Zachariáš 4,1-14. Svícen mezi olivami.

(Kázání Starý zákon -> 38 Zachariáš)Svatodušní.

Text:

Zachariáš 4.
6.
Ne silou ani mocí, ale duchem mým, praví Hospodin zástupů.
7.
Nebo kdož by pohrdal dnem malých začátků, poněvadž se veselí, hledíce na ten kámen, totiž na závaží v ruce Zorobábelově, těch sedm očí Hospodinových, procházejících všecku zemi?

Čtení:

Žalm 34,1-9.
Izaiáš 12.
Zachariáš 4.
Posilnění proroka od Anděla. 2. Ukázání jemu u vidění svícnu, děbánu, sedmi lamp, 3. A dvou oliv. 5. Vyložení toho vidění.

1.Potom navrátil se anděl, kterýž mluvil se mnou, a zbudil mne jako muže, kterýž zbuzen bývá ze sna svého.

2.
I řekl mi: Co vidíš? Jemuž jsem řekl:Vidím, že aj, svícen zlatý všecken, a olejný dčbán na vrchu jeho, a sedm lamp jeho na něm, a sedm nálevek k těm sedmi lampám, kteréž jsou na vrchu jeho.
3.
A dvě olivy při něm, jedna po pravé straně dčbánu olejného, a druhá po levé straně jeho.
4.
Tehdy odpověděl jsem a řekl jsem andělu tomu, kterýž mluvil ke mně, řka: Co ty věci jsou, pane můj?
5.
A odpovídaje anděl, kterýž mluvil se mnou, řekl mi: Což nevíš, co ty věci jsou? I řekl jsem: Nevím, pane můj.
6.
Tedy odpovídaje, mluvil ke mně, řka: Toto jest slovo Hospodinovo k Zorobábelovi, řkoucí: Ne silou, ani mocí, ale Duchem mým, praví Hospodin zástupů.
7.
Co jsi ty, ó horo veliká, před Zorobábelem? Rovina. Nebo doloží nejvyšší kámen s hlučným prokřikováním: Milost, milost jemu.
8.
I stalo se slovo Hospodinovo ke mně, řkoucí:
9.
Ruce Zorobábelovy založily dům tento, a ruce jeho dokonají. I zvíš, že Hospodin zástupů poslal mne k vám.
10.
Nebo kdož by pohrdal dnem malých začátků, poněvadž se veselí, hledíce na ten kámen, totiž na závaží v ruce Zorobábelově, těch sedm očí Hospodinových, procházejících všecku zemi?
11.
Tedy odpovídaje jemu, řekl jsem? Co ty dvě olivy po pravé straně toho svícnu, i po levé straně jeho?
12.
Opět odpovídaje jemu, řekl jsem: Co ty dvě olivky, kteréž jsou mezi dvěma trubicemi zlatými, kteréž vylévají z sebe zlato?
13.
I mluvil ke mně, řka: Víš-liž, co ty věci jsou? I řekl jsem: Nevím, pane můj.
14.
Tedy řekl: To jsou ty dvě olivy, kteréž jsou u Panovníka vší země.

Osnova.:

