Rut.

(Biblický slovníček)

Úvodní doporučení k pročítání této kapitolky:

1)
V dnešní době se mnohdy slovo globalizace skloňuje často a ve všech možných pádech. Proto lze doporučit globálně a v jednom zátahu pročíst biblickou knihu Rut. Má jen 4 kapitoly.
2)
Doporučujeme nevynechat ani kapitolu 3, která se běžně nedoporučuje malým dětem jako povinná četba.

Abraham a Rut.

1)
Abraham patřil k lepší a zajištěné společenské vrstvě.
a)
Počítalo se s ním.
b)
Měl majetkové zázemí.
c)
Měl předpoklady, naději, odpich do života.
2)
Překvapuje a udivuje, že Abraham odešel do pro něj cizí a neznámé země, z jižní Babylonie do Kanánu.
a)
Odešel do horšího.
b)
Měl jako cizinec ztížené předpoklady prosadit se.
c)
Mimo jiné byl cizincem i v oblasti náboženské.
3)
Klade se otázka, proč Abraham nemohl vyznávat Hospodina doma, ve své zemi, v prostředí, které ho znalo.
a)
Uzdravený a uvěřivší gadarenský ďábelník byl JK poslán k svým a do svého domu, aby jim zvěstoval, jak veliké věci mu učinil Pán.
b)
Abraham odešel ze stínu zikkuratů, z prostředí, se kterým byl příliš spjat celým svým dosavadním dlouhým životem.
1.
Nebyla snad tehdy šance udržet víru v Hospodina všude?
2.
Muselo se najít vhodné prostředí, kde se víra mohla udržet?
c)
Obsahové, formální, reklamní a podprahové pozadí praotcovských příběhů.
1.
Abrahamovské (šířeji praotcovské) příběhy byly stylizovány (na základě a na podkladu starších dílčích do značné míry ústních roztříštěných tradic) v době konstituování Izraele (Juda) po návratu z Babylonského zajetí.
2.
Doba redakční uzávěrky se pochopitelně podepsala na abrahamovských příbězích mimo jiné i podprahově.
4)
JK:
a)
Ne stažení se do nějakého příjemného soukromí, vhodného zákoutí, gheta.
b)
Misijní výzva JK k učedníkům: Jít kázat evangelium do celého světa.
5)
Abraham konal misii v podmínkách své doby a prostředky své doby: Stavěl Hospodinovy oltáře všude tam, kamkoli přišel.
6)
Rut.
a)
Bez majetkového zázemí.
b)
Přiváže si na krk starost o zchudlou tchyni.
c)
Jako žena to měla Rut ve starověku daleko těžší nežli muž.
d)
Pohanka, která přichází do společenství Izraele. Naskakuje už do rozjetého vlaku.
e)
Rut na sebe vzala daleko větší riziko nežli starý Abraham?

Abraham a Rutky.

1)
Abraham už má společenské a majetkové zajištění dřív, nežli uvěřil v Hospodina.
2)
Rutka se musí teprve brchat, aby se z Niemanda mohla stát něčím lepším.
a)
Začínat z ničeho v církvi, to je někdy psychický nárok v míře o trochu větší nežli v běžné světské společnosti.
b)
V církvi se to totiž Rutkám opepřuje řečmi o lásce a pomoci.
3)
Zaujmout místo v usazené společnosti.
a)
Postoupit o stupínek výš.
b)
Když se začíná z ničeho a je třeba konkurovat těm, kdo již něco mají, pak to není vůbec tak snadné, jak to hlásači lásky a pomoci tvrdívají.
c)
Systém je nastaven od mocných a usazených.

Abrahamové a Rutky.

1)
Označení: To je Abraham. To je Rutka.
2)
Abraham na stará kolena opustil zajištěný, usazený a zaběhnutý způsob života bohatého člověka a přešel na kočovný, nomádský životní styl.
a)
Nastoupil život nezajištěnosti, ale s nadějnými důsledky pro své potomky.
b)
To vše pro perspektivu garantovanou Božím slibem: potomci dostanou krásnou zemi.
3)
Ovdovělá moabská pohanka Rut doprovází (ač nemusí) svou ovdovělou tchyni zpět do Izraele, do prostředí pro ni cizího.
a)
Jdou s perspektivou chudoby a s perspektivou nezajištěnosti.
b)
Bible naznačuje: víra v Hospodina je v pozadí.
c)
Šťastný konec je mimo jiné i výsledkem Rutina aktivního usilovného snažení.
1.
Možná pro některé a podle některých problematického.
2.
Její noční aktivita na humně při získávání bohatého manžela se dětem nevypráví.
4)
Moderní Abrahamové a Rutky dovedou opouštět zajištěné známé prostředí.
a)
Na čas dokáží zajít i do horšího.
b)
Výhled, či aspoň naděje lepšího pochopitelně hraje roli.
c)
Víra v Hospodina ale dnes nehraje většinou roli v popředí ani v pozadí.

Betlém.

Dům chleba. Přesto tam byl tehdy hlad.

Betlém.

1)
Všichni neodešli.
a)
Bohatší a šikovnější lépe vydrželi ekonomické tlaky. Bankroty. Džungle. Odprodávání polí.
b)
Aby Elimelech nemusel prodat sebe a svou rodinu do otroctví, raději odešel mezi pohany.
c)
Dravci, vlci, tygři, ostříži, supové a podobná dravá lidská havěť čekala, až někdo půjde ke dnu, aby vybrakovali vrak jeho ekonomické lodičky.
d)
Elimelech je ovce mezi vlky. Bezbrannost.
2)
Ti, kdo neodešli z města, kde bylo společenství víry, vypadají, jako by měli větší a lepší (kvalitnější) víru než Elimelech.
a)
Ve skutečnosti byli jen ekonomicky silnější a bohatší.
b)
Neplést k víře mnohé, co je vedlejší oporou víry.
c)
Ony ty berličky někdy (mnohdy, často) znamenají velmi mnoho.
d)
Ku podivu, ani dnes v církvi se o některých věcech v této souvislosti raději nemluví.
e)
Mlčení není vždycky výrazem kdo ví jak veliké víry.
3)
Bratří ve víře nepomohli.
a)
Když se Noemi vrátila, také jí nepomohli.
b)
Rut musela vyvinout riskantní úsilí, aby se domohla pro Noemi práva.
c)
Pohledná snacha je dobré beranidlo.
4)
SZ nerozlišuje vdovy na pohledné a nepohledné.
a)
Vdova je až dole na společenském stupni, na společenském žebříčku. Podobně i sirotci.
b)
Ale i tehdy byl na věc i normální sekulární pohled.
c)
Na humně se lépe uplatnila mladá pohledná vdova.
1.
Měla to teoreticky i prakticky lehčí.
2.
Ne každé nechávali víc na poli.
3.
Ne každou pozvali k jídlu.

Betlém.

1)
Dům chleba.
2)
Tehdy malé městečko asi 35 kilometrů na jihozápad od Jeruzalema.

Bóz.

1)
Příbuzný Elimelecha.
a)
Bez bezprostředních závazků k Noemi. A už vůbec ne k Rut. Levirátní (švagrovské) právo se na něj nevztahuje s urgentní naléhavostí.
b)
Existuje bližší příbuzný s povinností postarat se o příbuznou.
c)
Později vše potřebné pro pomoc Rut a tím i Noemi dělá (koná) dobrovolně.
2)
Před léty Bóz nepomohl Elimelechovi. Tehdy ale nebyla v pozadí (v popředí) mladá pohledná Rut.
3)
Později Boz jedná z milosrdenství.
a)
Noemi a Rut jednají z pouhé víry.
b)
Spodní tón: Z pouhé nutnosti. Zachránit život. Neumřít hladem.
c)
Víra bez opory a zázemí.
1.
Víra pokorně přijímá, co jí Bůh přisoudil.
2.
Na tom přestati umí.
d)
Řešení problematiky vztahu víry a nutnosti na tomto místě ponecháme odbornějším teologům na jiném místě.
4)
Potěšitelné poselství pro církev živořící v sekularizovaném světě.
a)
Je o mnohé ochuzena, je opomíjena, mnohdy i mnohými opovržena.
b)
Viděno přirozeným a střízlivým pohledem, pak je pro církev vše beznadějně ztraceno.
c)
Církev nemá šanci udržet se ve světě, pokud se jí nepodaří napojit se na zdroje peněz, po lidsku viděno.
d)
Naštěstí (na štěstí) však je církev držena Duchem svatým a nikoli penězi. Že ano? To ale vyžaduje opravdu velkou víru a ovšem i značnou následnou obětavost.
5)
Noemi.
a)
Lze vidět ztráty a škody, o co vše v životě přišla.
b)
Její život se mohl v Moabu utvářet jinak, radostněji, kdyby nenastala nemilá ekonomická situace pro jejich rodinu. Jedná se o důsledky úmrtí mužů v rodině.
c)
Někteří vykladači Písma to vidí doslova a do písmene jako navštívení Hospodinovo.
d)
Někteří jsou mírnější a mluví pouze o pouhém Božím dopuštění.
e)
Jiný pohled dospívá k jinému závěru.
1.
Jinak řečeno, lze mít i jiný názor na tutéž věc.
2.
Kdyby bratří ve víře pomohli Elimelechovi a jeho rodině v době hladu v Betlémě a neodkoupili od něj jeho pole (výrobní prostředky), které odprodával z hladu (kvůli záchraně života), mohl se utvářet život Elimelechovi rodiny jinak.
- A dokonce nikoliv mezi pohany v Moabu, ale v prostředí Božího lidu.
- Jenže pak by se zase Rut nestala prabábou (pramáti) krále Davida a nedostala by se ani do rodokmenu JK.
6)
Zatím není vidět, jak to vše dopadne. Když přišla Noemi a Rut do Betléma, tak se dalo či mohlo předpokládat, že budou třít bídu do konce zkráceného (ukráceného) života z nedostatku a z podvýživy.

