Modly.

(Biblický slovníček)

Katalogizovatelní bohové.

1)
Pohanští bohové popisovaní v bibli jsou přehlední a jasní. Je jasné, co chtějí od svých vyznavačů.
2)
Moderní pohanští bohové (třeba v podobě abstraktnějších hodnot) jsou rovněž přehlední a průhlední.
3)
Hospodin je na jedné straně jasný a zřetelný svým slovem.
a)
Na druhé straně je však třeba počítat s tím, že v žádném případě se člověk nedobere do Božího nitra.
b)
To však neznamená, že by hospodin byl nějak nevypočitatelný. Jeho jasnost ve slovu a požadavcích je pro člověka až moc nepříjemně jasná a zřetelná.
4)
Lidští katalogizovatelní bohové mají dvě základní věci (skutečnosti) společné.
a)
V pozadí je objektivace skutečností lidského nitra.
b)
Rovněž v pozadí, ale někdy hodně vpředu, se jedná o peníze.
5)
Hospodin.
a)
Věříme, že existuje objektivně nezávisle na subjektu člověka. Víra v tomto případě (stejně jako i jindy, ba vždy) zde znamená: Spolehnout, že tomu tak je.
b)
Bůh dává svou milost a všechny své ostatní dary zadarmo.
1.
Občas se však jako mezičlánek vtlačí a přitlačí církev.
2.
Ta pak inkasuje za PB, i když někdy se zdůvodněním, že pro PB.

Modla.

1)
Zvěcnění něčeho, co vyvěrá z nitra člověka.
2)
Materielní podoba. Slovní, pojmová podoba.
3)
Sebe-projekce člověka či něčeho v něm.
4)
Materielně abstrahované lidské vlastnosti, určité zákonitosti společenské a přírodní a pod. Jde v každém případě o vystižení něčeho reálného, co bytostně patří k lidskému životu a jeho prožívání.
5)
Rozlišit biblického Boha od modly či lidských vymyšlených bohů není snadné.
6)
Vzhledem k tomu, že modly vystihují něco existenciálně velmi podstatného z lidského života, reagují teologové v některých klidnějších dobách vůči modlám i značně vstřícně.
a)
Jde o malá světélka na cestě k poznání velkého světla pravého Boha.
b)
Přirozená teologie, přirozená náboženskost je jakýmsi předstupněm, předcestou k pravé cestě. Je to v každém případě rovina lidského života i po uvěření.
7)
SZ odmítá modly, i když realita náboženství života starého Izraele byla někdy velmi prozajická.
a)
I Hospodin byl někdy uctíván s příměsemi forem i obsahu pohanských náboženských projevů.
b)
NZ je proti jakémukoli modlářství nekompromisně ostřejší.
8)
Výhled SZ (např. Izaiáš 2, Micheáš 4): pohané se pohrnou na horu Hospodinovu.
9)
Výhled NZ (Matouš 28): JK učedníkům: Jděte do celého světa. Kažte evangelium všem. Dělejte ze všech mé učedníky.

Modly.

1.
Bohové pohanů.
a)
Symboly národa a země.
b)
Mytologie.
1.
Boje bohů. Ve skutečnosti boje národů, kteří ty bohy vyznávali a fedrovali jako svou národní a státní ideologii.
2.
Do ruky to vzali jejich vyznavači. Neexistující bohové se pochopitelně ani neviděli.
3.
Hospodin.
a)
Patří mu celá země.
b)
Hospodin má ve světě svůj zvláštní vyvolený lid, který ho vyznává. Dokonce: Který má vyznávat jenom a pouze Hospodina.
1.
Goj kádoš. Svatá sebranka.
2.
Církev. Lidé lidským bídám poddáni a nikoliv andělé nebo lidští andělé. Hříšníci až do morku kosti.
3.
Vyvolení.
a)
Vybrání.
b)
Milost.
4)
Svoboda od model.
a)
Svoboda od něčeho, co fakticky (podle víry v Hospodina) v reálu neexistuje.
b)
Jenže modly existují fakticky a v reálu v myslích pohanů.
1.
Tato zahnízděnost utkvělých představ o existenci model je velmi veliká.
2.
Jedná se o subjektivní víru pohanů.
3.
Tato pohanská víra je pevná přesvědčenost o tom, že modly existují.
c)
Věřící v Hospodina má zase pevnou přesvědčenost o tom, že modly neexistují a že naopak existuje Hospodin.
5)
Modla je projekcí lidského nitra.
a)
Jedná se o objektivaci různých složek lidského subjektu.
b)
Modly jsou fakticky kompletním (ne vždy komplexním) odrazem člověkovy (lidské) existence a situace v dané konkrétní historické době.
c)
Vzhledem ke složitosti lidské situace nemá vyznavač pohanských bohů vnitřní zábrany nepřibrat do svého božského pantheonu nějakého dalšího boha, který vystihuje něco z lidské situace, co dosud není v rezortu žádného jiného boha.
6)
Podoba model.
a)
Klasická a běžná podoba. Ze dřeva nebo z mnohého jiného materiálu. V moderní době už i z umělé hmoty.
b)
Představy. Obrazy. Myšlenková vyjádření. Dokonce i abstraktní popisy.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.