1)
Motýl. Radostné poletování sem a tam. Ťuk sem, ťuk tam, zob sem, zob tam.
2)
Botanik s lupou, zápisky, zkoumat, objevit objevené.
3)
Včela: Pilná, pracovitá, využít, užitek i pro jiné.
4)
Každé přirovnání pochopitelně kulhá. Včela dává med k užitku jiným nedobrovolně, je oloupena.
1)
V každé době to bylo i u farářů různé s četbou bible.
a)
Někteří četli víc, jiní méně.
b)
Všeobecně však lze rámcově povědět, že čím dál (resp. Blíž) z minulosti do přítomnosti (současnosti), tím je bible v průměru méně čtena i u farářů, ve farářstvu.
2)
Nejstarší generace, dnes již vymřelá. Farář četl denně (mimo neděli) jednu kapitolu bible hebrejsky a jednu řecky. Pochopitelně, že ne každý farář.
3)
V postupu času se odsunovala stále víc do pozadí hebrejština. Ale řecký NZ býval čítán.
4)
V dalším posunu bylo pro běžného faráře na sboru ideálem aspoň inteligentně číst biblický komentář, kde se pracovalo s hebrejštinou a řečtinou.
5)
V další fázi stále dochází k praktickému úbytku četby bible v klasických teologických jazycích (hebrejština, řečtina, latina). Občas se sáhne k němčině nebo angličtině.
6)
Současný stav.
a)
Bible je i na farách čtena stále méně i v rodném mateřském jazyce, aspoň co se pravidelnosti týče.
b)
U bohoslovců, budoucích farářů, je to ještě horší.
c)
Když se mluví o běžném průměru, pak to ovšem neznamená, že by se mohla najít vzácná výjimka, která potvrzuje pravidlo.
7)
Kdysi (ještě před půl stoletím) faráři hojně doporučovali svým ovečkám, aby pravidelně četli doma bibli. Dnes jsou už i faráři v tomto směru opatrnější.
8)
Určitým výpovědním svědectvím o zájmu o bibli je množství prodaných příruček nkd (Na každý den).
a)
Jedná se o příručku ke každodennímu čtení bible.
b)
Zájem postupně klesá.
c)
Zájem o četbu bible mají spíše lidé starší nežli mladí. Ještě u nich dožívá někdejší církevní tradice čtení bible.
9)
V evangelických a v bývalých evangelických rodinách je bible stále umístěna v knihovně na relativně čestném místě.
a)
Mladá generace zajímající se spíše o internet se mnohdy zbavuje i bible, stejně jako jiných knih.
b)
Mnohdy hrají roli i malobytové kapacity.
10)
Farář dnes snadno získá spoustu podnětů ke svému kázání na internetu.
a)
Dokonce si může stáhnout i velké (nepřeberné) množství hotových vypracovaných kázání.
b)
Nemusí proto už ani inteligentně číst biblické komentáře.
1.
Na kázání se dnes cení spíše neotřelost zajímavých formulací nežli exegetická důkladnost.
2.
Farář může vystačit s poetismem.
1)
V šedesátých letech PSDKT se v řadě sborů četla při některých shromážděních bible po verších. Např. Ve sdružení mládeže a při biblické hodině. Každý z účastníků přečetl jeden po druhém jeden verš. Nebo jeden verš četl farář a následující verš četlo sborově shromáždění. V úvahu přicházely i další varianty.
2)
Postupně tento způsob četby bible upadal v zapomenutí, resp. V nepoužívání.
3)
Dnes se tu a tam občas někde jako malá jiskérka objeví nápad číst bibli někdejšími způsoby. Dokonce se to předkládá jako nové formy práce s biblí.
4)
Mnohé novoty jsou jenom opakováním někdejšího starého, mírně zapomenutého. Jistá inovačnost je pochopitelně možná a občas přichází v úvahu.
5)
Viz: Neosobně.
Ible. (93).
1)
Všeobecně se bible čte málo.
2)
Pravidelné čtení bible, denní pensum, je poměrně řídkou vyjímkou mezi lidmi.
3)
Poměrně dost mladých vezme bibli aspoň jednou do ruky ( snad až 50 procent), ale velmi rychle ji odloží. Poměrně nepatrná část z nich se k bibli opět (někdy nějak) vrátí.
4)
Když farář čte bibli, tak hned myslí na kázání.
U evangelíků krásná klasická hudba minulosti.