Interaktivní čtení bible. (07).

(Biblický slovníček)1) Pokud, milý čtenáři, nevíš, oč se jedná, tak nezoufej. Nejsi sám.
2) Mládežnický farář jednoho seniorátu na okraji církve nemající do čeho píchnout jako mládežnický farář se rozhodl proslovit přednášku na zmíněné téma na univerzitě na druhém konci své milé a milované církve. Inu, nové metody ve čtení, zvláště bible, jsou přece na místě.
3) Milé babičky, díky, díky, že pořád na to všecko v církvi platíte.
4) Když farář příliš neuspěje na sboru, pak ho lze povýšit na teplou židli nebo židličku. Např. na faráře seniorátního nebo na faráře mládežnického nebo studentského.
5) Pro některé existuje i interakční čtení bible.
a) Fakticky je to totéž co interaktivní čtení bible.
b) Jsou lidé, kteří rádi užívají cizích slov, aby vypadali učeněji nebo zajímavěji nebo obé.
c) Před půl stoletím a pak v mírnější vlně v sedmdesátých letech se u nás i v Německu v mládeži a při biblických hodinách pěstovaly různé formy čtení bible. Jednalo se např. o různé kombinace čtení sborového a jednotlivců. Četlo se po verších, postupovalo se podle řady. Přečetl se např. verš a hned se k tomu meditovalo nebo vykládalo. A pod.
d) V šedesátých letech (zlatý věk práce s biblí v církvi) se konaly konference na světové úrovni týkající se práce s biblí. Např. 68: Bossey, konferenční středisko SRC u Ženevy. Souborná publikace o práci s biblí vzešlá z této konference byla přeložena do češtiny a vydána (rozmnožena) jako pracovní příručka olympu pro práci v mládeži. Jednalo se o rozmanité metody vtahující přítomné do problematiky bible. Hlavně se jednalo o vzbuzení a vybuzení zájmu o bibli, což je prvním předpokladem další práce s biblí. Velmi může napomoci dramatizace.
e) Současně v osmdesátých a devadesátých letech začalo pronikat i k nám ze západu (např. YMCA) různé tančení v souvislosti s biblí. Jednalo se o dramatizaci pomocí tance a pod.
f) Různé formy dramatizace při práci s biblí se táhnou průběžně přes všechny rozmanité nové i staré metody práce s biblí. Už pouhé inteligentní a výrazné přečtení biblického textu při bohoslužbách v kostele je svým způsobem dramatizací. Tímto způsobem lze předběžně navodit nebo ovlivnit výklad.
g) Všechny výkladové a ztvárňovací formy v přístupu k bibli a k práci s ní mají pochopitelně riziko určité jednostrannosti např. v akcentaci. Může dojít k jednostranně přehnané interpretaci a aktuální aplikaci. toto pokušení je vyšší nežli při klasických výkladech bible. Dobré teologické zakotvení pracovníka konajícího práci s biblí je nutným a samozřejmým předpokladem.
h) Současný stav.
1. Je patrná určitá (velká) ochablost v zájmu o bibli.
2. Jen u pár lidí vyššího věku (dříve narození) se může v mysli maně vybavit tu a tam blednoucí vzpomínka na nejzlatější věk práce s biblí v naší církvi. Jednalo se o poválečné období a začátek padesátých let. Tehdy Olymp vydával v míře více nežli hojné několik typů příruček pro práci s biblí zvláště mezi mládeží. Různé pracovní příručky tohoto typu byly vydávány až do VLR, i když v posledním desetiletí před listopadovkou tato aktivita Olympu velmi ochabovala. Inu, ubývalo zájmu a hlavně té mládeže.
3. Všechny neklasické moderní a jiné církevní pokusy zaujmout biblí v mládeži (zvláště mimo církev) žalostně selhávají.
4. Těsně po VLR se projevil u nás (v širší společnosti) hlad po bibli. Za totality se totiž bible nevydávala v dostatečném množství, aby byla pokryta poptávka. Optimismus církve odhadující zájem o bible a o čtení bible příliš vysoko však brzo skončil. Některým lidem v církvi to srazilo hřebínek jejich optimismu či nekritického idealismu nebo dokonce i pyšného mesianismu. Trh (hlad po biblích) se překvapivě rychle naplnil. a i tam, kde si lidé bibli koupili pod přímým nebo nepřímým tlakem reklamy, že přece každý kulturní člověk má doma bibli, se bible uložila (vložila) do knihovny, aby nebyla otevírána. Nanejvýš byla bible (v lepším případě) po zakoupení prolistována.
i) Vzpomínání na zlaté věky.
1. Jedná se o obecnější záležitost nežli je probíraná práce s biblí.
2. Každá doba se (sama sebe) maně hodnotí jako zlatá v nějakém směru nebo právě naopak jako nejtěžší a nejsložitější. V odstupu času se pak mnohé přehodnocuje.
3. Když přijde něco horšího, pak se to mizerné v minulosti trochu pozlatí nebo přizlatí.
6) Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.