Vědomí vyvolenosti.

(Biblický slovníček)1) Hrdost na svou vlastní církev.
2) Silně vystupňováno u některých menších církví.
3) V katolické církvi jde o zdravou sebejistotu v rámci velkého kolosu.
4) Vědomí vyvolenosti působí na sebevědomí člověka. to může být zdravé nebo nezdravé.

Vyvolení. (00).

1)
Pojem užívaný hojměji v církvi v době totality, zvláště v padesátých a šedesátých letech.
a)
Církev se domnívala, že má dokazovat především sobě svou důležitost, nezastupitelnost a nepostradatelnost pro okolní společnost.
b)
Církev potřebovala a chtěla dodat sebevědomí sama sobě.
c)
Další vhodné podpůrné pojmy: Sůl země. Nezadatelnost. Jedinečnost. Povolání.
2)
Analyza frekvence výrazů a slovník v dané době, to také o něčem vypovídá.
3)
Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let se rozjížděla aktivita a misijní propagace pro naši oblast nových náb. Proudů a sekt. Dodávali sebevědomí sobě a svým novým získaným přivržencům i jinými slovy a způsoby. V pozadí však (třeba ne vždy vysloveně) dominovalo vyvolení a povolání. Tedy určitá jedinečnost.
4)
Souvislost vyvolení a finančního pozadí je patrná už v bibli.
a)
Abraham nějaký ten majetek měl už na začátku.
b)
Kolem majetku se to točí u praotců Izraele a v dalších dějinách Božího lidu. Ten si měl uvědomovat, že majetek přichází formou božího požehnání od Boha.
c)
Izraelští otroci v Egyptě žili nuzně majetkově i společensky. Byla jim Hospodinem slíbena Kananejská země. To bylo pro Izraelce obrovským vnitřním impulzem k dynamickému vzepětí.
d)
V mladé církvi bylo zpočátku jen málo lidí vlivných a majetkově na dobré úrovni.
e)
Co se nových náboženských hnutí u nás v poslední době týče, pak nelze vyloučit, že Boží požehnání se projevuje výrazně i finančně. Ale je jasné, že PB asi použil svých prostředníků na západě.
5)
Důraz na vyvolení v době totality se za demokracie modifikoval, materializoval v teorii i v praxi do pojmu a reality peněz. I v tradičních církvích se na konci tisíciletí slovo peníze vyskytuje daleko častěji než slovo vyvolení.

Vyvolený od Hospodina.

1)
Fedrovaný Hospodinem. V konkrétní praxi: jeho kněžstvem.
2)
Např. Král David.
a)
Je u něj omlouváno (kladně bráno) to, co neprošlo jeho předchůdci Saulovi.
b)
Postupem času se David v tradici stává předobrazem Mesiáše.
c)
Pravdivost a realismus bible jsou však nepřehlédnutelné. Nejsou zamlčovány ani omlouvány mnohé Davidovy hříchy. Přesto David zůstává kladným typem krále ve srovnání se záporným Saulem. Samozřejmě není vyloučeno, že písemné zpracování historické tradice záměrně přehazuje klady a zápory obou prvních významných izraelských králů. Saulovy klady se připíší Davidovi a zápory Davida putují na triko Saulovi.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.