Bóz.

Nařídil svým služebníkům nechávat Rut víc klasů na poli. Pozvána k jídlu. Záležitost na humně. Zápletka s příbuzným. Zřetelný náznak zájmu Boza.

Bóz a Rut.

1)
Líbila se mu na první pohled.
2)
Obdiv k rut. Uvěřila. Neopustila Noemi.
3)
Rut je obětavá. Ochotná pomoci. Dobré srdce.
a)
Vhodná žena.
b)
Genesis 24. Eliezer má vybrat v Cháran vhodnou ženu pro Izáka. Posuzovací měřítko: Která bude ochotná pomoci neznámému poutníkovi, která bude ochotná poskytnout vodu žíznivému. 4)
4)
Podpěrné faktory.
a)
Sociální cítění a ochotu plnit Boží zákon lze za určitých okolností posílit či povzbudit faktorem, resp. Faktem, zalíbeného pohledu.
b)
Genesis 24. Ten neznámý staroch prosící o vodu měl s sebou 10 velbloudů obtížených nákladem.

Bratří nepomohli.

1)
Elimelechovi nepomohli bratří ve víře doma.
a)
Proto musel odejít k pohanům, aby zachránil život svůj a své rodiny.
1.
Riziko otroctví, kdyby zůstal doma v Betlémě.
2.
Zachránit holý život.
3.
Kdyby Elimelech zůstal v Betlémě, nechali by ho umřít. Nebo by se musel prodat do otroctví.
b)
Varianty.
1.
Trpět hladem doma mezi spolubratry ve víře nebo jít mezi pohany.
2.
U pohanů vidí Elimelech víc naděje než doma mezi svými souvěrci.
2)
Kniha Rut se jeví plná milosrdenství.
a)
Pomoc pro Rut. Aktivistka.
b)
Asociálnost vůči Elimelechovi a jeho rodině v Betlémě je však zřetelná.
c)
Kontrast milosrdenství Božího a lidského je nasnadě.

Bratří mi nepomohli. (03).

1)
Bratr z mimocírkevní oblasti se setkal s jedním našim farářem.
a)
Bylo to za pohnutých okolností ve vězení za totality.
b)
Farář v něm vzbudil zájem o církev a o věci víry.
c)
Od té doby se život novověrce změnil. Prošel řadu církví. Hledal. Projevoval náboženskou horlivost a aktivitu.
2)
Po létech se někdejší novověrec octl v osobní krizi materielního rázu.
a)
Mimo jiné i pro svou částečnou invaliditu nemohl sehnat práci.
b)
Musel živit nejen sebe, ale i svou rodinu.
c)
Obrátil se na společenství jednoho našeho sboru.
1.
Tam se od něj odtáhli.
2.
Slyšel urážlivé řeči na téma: Kdo chce pracovat, tak si práci najde. Kdo ví, co je to zač.
3.
Přitom po léta i se svou rodinou do sboru chodil.
4.
Nikdo mu neporadil. Natož aby mu někdo pomohl.
3)
Pomohli mu katolíci a komunisté. V obojím prostředí našel dobré lidské zázemí.
4)
Viz: Neosobně.

Bratří ve víře nepomohli.

1)
V době hladu někteří v Betlémě vydrželi.
a)
Ekonomicky slabší rozprodávali svá pole ekonomicky silnějším spolubratřím ve víře.
b)
Ti si je bez jakýchkoli skrupulí nakoupili pro sebe bez ohledu na to, jak dopadnou jejich ekonomicky méně zdatní spolubratří ve víře.
2)
Stará Noemi se vrátila. Ani teď jí nikdo nepomohl. Nechali ji v bídě. Sbírej si klásky. Paběrkuj si.
3)
Rut.
a)
Mladá, pohledná vdova. Má lepší situaci v každé době.
b)
Nedělat si iluze. Boza nezaujala jen její víra a starost o Noemi. Už kdysi mohl pomoci Elimelechovi a pak po návratu i Noemi.
4)
I v církvi to mají snazší mladí, zdraví, pohledné. Silní. Bohatí. Vlivní. V klanu.
a)
Pohled bez iluzí na realitu života i v církvi.
1.
Mimo jiné nás tomu učí bible.
2.
Odložit brýle romantického a idealizujícího mámení v labyrintu církve.
3.
Růžové brýle nejsou vhodné ani pro církev.
b)
Šetrnostní doporučení: Lze ušetřit na přisvěcování si růžovým světlem.

Díkčinění.

1)
Izraelci četli Rut na díkůvzdání.
a)
Radostný happyend.
b)
Předtím: Leccos neveselého a strastiplného a bolestného.
2)
Misijnost. Aktivita víry.
3)
Vhodné písně: 550-3. 549-5. 546-6. 232-5. 23-3. 545-4. 480-4. 483-7. 67-3. 571-3.

Dohnat nedostatek peněz. (05).

1)
Intelektuálně schopná dívka z malého města šla do hlavního velkoměsta na vysokou. Poněvadž byla z velmi vzdáleného místa, dostala bez potíží kolej. Ale měla se co ohánět. Její rodiče neoplývali majetkem a ani finančními možnostmi. Oba rodiče patřili k dělnické vrstvě obyvatelstva s nepříliš velkými příjmy.
2)
Studentka prožívala perné chvíle. Ne kvůli studiu, to zvládala hravě. Musela počítat a obracet každou korunu, když si chtěla něco pořídit. Přednost dávala knihám, a tak už nezbývalo ani na halenky, i když navštěvovala především zahraniční (vietnamské) obchody. Nemohla držet krok v oblékání s kamarádkami, které pocházely z lépe situovaných rodičů.
3)
Dobrá kamarádka na studiích jí poradila, jak by mohla přijít k penězům, aby nemusela tak úzkostlivě šetřit. Dívka z maloměsta však měla dobré vychování, i s náboženským pozadím, a tak dlouho váhala. Finanční situace ji však tísnila a tlačila. Ne, že by hladověla. Ale nedržení kroku s okolím a nemožnost rozvinout se, i když ne s příliš vysokými nároky, to velmi deptá a sráží. Neměla šanci, že by jí někdo mohl pomoci z příbuzenstva nebo z okruhu známých. Pokoušela se u nich získat nějakou půjčku pro svá studia, ale marně. Nechtěli strkat peníze do nejistého. Co kdyby pak po studiu nesehnala práci nebo se vdala a nepracovala by nebo by sice pracovala, ale měla by nevelký plat? Velmi na ni dopadalo, že se na ni její okolí i ve studentském prostředí dívá skrz prsty proto, že se odlišuje i svým výrazně skromnějším oblečením.
4)
Nakonec morálně kapitulovala. Kamarádka ji nakontaktovala na lepší hotel, kde jsou lepší zákazníci a kde se lépe platí. Zalapala po dechu, když zjistila, kolik to hodí za jednu noc. Teď si už mohla koupit takové oblečení, že se nemusela stydět skromností či skromnotou, když si zašla i do lepšího restauračního podniku.
5)
Střídání klientů jen tak na noc nebo na několik nocí však nebylo podle jejího gusta. Nakontaktovala se s velmi dobře situovaným postarším ženatým pánem. Byl ve svém podnikatelství přetížen a psychicky i fysicky často tak unaven, že potřeboval regenerovat své síly podnětnými impulsy. Studentka mu velmi vyhovovala. Byla mladá a inteligentní. Ona s ním byla rovněž velmi spokojená. Byl rovněž inteligentní, na úrovni, kultivovaný v jednání. Mnohdy mu postačilo, když s ní jenom strávil příjemný večer v hovoru o všem možném. Zařídil jí malý příjemný byt (do jejího vlastnictví) a umožňoval jí žít finančně na úrovni, aby nemusela obracet každou tisícovku. Občas, když měl volno nebo když to na něj přišlo, přišel k ní.
6)
Dívka nyní studovala s dobrým finančním a společenským zázemím. Občas se totiž dostala se svým starším přítelem i do společnosti, k níž by dřív mohla jen vzhlížet z hlubin své finanční bezmocnosti. A ta společnost ji brala. Samozřejmě, že především kvůli jejímu příteli. Ale byla oceňována i její pohlednost a inteligence. Prý si její přítel narazil pěknou kočku.
7)
Studentka je téměř stoprocentně šťastná a spokojená. Jen jeden stín nad ní visí. Velmi se bojí, aby se o celé záležitosti nedověděli její starobyle uvažující příliš morální rodiče, kteří si pořád myslí, že se má člověk živit poctivě a že má zachovávat dosavadní starobylá morální pravidla. Když jede občas domů, aby navštívila své rodiče, musí jet v tom nejobyčejnějším, co má, aby příliš nedráždila a nevzbuzovala různé otázky. Přesto rodiče postřehli, že se jí daří lépe. Už po nich nechtěla žádnou podporu na studia. Vysvětlila jim, že má občas dobře placenou brigádu. Může si přivydělávat už při studiu. A tak její rodiče září štěstím, že jejich dcera je nejen schopná studijně, ale že si už umí i přivydělat.
8)
Studentka uvážlivě myslí i na zadní kolečka.
a)
Není rozhazovačná. I přes velké možnosti, které má k disposici, žije skromně. Nevyhazuje si z kopýtka. Nechodí na flámy. Umí se ale pohybovat v lepších restauracích, kam si nyní s kolegy a kolegyněmi některými studenty s lépe situovaným pozadím občas zajde. Ukládá si peníze na účet na pozdější časy. Pilně studuje, aby byla připravena co nejlépe na život.
b)
Racionálně plánuje svou budoucnost. Ví, že vztah se starým pánem nepotrvá věčně. Jednou to všechno skončí nebo to ukončí ona sama. Chtěla by si najít vhodného manžela a touží s ním žít v dobrém a trvalém manželství. To zůstává jejím ideálem. Dosavadní přítomnost by měla zapadnout do mlhy minulosti jako jedna pro její odpich nutná a nezbytná episoda, která by se však později už neměla vytahovat na světlo lidské.
9)
Viz: Neosobně.

