Čerchman.

(Biblický slovníček)1) Vodník. Čert.
2) Čerchman ví. Pravděpodobně někdo ví víc.

Čert.

1)
Co čert vezme, nikdo (nikdy) nevrátí.
2)
Kde nic není, ani čert nebere. Kvalifikovaný čert si však vždycky něco nebo někoho najde, co by se dalo přemístit do pekla.
3)
Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění (odplatí).
a)
Lidská zkušenost, ale i odraz slov bible (Římanům 6,23): Odplata za hřích je smrt. (Mzda hříchu je smrt.).
b)
Když člověk slouží Zlému, pak pochopitelně neplatí Bůh, ale zaměstnavatel, tj. V tomto případě ďábel. Tento zaměstnavatel - vydřiduch se odmění za věrné služby opravdu ďábelsky. V takovém případě opravdu nelze zařadit čerta mezi neplatiče.
4)
Čerchman ví. Spíš čert než vodník.
5)
Čert nikdy nespí. Čert nespí.
6)
Kam čert nemůže, pošle ženskou. (Na Valašsku: Kam čert nemože, pošle robu.) Když k tomu použije hezkou hadimršku nebo babu s nabroušeným jazykem, je úspěch zřídka kdy nejistý.
7)
Domněnka je rodná sestra ďábla.
8)
Podej čertu prst a utrhne ti celou ruku.
9)
Podej čertu prst a peklem se ti odmění.
10)
Kdo si s peklem zahrává, bude mu pak sloužit. Ať chce či nechce.
11)
Čerti se žení - psí počasí, nepohoda, čina.
12)
Když mají čerti veselku, platí to lidé, tj. Doplácejí na to. Inu, daňoví poplatníci zla.
13)
Čertovo kopýtko.
a)
Hadí ocásek.
b)
Intensivně páchne.
c)
Zakopaný pes.
d)
Má to háček.
e)
Nastavená noha.
14)
To by v tom musel být čert.
a)
To se zvládne. Výraz odhodlání a síly.
b)
V hloubi duše (podvědomí) se člověk brání vzít na vědomí realitu, že vše není v jeho moci a silách a že dobré úmysly vždy nestačí.
c)
Zkrytá obava spojená s alibismem může též hrát svou roli.
d)
Podvědomé zahánění či odhánění čerta. Za vyslovením jeho jména je zkrytá výhružka (proti čertovi), to si člověk opatrně troufá).
e)
Když něco nevyjde, obvykle se neříká, že v tom byl čert.
15)
Když čert stárne, stává se z něho někdy mnich nebo jeptiška. Leckdy velmi zbožný moralista.
16)
Když se o čertu mluví, tak přijde.
17)
Čert tě (to) vem. Ať ho čert vezme.
18)
Čerti s ním šijí.
19)
Má v těle čerta. Obvykle o některé mladici.
20)
Koho sem zase čerti nesou.
21)
Čert zůstane čertem, i když se obleče do mysliveckého.
22)
V nouzi čert i mouchy lapá.
23)
Čert hrabe na velkou hromadu. Tzv. Biblicky: Kdo má, tomu bude přidáno. Pomoz si sám a Pán Bůh ti pomůže. Čert nikdy nezůstane pozadu. Přidá své po¨línko či želízko do ohně. Zachytí se aspoň prstíčkem nebo drápken. Pak přikoupí akcie.
24)
Kam čert nemůže, pošle ženskou. Prý to platí i v církvi. Že by do církve sám jinak netrefil? Nebo nemohl či neměl odvahu do církve vstoupit nebo se do ní nějak osobně vetřít?
25)
Čert si umí poradit v každé situaci. Ani svěcená ho nezastaví a nezažene. Když tak obejde nebo podleze, umí i přeskočit.
26)
Vyhnout se něčemu jako čert kříži. Čert dobře ví, že hlavou zeď neprorazí. Proto se o to ani nepokouší. Zeď je možno rozbít krumpáčem nebo házením hrachu. V moderní době i sbíječkou, dynamitem apod. Čert zná boční cesty a cestičky (moderně lobování a leštění klik). Má dost pytlů zlaťáků na korupci. S velikou trpělivostí použije i okliky, aby dosáhl svého.
