Samson a Samuel.

(Biblický slovníček)

Čelist osličí.

1)
Zbraň, které užil silný soudce Samson proti Filištinským.
2)
K jejímu získání je třeba se poohlédnout po dosti velkém oslu.

Samson.

1)
Nazorejský.
a)
Držel slib rodičů, který za něj dali před jeho narozením.
b)
Měl ve zvýšené míře poslouchat Hospodina a neměl pít alkohol, což bylo tehdy velkou askesí, neboť v Kanánu byla a je mizerná voda. Trocha vína vodu upravovala na pitnější jako náš sirup.
c)
Na znamení svého slibu se Samson neměl holit a stříhat. Byl odpudivěji zarostlý nežli by odpovídalo tehdejší módě.
2)
Při křtu dětí slibují rodiče za děti.
a)
Při konfirmaci se mají děti přiznat ke slibům rodičů.
b)
Podstatná část pokřtěných dětí vůbec nejde ke konfirmaci.
c)
Ti, co se nechají konfirmovat, slíbí všecko, co se po nich chce.
d)
V církvi jich zůstane poskrovnu, a to v lepším případě.
3)
Samsonovy hrdinské činy popisuje bible v souvislosti s faktickou neposlušností Hospodina a jeho řádů.
a)
Vnějšně jde o vazbu na tři filistinské (pohanské) ženy.
b)
Vztahy mezi Izraelem a Pelištejci byly v relativní pohodě a v poklidu.
c)
Samson fakticky vyprovokoval srážku.
d)
Při nejmenším mohlo jeho počínání poskytnout Filištýnům záminku nebo zdůvodnění jejich tažení proti Izraelcům.
4)
Samson vítězil silou přijatou jako dar od Hospodina. Pomáhal Judským na jihu.
5)
Severoizraelským Samsonem byl Samuel. Ten nechránil Izraele lidskou silou, ale voláním k poslušnosti Hospodina a ke společné jednotící a sjednocující víře v něho.

Samson.

1)
Sugestivní obraz.
2)
Farář maluje dětem. Samson, slunce. Vlasy, paprsky. Ostříhané vlasy, slunce nemůže hřát.
3)
Samson pozbyl sílu, když mu Dalila, údajně slabá žena, ostříhala vlasy.

Samson.

1)
Velmi zajímavý a podivný izraelský soudce.
2)
Vzestup a pád Samsona a jeho mučednická smrt.
a)
Samson byl příkladem člověka,který pocházel ze spodních vrstev společnosti: nazir s divokými, dlouhými vlasy,zasvěcený božské službě způsobem, který je dnes už pro nás nepochopitelný.
b)
Není pochyb o tom, že Samson, přes mytické prvky ve vyprávění, které ho staví naúroveň izraelitského Herkula, je skutečnou postavou, podivnou směsicí mladistvého delikventa a hrdiny, siláka a prosťáčka, který má paranoidní výbuchy agresivity, miluje vandalismus a žhářství a vyhledává nevázané orgie a hříšné ženy.
3)
Samson výtečně dokumentuje pointu, kterou kniha Soudců stále znovu odhaluje:Hospodinovi a společnosti slouží často polokriminální typy, vyvrhelové a ztracenci, kteří se díky svým pozoruhodným skutkům stanou lidovými, a pak časemnáboženskými hrdiny.
4)
Izrael byl svou náboženskou podstatou puritánskou společností. Je ale zajímavé, jak často se Bůh obracel k hříšníkům nebo štědřereagoval, když oni se obrátili k němu.
5)
I Samson, zahanbený, osleplý a s bronzovými pouty, řve k Bohu: Panovníku Hospodine, rozpomeň se na mne a dej miprosím jen ještě tentokrát sílu, Bože, abych rázem mohl vykonat na Pelištejcích pomstu za svoje oči. Bůh ho zřejmě vyslyšel, i když to Bible vlastně (expresis verbis) nepotvrzuje.
6)
Některé ze Samsonových hrdinských činů jsou nejméně srozumitelné věcizaznamenané v Soudcích.
a)
Ale pozadí k jeho příběhu je autentické.
b)
Izraelité začaliprávě tehdy pociťovat tlak Pelištejců, kteří ale s nimi nebyli ve válečném stavua Samson nebyl vůdcem žádného vojska.
c)
Naopak: probíhá čilý kontakt a obchod,dochází i ke smíšeným manželstvím, což potvrzují archeologické vykopávky.
7)
Samson často jedná o své újmě a svou mnohou neuvážlivostí leckdy uvádí své souvěrce a spoluvěrce do riskantních situací.
8)
Zázraky vyrůstají v Soudcích vždycky z pravdivého podloží.