Dožínky.

1)
Proč bychom se netěšili, když nám PB zdraví dal a k tomu plné stodoly.
2)
Díky za Boží požehnání.
3)
PB nám dal úrodu na polích. K tomu i ta pole.
4)
Něco nám dal PB. Něco jsme dokázali svou šikovností. O něco jsme obrali své spolubližní. Ale to všecko je od PB. PB totiž vše dobře řídí. Můžeme mu být vděčni za všecko.
5)
Děkuji ti, PB, za tvou velikou lásku k nám hříšným lidem. Děkuji ti za tvé požehnání, které sesíláš na spravedlivé.
6)
PB se ve svém velikém milosrdenství a ze své veliké lásky stará i o hladovějící. Tak ať se o ně postará.

Dožínky.

1)
Kniha Rut byla čtena o dožínkách. Bylo to milé a pěkné čtení.
2)
Novelisticky podávaný příběh působil v dané konkrétní chvíli, kdy není vhodné předkládat hlubokomyslné teologické pravdy.

Dvoji morálka.

1)
Rut 3. Tento příběh se běžně nevypráví dětem. Faráři na to běžně nekáží.
2)
Rut se vetřela a vedřela do Bózovy přízně způsobem, který není běžně doporučován v církvi jako morální.
3)
Mnozí moralisté mají ve své minulosti nějaký škraloup.
4)
Když to dobře dopadne, pak se vidí jen zářný výsledek.
a)
Zapomíná se na prostředky, které prý jsou posvěceny účelem.
b)
Zbožně lze zmínit, že PB všecko dobře řídí a organizuje. S nenápadně mírně nápadným poznámkovým dovětkem, že se to týká jeho věrných, tedy těch, kdo na něj plně a cele spoléhají a kdo správně v něj věří.
5)
V církvi se lze často setkat s tím, že se používá dvojího metru. Záleží na tom, jak na koho co. Na někoho metr kratší. Na jiného delší. A co na sebe? Jsou metry přísnější a mírnější.
6)
Osudy dětí farářů, presbyterů a církevních papalášů. Něco vyšlo. Něco vyšlo hůř nebo jinak.
7)
Viz: Neosobně.

Elimelech.

1)
Betlém. Nastalo období krize.
a)
Sucho. Neúroda. Ekonomické tlaky. Zvedá se vlna bankrotů. Vydrží silný, bohatý. Chudý musí prodávat kus pole po kuse. Musí a chce uživit rodinu.
b)
Vydrží bohatí a ostří hoši. Schopnosti a pracovitost proti suchu nestačí. Džungle života. Dravost. Chamtivost. Lacino se dá skoupit pole chudnoucích. Koupí to spolubratří ve víře.
c)
Začne se mluvit o tom, že šanci nemá lenoch a neschopný.
d)
Chudý, slabý, beránek.
1.
Jsou na obtíž. Leda z nich (na nich) vydělat nebo dokonce zbohatnout.
2.
Mohli by se ještě s rodinami prodat do otroctví. Spolubratří ve víře by je jistě ochotně za babku koupili.
3.
Izaiáš 53: Beránek k zabití veden jest.
2)
Proč Elimelech neobstál v době hladu.
a)
Přišla krize, nastalo sucho a následná neúroda.
b)
Nebo málo důvěřoval Bohu? Málo věřil v Boha?
1.
Měl ještě Elimelech čekat s rizikem, že s rodinou umřou hladem nebo skončí v otroctví?
2.
Byl Elimelech málo zbožný nebo málo trpělivý nebo málo důvěřoval PB? Náznak. Odešel do Moabu. Odešel od bratří ve víře, ze společenství Božího lidu, aby se zachránil mezi pohany.
c)
Ale bratří ve víře mu nepomohli.
1.
Nakoupili pro sebe jeho pole.
2.
Pomohli, napomohli k tomu, aby byl zcela ožebračen.
3.
Pomohli sobě na základě Elimelechovi tísně, nouze. Vydělali na něm. Vydělali na jeho nouzi.
d)
Nedivit se, že Elimelech odešel raději k pohanům. Když mu nepomohli bratří ve víře.

Falešná teologie.

1)
Pohanské pokušení vidět některé věci nebiblicky, i když třeba v biblickém hávu.
2)
Každé zbohatnutí je Boží požehnání.
a)
PB miluje zbožné.
b)
Pak by největší zbohatlíci gaunerské orientace byli obzvlášť obšťastněni Boží milostí.
3)
Zchudnutí je boží trest za nějaký hřích.
a)
Výraz Boží nemilosti.
1.
Ruce pryč od takového člověka.
2.
Je nečistý, prašivý, auscajdr.
b)
Pokud takový potrefenec není došlápnut zbožnými, tak mu nikdo nepomůže.
1.
Zbožní se hned přidávají na Boží stranu v tom údajném trestání.
2.
Pokud možno, ještě se nějak majetkově přiživí.
c)
Zchudnout ale nemusí jen lenoch, flákač, opilec, neschopný nebo smolař či břídil.
1.
Může přijít nejrozmanitější smůla, neštěstí, neúroda, nemoc, smrt živitele rodiny.
2.
I nepřízeň osudu nebo násilnictví lidí.

Filosofie dívenky. (04).

1)
Nemusím se ani moc učit. Hlavně musím být hezká a musím se umět vdát za bohatého do bohaté rodiny.
2)
Hádej: Byla to dívenka z církve? Pokud ano, vzala si příklad z knihy Rut?
3)
Viz: Neosobně.

Formy solidarity.

1)
Tehdy. Bóz pomáhá Rut (Noemi) ke spravedlnosti. Návrat rodinného majetku. Pomoc v soudním jednání. Vzal si Rut za manželku.
2)
Dnes.
a)
Jednota víry a společenství Sboru.
b)
Mezi členy církve.
1.
Společenství víry.
2.
Ekumena. Jako křesťané patříme dohromady.
c)
Mezi sbory.
1.
PF. Personální fond.
2.
Jedni druhých břemena neste.

Happyend ve výhledu.

1)
Na scémě se objevil Bóz. Blíží se, rýsuje se obrat. Bóz měl významné postavení.
2)
Ponížení obou žen bude mít svůj konec. Náznak: Boží ruka v pozadí.
3)
Nové stadium leží zatím v budoucnu. Nelze s tím dosud počítat. Naděje ale začíná mít zřetelnější kontury.

Happyendový syndrom.

1)
Konec dobrý, všecko dobré.
2)
Předtím ale může být hodně a často nebo i hodně často neveselo.
3)
Spisovatelé a pisatelé si rádi podle potřeby nebo na objednávku vykonstruují pěkný a líbivý konec chytající lidi u srdce.
4)
Průměrný čtenář či posluchač happyendového příběhu je docela spokojen. Přehlédne (a rád) to, co bylo před tím koncem.
5)
Příklady v bibli.
a)
Abraham.
b)
Izraelští praotcové.
c)
Izrael v Egyptě.
d)
Putování pouští.
e)
David.
f)
Kniha rut.
g)
Kniha Job.
6)
Naše lidská životní cesta má šanci končit darovaným happyendem v KB. Předtím ale může být v životě i docela neveselo, ba dokonce občas i smutno.

Hlad v Izraeli.

