Imperialismus a odzbrojení. 08.

(Biblický slovníček)1) Netradiční meditace nad Izaiáš 2 a Micheáš 4.
2) Některé postřehy.
a) Národy (pohané) se pohrnou na Sion.
b) Přitažlivost Siona. Zájem učit se od Hospodina a držet se jeho pravdy. Chodit po stezkách jeho. Nejde o širokou cestu.
c) Výhled: Odzbrojení. Neinvestovat do vojska. Blahobyt. Klidně žít pod svým vinným kmenem.
3) Podprahový pohled.
a) Není řečeno, že se pohané zřeknou svých dosavadních Bohů. Přidat Hospodina do života na první místo.
b) Věřící v Hospodina (Židé) mají prioritu. Dominují.
c) Odzbrojení se týká pohanů. Nikoliv Židů.
d) Imperialismus malého židovského národa obklopeného po celou dobu svých dějin drobnými nepřáteli v těsném a bezprostředním okolí a většími vzdálenějšími nepřáteli. Vidina vítězství.
4) Římský mír. Jen Římané mají vojsko. Jiní složí zbraně. Římané ne.
5) Agresivní univerzalismus.
6) Kulturní identita. Obsahuje mimo jiné i složku materielní, ideologickou a náboženskou.
7) Kulturní, ideologický, náboženský imperialismus.
8) Hypothetisch gesagt und geschrieben. Mehr als nur spekulativ.
a) Hypothetische Spekulation.
b) Methodisch gesehen.
c) Eschatologische Vorstellung. Realer Grund der Eschatologie im Hintergrund.
d) Unabhängige Mittel.
e) Traditioneller Sinn. Traditionele Auslegung.
f) Die Wahrheit kann anders sein oder werden.
g) Unterdrückung. Verschiedene Formen und Mitteln. Joch. Zwang.
h) Mini-imperialistický státeček.
1. Chce mít své eschatologické výhledy.
2. Může být i kulturně imperialistické náboženství.
3. Kulturel missionieren.
4. Herschaftsvision.
5. Izrael se pořád zmítal mezi Egyptem a Syrií. Později: Asyrie a Babylon.
6. Egypt a Mezopotamie. Často spolu válčili. Vojska táhla přes Izrael.
i) SZ. Židovské texty.
1. Jde o židovskou (náboženskou a kulturní) tradici.
2. Historicky to tak sedí. Z historického hlediska viděno.
3. SZ není křesťanská záležitost. Křesťané SZ převzali.
4. Ve SZ je hodně agresivního jednání vůči nepřátelům, vůči těm druhým kolem a okolo.
5. Zorniger Gott.
9) Viz: Neosobně.

Izaiáš 2,1-5.

1
Slovo o Judsku a Jeruzalému, jež ve vidění přijal Izajáš, syn Amósův.
2
I stane se v posledních dnech, že se hora Hospodinova domu bude tyčit nad vrcholy hor, bude povznesena nad pahorky a budou k ní proudit všechny pronárody.
3
Mnohé národy půjdou a budou se pobízet: "Pojďte, vystupme na horu Hospodinovu, do domu Boha Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my po jeho stezkách budeme chodit." Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma.
4
On bude soudit pronárody, on ztrestá národy mnohé. I překují své meče na radlice svá kopí na vinařské nože. Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou se již cvičit v boji.
5
Nuže, dome Jákobův, choďme v Hospodinově světle!

Micheáš 4,1-5.

1
I stane se v posledních dnech, že se hora Hospodinova domu bude tyčit nad vrcholy hor, bude povznesena nad pahorky a budou k ní proudit národy.
2
Mnohé pronárody půjdou a budou se pobízet: "Pojďte, vystupme na Hospodinovu horu, do domu Boha Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my budeme chodit po jeho stezkách." Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma.
3
On bude soudit mnohé národy, ztrestá mocné pronárody, i ty nejvzdálenější. I překují své meče na radlice, svá kopí na vinařské nože. Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou se již cvičit v boji.
4
Každý bude bydlit pod svou vinnou révou, pod svým fíkovníkem, a nikdo ho nevyděsí. Tak promluvila ústa Hospodina zástupů.
5
Každý jiný lid si chodí ve jménu svých bohů, ale my budeme chodit ve jménu Hospodina, našeho Boha, navěky a navždy.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.