Až přijdeme do nebe, nastane údiv.

(Biblický slovníček)1) Zjistíme: někteří lidé tam nebudou. Budou tam chybět zbožní, při nichž se projevoval rozpor slov a činů. Nátěr zbožnosti jim nepomohl. PB posuzuje věci jinak než zbožně natřený člověk. Kolik lidí tito natření křesťané odradili od víry, to ví sám PB.
2) Budou tan někteří, kteří by tam podle názoru lidí neměli být.
a) Lidé, kteří prokazovali lásku a milosrdenství v praxi života. Co mohli dobrého udělat, to udělali.
b) Lidé, kteří měli těžký život a třeba je nikdo nikdy neviděl v kostele. Bude tam např. chudák Lazar.
c) Ti, kdo posledních několik let svého života věnovali Božím věcem. Vykonali něco dobrého pro Boží věc v tomto světě. Zaretušovali to, že celý předchozí život neprojevovali zájem o Boha.
d) Ti, kdo se v hodině smrti obrátili k PB.
e) Ti, kdo i v mládí věnovali několik let života JK a jeho věci ve světě a v církvi. I když potom třeba od víry nebo od církve odpadli.
3) Jiní budou udiveni, že přicházím já.
4) Pokud se dostanu do pekla, pak se nad tím možná nebudu muset vůbec divit.

Ideové opozitum. (01).

1)
Tohoto výrazu užil bez jakéhokoli dalšího vysvětlení mladý vzdělaný farář v kázání při svátku nanebevstoupení Páně v jednom venkovském sboru. Aby tomuto výrazu posluchači o něco lépe rozuměli, zopakoval ho ještě dvakrát.
2)
Viz: Neosobně.

Nebe a dudy.

Typický nepřehlédnutelný protiklad. Radikální distance dvou prvků.

Nebe a peklo.

1)
Sociální, sociologický a historický rozměr a pozadí těchto náboženských pojmů.
2)
Představy v různých náboženstvích na různých místech světa zaznamenávají překvapivé shody. Některé odlišné odstíny podle historické situace jsou pochopitelné a vysvětlitelné.
3)
Někteří lidé mají nebe už na zemi. Opět někteří dovedou druhým dělat peklo už na zemi. Těm, co prožívají zemské peklo, se ale slibuje nebe po smrti za podmínky, že budou hodní a nebudou se bouřit, rebelovat a remcat.
4)
Nechte si své nebe po smrti vy, kdo nemáte cit pro nouzi svého bližního na zemi.

Nebe a peklo. Extrémy v církvi: od zdi ke zdi.

1)
Řinčení řetězy. Odsuzování. Strašení peklem. Popisování lidské hříšnosti. Hrozba zatracením.
2)
Všichni budou spaseni. Boží milost je veliká. Boží milosrdenství přece nemůže nikoho nechat trpět věčně v pekle.
Poznámka: O utrpení mnohých na zemi se taktně nebo netaktně mlčí.
3)
Odkud vane vítr.
a)
Historické zákonitosti. Extrémy se řeší tak, že se sklouzne často na druhou stranu, do opačného extrému. Vyvážená synthesa je v optimálním případě až ve třetí fázi. Aspoň na čas. To chce ale mimo jiné čas.
b)
Misijní strategie některých protestantských směrů. Reklamní manévr.
c)
Přitakání post-modernímu etablovanému, dobře situovanému nebo aspoň zajištěnému člověku. Vše je se mnou v pořádku. Nějaká ta drobnost přece nebrání spasení.
d)
V moderní době se ztrácí vědomí hříšnosti. Hřích je chápán nanejvýš jen jako chyba. V každém případě jde o něco, co jde mimo člověka a co na člověka dopadá zvenčí. S tím přece člověk nemůže moc dělat.
e)
Nábožensko humanistická směska kde jakého přirozeného náboženství. Třeba toho nejlepšího a nejobecnějšího z nich.
1.
To vyhovuje etablovanému a vzdělanému postmodernímu člověku. Nezavazuje to k ničemu moc na rovině sociálních vztahů. Člověk si stačí sám. Individuálně se může vyžívat sám pro sebe.
2.
Integračně-globalisační teorie je zástěrkou pro privátní individualismus kultivovaného materielně zajištěného člověka.
f)
Orientální nábožensko filosofické směry trvale v posledních letech vanoucí do relativistického suchopáru lidských srdcí matičky Evropy nabízejí přitažlivou pohodua třpitivé vidiny šíře a dáli neurčitého neosobního všehomíra.
4)
Sebeospravedlnění je vždy pro člověka přitažlivé, ať je mu nabízeno v jakékoli podobě.
5)
Římanům 2,17-3,20. Pohan, který plní Boží zákon, ač ho nemá písemně (byl mu ale dán do srdce jako každému člověku), je na tom lépe než věřící, který dobře zná Boží zákon a neplní ho. Boží ospravedlnění (odpuštění) však potřebují všichni.
6)
Ať žije vzorný příklad teologické ekvilibristiky (respektive ekvilibristiky teologů). Nadhodí někdy i dobré a zajímavé téma, ale během řešení s oblibou přehodí výhybku na pohodlnější a sjízdnější kolej, kde jsou víc doma.

Nebe teologů.

1)
Teologicky dokonalé. Jen samé studánky čistého učení.
2)
Aqua pura destilata theologiae. Čistá teologická destilka. Chutná ale jen teologům. Když se ale nikdo nekouká, tak si i teolog rád lokne něčeho lepšího. Teologicky čistě a decentně. S porozuměním pro něco jiného, které v teologické čistotě puristického teologa běžně oficielně nedoporučuje.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.