Elimelech opustil Betlém a odešel do pohanského Moabu. Betlém znamená dům chleba. Neměl odcházet. Elimelech a oba synové v Moabu umřeli. Výklady: Trest za to, že odešel.
a)
Myšlenka Božích trestů. Dodatečně vsunuta.
b)
Moab. Kniha Numeri předkládá zčásti materiál v době izraelského osvícenství za Davida a Šalomouna. Moab byl pokořen a prakticky zničen. Vznik knihy Rut asi 300 ante. Moab již dávno nebyl ve své někdejší síle a slávě.
c)
Pro Elimelechovu rodinu byl odchod do pohanského Moabu svým způsobem záchrana v dané chvíli. Nemohli nic jiného dělat. V Betlémě, v domě chleba, by umřeli hladem. Je lépe jít k pohanům. Bratří ve víře nepomohli.
d)
Údiv: V pohanském Moabu dal Hospodin Elimelechovi zase chleba.
1.
Pohled na Moab. Rozlišovat doby.
2.
Téma pro nadějného disertanta: forma misie v Moabu v průběhu dějin Izraele. Ideologie. Davidovy zbraně přišly později. Teď jde o čas popisovaného děje (11. Století ante), nikoli o dobu vzniku knihy.
e)
Rut. Šla s Noemi do Betléma. Nebyla povinna.
1.
Noemi jí dala plnou svobodu, aby se vrátila do Moabu a zařídila si svůj další život po svém. Podle moabských zvyků nemusela jít. V Izraeli platilo levirátní (švagrovské) právo. Noemi ji toho zprostila. Rut uvěřila v Hospodina.
2.
Orfa. Nic se jí nevyčítá, že se vrátila.
3.
Rut šla do Betléma s rizikem, že bude možná i třít bídu. Ale doma by ji zcela určitě čekalo totéž, pokud by neměla zvláštní štěstí vhodně se provdat. Byla ochotna postarat se o stárnoucí tchyni. To byl pro ni zátěžový balík navíc.
4.
Rut měla naději a víru v Hospodina.

Hledání pomoci nebo ochrany u pohanů.

1)
Kain. Jako vrah.
2)
Abraham. Odchází v době neúrody do Egypta.
3)
Lot. Jde do Sodomy.
4)
Jákob. Nakupuje obilí z Egypta. Usadil se v Egyptě. Izraelci neodešli po smrti Josefa. Pořád dozvuky výhod za vezíra Josefa.
5)
Mojžíš. Utekl do Madiánské země, když mu v Egyptě hořelo za patama. Tchán Jetro radí Mojžíšovi na poušti, vznik instituce soudců.
6)
David u krále Achise v Gát, u Filištinců, úhlavních nepřátel Izraele. Prchal před králem Saulem.
7)
Eliáš. Sarepta Sidonská. Schovává se v zemi, odkud pocházela Jezábel.
8)
Před zajetím. Izrael pošilhával po Egyptě. Hledání opor a zajištění v zahraničí.
9)
JK. Útěk z Betléma do Egypta před Herodesem. Otec zachránil Spasitele světa.

Humno.

1)
PB se nestyděl některé věci stvořit.
2)
Bible se nestydí některé věci jmenovat. Mluví o nich otevřeně.
3)
My v církvi máme často falešný ostych o lecčems mluvit. Na druhé straně uslyšíme lehkomyslné mluvení o mnohém kolem sebe i v církvi. Přisprostlé, surové vtipy se občas uslyší i v církvi.
4)
Vážná věc. Patří to k životu. Souvislost s vírou. Dopad do života. Být informován. Lepší pomoc i pro druhé.

Humno.

1)
Mimo jiné i věštění.
2)
Spalo se na obilí nebo vedle něho. Síla přírody. Noční vidění. Kult plodnosti. Někdy to mohlo být docela příjemné, když přišly i ženy.

Humno.

1)
Co se stalo na humně v noci.
2)
Pro Boza to bylo bez právního důsledku a závazku.
3)
Pro Rut.Mohla být považována za lehkou ženu a jako taková vyhnána a pomluvena. Věřilo by se Bozovi. Svůdkyně.
4)
Odvaha víry Rut. Říkám to opatrně. Konkretní případ, který dobře vyšel. Ne vždy příklad k následování a doporučování, i když je to v bibli.
5)
Rut hledá ochranu. Pochopitelné. Našla tento způsob.
6)
Mladá, pohledná. Lehčí situace. Člověk platí mládím, krásou, ochotou. I v církvi, v Božím lidu, jsou jen lidé.

Humno.

1)
Celá scéna může souviset s pohanskými praktikami. Úlitba božstvům plodnosti. Vegetativní kulty. I izraelská zbožnost byla v průběhu let a desetiletí občas značně s příměsemi pohanství. Mohlo jít i o věštecké praktiky.
2)
Mnohé ale lze vidět prozaicky nebo prozajičtěji. Zloději byli i tehdy. Hlídat bylo třeba na místě.
3)
Fascinující vůně čerstvě vymláceného obilí, atmosféra noci, přítomnost navoněné Rut, to pochopitelně na přiopilého Bóza v dobré náladě působilo a zapůsobilo.

Hyenismus. (02).

1)
Vydělat na nouzi, tísni, bídě, nedostatku, ubohosti, neschopnosti, neštěstí, tragedii a pod. Druhého člověka.
2)
Spolubratří ve víře využili tísně Elimelecha a odkupovali od něho jeho pole v době hladu. Nepomohli mu, aby mohl uživit svou rodinu a aby neumřel hladem nebo aby se nemusel prodat do otroctví.
3)
Na povodních a jiných přírodních katastrofách vydělávají různí lidé.
a)
Rabovači, zloději.
b)
Jednotlivci a firmy. Nabízejí své služby.
4)
Prostí a obyčejní lidé poskytují humanitární pomoc. Sbírají věci a peníze, pomáhají. Jiní si mnou ruce.
5)
Viz: Neosobně.

Chudoba vdovy v Moabu.

1)
Vdovy a sirotci měly menší než minimální sociální zabezpečení. Cizinka na tom byla ještě o něco hůř.
2)
Právně je Rut volná.
a)
Noemi ji nabídla, aby si zařídila život po svém a nestarala se o ni.
b)
Může ji tedy s čistým svědomím ponechat jejímu osudu.
c)
Nic jí nebránilo zůstat doma v Moabu.
d)
Nikdo by neměl morální právo jí něco vyčítat.
e)
Má před sebou svůj vlastní život, za který je odpovědná.
3)
Solidarita se starou tchyní.
a)
Bez zákonného podkladu, povinného závazku.
1.
Ale i bez nadějného výhledu.
2.
Krok do prázdna.
3.
Krok víry.
b)
Rut opouští všechny své jistoty a vyhlídky.
1.
Neměla jich příliš mnoho, poněvadž neoplývala hmotnými statky.
2.
Ale měla jednu přednost vyjadřitelnou větou: Neb jsem ještě mladá.
4)
Obdoba s Abrahamem. Též opouští všechno. Jde do neznámého, nezaručeného a nejistého. Jenže se stády a se 70ti otroky, pracovními silami.
5)
Učedníci JK také opustili všechno a šli za JK.
6)
Rut nemá naději v Betlémě něco získat. Špatně se vdala. Brzy vdova. Tehdy dojem: Bůh ji opustil. Způsobil, že se jí daří zle. Lidé tehdy mysleli velmi masivně. I věřící tehdy mysleli značně nemyslivě.
7)
Předehrává se Jobova tragedie. Úpadek marnotratného syna. Opuštěnost JK. Žalm 22: Proč jsi mne opustil.
8)
Město Betlém: To je ta Noemi? Ne jen soucit, ale i lépe nebo hůře skrytý posměch. Pošklebky. Odešla do ciziny. Jak ji PB potrestal. Lidská tvrdost. I ve zbožném hávu.
9)
O to je to těžší i pro Rut.
a)
Pohanka přijala víru v Hospodina. Nyní se setkává s realitou společenství víry.
b)
Praktické projevy víry některých věřících jsou přečasto zatěžkávací zkouškou pro víru mnohých, zvláště slabých.
c)
Vysmívání se chudému bylo v době Izraele častějším jevem a zjevem.
1.
V moderní době je to v tomto směru lepší.
2.
Výsměch se transformoval do pouhé lhostejnosti.
10)
I v církvi se můžeme setkat s lecčím.
a)
Je možno všelicos zaslechnout v lidové evangelické zbožnosti dole, ale i na vyšších postech.
b)
Lze vysvětlovat trpícímu, že utrpení je od Boha.
1.
Trest Boží. Boží vedení, řízení. PB dobře ví, koho má potrestat.
2.
PB dopouští, ale chrání své věrné.
3.
Vysmívat se chudému, trpícímu. Může to mít různé podoby a formy, i ve zbožném hávu.
- Tak silné to snad v současné církvi už není, že ano?
- Najdou se ale i tací, kteří za vrchol své teologické moudrosti považují, když trpícímu prohlásí, že utrpení PB nepůsobí, ale jenom dopouští.
c)
Staří pamětníci si možná vzpomenou, že i v církvi zaslechli, že PB vede i bacil.
d)
I mnozí mladší (nejen starší) pamětníci mají v živé paměti mnohá doporučování na půdě církve k silné důvěře v PB bez nutnosti chodit s mnohými zdravotními potížemi k lékaři.
1.
Že mnozí hodně věřili a neužívali léky, které jim doktoři předepsali.
2.
Možná se mnohým mladším vybaví i přehršel vyprávěnek o zázračných uzdraveních tam, kde je silná a pravá víra pravých věřících.

Infiltrace sociálních akcentů.

1)
Kniha Rut je radostná dožínková četba. Při slavnosti díkůvzdání za úrodu si Izraelci s radostnou vděčností připomínali Boží požehnání.
2)
Taktně a decentně, avšak přesto nepřehlédnutelně, vložené soc. Důrazy mají připomenout zcela výrazně a zřetelně: Člověče, od PB jsi mnoho přijal. Vše, co máš, je ti propůjčeno (svěřeno) pro čas tvého života na zemi. PB ti dal a dává. Měl bys myslet na ty, kteří potřebují. A nejen myslet.
3)
Stručná verze podnětné výzvy: PB dává tobě, dávej svým bližním, kteří potřebují. A nespekuluj moc, abys náhodou nedal moc, kdo vlastně potřebuje a pod. Pokud se rozhlédneš a podíváš kolem sebe, uvidíš dost těch, kdo potřebují.

