Hospodin mluví. 99.

(Biblický slovníček)1) Židům 1,1. Častokrát a rozličnými způsoby mluvíval Bůh k otcům. Naposledy a nejzřetelněji promluvil v JK.
2) Stalo se slovo Hospodinovo k proroku tomu a tomu.
a) Jak se stalo? V bibli to nebývá příliš nebo spíše vůbec specifikováno.
b) Jak prorok poznal, že se jedná o SB a nikoliv třeba jen o jeho subjektivní rozpoznání situace?
c) Různé stupně omylnosti proroků.
1. Byla spousta falešných proroků, kteří se mýlili.
2. Subjektivní sebeklam. Prorok (si) to myslel dobře. Jenže se objektivně mýlil. Špatně rozpoznal SB nebo je dobře nepochopil.
3. Byli proroci, kteří jednoznačně záměrně klamali.
- Samozřejmě, že kvůli penězům.
- Např. bezbožný král Achab zaměstnával na svém dvoře 450 Hospodinových proroků, kteří vždycky ve jménu Hospodina prorokovali tak, jak si to král přál. Tito královi proroci měli za úkol rozpoznávat vůli krále a nikoliv vůli Hospodina.
3) Hospodin řekl.
a) Jak to Hospodin řekl?
b) Jak to člověk uslyšel a jak to rozpoznal jako slovo Hospodinovo a nikoliv jen jako lidské subjektivní rozpoznání?
c) Rozpoznání víry. Ve víře. Z víry. Rozpoznání věřícího člověka. Riziko omylnosti je pochopitelně třeba vždy brát v úvahu.
1. Jozue. Hospodin k němu mluvil přímo a dosti bezprostředně. Včetně vyhlazovacích příkazů pohanů v Kanánu.
2. Achabovci.
- Prorok Elizeus podnítil jménem Hospodinovým Jehu, aby vyhubil Omriovce (Achabovce).
- O 100 let později prorok Ozeáš (opět Hospodinovým jménem) kritizuje krveprolití, které se stalo na Achabovcích. Kritizuje krveprolití jako krveprolití. Nevhodná metoda řešení některých problémů v dějinách.
3. Maně může vzniknout dojem, že když něco někomu (kněžím) vyhovuje nebo když se něco v pozdější době v určité situaci hodí do krámu (králi, státní nebo národní ideologie), přidá se tomu předznamenání: Hospodin řekl. A umístí se to pochopitelně do minulosti. Jako že do minulosti. Jako že to bylo řečeno už v minulosti.
4. Dodatečnému rozpoznání víry lze dát podobu (fazónu) minulostní formulace: Hospodin (tehdy) řekl.
4) Začátek Desatera. Exodus 20: I mluvil Bůh všecka tato slova řka: Já jsem Hospodin, tvůj Bůh.
a) Stereotypně se opakující otázka: Jak Bůh mluvil. Jak kdo to pochopil.
b) Bůh mluvil k Mojžíšovi. Ovšem i k izraelskému lidu.
c) Tyto formulace byly sepsány později a byly umístěny do minulosti pod horu Sinaj.
d) Samozřejmě, že mluvili kněží. Jde však o to, aby nemluvili jen kněží.
5) Víra je vždycky tak říkajíc na hraně.
a) Věřit, to je velmi náročné.
b) Podstata víry nejen v této souvislosti:
1. Věřit, že tomu tak je.
Věřit, že Bůh skutečně mluvil a mluví.
6) Kdo poradí na cestě životního hledání a získávání informací v oblasti víry. Kdo vysvětlí, jak to s Hospodinovým mluvením vlastně je.
a) Faráře je možno se zeptat vždycky. Většina farářů je otevřená pro otázky hledajících lidí a ochotná odpovídat.
b) Starší farářská generace.
1. Má bohaté životní zkušenosti ve vztazích k lidem.
2. Má menší (kratší) vzdělání ve srovnání s generací dnešních mladých farářů.
3. Je v zajetí tradičního přístupu k bibli.
c) Mladí faráři.
1. Mají blíž k otázkám dnešního člověka. Lépe rozumí dnešní postmoderní tržní době nežli starší farářská generace.
2. Mají delší vzdělání.
- Základní a střední škola.13 let.
- Vysokoškolské teologické vzdělání v Praze. 5 let.
- Studium v cizině. většinou 1 rok.
- Vikariát. 1 rok.
- Studijní pobyty. semináře. Školení. Kurzy. Pastorálky.
3. Mají blíž k běžnému životu dnešního běžného člověka v běžném světě nežli generace starších kolegů, kteří byli více zakotveni v církvi.

Hospodinovo slovo platí jako tabu všech tabu.

1)
Zamyšlení:
a)
Jenže toto slovo bylo vyslovováno lidmi, kteří pochopili Boží vůli.
1.
Resp. My to přijímáme jako SB, i když je to rozpoznáno a vysloveno lidmi, i když samozřejmě velmi věřícími a v tomto směru nábožensky důvěryhodnými.
2.
Fakticky se podřizujeme slovu lidskému (i když velmi správnému), jako SB.
3.
Toto lidské slovo je výrazem pochopení aktuální Boží Vůle.
b)
Slovo Hospodinovo je aktuální v konkrétních situacích. Aktuálně se mění. Podle aktuální situace nebo i podle aktuální potřeby.
1.
JK uzdravuje v sobotu přesto, že se v jeho době farizejsky pečlivě dohlíželo, aby se ustanovení o sobotě dodržovalo.
2.
Prorok Elizeus dává Jehuovi placet k vyvraždění Achabovců. O 100 let později toto krveprolití kritizuje prorok Ozeáš. Oba proroci mluvili jménem Hospodinovým.
2)
Ezdrášovská teologie.
a)
Jedná se o zbožnost kolem jeruzalémského chrámu. V tomto duchu byl sepsán (redaktorsky redigován) SZ, resp. Jeho základní části.
b)
Ladění SZ je tedy podřízeno (minimálně silně poznamenáno) laděním a potřebami tehdejší doby.
3)
V souvislosti se slovem Hospodinovým lze minimálně zmínit následné pojmy.
a)
Tabu.
b)
Svatost.
c)
Dogma.
d)
Archetyp.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.