Samson. Hádanka.

1)
Samson dal filištinským mladíkům hádanku: ze zžírajícího vyšel pokrm, ze silného sladkost. Neuhodli. Nevěděli totiž, že Samson před časem zabil mladého lva a u jeho mršiny se usadily včely a Samson jim pak vybral med.
2)
Alegorický výklad: Na torsu kdysi silné církve se mohou usadit pilné a pracovité včelky.
a)
Siláci tohoto světa je připraví o výsledky jejich poctivé práce.
b)
Sladkost poctivé práce nevyužije vždycky ten, kdo se dře, ale často ten, kdo vezme, uzme.
c)
Poctivý farář-dříč ať se netěší na sladkou odměnu na zemi. Ani od své jistě velmi milované církve.
d)
Teprve na posledním soudu má šanci uslyšet od Boha: To dobře, služebníče věrný.

Samson. Klíčové pojmy.

Vlasy. Víno. Obcování s pohankami. Věrnost Hospodinu. Nesolidarita Izraelských. Boží odpuštění a poslední šance.

Samsonova hádanka.

1)
Ze zžírajícího vyšel pokrm, ze silného sladkost. Na Samsonem zabitém lvu se usadily včely a Samson se pomněl.
2)
Zžírající kritika homeopaticky rozmělněná v produktivní nespokojenost.
3)
Přinese sladkost. Přinese ulehčení, odlehčení a uspokojení. Nejsem životem deptán jen já sám, ale i kolegové.
4)
Nic tak neuklidní a neuspokojí člověka, jako pohled na trápení jeho bližního.

Samsonovské a samuelovské tendence v církvi.

1)
Samsonova síla.
a)
Dar od PB.
b)
Pomůže to v konkrétní chvíli a v určité situaci.
c)
Samsonovy hrdinské činy jsou v souvislosti s jeho neposlušností Hospodina, tedy v souvislosti se třemi pohanskými, Filištinskými ženami, kterým dával Samson přednost před věřícími Izraelkami.
2)
Samuel volá k vnitřní obnově.
a)
Návrat ke společné víře v Hospodina.
b)
Náprava zvnitřku, ne zvenčí.
3)
Samson je hrdinným soudcem na jihu Izraele, v Judsku. Samuel je soudcem na severu, V Efraimu, později s dosahem pro celý Izrael.

Samuel.

1)
Kněz. Prorok. Soudce.
2)
Severoizraelský Samson.
a)
Samson pomáhal na jihu v Judsku. Vynikal nesmírnou lidskou silou, kterou přijal jako dar od PB, aby tím sloužil svému lidu. O jeho zbožnosti se v bibli moc nepovídá.
b)
Samuel šel jinou cestou, jak pomáhat Izraeli. Začal zvnitřku, od obnovy správné zbožnosti a víry v Hospodina. Tím sjednocoval Izraele, resp. Připravil předpoklady pro vznik království a organizované centrální moci.
c)
Samsom byl sólový jezdec, resp. Přesněji pěšák.

Výšiny a nížiny Samuele.

1)
Samuel byl významný izraelský kněz, soudce a prorok.
2)
Vydržel vytrvale kázat v Izraeli 20 let bez jakékoli odezvy. Pak teprve se srdce lidu obrátilo k Hospodinu.
3)
Jeho vlastní synové se mu nevyvedli.
a)
Propadli úplatkářství.
b)
Úplatkářské aféry byly už tehdy.
c)
Úplatkářská aféra v souvislosti s věřícím člověkem nebo v souvislosti s Božím lidem je vždy jaksi víc vidět.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.