Iniciativa Rut a Bóza.

1)
Rut byla Bózem pozvána už na poli při sbírání klásků k jídlu. Bóz dal najevo zájem. Bóz nařídil, aby jí nechávali na poli víc klasů než bylo běžné. Pozvána k chlebu ve víně. Pražené zrní. Na tehdejší dobu vynikající strava.
2)
Rut. Šla v noci za Bózem na humno.
a)
Iniciativa Rut. Šla na to moderně. Láska. Touha. Přijala podanou nabídku.
b)
Nadstandartní projev vděčnosti. Slušelo se to za pozvání ke stolu?
c)
Ráno ji mohl Boz odkopnout jako děvku.
3)
Bratří ve víře nepomohli. Ani v době sucha, ani po návratu Noemi zpět do Betléma. Bóz pak vykupuje Elimelechova pole. Pak to šlo, když projevil zájem o Rut.

Jednotlivci se přidávají k Izraeli.

1)
Misie.
2)
Gabaonitští.
3)
Cinejští.
4)
Vznik Samaritánů v severním Izraeli.

Kapitola 3.

1)
Bývá často, ba většinou, opomíjena a přecházena.
2)
Nebývá doporučována jako povinná četba pro děti a mládež v církvi.

Kniha Rut.

1)
Děj knihy je umístěn do 11. Století ante. Doba soudců.
2)
Za slavného krále Davida (10. Století ante) byl Moab pořádně zmáčknut. Davidovi nevadilo, že měl prabábu Moabku.
3)
Kniha Rut byla napsána kolem roku 300 ante. To už někdejší síla Moabu byla dávno ta tam.
4)
Doba kolem 300 ante. Sepsána i kniha Jonáše. Jiný pohled na pohany než za výbojných Davidových válek. Přijdou k víře. Národové se pohrnou na Sion. Diferencovat pohled na Moab v různých dobách. Obdobně diferencovat i pohled na Elimelecha.

Krize víry a společenství.

1)
Příklon k pohanským bohům. Modly. Rozmělnění víry.
2)
Je narušeno společenství víry v oblasti etiky. Chybí solidarita, pomoc spoluvěřících. Selhalo to v praxi života víry a společenství víry.
3)
Návrat Noemi a Rut do Betléma. Obnovuje se pomalu vědomí solidarity. Levirátní, švagrovské právo. Pomoc pro Rut a pro Noemi.
4)
Iniciativa Rut, potažmo Noemi v pozadí. Odvaha s několikerým otazníkem.
5)
Solidarita se obnovuje až zase v době určitého dostatku. V nejtěžší chvíli, ovšem ve chvíli těžkostí i pro ostatní, nebylo po vzájemné solidaritě ani vidu, ani slechu. Každý se stará eminentně a intensivně jen o sebe. Každý jen pro sebe. Ani vidu, ani slechu po společenství víry. Krásná slova přijdou v niveč, je po nich veta. Jeden každý svých vlastních věcí hledá.

Křesťanská služba a solidarita. (00).

1)
V jednom sboru na okraji vesnice žil po první světové válce bezzemek se svou rodinou. S bídou si chovali kozu a občas si uchovali prase. Živili se posluhou u sedláků, když sedláci potřebovali. Poměry to byly i na tehdejší dobu více nežli nuzné. Na pěti a půl čtverečních metrech bytové plochy žilo 7 lidí. Na stěně nebyl ani jeden obrázek, byli to evangelíci.
2)
Jejich sbor jistě na tom nebyl tak dobře, jako je na tom dobře dnes. Ale přece jen v něm byli lidé s podstatně vyšší životní úrovní nežli onen bezzemek. Nepomohli. Nezafungovala žádná křesťanská služba, o křesťanské solidaritě ani nemluvě. Bralo se to tehdy asi za samozřejmost, že jsou takové sociální rozdíly i v církvi.
3)
V dnešní církvi se krize křesťanské služby dostala už tak daleko, že je v krizi už i povídání a přednášení o křesťanské službě a solidaritě křesťanů v církvi navzájem.
a)
Přesto je ale řečí o krásné službě a pomoci bližním v církvi pořád ještě stále dost a dostatek.
b)
Ale důraz se v tržní církvi klade stále víc na placenou Diakonii.
1.
Proč by se mělo něco dělat zadarmo, když se to může zaplatit?
2.
Proč by si člověk neměl vydělat?
3.
Jde přece o pracovní příležitosti.
c)
PB, děkujeme ti za to, že jsou lidé postižení, nemocní, bezmocní, že je pořád dost těch, kdo potřebují pomoci. Děkujeme ti za to, že je to tak i v církvi zařízeno, že si můžeme v této oblasti vydělat.
4)
Viz: Neosobně.

Kříž JK.

1)
Největší čin Boží lásky.
2)
Nebezpečný důsledek sekularizace: Církev se přizpůsobí obecné touze jen po kladu. Nevidět kříž. Z kříže, na němž skončil trpící JK, zůstane jen kříž vítězný. Třeba i pro některá vítězná tažení církve.

Literární druh.

1)
Kniha Rut je součástí tzv. 5 svátečních svitků. Rut byla čtena na dožínky, o dožínkách. Lehký žánr. Dožínková novela.
2)
Brát v úvahu i situaci užití a užívání knihy Rut, ne jen situaci jejího vzniku nebo popisovaného děje. Co chce bible říci nám. Nepřitesávat. Vykladačské sekery a pořízy jsou k dispozici vždycky.

Matouš 7,21.

1)
Ne každý, kdo mi říká, Pane, Pane, vejde do KB.
2)
Ale do KB vejde ten, kdo činí Boží vůli.

Misie.

1)
Rut. Bůh tvůj, bůh můj. Lid tvůj, lid můj.
a)
Doprovázela Noemi do Betléma.
b)
Misijní působení Noemi.
2)
Orfa se vrátila. Ani v misii nemusí vše vyjít.

Moderní Noemi. (83).

1)
Manžela jí srazilo auto, když jel na kole, na správné straně. Řidič auta byl opilý.
2)
Syn si vzal ženu, která skončila na psychiatrii. Nakonec zemřela. Stará vdova vychovala jejich dcerku.
3)
Zeť umřel na rakovinu.
4)
Druhou dceru srazil opilý řidič, když jela na kole, na své správné straně vozovky.
5)
Slovo moderní v tomto kontextu nezní příliš ani moderně, ani pěkně.
a)
Možná, že jen moderně.
b)
Jsou totiž i velmi moderní tragedie života.
6)
Druhé jméno Noemi: Mara.
a)
Zaznívají nám z toho máry.
b)
Jedná se o hořkost nejhořčejší. Izaiáš.
7)
Viz: neosobně.

Moderní Rutka.

1)
Americký film.
a)
Nadaná dívka z chudé rodiny (měla jenom matku) toužila po vzdělání na dobré (ale drahé) škole.
b)
Mnohem bohatší spolustudentky byly ochotny ji přijmout mezi sebe jedině, když vzbudí dojem, že je jedna z nich oblečením a možnostmi.
c)
Chudá dívenka to vyřešila občasnými pánskými návštěvami.
2)
Viz: Neosobně.

Motivy Rut v NZ.

1)
Pokud nadějný teologický diplomant nebo dizertant dostane toto téma ke zpracování, tak udělá jistě všecko možné i nemožné, aby ze sz-ní knihy Rut v NZ objevil co nejvíce a aby z ní co nejvíc vytěžil.
a)
Bude hledat citáty. Ale vytrhni si z dlaně chlup, když tam není. A tak se začnou hledat pojmy, jména, motivy, tématické okruhy, možné dotažení a pochopení a kde co dalšího.
b)
A kdo hledá, ten samozřejmě najde. A když jde o mnoho, tak se najde mnoho.
c)
Lze srovnávat i různé situace a okolnosti.
d)
Lze studovat, kdo z autorů o Rut co pověděl.
1.
Pak lze prověřovat autory, zda to pověděli správně a adekvátně.
2.
Zda oni autoři kriticky přistupovali k těm autorům, ze kterých studovali.
3.
Prostě: Kdo pověděl, co, proč.
e)
Kde kdo chce v kde čem vidět kde co. Samozřejmě často právem a oprávněně.
f)
My bychom v této chvíli měli hledat motivy naděje z Rut v NZ.
1.
A ovšem i opačně, z NZ do knihy Rut.
2.
Ponechme však podrobné rozpracování nadějnějším teologům.
2)
Podiv. Proč Rut nehraje významnou roli v NZ.
a)
Z Rut se snažíme dostat do NZ a nějak ji tam najít. Co je v Rut, jak se to profiluje v NZ.
b)
Z NZ zpět do Rut. Hledání opory. Interpretace dějin, postav.
c)
Hledá se a vyhledá, co se chce. Někdy na úkor kontextu, celku.

Napětí výkladů.

