Střední stav.

(Biblický slovníček)1) Je nejvhodnější pro slyšení SB a pro vytváření církve.
a) Izraelští otroci v Egyptě neslyšeli Mojžíše pro službu přetěžkou a trápení ducha.
b) Lidé, kterým ztuční srdce, resp. zaroste tukem, nemají senzorium pro SB. Zvláště Ne pro jeho sociální aspekty.
2) Život v zaslíbené zemi má být uzpůsoben pro lidi středního stavu.
a) Každý má mít své zajištění, to základní s mírným nadstandartem.
b) Micheáš 4: Každý bude klidně sedět pod svým vinným kmenem a pod svým fíkovníkem. Bude mír a pohoda života.
c) V knize Přísloví se prosí, aby PB nedával člověku ani nadbytečný luxus, ale aby naň nepřišla ani nouze.
d) Mluvčím středních vrstev obyvatelstva je zvláště prorok Izaiáš.
3) Biblické knihy sepisovali kněží, tedy aktivní a tvůrčí lidé ze středních vrstev.

Střední stav v bibli.

1)
Podstatná část SZ je redakční záležitostí kněží.
a)
Ti patří ke střednímu stavu, k tehdejší inteligenci, ke vzdělané části středních vrstev.
b)
Písmo svaté je pochopitelně akcentováno k jejich obrazu.
c)
Ale překvapivě se snaží o objektivitu, takže leckde je i značný přesah pojetí.
2)
Sociologické rozdělení společnosti v době SZ.
a)
Ti nejbohatší tvořili smetanu, která představovala 1-2 procenta obyvatelstva.
b)
Neobčané. Otroci a chudí, sice osobně svobodní a niemandi. Přibližně skoro 90 procent obyvatelstva. Prakticky neplatili daně a desátky.
c)
Střední vrstva obyvatelstva.
1.
Relativně široká škála po stránce majetkové.
2.
Obdoby v moderní době: Střední stav: Od zajištěných s příjmy z ruky do úst z měsíce na měsíc až po ty, kdo mají ve svých vilových minipalácích bazén s vlnobitím.
3.
Střední stav v době SZ tvořil asi 10 procent obyvatelstva.
d)
Moderní doba: Nejbohatších je přibližně stejně. Ale mění se (obrací se) procentuelní poměr středního stavu a chudých. Střední stav tvoří skoro 90 procent obyvatelstva. Ti nejchudší hluboko pod životním minimem představují asi 10 procent.
1.
Sociální podpory popostrkují mnohé do nižšího středního stavu.
2.
Ale chudobu mnoha bezdomovců a deklasovaných skupin obyvatelstva není schopen ani moderní stát vyřešit. Moderní stát bude mít prostředky na drahá vojenská letadla, na rakety a dokonce na atomové bomby, ale nikoliv na vyřešení chudoby živořících lidí.
3)
V době JK je sociologické rozvrstvení obyvatelstva obdobné jako ve SZ.
a)
JK nejvíc kázal v Galileji chudým pracujícím lidem, kteří se museli pořádně ohánět.
1.
Pozemkové vlastnictví (pole, sady, vinice) bylo záležitostí boháčů z Jeruzalema, kteří pronajímali půdu chudým Galilejcům, aby na ni pro ně pracovali.
2.
Většinou za pacht, nájem.
b)
JK nekázal otrokům. Snad jen vyjímečně. Kázal většinou chudým svobodným lidem. Ale měl i několik bohatých (resp. Bohatších) sponzorů (příznivců) prakticky ze středního stavu.
4)
Markantní nápadnost prosazování středního stavu je u proroka Izaiáše.
a)
Izaiáš je mluvčím středních vzdělaných, intelektuálních vrstev blízkých kněžské vrstvě.
b)
Izaiáš ostře napadá nespravedln ost, která vede k chudnutí chudnoucích svobodných mnohdy až do otroctví.
c)
Poněvadž střední stav je tvůrčí skupinou obyvatelstva, znamená jeho umenšování a oslabování citelnou a podstatnou ztrátu i pro obranyschopnost a bojeschopnost země proti nepříteli, zvláště proti Babyloňanům.
5)
Praotcové patřili k relativně bohaté části středního stavu. Jenže neměli plná občanská práva usazených kananejských domorodců. O to museli vést po dlouhou dobu neustálý zápas.
6)
Svobodní Izraelci zažili pokles mezi otroky.
a)
Předlouhá episoda izraelských dějin v egyptském otroctví podstatně poznamenala pohled na sociální otázky v bibli.
b)
Jde o zdroj citlivosti.
c)
Jindy, v sociálně tvrdých dobách, se jedná o zdroj a měřítko kritiky.
7)
