Mojžíš.

(Biblický slovníček)1) Významná postava. Vyvedl Izraelské otroky z Egypta.
2) Sběrný typ pro řadu soudců starší fáze období soudců v Izraeli. Literárně vykonstruovaná postava.
3) Egypťan původem.
a) Čtyřicítky v Mojžíšově životě.
1. 40 let žil v Egyptě.
2. 40 let mezi pohanskými Madiánci v poušti a stepi.
3. 40 let pak vodil Izraelce pouští.
4. 40 dní byl Mojžíš na hoře Sinaj pro desatero. Dokonce dvakrát.
b) Egyptská princezna ho podle podání bible našla v košíku na hladině božského Nilu a přijala jako božského Usirka. Měl izraelskou matku, ale to říkala egyptská princezna.
4) Exodus 3. Povolání Mojžíše Hospodinem u hořícího keře u hory Oréb.
a) Aby mojžíš šel do Egypta a zahájil vysvobozovací akce.
b) Pochopitelné výmluvy Mojžíše.
1. Má strach.
2. Hlavní výmluva: Neumím mluvit.
- Byl přece vychován ve vší moudrosti egyptské a uměl se pohybovat ve dvorských kruzích.
- Ale jak se zdá, nedomluvil by se s hebrejskými otroky. Neznal asi hebrejsky.
3. Proto Mojžíš dostal za pomocníka svého bratra (ne nutně rodného) Arona. Překlad jména: Truhla. Navozuje to velekněze u truhly smlouvy.
c) Aron se tak stává tlumočníkem především s Hebrejci.
5) Mojžíšovských příběhů je tolik, že by k jejich prožití nestačil jeden běžný lidský život. i prodloužený věk Mojžíše na 120 let je na to stále krátký.
6) 40 let putování na poušti a vedení Izraelců, to byl nadlidský úkol pro normálního člověka i velmi vysokých kvalit.
a) Samozřejmě Mojžíšovi pomáhal Hospodin.
b) Přesto se čtenář bible nemůže ubránit dojmu, že Mojžíš musel mít nervy ze železa nebo že neměl vůbec žádné nervy.
7) Izraelci neměli znát Mojžíšův hrob, aby neuctívali člověka.
a) Přitom se totiž pochopitelně zapomíná na PB, který za tímto člověkem stál a který Mojžíše vedl.
1. V nebiblické literatuře existuje kniha o nanebevzetí MOjžíše.
2. Tak se Mojžíš dostal do těsné blízkosti Enocha a Eliáše, kteří dopadli obdobně dobře.
b) Přesto si Izraelci našli místo, kde Mojžíš byl pohřben.
1. Svou detektivní schopností vyzráli i na PB.
2. Navíc je to výhodné v době turistického ruchu.

Mojžíš jako smlouvač.

1)
Mojžíš se přimlouvá před Hospodinem za Izraele, který nezměrně reptal a kterého chce Hospodin vyhladit.
a)
Hospodin nabízí Mojžíšovi lákavou možnost (dává mu nabídku), že z jeho potomků vytvoří nový lid, nového Izraele.
b)
Mojžíš se za svůj lid přimlouvá.
1.
Je to velmi důmyslné smlouvání a umlouvání Hospodina Mojžíšem.
2.
Skoro až skandální ping-pong.
2)
Argumenty Mojžíše.
a)
Jde přece o Boží čest.
b)
Co by na to řekli pohané? Vysvobodil lid z Egypta a uvedl ho na poušť jenom proto, aby ho zničil.
3)
Virtuální realita zprávy.
a)
V pozadí je reflexe víry, určité historické události obecněji, ne nutně pouze jedné události.
b)
Vysvětlit, že tu ten nevěrný Izrael náchylný pořád k reptání pořád trvá a existuje.
4)
Mojžíš se ve svém modlitebním smlouvání s Hospodinem podobá Abrahamovi, který prosil Hospodina za záchranu Sodomy a Gomory, dvou příkladně velmi hříšných starověkých měst.

Mojžíšova prosba k Hospodinu za záchranu nevěrného lidu.

1)
PB, jde přece o tvoji čest. V prosbě je chvála.
2)
Chytré.
a)
Leštění klik u PB.
b)
Vhodná argumentace na despotického orientálního vládce.
c)
Cituace: Car daleko, Bůh vysoko.
3)
Izrael i pohané.
a)
Král. Realita. Muselo se to s ním umět.
b)
Některé obdoby jednání s králem se v bibli literárně použily i pro jednání s Hospodinem. Hospodin je větší pán než i ten největší král.

Mojžíšův keř.

1)
Exodus 3. Mojžíš viděl na poušti keř, který hořel, ale neshořel. Spousta nejrozmanitějších výkladů: Unikání plynu nebo ropy ze země a hoření. Světelný úkaz. Vidění. Vymyšlená záležitost. Světélkující keř.
2)
Třemelka bílá a růžová. Hoří, svítí. Keř. Pálí jako kopřiva. Někomu naskočí pupínky (někomu ne). Tento keř obsahuje něco jako yperit.
3)
Farářský vykladač bible si jistě před zavedením třemelky na poušť položí otázku, zda by tento Mojžíšův keř vydržel v suchu. Logicky dospěje k závěru, který si potvrdí i dalším studiem botaniky, že označení třemelky jako Mojžíšova keře vzniklo kvůli tomu hoření. Jde o vnější efekt.
4)
Různí spisovatelé popisují hořící keř na poušti jako určitý mimořádný vnitřní zážitek. Podložený vnějším viděním něčeho. Symbol hořícího keře je poměrně častý v rabínské literatuře do 10. Století našeho letopočtu. Relativní častost však v žádném případě neznamená nadměrnou hojnost výskytu tohoto motivu.
5)
Viz: Neosobně.

Postmoderní Mojžíš.

1)
Není to proutkař, ale analytik.
2)
Zeptá se. Sám se příliš nenamáhá. Opakuje, co říkají jiní. Eklekticky si vybere, co se mu zrovna hodí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.