Samaritáni.

(Biblický slovníček)

Evangelium Janovo.

Má 21 kapitol. Jedna dlouhá kapitola je věnována samaritánské ženě. Jan 4. Na vztek farizeům všech dob.

Jedny velikonoce ještě přek JK.

1)
Samaritánští chuligáni poházeli těsně před velikonocemi na nádvoří chrámu lidské kosti. Znesvětili chrám. Ten rok se v Jeruzalemě velikonoce nekonaly. Pamatovalo se to po generace.
2)
Jenže: Předtím Hyrkán zbořil Samaritánům chrám na hoře Garizim. V době JK byl chrám na Garizim v troskách.

Napětí mezi Samaritány a Židy, Judejci. Táhne se to hodně dozadu.

1)
Vyjití z Egypta.
a)
Už se projevují škvíry mezi kmeny později usazenými na severu a jižními kmeny, tedy Judou.
b)
Mojžíš sjednocoval a zaštiťoval jednotu.
1.
Základ: víra v Hospodina.
2.
Levíté byli jednotícím tmelem.
2)
Doba soudců.
a)
Náběhy na občanské války.
b)
Občas se to poštěkalomezi jednotlivými kmeny a mezi severem a jihem Izraele.
c)
Nejednota mezi věřícími v Hospodina.
3)
První králové.
a)
Organisační sjednocení celého Izraele. Izrael je nudle od severu k jihu.
b)
Saul sjednotil všechny kmeny charismatickým zápalem.
c)
David vedl pragmatickou a racionální politiku a zabezpečoval Izraele před zahraničním nepřítelem.
d)
Šalomoun navozoval a utvrzoval i vnitřní jednotu. Vnější náboženské sjednocení kolem Jeruzalemského chrámu.
4)
Po Šalomounovi se Sever a Jih ubíral každý svou vlastní cestou. Občas se do sebe pustili i vojensky.
5)
722 ante.
a)
Asyřané zničili Samaří. Násilná deportace velké části obyvatelstva do jiných krajin asyrského území.
b)
Na volná místa v zemi byli násilím přivedeni lidé z jiných dobytých míst. Došlo ke směsici obyvatel a náboženství.
c)
Prosadila se však víra v Hospodina.
d)
Judské království trvalo ještě skoro 150 let, až do babylonského zajetí 586 ante.
6)
Za čas po návratu z babylonského zajetí začali Židé, Judejci, stavět chrám, roku 525. Samaritáni přišli s nabídkou pomoci, spolupodílu na stavbě. Chtěli mít společný chrám.
a)
Z povzdálí to vypadá jako ekumenický počin.
1.
Židé však nabídku nepřijali, odmítli.
2.
Každý má přece právo nepřijmout nabídku.
3.
V pozadí byly vlastní náboženské a politické zájmy Samaritánů.
b)
Samaritáni si pak postavili vlastní chrám na hoře Garizim.
7)
Za makabejských válek Hyrkán zničil konkurenční samaritánský chrám.
a)
V době JK tedy byly na hoře Garizim už pouze trosky někdejšího samaritánského chrámu.
b)
Samaritáni se tam však chodívali modlit a shromažďovali se tam k bohoslužbám.
8)
Před narozením JK samaritánští chuligáni poházeli před jedněmi velikonocemi lidské kosti v jeruzalemském chrámě. Ve znesvěceném chrámě se ten rok nekonaly velikonoční slavnosti.
9)
JK k vzteku farizeú dává Samaritány za příklad. Např.:
a)
Milosrdný Samaritán.
b)
Vděčný Samaritán. Jediný z deseti uzdravených malomocných přišel poděkovat JK.
c)
JK neseslal oheň s nebe na samaritánskou vesnici, jak ho k tomu měli učedníci Jakub a Jan.
d)
Samaritánka u Sichar. Jan 4.

Samaritáni v evangeliích.

1)
Hovoří o nich Lukáš a Jan.
2)
Mlčí o nich Matouš a Marek.

Zbožnost Samaritánů.

1)
Koncentrace k hoře Garizim.
a)
Zbožní lidé.
b)
Čekání mesiáše.
c)
Víra ve vzkříšení.
d)
Důraz na obrácení.
e)
Proti apokalyptice.
f)
Žádné vypočítávání budoucnosti.
g)
Praxe života. Etika.
1.
Plnění Zákona Božího.
2.
Dobré skutky.
h)
Očekávání KB.
1.
Nehřešit.
2.
Příprava na příchod KB.
2)
Poutnickost.
a)
Chudí lidé. Mezi Samaritány bylo jen málo lidí lépe situovaných.
b)
2 Korintským 5: Boží dům v nebesích. Vyhlížení Boží budoucnosti.
3)
Nekonservativní přizpůsobování náboženských předpisů novým poměrům.
a)
Lajcké hnutí Samaritánů. Bez specielního kněžstva.
b)
Ale neodřekli se svého chrámu v (na) Garizim.
4)
Na čem stojí svět:
a)
Tóra.
b)
Bohoslužba.
c)
Prokazování dobra.
5)
Důrazy JK:
a)
Farizeové obcházejí své vlastní učení.
1.
Břemena vkládají na jiné.
2.
Sami je nenesou.
b)
Milost Boží.
1.
Odpuštění.
2.
Ne (strohé, tržní) účetnictví.
c)
Boha nelze donutit k vyslyšení modliteb ničím, ani dobrým skutkem.
1.
To však neznamená schvalování nekonání dobrých skutků.
2.
Boží milost je štědře svobodná.
d)
Darovaná spása, ač dobré skutky máme dělat. Ne zásluha, ale vděčnost.
e)
1 Timoteovi 2. Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni. Farizeové staví překážky lidem.

Židé nenáviděli Samaritány a pohrdali jimi.

Zahanbující pro zákoníka, že musel od JK slyšet příběh o milosrdném Samařanu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.