1)
Děj knihy je umístěn do doby soudců.
2)
Kniha Rut byla napsána kolem roku 300 ante.
a)
Současnost je vnesena do dávné doby soudců.
b)
Moab byl již fakticky zničen.
c)
Misijní otevřenost na základě historických zkušeností Izraele.
d)
Jedná se fakticky o misii vůči slabším, slabým.
3)
Záměr knihy.
a)
Radost při dožínkové slavnosti.
b)
Hospodin bude sklízet misijní úspěchy ve světě.

Neb jsem ještě mladá. (05).

1)
Moje velmi dobrá kamarádka ode mne starší o 15 let mi poradila: Dokud jsi ještě mladá, tak se snaž. A) Užívej si života. Svobodně a volně. Později, až např. Budou děti nebo o tebe poklesne zájem u mužů, to bude složitější. B) Zatím máš stále šanci myslet na zadní kolečka. Můžeš si něco vydělat a našetřit. Není třeba se samozřejmě hodinově prodávat. Ale vlivný a bohatý muž občas potřebuje atraktivní, representativní a inteligentní společnici.
2)
Nejsem blbá, i když jsem ještě mladá. Ctím stáří a tradici. Moje pro mne již hodně přestárlá kamarádka středního věku měla pravdu a nemám důvodu se neřídit jejími dobrými radami na základě jejích bohatých životních zkušeností.
3)
Muži jsou všichni stejní. Když si žena umane na nějakého chlapa, prakticky vždycky ho užene a zmákne. To by v tom musel být anděl, aby to nevyšlo. Zvlášť, když se jedná o dívenku pohlednou a všemi mastmi mazanou. Ta si dokáže omotat kolem prstu nebo prsu každého chlápka. Konec konců, dokázala by zbláznit i anděla, kdyby ten anděl byl prachatý. Takové štikovité dívence přece žehná sám čert. A to je velké požehnání.
4)
Setkala jsem se onehdy s aktivním církevníkem s vyšším postavením v církvi. Byl to kořen a frajer dohromady. Nebyl problém ho utáhnout na vařené nudli. Jenže měl mocnou Boží ochranu: Neoplýval financemi.
5)
Viz: Neosobně.

Nezapřeli víru.

1)
Elimelechova rodina v Moabu nezpohanštěla.
2)
Dokladem je příchod Rut s Noemi do Betléma.
3)
I zdeptaná rodina, která musela v Moabu začínat od piky (od začátku), působí misijně a vydává svědectví o své víře v Hospodina.

Nezůstat v koutě. (05).

1)
Dřív platívalo (aspoň v teorii) různě modifikované úsloví: Sedávej, panenko, v koutě. Budeš-li hodná (chytrá, schopná), najdou tě. Toto přísloví je v moderní tržní době právem problematisováno.
a)
Problematická je především ta panenka.
b)
Kdo se netlačí, ten se dostane dopředu jen tehdy, pokud se jedná o zázrak nebo o výjimku.
c)
Problematický je i naznačený cíl života: Být nalezena a dostat se pod čepec. V rámci moderní emancipace žen chtějí ženy právem víc.
2)
Ne každá moderní Rutka musí pocházet z nuzných poměrů. Když má zázemí domu s rodiči s výhledem, že jí ten dům spadne do klína, a když jsou rodiče majetní a ochotně dceři pomáhají štědrými příspěvky, pak je mnohé snazší.
3)
Mladá dívenka si spokojeně vyšla základní školu. Jejím cílem nebylo vysvědčení s monotónními nízkými čísly. Střední školu prolezla s hodně odřenýma ušima. Ale byla hbitá jinak. V osmnácti se bleskově provdala a ve zkráceném čase po svatbě porodila první dítě. Manžel byl úspěšný podnikatel a odvezl si mladou novomanželku i s dítětem do své vily na druhém konci republiky. Často býval služebně v rámci podnikání pryč z domu a manželka se sama nudila. Najednou se objevila v rodičovském domě, kam za ní manžel občas dojížděl, když měl zrovna služebně cestu kolem. Bylo na ní vidět, že si jí manžel velmi hledí a cení. Jezdila po maloměstě s kočárkem a byla ověšena zlatem, které často střídavě vyměňovala, resp. Doplňovala. Její kamarádky ze školy mohly pochopitelně puknout závistí, když viděly, jak se šťastně vdala.
4)
Najednou se to všecko nějak zatočilo. Manžel se sám také občas nudil a našel si jinou. Rozvod proběhl sice rychle, ale velmi neklidně. Ale to přece nebývá řídkým jevem. Manžel si odnesl své zlato, kterým dočasně ověšoval svou manželku. Měl totiž na koho je zase navěšet.
5)
Za krátké nedlouho se mladá matka opět vdala. A zase za podnikatele. A zase bylo dobře. Teď už vedle kočárku s malým chodil i trochu větší z prvního manželství. Zlata už tolik nebylo, ale spolužačky ze školy opět měly dost příležitostí pukat závistí.
6)
Opět se to nějak zamotalo a zašmodrchalo. Tentokrát na obou stranách. On si našel přítelkyni, ona přítele. Rozvod proběhl obdivuhodně klidně. Po rozvodovém řízení se dokonce rozvedení spolu posadili v restauraci na oběd. Trochu neklidu ovšem nastalo při odstěhování ex-manžela z domu rodičů, kde bydlel u své ženy. Odstěhovávající se exmanžel si s sebou přibral kde co, i co mu nepatřilo. Rodiče ex-manželky však zkousli zuby a dceři řekli, že může být ráda, že tonedopadlo hůř.
7)
Přítel se přistěhoval. Už se nebrali. Docela rozumně se domluvili, že bude lépe, když spolu budou jen tak. On jako podnikatel bezproblémově uživí svou družku. I on měl už jednu rozvodovou zkušenost, a tak si oba uvědomili, že eventuelní rozchod je snazší nežli eventuelní rozvod. A navíc svobodná matka (třetí dítě bylo na cestě na tento svět) má lepší sociální zajištění z eráru nežli matka pod čepcem.
8)
Viz: Neosobně.

Odchod mezi pohany.

1)
Někdy má člověk větší naději mezi pohany nežli ve společenství Božího lidu.
2)
Kniha Rut. Byl Elimelech málo zbožný nebo málo trpělivý nebo málo důvěřoval PB? Náznak. Odešel do Moabu. Odešel od bratří ve víře, kteří mu nepomohli. Odešel ze společenství Božího lidu, aby se zachránil mezi pohany. Ve společenství Božího lidu by Elimelechova rodina umřela hlady nebo na následky podvýživy. Nebo by se musela prodat do otroctví, aby aspoň nějak přežila.
3)
Abraham v době hladu v Kanánu odešel do Egypta, aby se zachránil. Odešel mezi pohany. Tam velmi zbohatl.
4)
Jákob utekl před rozlíceným bratrem Ezauem, kterého okradl o prvorozenství a o otcovské požehnání do pohanské Babylonie, i když mezi věřící příbuzné. Tam velmi zbohatl.
5)
Jákobova rodina odešla na pozvání Josefa do Egypta, v době hladu v Kanánu. Na lepší.
a)
Pod patronací egyptského vezíra Josefa se vedlo Izraelským dobře.
b)
Později ale měli Izraelci smůlu. Po smrti Josefa byli za čas Egypťany zotročeni.
6)
Elimelech měl v Moabu smůlu. Nejen, že nezbohatl. Nestačil zbohatnout proto, že umřel on i jeho oba synové. Ti se ale předtím oženili a jak se zdá, začalo se jim dařit.

Odlišit zřetelně aplikaci a výklad.

Je to samozřejmě na místě a faráři to dovedou.

Odměna za noc.

1)
Boz dal Rut 6 měřic ječmene. Po 32 litrech.
2)
Skoro dva metráky Rut nemohla sama unést. Slušná odměna tehdy za jednu noc. Vyznamenání. Navenek přiznaný závazek. Veřejně to nesli služebníci. Byť i ještě za ranního šera.

Odvážnému štěstí přeje.

1)
Odvaha a víra mají k sobě velmi blízko.
a)
Někdy jdou spolu dokonce ruku v ruce.
b)
Záleží ovšem velmi na tom, o jakou odvahu a o jakou víru se jedná.
2)
Mnohé ve víře je věřícími posuzováno až dodatečně, při pohledu zpět. Rozhoduje výsledek, resp. To, jak to vše dopadlo, zda a jak to vyšlo.
3)
Abraham opustil zajištěný a zabydlený způsob života v Babylonii. Odešel do horšího, do Kanánu. Jenže, příběhy o abrahamovi dostaly literární podobu (konečnou versi) až v době po návratu Izraele ze zajetí babylonského. To už za sebou měl Izrael několik set let starou a v mnoha ohledech úspěšnou historii.
4)
Rut se chtěla posunout (vyhoupnout) výš. Proto šla v noci za Bózem na ono pověstné humno. Kdyby to dobře nevyšlo, mohla skončit jako svůdkyně a lehká žena.
5)
Řada dívek se dokázala v životě prosadit tak, že se vhodně provdala výš. Zdaleka ne všem to však vyšlo dobře. Mnohé, kterým se to nepodařilo, když se o to pokoušely, dopadly blbě.
6)
Zdaleka ne každá slušná dívka má rutkovskou náturu či mentalitu.
a)
Nemají odvahu víry.
b)
Jsou příliš cudné.
c)
Nedokáží nebo nechtějí riskovat.
7)
Viz: Neosobně.

Ochrana pro Rut.

