za to, aby byli odpovědní.
2.
Nelze svalovat vinu za dění v církvi především na církevní lid dole.
d)
Ryba smrdí od hlavy. Jenže ta hlava ráda upozorňuje na to, že to cítí od ocasu.
e)
Aron. Větší vina než vina prostých lidí v táboře.

Aron chce zachránit sebe.

1)
Eventuelně může získat výhody z nového postavení.
2)
Aron Připravil pohanskou slavnost.
a)
Tanec kolem zlatého telete.
b)
Zpočátku: Neviditelně sedící Hospodin na zlatém teleti jako na podstavci.
c)
Pak se Izraelci pohansky rozdováděli a uctívali už jen podstavec.
3)
Zlaté tele.
a)
Napodobenina egyptského býčka.
b)
Málo zlata. Dřevěné jádro. Pozlaceno. Nanejvýš zlatý plech.
c)
Ironie bible: Izraelci chtěli mít silného boha. Na býka neměli. A tak uctívali takové zvíře, jako je tele.

Aron. Trapné, zbabělé výmluvy.

1)
Možné vidění: forma vzpoury Arona proti Mojžíšovi. Nějaká historická událost v pozadí.
2)
Oprávněná kritika kněží. Udělají, co lid chtěl. Něco z toho mají.

Boží milosrdenství.

1)
Žalm 103. Milosrdný a lítostivý je Hospodin. Dlouho čekající a mnohého milosrdenství.
2)
Nehřešit do nekonečna.
3)
Pravdivý život a pravdivé rozhodování.

Bůh mění svá rozhodnutí.

1)
Ne lehké mávnutí rukou nad vinou.
2)
Nový začátek.
a)
Opět práce s Izraelem.
b)
Svrchovaný Bůh se ohlíží na člověka.
c)
Odpovídá na modlitbu.
d)
Naděje pro nás.

Hlas lidu, hlas Boží?

1)
Ukřižuj.
2)
Pravdu měl ten jeden, který byl ukřižován.
3)
Všichni ho svorně křižovali nebo se různě na tom podíleli.

Hospodin chce zničit Izraele.

1)
Argumentace Mojžíše:
a)
Co Bůh udělal, škoda zničit.
b)
Co tomu řeknou lidé. Egypt. Pohané. Smáli by se.
c)
Bůh to slíbil praotcům. Boží sliby platí.
2)
Bůh si může najít jiný lid. Třeba z mojžíše. Kterékoli pohany.
3)
Odvážná modlitba Mojžíše za lid. Hospodin se dal pohnout k lítosti.

Hromadná modloslužba pod Sinají. Exodus 32. Zlaté tele.

1.
Kmen Lévi se na modloslužbě nepodílel.
a)
Mimo Arona, ku podivu.
b)
Aron se mohl opřít o Levijce.
2.
Jediný kmen obstál mezi ostatními věřícími, kteří naprosto zklamali.
3.
Levité obstáli i proti náboženské autoritě velekněze Arona.

Izrael pod Sinajem.

1)
Přisoudil původ vysvobození z Egypta teleti.
a)
Slavnost vypadala podle toho.
b)
Měli, co chtěli.
c)
Možnost dělat si, co chtěli.
d)
Jít dál, kam je tele povede.
e)
Než jim ten krám někdo ukradne. Zlato je zlato.
2)
Mojžíš nebyl u toho.
a)
Pro Hospodina jediná naděje pro budoucnost.
b)
Nový lid.
3)
Izrael si užívá telecí svobody.
4)
Hospodin: Ať si mají, co chtěli, co si zaslouží.
a)
Ne nucení k pokání.
b)
Nechat je jít podle žádosti jejich srdce.
c)
Ať se vykoupou ve vlastní šťávě. Nejhorší trest pro člověka.
5)
Provinění.
a)
Pohrdli Hospodinem a svobodou od Hospodina.
b)
Bylo jim málo, co pro ně PB udělal.
c)
Zapomněli dost rychle.
d)
S hospodinem odhodili i nadějnou budoucnost.
6)
Nejde jen o dobré mravy.
a)
Hlubší záměr: obejít se dál už bez Hospodina.
b)
Izrael. Vzali Boží dary, ale okamžitě odhodili dárce. Skoro nepochopitelné. Fakticky se ale zřekli Božích darů a Božích skutků. Cítí se být v právu: přece si mohou vybrat jinde něco jiného.
7)
Hospodin: Já si také vyberu jiný lid.
a)
Horší jistě nebudou.
b)
Tak nemá Hospodin co ztratit.
c)
Nabídka pro Mojžíše. Lákavé. Může z něho být slavný praotec.