1)
Živé svědectví.
a)
Aktuálnost dnes.
b)
Čtvrté noční vidění.
2)
Boží posel. Vzbudil proroka.
a)
Není nutno skončit a končit v dřímotě.
1.
PB nás budí.
2.
Dřímota únavy, lhostejnosti, nezájmu.
3.
Dát se vzbudit a pozvednout k novému očekávání na SB.
4.
Pomoc, když máme budík.
b)
Znovuprobuzení.
1.
Je nutné všude, i v církvi.
2.
I když vše ve sboru dobře klape a běží.
3.
Provoz. Chrám. Začatá práce. Dokončit.
3)
Vyrůstá hora obtíží.
a)
Nebezpečí pochybností.
b)
Podaří se chrám dokončit?
c)
Obměny v dějinách církve stále.
1.
Každé dobré lidské snažení: hory obtíží.
2.
Vždycky se objeví někdo, komu je proti mysli, aby se dobré dílo podařilo.
d)
Zlovolníci nemusejí být zvláště vynalézaví ve svých praktikách.
1.
Ezdrášova kniha.
- Ohrožení Samaritány.
- Intriky.
- Války.
- Sociální problémy v samotném Jeruzalemě.
- Touha ovládnout druhé.
- Zbohatnout na úkor druhých.
- Zloba.
- Závist.
- Využít druhého ve svůj prospěch.
- Touha ovládnout druhého. Mezi jedinci i národy.
2.
Nic originálního.
- O to víc nebezpečné.
- Staré ve staronovém hávu.
4)
Hora obtíží.
a)
Příklady: Zloba. Násilí. Zlovůle. Svévole.
b)
Narůstá to s obtížemi.
1.
Narůstá to všude, kde člověk usiluje o něco dobrého.
2.
Neujde tomu ani církev.
c)
Hora obtíží padá i na judské navrátilce.
5)
Vidění po probuzení.
a)
Povzbuzení ustaraných stavitelů chrámu.
b)
Vidění samo nestačí. Je třeba slova, vysvětlení, výklad.
1.
Vidění: názorné pozadí pro slovo.
2.
SB je jednoznačně jasné.
3.
Vidění: riziko. Člověk se ztrácí v obrazech a v podrobnostech.
6)
SB vede od nepodstatných podrobností k podstatnému.
a)
Zlatý svícen. Plno světla.
1.
Po bocích olivník.
2.
Jas Hospodinovy přítomnosti.
3.
Olivy: Kněz Jozue a kníže Zorobábel.
b)
I lidé jsou důležití. Zvláště vlivní. Na nich dost záleží. Aby se stavělo.
7)
Ujištění: Hospodin je stále přítomen.
a)
Světlo. Nepřehlédnutelnost.
b)
Budovat chrám.
c)
Bůh o nás ví.
1.
Svítí si na nás.
2.
7 lamp. Oči Boží. Vše vidí. Nic mu neunikne. Běžně se tehdy nosila jen jedna lampa.
d)
Bůh ukazuje:
1.
Co je třeba udělat.
2.
Jak je to třeba udělat.
8)
Jasné slovo pro vůdce Zorobábele: Text.
a)
Ne silou a mocí, ale mým duchem, praví Hospodin.
b)
Jen žádné násilí a lámání věcí přes koleno.
9)
Situace ohrožení.
a)
Nepřátelé.
b)
Pocit: Mít sílu. Zajistit se. Rozdat si to s nimi.
c)
Tužba Judy:
1.
Rozdat si to se Samaritány zbraněmi.
2.
Hradby kolem města.
d)
Konfrontace síly a síly nikam nevede.
1.
Nastává ještě větší násilí.
2.
Je to drahé.
e)
Záchrana beznaděje problémů osobních, ač se to zdá někomu málo, je žít z Božího ducha.
1.
Důvěra v životodárnou sílu božího ducha.
2.
Ne násilí, moc, me z pozice síly.
f)
Kdykoli církev světila v minulosti i v přítomnosti zbraně, pak to bylo proti božímu duchu, proti přikázání Mezabiješ.
g)
Pohled k Božímu Duchu: Osvobodivý pohled nahoru těžkostí a problémů.
h)
Války ve světě.
1.
Nic nevyřešily.
2.
Utrpení lidí, hlavně prostých a obyčejných.
3.
Podmaňování a likvidace národů.
i)
Slovo konfrontace zní lépe a příjemněji než slovo Válka.
1.
Jsou i jiná mírnější slova a kouzelná slůvka.
2.
Hora starostí, úzkosti a děsu děsivě narůstá.
10)
Moc SB.
a)
Moc a síla Božího Ducha.
1.
Naděje.
2.
Nebetyčně se tyčící hora starostí, problému a slabosti se před božím Duchem jeví jako rovina.
b)
Spolehnout na moc Boží pravdy a věrnosti.
1.
Vysvobozující moc Ducha svatého.
2.
Hospodin vidí do posledních koutů země.
11)
Dějiny církve.
a)
Stálé troskotání na této výzvě.
1.
Přesto není zpochybněna pravda biblického textu, Boží pravdy, SB. Ta platí i nad troskotáním církve.
2.
Naopak jsou zpochybněny lidské odhady.
3.
Co se před krátkým časem jevilo některým jako správné podle lidského odhadu, to se za čas ukáže (jako) jiné v Božím světle.
4.
Škoda, že lidé a i církev neberou SB vážně hned od počátku.
b)
Je odhalena a stále odhalována neschopnost člověka čelit vábení a slibům moci a násilí.
c)
Jediný odolal: JK. Spasitel. Naděje.
d)
99. Bonbardování Jugoslavie.
1.
Olymp souhlasil. Nesvětil sice bomby, ale byl pro.
2.
Jménem celé církve schvaloval a doporučoval házení bomb jako jedinou možnost řešení kosovské krize.
3.
ČCE se tak stala jedinou církví ve světě, která zaujala tak jednostranně radikální stanovisko a postoj.
12)
Doby únavy a pochybností.
a)
Pocit: Nemá smysl žít v Boží pravdě, z Boží milosti, z Boží spravedlnosti.
b)
Naděje: Hledání dobrého.
1.
Podle Božích měřítek.
2.
Posila Božím duchem k dobrému.
13)
Poslední kámen, který korunuje vítězství, položí Zorobábel.
a)
Přesněji: JK.
b)
Úhelný kámen.
c)
Východisko pro naše úsilí.
14)
Duch Boží.
a)
Nechat ho působit, i při sobě.
b)
Zde začít.
c)
Ale neskončit. S Božím duchem jednat dál.