Myšlenka záslužnictví.
a)
Mimo jiné (např. V oblasti psychologické) se jedná o zkreslené, zkreslující a falešné přetažení dobrých důrazů víry.
b)
Člověk je právem hrdý na dobré výsledky své práce, na to, že se přidržel PB a přijal jeho požehnání.
1.
Je dobré, když se člověk drží božího zákona.
2.
Je správné se společně držet víry v Hospodina.
c)
Tento zdravý kolektivismus víry umožnil Izraeli vzniknout, udržet se a držet se, přežít a přežívat v nesnadných dobách vnějších objektivních náporů.
d)
Víra v Hospodina je pak tedy jediná šance, jak v rámci určitého společenství postoupit kousek nahoru a k lepší zajištěnosti i po stránce materielní.
e)
Odtud je mnohdy už jen malý krůček k záslužnictví, zvláště když poklidné doby trvají dostatečně dlouhou dobu.
8)
Devastace středního stavu.
a)
Devastace středního stavu nebyla pouze záležitostí doby královské, kdy především nejbohatší velmoži zvyšovali své bohatství na úkor chudnoucího středního stavu zvláště z jeho nižších vrstev.
b)
V době Nehemiáše, po návratu ze zajetí babylonského, si utiskovaní a chudnoucí lidé posteskli, že vlastní spolubratří ve víře je odírají, vykořisťují a utiskují daleko víc a hůř nežli kdysi pohané v Babylonii.
9)
Doba soudců vypadá při letmém prolistovávání biblických zpráv jako takřka či div ne ideální doba téměř plné demokracie.
a)
Jenže i tehdy byli Izraelci pouze lidmi a nikoli anděly.
b)
Záležitost hájení víry proti pohanům se soustřeďuje pouze a jen ke střední vrstvě, k majetným Izraelcům.
1.
S otroky se už vůbec nepočítá.
2.
Otroci chtě nechtě museli samozřejmě být téhož náboženství jako jejich páni, jako jejich vlastníci.
c)
Kniha Rut popisuje, jak v době hladu spolubratří ve víře nechali v Betlémě zchudnout Elimelecha, takže musel nakonec odejít do pohanského Moabu, aby uhájil holý život.
1.
Přitom klidně vykoupili jeho pole pro sebe.
2.
I věřící lidé podávající si ruce při sv. VP a zdravící se pozdravem pokoje mohou nechat ve štychu svého spolubratra nebo spolusestru, když se octne v nouzi nebo v nějaké tísni života.
10)
Prorok Joel narušuje a nalamuje běžné tradiční sociální představy tím, že zmiňuje, že Božího ducha dostanou i otroci. Je to dosud něco nevídaného a neslýchaného.
11)
K velkému posunu dochází v NZ.
a)
V Kristu Ježíši už není ani Žid, ani Řek, ani svobodný, ani otrok.
1.
Jenže je to v JK.
2.
V praxi křesťanství ponechává a utvrzuje dosavadní společenský otrokářský řád.
b)
Teologové ovšem neopomenou připomenout, že křesťanství narušuje otroctví a otrokářství zvnitřku.
1.
Ano. Jenže to trvalo hodně dlouho, nežli se v průběhu dějinného vývoje prosadily viditelné změny k lepšímu.
2.
V mnoha konkrétních případech, když se stal majitel otroků křesťanem, mohlo docházet ke zlepšení údělu otroků, spolubratří ve víře.
- Přece se společně sešli u VP a řekli si: bratře. Pozdravili se pozdravem pokoje, že ano?
- V kostelích ze středověku jsou specielní lóže či kruchty nebo jiná podobně specielní místa vyhrazená pouze pro šlechtu.
c)
Nejen s otroky, ale ani se středověkými nevolníky se fakticky nepočítalo jako s lidmi.
1.
Člověk byl člověkem jen a pouze jen svobodný, pokud možno ne-chudý.
2.
Nevolnictví bylo zrušeno v Rakousku v Roce 1781.
3.
Robota (zbytek feudální, nevolnické závislosti) byla zrušena až 1°848.
4.
V rusku bylo nevolnictví zrušeno 1861.
5.
V témže roce bylo zrušeno otroctví v Americe.
d)
Dodnes slyšíme, že mnozí lidé mnohde ve světě žijí doslova jako otroci, včetně prodeje a vykupování otroků. Např. Somálsko.
e)
Myšlenky moderní demokracie a svobody (volnost, rovnost, bratrství) jsou záležitostí posledního čtvrttisíciletí. Mají na tom zásluhu osvícenci, většinou ateistické, anticírkevní orientace.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.