Jenkijové v Americe.

1.
Hrdost po generace, co dosáhli.
2.
Nestydí se za Bohatství.
a)
Bohatství je Boží požehnání a pilná práce.
b)
Kdo není bohatý, je podezřelý.

Lid.

1)
Nevědomost. Hloupost. Bezmocnost. Tvrdohlavost. Neposlušnost Božích přikázání.
2)
Přitom je Mojžíš už nějakou dobu vede a učí. Zkušenosti s Hospodinem.

Lid.

1)
Lidé neunesli krátkou svobodu.
a)
Neunesli lepší.
b)
Mentalita otroků se dědí po generace.
2)
Řešení.
a)
Poslouchat Boha.
1.
To stačí.
2.
Plnost života ve svobodě.
b)
Být s Bohem.
1.
Norma nad člověkem.
2.
Člověk není mírou všech věcí.
3)
Život víry.
a)
Vytrvalost.
b)
Trpělivost.
c)
Přijde únava, skleslost, malátnost.

Mojžíš se přimlouvá za lid.

1)
Abraham se přimlouval za Sodomu.
2)
JK se přimlouvá za nás.

Mojžíš se přimlouvá za Izraele.

1)
Jediný neměl vinu na modlářství.
a)
Nebyl tam.
b)
Nemusel se obávat Hospodinova rozlícení.
c)
Zastával se lidu, který si to nezasloužil.
d)
Chce Boží milosrdenství pro ně, nikoli možné výhody pro sebe.
2)
Mojžíš měl příležitost získat velmi mnoho pro sebe. Právem. Nabídka. Velkorysost Boží.
3)
JK se přimlouvá za nás. Už ne lidský přímluvce. Náš advokát. Duch svatý.

Mojžíš smlouvá s Hospodinem.

1)
Přimlouvá se za lid jako Abraham za Lota a za Sodomu.
2)
Hospodin mění svá rozhodnutí kvůli lidem.
3)
Hospodin je otevřen pro milosrdenství a odpuštění.
4)
Příklad: Hospodin mění své rozhodnutí ohledně Ninive. Jonáš.

Náhražky pravé víry a pravého Boha.

1)
Lesklé. Přitažlivé. Vábné. Svůdné. Zbožné.
2)
Slavnost Hospodinova pod zlatým teletem. Zaštítěno Božím jménem. Prachobyčejné pusté pohanství. Pod nálepkou třpytivé zbožnosti.

Nevděčnost Izraele.

1.
Žádná honorace. Uprášení bedujíni.
2.
Nezorganizovaná smečka. Svoloč.
3.
Hospodin si je vyvolil jako partnery, jako protějšek pro sebe.
a)
Údiv. Nechápeme. Boží milost.
b)
Boží milost a zkušenosti s Božím vedením.
4)
Ještě pamatovali otrokářský bič. Nevymizelo jim to z paměti.
a)
Zážitek vysvobození.
b)
Jediný případ v dějinách, aby se otrokům něco takového natrvalo podařilo.
5)
Hospodin je vyvedl na svobodu.
a)
Egyptská velmoc musela kapitulovat.
b)
Péče cestou.
1.
Poušť.
2.
Rudé moře.
3.
Amalechitští.
4.
Jídlo. Voda na poušti.
5.
Ochrana.
6.
Izraelci neměli důvod být nespokojeni s Hospodinem.
a)
Ani s Mojžíšem.
b)
Sinaj. Desatero. Boží přikázání. Izrael věděl, co Hospodin vykonal. Úvod desatera.
7)
Překvapuje.
a)
Degradace Mojžíše: Nějaký člověk, jakýsi chlap, který vyvedl Izraelce z Egypta.
b)
Degradace Hospodina. Odkopli ho a nahradili ho teletem, byť i zlatým.