Poznámky:

1)
SZ. Jiný způsob zjevení Boží vůle. Zachariáš. Pro nás leckdy odlehlý způsob vyprávění. Dávnověké, ale živé slovo.
a)
Vidění 1. Poslové. Barevní koně. Zdánlivý pokoj. Vidět vření v hlubině. Bůh připravuje nové věci. Myrtoví: nový rok.
b)
Vidění 2. 4 rohy. 4 kováři. Sražení Pýchy člověka.
c)
Vidění 3. Muž s měřícím pásmem v nočním Jeruzalemě. Nové město.
1.
Hospodin bude ohnivou hradbou kolem a slávou ve středu. Bůh staví i na pustinách a troskách. Netvoří jen, kdy ž je prosperita, když je vše příznivé.
2.
Ochrana. Zabezpečení. Chrám uvnitř města. Chrání Judu jako zřítelnici svého oka.
d)
Vidění 4. Drama v nebi. Omilostněný velekněz. Odpuštění. Pošpiněné šaty. Milost. Nepřípustné očištění. Oharek. Záchrana z ohně.
1.
Vidění mesiáše: Nese břemeno hříchu lidu. Prostředník, zástupnost. Kryje lid. Na Boží pravici, má otevřený vstup do Boží slávy.
2.
Výhonek, zárodek nového života. Réva, fíkovník, symbol pokoje a blahobytu.
2)
Vidění 5. Svícen mezi olivami.
a)
Po návratu ze zajetí. Práce na uhájení života. Když se trochu zmohli. Postavit chrám. Jednotící pouto. Znamení Boží přítomnosti. Jinak nebude požehnání.
b)
Zorobábel. Místodržitel. Začal stavět.
1.
Ubohá a prostá stavba ve srovnání se Šalomounovým chrámem.
2.
Protahování stavby. Lidé: aby se nestavělo. Zbytečné.
3.
Nájezdy stepních kočovníků.
4.
Samaritáni. Znepokojovali.
3)
Verš 6: Hospodin zástupů praví: Ne silou a mocí, ale mým duchem.
a)
Hospodin zástupů. Zástupy na nebi i na zemi. Má a bude mít. Zástupy chválících, ale i trpících se k němu obracejí.
b)
Lidé: Více spoléhat na hradby než na chrám. Síla, moc, pevná ruka vůči nájezdníkům.
c)
Boží duch. Chrám je symbolem sjednocení Izraele. Držet při sobě. Táhnout za jeden provaz. Vzájemná solidarita. Pak si nepřátelé netroufnou.
d)
Církev je držena Boží mocí, ne vnějšími hradbami a oporami.
1.
To by se dlouho neudržela jako církev.
2.
Zůstal by jen spolek dobře situovaných a zajištěných.
3.
Šlo by jen o zdroje peněz. Třeba od sponzorů, z desátek, z ciziny.
4)
Hora potíží před Zorobábelem.
a)
Zdánlivě nepřekročitelná.
b)
S Boží pomocí to ale nic není. Jako rovina před Zorobábelem.
c)
Zachariáš podporuje Zorobábele. Podepírá ho.
d)
Zorobábel má velký kámen Boží ochrany.
5)
Verš 8-9. SB nejen k Zorobábelovi, ale i k prorokovi.
a)
Dvoji slovo povzbuzení.
b)
Nepohrdat dnem malých začátků. Nepohrdat malými začátky.
c)
Zaslíbení. Boží perspektiva.
6)
Církev se má umět dívat dozadu.
a)
Vděčnost PB.
1.
Jubilea.
2.
Slavnosti.
b)
Ale hlavní věc: pohled dopředu.
1.
Život církve jde (půjde) i dál po dostavění chrámu.
2.
Neskládat ruce v klín.
c)
Eschatologie. Nový Jeruzalem. Chrám Boží.
7)
Vidění svícnu. Nádoba na olej. 7 svítidel. 7 kahanů. Zlatý svícen rozdává hojnost světla. Symbol chrámu. Boží světlo do temnot světa. Symbol. Světlo zaplašuje všecku temnotu. 7 krát 7 svítidel. Pořádný lustr.
a)
Není zcela jasné, co toto vidění znamená. Snad Boží světlo. Rozptýlený Boží lid ve světě.
b)
JK. Vy jste světlo světa. Tak sviť světlo vaše před lidmi.
c)
Církev. Nepatrné oharky z ohně.