1)
Bóz poskytuje Rut ochranu. Aby na ni nedoráželi ženci, služebníci.
2)
Dorážení:
a)
Flirt.
b)
Cizinka. Bez právní ochrany.
c)
Různé poznámky. Tzv. Chlapské řeči.
d)
Výsměch tzv. Zbožných Izraelců. Lze někdy někoho odradit od víry. Vidíš, věříš, co z toho máš.

Pohanská lákadla.

1)
Modly. Přitažlivost bohů úrody a životní úrovně.
2)
Pohanské sobecké myšlení: Myslet jen na sebe. I na úkor druhého. Rovina kolektivní i osobní.

Pokání.

Mnozí lidé na tomají natvrdlou hlavu i srdce.

Popostrčit ke spravedlnosti.

1)
Rut rozhýbala Boza ke spravedlnosti pro Noemi. Zpěnila se mu krev.
2)
Způsob provedení ovšem vzbuzuje různé či některé otazníky.
a)
Jedno z možných vysvětlení: Tehdejší způsob, forma, jednání.
b)
Toto vysvětlení docela neuspokojuje toho, kdo ví něco víc o křesťanské morálce.

Prosadit spravedlnost.

1)
Bóz postupuje legálními prostředky své doby.
2)
Řádné soudní řízení.

Prostředí Betléma.

1)
Typické starověké maloměstečko.
2)
Poukazovánílidí: Noemi nenašla štěstí v cizině.
3)
O Rut: Co sem leze ta cizinka.
4)
Zašpičatělé pomluvy a špičaté invektivy lze zaslechnout i v Božím lidu.
a)
Jde totiž o lidi jak se patří se vším všudy.
b)
Nejde o žádné anděly.

Přílišná alegorizace.

1)
Kniha Rut k tomu svádí.
2)
Jako okrajovější kniha SZ (Pět svátečních svitků) umožňuje kniha Rut jaksi víc alegorizace bez vážnějších následků.

Přílišná aplikace Rut do sboru může být značný zkrat.

1)
Aplikovat hostinu na VP může být zkrat. Hostina ve SZ: jiná reverence než VP. Nivelizace neslouží věrohodnosti výkladu. Jednotlivosti nutno ale upřesnit.
2)
Aktivní, ale riskantní, postup Rut nelze doporučovat jako všeobecné pravidlo div ne pro každou situaci.

Přímé citáty z Rut v NZ.

1)
Nenajdeme.
2)
Objevíme pouze jméno Rut: Matouš 1,5.

Příprava na noc.

1)
Rut a Noemi. Zřetelné rady. Umýt se. Masti. Voňavky. Jak to chodí a jak se to dělá.
2)
Chudoba Rut. Přesto má voňavky. Masti. Olej. Parné slunce. Bylo nutné mazat kůži za parného léta. Olej býval pochopitelně drahý nebo laciný. I dnešní voňavky jsou v různých cenových relacích.

Přísloví.

1)
Ženu statečnou kdo nalezne. Její cena je nad zlato a nad perly.
2)
Oklamavatelná je příjemnost a pomíjivá krása. Žena, která se bojí Hospodina, ta chválena bude.

Rada pro Rut. Aby ráno z humna odešla dřív.

1)
Ochrana Bóza. Dobrá pověst muže. Mít na zřeteli, aby neutrpěla dobrá pověst muže.
2)
Ochrana Rut. Není lehká žena.
3)
Bližší příbuzný měl právo na Rut. Levirátní právo. Povinnost příbuzného ujmout se ovdovělé ženy a pro její děti udržovat majetek. Bližší příbuzný by se právem mohl rozčilovat na Bóza i na Rut.
4)
Svůdkyně bývala kamenována. Resp. Mohla by být kamenována, kdyby na tom měl někdo zájem.

Rut a Ester.

1)
Přibližně stejná doba vzniku obou knih.
2)
Užití: Sváteční svitky. Lehký tón. Boží péče, řízení.

Rutky.

1)
Studentka, která nedostala kolej.
a)
Ani ona ani její rodiče nemají dost peněz na podnájem.
b)
Rodiče se měli brchat a mít víc hmotných statků.
1.
Nebo měli bydlet přímo ve velkoměstě, kde je vysoká.
2.
Nebo naopak se měli usadit o pár kilometrů dál, aby jejich dcera měla nárok na kolej. Dívenka je ráda, že má aspoň skladištní byt. Bez vody a topení. Musí si ze sousedství donést kýbl studené vody, když se chce umýt nebo si chce vyčistit zuby.
c)
Co moderní Rutce zbývá?
1.
Najít si třeba staršího a rozvedeného pána, ale s bytem. Musí se slevit z mnoha ideálů.
2.
Pokud si najde sobě rovného mladíka, pak se jím ta bída bude třít lépe a lehčeji ve dvou.
3.
Ve dvou se to táhne veseleji, radostněji a užije se víc.
4.
Na seznámení se s bohatým mladíkem nemá. Bylo by třeba si zaplatit příležitost k setkání a seznámení na riviéře nebo v lepším hotelu.
2)
Dívka vystudovala dramaturgii, ale je bez práce ve svém oboru.
a)
Pracuje jako sekretářka, účetní, uklizečka a pod. Musí na sebe dbát, aby ji vůbec někam vzali.
b)
Když ji potkáte na ulici, nebudete věřit, jak bydlí. Přebývá ve vlhkém skladištním kamrlíku. A je ráda, že to není předraženo.
c)
Co jí zbývá, než se po někom poohlédnout? Musí hodně slevit z ideálů. Chce přece uhájit život. Žít se musí. Může si ale najít i sobě rovného. Tím by mohli zvládat dosavadní problémy života aspoň ve dvou.
3)
Rut. Co zbylo Rut jiného než jít za Bózem v noci na humno?
a)
Začala řešit svou naději pro budoucnost.
b)
Chytit naději za pačesy je třeba včas a ve vhodnou chvíli. A na správném místě.
c)
Mohla by si ale též vyhlédnout muže sobě rovného, nebohatého. Pak by třeli bídu ve třech. A později i ve větší rodině.
4)
Viz: Neosobně.

Římanům 12,1-2.

1)
Vybízím vás. Pozitivně. Kladně něco dělat. Živá oběť Bohu.
2)
Nepřizpůsobovat se způsobu života a myšlení světa, své doby.

Sbírání klasů.

1)
Rut tak činí z pověření Noemi a s jejím pověřením. Fakticky za ni, místo ní. Cizinka na to neměla právo.
2)
Paběrkování.
a)
Chudý a příchozí, vdova a sirotek. Byli na periferii lidské společnosti v Izraeli, na hranici bídy.
b)
V Izraeli to bylo o trochu lepší než u pohanů.
1.
Umožnit minimální živoření.
2.
U pohanů nastávala mnohem častěji a dřív smrt z hladu a podvýživy než v Izraeli.
c)
Tehdejší sociální zabezpečení. Forma sociálního zajištění, sociální podpory.
3)
Lidé bez materielní základny. Pochybná je u nich i duchovní úroveň. Podle názoru mnoha věřících nejen v době soudců v Izraeli asi málo důvěřovali PB, málo se modlili nebo si na ně PB z nějakého důvodu zasedl.
4)
Snížit se paběrkovat: Přiznat sobě i svému okolí, že je člověk společensky úplně dole.
a)
Nic neznamenat.
b)
Bída. Není co do úst.
c)
Člověk je odkázán na pouhopouhé pouhé milosrdenství.
1.
To je značně nepříjemné i mezi věřícími.
2.
Cítit se jako pes.
3.
Psychologicky je to více než velmi nepříjemné.
4.
Musí to neblaze působit na psychiku člověka a na jeho cévy.
5.
Zanechá to stopy i na nervech člověka.
d)
Noemi je takřka na úrovni pohanky Rut. Jako pes pod stolem. Čekat na zbytky.
e)
Noemi. Pokora. Snížení.
5)
Rut je zcela dole.
a)
Nábožensky.
b)
Společensky.
c)
Sociálně.
d)
Poslední, opovržené místo v Božím lidu.
e)
Nic jí ale nezbývalo, než to vzít takové, jaké to je i mezi věřícími lidmi.
f)
Neumřít hlady. To jistě nechtěla.
g)
Obdoba.
1.
Elimelech musel odejít z Betléma. Nikdo mu také tehdy před léty nepomohl. Nechali ho v bídě. Nestarali se, jak žije a jak dopadne jeho rodina.
2.
Věřící spolubratří se tehdy řídili tržní zásadou: Ať si každý pomáhá sám.

Sbírání klasů.

Sociální zabezpečení pro chudé. Tehdejší forma.
1)
Nebyla to bezpracná podpora. Dosti namáhavá a nepříjemná práce.
2)
Pole se seklo hrsťováním. Používal se srp. Dost klasů zůstalo stát.

Slib Bóza.

1)
Vše zařídí. Uvede do pořádku majetkové poměry zemřelého Elimelecha. Slovo dělá muže. Slovo ve starověku platilo a bylo samozřejmostí, že se dodrží. Bóz byl vyburcován, popostrčen. Povinnost zastánce. Nadějné i pro Rut.
2)
Elimelechovi kdysi jeho spolubratří ve víře nepomohli. Odkoupili si jeho pole. Proto musel Elimelech s rodinou odejít k pohanům.

Sňatek s pohankou.