Nevděčnost Izraele.

1)
Čekali bychom vděčnost.
2)
Aspoň dodržovat smlouvu, když už nic navíc.
3)
Zlaté tele.
a)
Býček.
1.
Oběti.
2.
Nový Bůh v Izraeli.
b)
Svoboda dělat si, co chci.
c)
Nemudruj a dělej, co ostatní.
d)
Drahocenná, drahá modla.
e)
Obětavost lidí pro modlu.
4)
Izrael. Malá skupina lidí na poušti. Neměli sílu vysvobodit se sami.

Obrazy Boha.

1)
Masivní, ale i v představách.
2)
Zmáknout Boha.
3)
Abstraktní představy Boha.
4)
Stupně masivnosti a abstraktnosti představ Hospodina.

Podstavec pro Hospodina.

1)
Neviditelně sedí na podstavci.
2)
Přesněji: Hospodin neviditelně sedí na zlatém teleti. Jednalo se přece o slavnost Hospodinovu.

Pohansky skotačit kolem svých zlatých telat.

1)
Druhů tanců je takřka nepřeberně mnoho.
2)
Zlatých telat se též najde požehnaně.
3)
Muzikantů hrajících k tanci je rovněž přehršel. I oni si chtějí vydělat na živobytí.

Potomci Izraele po desetiletích a staletích.

1)
Vzpomínání. Poučení.
2)
My. Zní nám to jinak. Nový Izrael. Nová smlouva v JK. Golgota. Abychom vyhověli nárokům smlouvy JK.
3)
Zlatá telata různé podoby a formy. Izrael si zasloužil Boží hněv.
4)
My. Zpronevěra. Co si zasloužíme? Odpověď by asi byla nepříjemná.

Rozčilení Boží.

1)
Překvapující.
2)
PB se náramně rozčilil. Chce vyhubit Izraele. Nešlo o prkotinu. Jednalo se o velmi vážnou věc. Aspoň pro PB. Ale i pro pisatele a redaktory biblického textu o události.

Simeon a Lévi.

1)
Genesis 34. Měli blízko ke zbraním.
a)
Nesprávné povahové rysy.
b)
Oba kmeny mají být v Izraeli rozptýleny.
2)
Levité: Kněžský kmen. Učit lidi věrnosti Bohu.
3)
Exodus 32. Levité ku podivu obstáli. Ostatní neobstáli.
4)
Levité na rozdíl od Simeona odčinili své nepěkné povahové rysy.
5)
Možné pochopení.
a)
Aspirace Simeona také na kněžství.
b)
Genesis 34. Lévi. Horlil pro Hospodina. Nerozvážné nadšenectví v pohanském moři.

Tanec pod Sinají. Zlaté tele.

1)
Moderní formy tance a tancování.
2)
Pluralismus.
3)
Náboženský tanec.

Tvrdá odplata. Exodus 33.

1)
Levité jako bojovníci. 3000 mrtvých.
2)
Pití vody s popelem telete.
3)
Aron z toho vyklouzl. Přece jen se jednalo o Mojžíšova bratra.

Typičtí pohané k Aronovi: udělej nám boha.

1)
Lidské srdce je dílna, fabrika na bohy.
2)
Modly.
3)
Pak nastoupí pilné ruce a obětavá srdce.
4)
Najde se zlato. Dokonce i na poušti.

Velekněz Aron se do toho vmontoval až příliš rychle.

1)
Nepřemlouval lidi. Nerozmlouval jim to.
2)
Pokušení kněží všech dob a všech náboženství: Aby lidé hodně kultili. Aby byli kněží nepostradatelní.
3)
Vyhovět lidem. Nerozházet si to s nimi kvůli nějaké pravdě.
4)
I kněží si přece potřebují vydělat na živobytí.

Vše se odehrává mimo území Izraele. Ale jsou obdoby v Izraeli:

1)
Bethel. Zlaté tele.
2)
Dan. Stříbrné tele.
3)
Míchova Modla. Doba soudců. S posvěcením Levity, pro něhož se jednalo o pracovní příležitost.

Zlatá telata dnes.

Mamon v nejrozmanitější podobě.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.