27)
Je dobré se čertu vyhnout na sto honů. Smůla ale je, když je iniciativní čert a přijde sám.
28)
Chraň se čerta jako čert kříže.
29)
Představy o čertu odrážejí realitu lidského světa a skutečnost démonie zla. Ovšem i lidskou snahu vyrovnat se s touto skutečností a nějak proplout životem.
30)
Rovněž i představa pekla je odrazem tvrdosti a brutality života. K tomu se někdy přidává touha po spravedlivé odplatě pro zlé a tvrdé násilníky a kořistníky.
31)
Valašský Čert je příkladně pilný a pracovitý. Pro získání jedné duše nanosil z veliké dálky pulčinské skály (nikoli půl-čínské(. Protože kohout zakokrhal dříve (urychleně, zrychleně), než byl se svou prací zcela u konce, získala Jarcová pěknou skálu, neboť čert ji tam upustil. Nebyl tak hloupý, aby pracoval zbytečně a zadarmo přes čas.
32)
Čert v míšku. Nekomentujeme. Je jasné, že se nejedná pouze o balnou techniku nebo o transportní záležitost. Tak trochu jde o záležitost úchovnou v oblasti sexu. Někdy tak trochu víc nebo dokonce moc.
33)
Čert bývá často neškodný či pološkodný přiblblý dobrák. Občas pomůže chudému spravedlivému, ale jen když je to v nějaké podobě zaplaceno, třeba du¨ší boháče, vydřiducha. Tržně orientovaného podnikatele v sobě žádný čert nikdy nezapře.
a)
Není v světě ani v pekle širém čerta, který by nebyl tržně orientován.
b)
Dopravovat do pekla spravedlivého chudého, to by byl nonsens. Za to by čerta v pekle nepochválili.
c)
Spravedlivý chudý může sloužit (posloužit) jako návnada pro získání větší ryby, lepší kořisti.
d)
Zasloužená odměna (např. Pytel zlaťáků) spravedlivému chudákovi je dobrým vkladem pro budoucnost. Čert nemá totiž příliš krácený rozpočet pro své pracovní výkony. Pytel zlaťáků totiž může přiblížit peklu leckterého spravedlivého.
e)
Korupce patří k pracovní náplni čerta jako prostředek k nadstandartnímu výkonu pro peklo.
f)
Vposledu všechno stejně platí obyčejní lidé, třeba prostřednictvím peněz boháčů, kteří to z těch dole vydřeli nebo jinak (legálně) vyzískali, získali, vymáčkli, vyždímali a pod. Od těch boháčů to zase shrábnou čerti, třeba prostřednictvím zase jiných lidí.
34)
Dělat z čerta občasného neškodného troubu, příp. Tu a tam div ne lidumila, to může být i rafinovanost. ˇČert se vždy nějak dozví, co a jak se o něm mluví. Je třeba ho uchlácholit, ukolébat a uklidnit, aby se zbytečně moc nerozčilil. Ostatně i v bibli je zmínka o tom, že letící pták donese králi, co si lidé o něm povídají.
35)
Slova ďábel, které působí hrůzu z nevypočitatelné absurdnosti, absurdity a démonie zla a působí mrazení na zádech, není často užíváno.
36)
Je vidno, že církevní i necírkevní Čertologie je značně bohatá, přesto že církev Vždy bohatstvím neoplývala.Každý Čert nese znaky a nálepku kraje a způsobu místního života, ale v mnohém překračuje hranice regionu do reality obecně lidské. Rovněž i v různých historických dobách má i čert svůj dobový kolorit.
37)
Zadarmo ani kuře nehrabe. Natož čert. Vždycky ale na to doplatí lidé.