1)
V některých dobách dějin Izraele to bylo nemožné.
2)
Různé vyznavačské polohy a podoby v různých dobách.

Solidarita. Riziko solidarity.

1)
Jen někteří mezi sebou.
2)
Na úkor druhých, těch slabých, kteří na to platí.

Svatba s Rut.

1)
Pro Boza byla společensky i ekonomicky nevýhodná.
2)
Povinnost zajistit pokračování Elimelechova rodu i po stránce ekonomické, vykoupit pole.
3)
Rut byla nejen pohanka, ale i bez příbuzenského zázemí.

Svatební texty z knihy Rut.

1)
Oblíbeno: Kamkoli půjdeš, i já půjdu. Lid tvůj, lid můj. Bůh tvůj, Bůh můj.
2)
Právem můžeme těchto slov používat ke svatbě. Nevadí, že jde o naprosté vytržení z kontextu a o docela jinou situaci. Jako faráři si poradíme nejen alegorizací.

Škraloup.

1)
Támar. (genesis 38).
2)
Raab. Při dobývání Jericha.
3)
Rut.
4)
Betsabé. David ji přebral Uriášovi Hetejskému.
5)
Marie.

Támar a Rut.

1)
Ovdovělá Támar. Genesis 38.
a)
Bylo vůči ní porušeno běžně platné levirátní právo.
b)
Rozhodla se pro soulož s vlastním tchánem Judou.
c)
Támar se převlekla za nevěstku a Juda o ni projevil zájem. Navíc se izraelský praotec Juda velmi kompromitoval.
d)
Támar se dopustila incestu. Bible to nijak nekritizuje.
e)
Juda se ovšem dostává do stínu biblické kritiky.
1.
Nezajistil platnost levirátního práva.
2.
Spustil se s nevěstkou. Nevěděl totiž, že se jedná o snachu. Nevěstky totiž tehdy moc neukazovaly svou tvář. Navíc Judovi přece nešlo především o ksicht.
3.
Fakticky, i když nevědomky, se Juda dopustil incestu.
4.
Juda projevil nadměrnou krutost. Požadoval upálení snachy Támar, když se zjistilo její těhotenství.
2)
Rut.
a)
Jde v noci plánovitě a po k jistému účelu potřebné pečlivé přípravě za Bózem na humno.
b)
Přeskočila bližšího příbuzného, který podle levirátního (švagrovského) práva přicházel (mohl by přicházet) v úvahu.
c)
Ve srovnání s Támar nastal jistý posun.
1.
Není nic vyčítáno ani Rut a ani ne Bózovi.
2.
Celá záležitost je přijímána kladně a přejně.
3)
Támar a Rut se dostaly do rodokmenu krále Davida a JK.

Těžké změnit prostředí života i náboženství.

1)
Zapadnout do úplně jiného společenství.
2)
Rut šla do horšího a těžšího.
a)
Kvůli víře. Neuvěřitelně velká víra.
b)
Kvůli Noemi. Neuvěřitelně velká solidarita a láska k bližnímu.
c)
Rut osvědčila víru především v praxi života.

Tradice nepomoci v Betlémě.

1)
Nepomohli Elimelechovi. Doba sucha, neúrody. Nechali ho odejít pryč do pohanské ciziny. Předtím ho připravili výhodným odkupem o jeho pole.
2)
Josef, Marie, narození Ježíše. Ani pro těhotnou ženu se k porodu nenašlo místo pod pořádnou střechou. Marie rodila ve chlévě.

Univerzalistická linie SZ a Nz.

1)
Jonáš.
2)
JK: Samaritán, vzor pro Židy.
3)
Kolem 300 ante. Moabští už respektují Hospodina. Specifická výlučnost Izraele zůstává, ale roste otevřenost vůči pohanům. Nabízí se, že mohou přijít na Sion, aby spolu s Izraelem vyznávali Hospodina.
4)
JK posílá své učedníky kázat evangelium do celého světa.
5)
Historický kontext hraje pochopitelně roli. Nájezdné Asyřany a Babyloňany Izraelští nemisionařili.
6)
Jonášovo proroctví, které bylo napsáno kolem roku 300, mluví do jiné situace. Ninive, hlavní město Asyrie, bylo vyvráceno už v roce 612 ante. Poslední zbytky asyrské armády byly zničeny 606 ante.

Určité řeči a otázky mezi faráři.

Neříkáme s kazatelny všecko a najednou.

Vetřít se do požehnání.

Co jiného Rut zbývalo, když se chtěla stát součástí Božího lidu, aby vůbec mohla přežít?

Vidět historické pozadí vzniku knihy Rut.

1)
Ne jen popisovaného děje.
2)
Děj je už aplikován do dané situace.
3)
Redakce upravila jednotlivé biblické knihy pro potřebu víry v dané chvíli a situaci. Soulad.
4)
Historické konotace jsou pochopitelně velmi složité.

Vzít knihu Rut tak, jak je napsána.

1)
Nepřidávat moderní pojmy jako je např. Bankrot. Tradiční církevníky to totiž někdy dráždí a popouzí.
2)
Elimelech s rodinou opustil společenství Izraele.
3)
Noemi byla dobrým svědectvím pro Rut, pro pohanku.
4)
Rut zapadla do společenství víry v Izraeli.
5)
Pohané berou Boha běžně plus mínus.

Zákonictví.

1)
Vznik knihy Rut: Kolem roku 300 ante.
2)
Vzniká pomalu i zákonictví a farizejství.
3)
Rut je vlastně proti výlučnosti farizeů. Že ano? Inu, záleží na tom, jak a co interpretujeme.

Zdecimovaná rodina.

1)
Čtyři z domu. Dvě se vrací domů. Z toho Rut byla cizí.
2)
Návrat z dobrovolného exilu. K exilu došlo v důsledku ekonomické situace rodiny. Odešli kvůli hladu. Snaha zachránit si život.
3)
Úbytek na počtu. Úmrtí v rodině.

Zchudnutí.

1)
Souhra vnějších okolností a podmínek života.
a)
Např. Neúroda po několik po sobě jdoucích let.
b)
Osobní nešikovnost nebo i různé stupně osobního zavinění.
2)
Boží trest za něco.
3)
V Izraeli existoval, aspoň v teorii, zákon o létu milostivém.
a)
Po 50ti letech se měl v nouzi a tísni odprodaný majetek vrátit majiteli nebo jeho potomkům.
b)
Jakýsi restituční zákon, který však neměl v praxi života šanci na uplatnění.
4)
Elimelechovi nepomohli příbuzní a bratří ve víře. Naopak, klidně se dívali, jak chudne a jak odchází do ciziny. Měli z toho výhody. Výhodné odkoupení polí.
5)
Ne všichni zchudli. Ekonomicky silnější vydrželi. Ale ti nepomohli chudnoucímu spolubratru.
6)
Bóz též nepomohl Elimelechovi. Po deseti letech, když se vrátila zdecimovaná Elimelechova rodina, se vzpamatoval při pohledu na pohlednou Rut.

Způsob jednání.

1)
Rut rozhýbala Boza ke spravedlnosti pro Noemi. Zpěnila se mu krev.
2)
Způsob provedení ovšem vzbuzuje různé či některé otazníky.
a)
Jedno z možných vysvětlení: Tehdejší způsob, forma, jednání.
b)
Toto vysvětlení docela neuspokojuje toho, kdo ví něco víc o křesťanské morálce.

Ztroskotaná Noemi.

1)
Ujme se jí pohanka Rut. Počátek nové cesty života pro věřící Noemi. Pohanka Rut s velkou vírou.
2)
Pohanští Cheretejští a Peletejští následují sesazeného krále Davida do pouště a jsou mu oporou.
Poznámka: Garda. Kdyby neutekli, povraždili by je. Nenáviděni. Cizácká (cizinecká) legie.
3)
Pohané předejdou mnohé věřící do KB. Přijdou od východu a od západu, ale i ze severu a z jihu, i z nejzazších končin země. JK posílá učedníky do celého světa. Pavel káže pohanům.

Ženy v rodokmenu JK.

1)
Támar. Genesis 38. Raab. Pohanka. Kněžka a kultovní nevěstka v Jerichu. Rut, pohanka. Betsabé, David ji ukradl jejímu manželovi. Marie. Po lidsku viděno, podivně těhotná.
2)
Zčásti bývalé pohanky.
3)
Touha po přijetí do společenství víry.
4)
Aktivní ženy. Prvek víry hraje roli. Aktivita víry. I bohatství hrálo roli. Realita života či opravdu víra a bohatství? Souvisí to?
5)
Kalvin: Boží požehnání se projevuje i v tom, že člověk je zajištěn a zabezpečen majetkově. Různé formy teologie úspěchu se dají potkat i na počátku TKT. JK byl ale chudý a neúspěšný. Skončil fiaskem.
6)
Víra je aktivní. Kdo věří, je aktivní? Chudým je ale víra oporou života, nikoli podnětem k bohatství. Zneužívání tzv. Víry ke zbohatnutí není tak řídkým jevem v dějinách křesťanské církve. Parazitovat na důvěřivosti lidí a na církvi lze v každé době.
7)
Rut má dobrou pověst v Betlémě. Víra v Hospodina, péče o Noemi. Předpoklady dobré manželky. Nekouká po mužích.

Ženy v rodokmenu JK.

Všechny mají nějak pošramocenou pověst.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.