Shondavý přístup.

(Biblický slovníček)1) Dvojkolejnost přístupu a výkladu. Zwiespalt.
a) Nesebrat lidem pevnou půdu pod nohama. Nerozbíjet prostou víru prostých věřících.
b) Na druhé straně však nezůstat lidem, zvláště mladým, dlužen některé kritické pohledy na bibli.
2) Při kritickém pohledu na bibli vycházet z toho, co se skutečně stalo.
a) Uvědomit si, že v bibli je mnoho látek, které vůbec nemají historický podklad.
b) Tedy: jde o nehistorický podklad mnohých biblických dějů.
c) Znovu připomeňme: Bible není učebnice dějepisu.
3) Určité příběhy, zvláště ve SZ, ale nejen v něm, tedy i v NZ, jsou transformováním nějakých historických událostí v pozadí nebo jsou prostě vymyšleny jako ilustrace pro vyznavačskou situaci.
a) Jde o církevnětvorné látky, o mluvící zvěst evangelia podanou tímto katechetickým způsobem.
1. Faráře, zvěstovatele evangelia, by to nemuselo trápit, pokud káže opravdu evangelium.
2. Ani posluchače ne, pokud evangelium slyší, pokud je prožívá v sociologické realitě církve a pokud je (existenciálně) přijímá.
b) Napětí církve.
1. Kázat a žít opravdu věrně pravé a skutečné evangelium.
2. Připravenost odpovídat na otázky ptajících se i ohledně bible.
- Netajit výsledky bádání o bibli.
- Připravovat lidi (v církvi) na setkání s běžnými informacemi o bibli mimo církev.
- Nebát se toho.
c) Víru lidí tolik nenaruší pravdivý pohled na bibli, ale spíše nevěrohodné dosvědčování bible přímo v církvi.
4) Skutečnosti víry nelze beze zbytku ověřit lidskou zkušeností a prověřit lidským rozumem, i když obé je velký boží dar, který máme vděčně používat.
a) Realitu víry však můžeme okusit a prožívat v realitě církve, pokud se církev opravdu věrně drží bible.
b) Pokud je realita církve nějak nevěrohodná, pak se velmi proviňuje vůči lidem v církvi a vůči lidem mimo církev. A ovšem i vůči PB.
5) Vzkříšení JK je skutečnost nefotografovatelná.
a) Kdyby někdo fotografoval vzkříšeného JK, neměl by ho na filmu nebo na digitálním záznamu. Asi by tam měl hodně přisvětlený snímek.
b) Nefotografovatelné faktum však může být i historickým faktem, i když jiného druhu, než jak jsme běžně zvyklí fakta posuzovat.
c) Je totiž třeba vzít v úvahu i dějiny působení, tedy realitu církve, která existuje již 2000 let.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.