Čert bere.

1)
Kde nic není, ani čert nebere.
2)
Čert bere i tam, kde nic není. Dá ale přednost, kde může někoho sebrat snadněji a rychleji. Rád si ale smlsne na těžkém, složitém a komplikovaném případu.
3)
Mezi zbožnými v kostele získá čert lepší loveckou trofej než mezi zpustlíky v hospodě.
4)
V erotickém salonu nebo v sex-show se čertovi loví lehce a snadno. V kostele to má však mnohdy s lecjakým tím dobrodružstvím. Aby splnil plán nebo získal prémie, doplní úlovky snadno a rychle třeba v bordelu.

Čert na tři.

1)
Ďas. Běs.
2)
Aby to ďas sprál.
3)
Ten třetí úplně vzadu.

Čerti, spojte se.

1)
Překvapivě dobře je to známo v církvi.
2)
Nejen ve snaze dosáhnout určitého cíle či peněz Při prosazování vlastních záměrů a představ se nic nedrží. Ochota spojit se s kde s kým, s kde jakým čertem. Leckdy ochota podrazit kde koho.
3)
Morálka není podstatou křesťanství. Ale morálka bytostně ke křesťanství patří. Víra má své důsledky, má přinášet dobré ovoce i v nejobyčejnějším každodenním životě.

Čertobijec.

Bojovník proti ilusorním a neilusorním čertům.

Čertovo kopýtko. (01).

1)
Maskuje se tak dobře a dokonale, že ho není ani moc vidět a skoro vůbec slyšet. Ani se o něm nadmíru nemluví.
2)
Formy maskování a druhy masek jsou přemnohé a přerozmanité. Např. Únava. Nasměrování pohledu jinam. Náhradní, hromosvodová, odvádějící témata.
3)
Čertovo kopýtko lze v církvi velmi dobře cítit. Ale odpovědní funkcionáři nahoře na Olympu mají často rýmu. A protože se mnohé dá vycítit i srdcem, obalili si je olympané pevným neprodyšným krunýřem.

Ďábel.

1)
Zlo. Střílí často bez míření.
2)
Zlý pes na dlouhém řetěze. Štěká a kouše, až kam dosáhne. Je na podiv, jak je přitažlivý pro spoustu i zbožných lidí.

ďábel.

Stává se, Že i ďábel mívá dobré informace. Možná. Ale nemusíme si proto hrát na jeho kamaráda.

Ďábel nebo genius.

1)
Geniální ďábel. Ďábelský genius.
2)
Příliš složité pro církev. Nicméně na realitě samotné se tím nic nemění. Je naprosto lhostejné, jestli se někdo pokouší chápat nebo zůstane jen u své pohodlné a spokojené nečinnosti.
3)
Ďábel je opravdu velmi inteligentní a rafinovaný. K tomu je ještě náležitě mazaný. Ví, jak na pohodlné a nepřemýšlivé církevníky. Umí využít i jejich povrchní zbožnosti. Do svých plánů dokáže zakalkulovat doslova všecko.

ďábel. Satan.

1)
Ďábel, pokušitel, vrták a šťoural.
2)
Zná dobře bibli, ale po svém. Matouš 4.

Ďáblova past.

1)
Může mít překvapivě rozmanité podoby. I zbožné.
2)
Matouš 13. Podobenství o koukoli. Věrní služebníci v nadšenecké horlivosti chtějí vytrhávat koukol. Nadměrnou nekritickou horlivostí by pošlapali a vůbec poničili spoustu dobré pšenice. Nadělali by víc škody než užitku. Ďábel by si pak mohl spokojeně mnout ruce, že nadšení horlivci udělali práci za něj.

Ďas.

1)
Čert na tři. V křížovkách.
2)
Ďas je obsahově méně příjemný a ještě méně milý nežli běs. Běs nadělá sice spoustu nepříjemného hluku a strašení, ale má méně ostré zuby nežli ďas.
3)
Některé druhy běsů pořádně běsní. Ale ďasové zase děsní. Navíc ještě i běsní.
4)
Ďasové a běsové se většinou pohybují na přirozeně lidské rovině. Jedná se tedy o oblast lidskou, přírodní a psychologickou. Občas některé z těchto potvor přesáhnout do mýtické roviny. To se ale těžko odlišuje od lidské (zvláště psychologické a psychiatrické) roviny.
5)
Viz: Neosobně.

Rarach.

1)
Druh čerta, ďábla.
2)
Rarášek. Ďiblík. Ďíblík. Někdy nádech komičnosti, komična.
3)
I církevní čertologie je značně široká.

Realita a virtualita zla.

1)
Existuje zlo reálné i virtuální.
2)
Reálné zlo je horší než virtuální.
3)
Reálné zlo na sebe může vzít virtuální podobu.
4)
Virtualita reálna je něco jiného nežli reálno virtuality. Ale pozor: Bacha na oboje.
5)
Chimérní boje proti zlu. Cervantes: Don Quijotte:
a)
Obři v lidské mysli, fantasii.
b)
Větrné mlýny.
6)
Ďábel je řvoucí lev, který obchází:
a)
Dodává si řevem odvahu.
b)
Zastrašuje.
c)
Netroufá si tolik do společenství církevního stáda. Smlsne si však snadno na zatoulané ovci.

Vyhánět čerta ďáblem.

1)
Léčit tělo, duši a ducha horším svinstvem než je neduh.
2)
Vedlejší účinky pomoci se mohou změnit v nepomoc.
3)
Z louže do bláta. Z bláta do louže. Z deště pod okap.
4)
Vyhánět ďábla Belzebubem.

Zaprodat se čertu. (00).

1)
Mnohé pohádky o tom vyprávějí. Nejde však o nereálnoou neživotnou realitu. Lidové pohádky obrážejí a odrážejí skutečnost života.
2)
Zaprodat se čertu (ďáblu) může člověk bohatý, který to chce v životě dotáhnout hodně vysoko a ještě výš.
3)
Čertu se upíše leckdy i chudák, člověk na mizině, vysloužilý voják, ubožák, který chce uhájit život pro sebe a svou rodinu. Jde o holé přežití.
4)
Upisuje se, eventuelně jen podepisuje, vlastní krví. Jde tedy o život, bez jakéhokoli humoru.
5)
Čert obvykle podmínky smlouvy splní. Člověk bez skrupulí se prodere velmi vysoko. Chudák přežije.
6)
Za všechno se musí platitˇ. Navíc je čert peklem zaúkolován, aby dodával duše. V tomto směru není pak problém s darebákem. S tím po vypršení termínu smlouvy nemá čert žádnou těžkou práci. Ale peklo se těší i na duši chudáka, i když se čertu upsal tak říkajíc pod tlakem životní situace a tvrdých okolností života. V pohádkách to často dopadne tak, že náhradou duše chudáka nebo chytrého, ale jinak hodného, sedláka putuje do pekla duše nějakého darebáka.
7)
Prodavačky v obchodě, kde se v posledních dvou letech vyměnilo už několik majitelů: Nám už je docela jedno, komu ten obchod bude zase patřit. Potřebujeme živit své děti. Upíšeme se třeba čertu, pro kterého budeme pracovat.
8)
Ne každý je ochoten držet pravdu jako Mistr Jan Hus až do smrti.
a)
Někdo bude kráčet přes mrtvoly za svými zájmy a představami o životě.
b)
Jiný nebude žádný hrdina. Občas se trochu přihne, ale jinak žije docela spořádaný a solidní život.
9)
Co k této problematice řekne církev v jubilejním roce 2000? Přejde opět některé skutečnosti nevýmluvným dietním mlčením?
10)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.