d)
Eliáš.
1.
Ve své době ani neviděl věrnou církev.
2.
Zápas o věrnou církev v době vítězícího baalismu.
3.
Zoufalá situace zoufalců, kteří vyznávají Hospodina.
4.
Eliáš žil v izolaci. V jednom okamžiku myslel, že je poslední vyznavač Hospodina.
5.
Hospodin ho ujistil: V Izraeli je 7000 věrných Hospodinových vyznavačů, kteří se nikdy nepoklonili bálovi.
6.
Po lidsku viděno: Eliáš zachránil víru v Hospodina v Severním Izraeli.
e)
Skrze církev proniká Bůh jako světlo do světa.
1.
7 očí Hospodinových prochází zemi.
2.
JK, později: Jděte do celého světa a kažte evangelium. Učte všecky národy. Vnášení světla do všech koutů světa. Vnášení Boží pravdy, pokoje, spravedlnosti.
8)
2 olivy.
a)
Stromy. Zdroj oleje pro světla, aby nezhasla. Zdroj oleje, síly. Hojnost Boží síly, požehnání.
b)
Matouš 25. Družičky. Svítit.
9)
Verš 12. Přitéká zlato SB.
a)
Zlato. Pročištění.
b)
Krása světla.
c)
Zásobování od Boha. Nakonec, vposledu nesvítíme my. Bůh to působí.
10)
Synové nového oleje. Zjevení 11,4-6. Odchylný pramen.
a)
Moc zavřít nebe, aby nepršelo.
b)
Moc nad vodami na zemi. Voda v krev.
c)
Typy, symbol: Mojžíš a Eliáš. Zákon a proroci. Hora proměnění. Mojžíš a eliáš. Osvětlené bílé postavy.
11)
Konkrétní potěšení v těžkých dobách.
a)
Bůh je světlo. Povzbuzení.
b)
Skrze církev. Prosvětluje zemi.
c)
Ryzí SB živí církev i svět. Zlaté SB.
12)
Verš 1. Prorok je probuzen ze spánku. Bdít. Nespat.
a)
Těžké doby. Naslouchat.
1.
Povzbuzení pro unavené, pochybující, malomyslné, sklíčené.
2.
JK: Bděte a modlete se, abyste nevešli v pokušení.
3.
Matouš 25. Družičky. Spaní, sebespokojenost.
b)
Člověk si myslí, že není důvod se nad sebou zamýšlet. Zaběhnutý způsob života. Pocit, že není třeba něco měnit. Jen snad drobné kosmetické úpravy a retuš.
1.
Probudit se z obav, strachu a rezignace k aktivitě života.
2.
Radostný pohled ve víře.
3.
Pohled k novým věcem v budoucnosti.
4.
Vidět Boží věci.
5.
Vidět věci v Božím světle.
6.
Nadějný výhled.
7.
Povzbuzení k aktivitě.
8.
Stavět chrám. Budovat církev.
13)
Spánek.
a)
Načerpání sil. Pozitivně.
b)
Únava. Ochablost. Nezájem o bdělost. Neschopnost bdít. Neochota bdít.
14)
Navázání na předchozí vidění.
a)
Chrám uprostřed Jeruzalema. Bude vyzařovat Boží svatost. Boží řády.
b)
Nyní: 7 kahanů po 7mi lampičkách. PB vidí všude. Velké světlo. PB si na všechno posvítí. Nic mu neunikne.
15)
Zachariáš se obrací na knížete Zorobábele.
a)
Pokušení knížete: Vidět všecko jako člověk nahoře.
1.
Nebezpečí nájezdů nepřátel.
2.
Nejsou hradby. Je to důležitější než chrám.
3.
Když chrám, tak nařídit. Přimět lidi. Povinné brigádnické hodiny.
b)
Prorok:
1.
Stavět chrám z přesvědčení.
2.
Na hradby už vůbec nejsou peníze. Ani síly.
3.
Poslouchat PB, to je ochrana. Bezpečí větší než hradby.
c)
Pokušení církve.
1.
Náboženské války.
2.
Křižácké války.
3.
Svěcení zbraní. Meče, šípy, kulomety, bomby a rakety nikdy nic na světě nevyřešily.
4.
Pokušení mocných v každé době. Spolehnout na sílu a moc.
d)
Prorok: Duch Boží je nadějí.
16)
Prekérní situace Izraele. Naléhavá otázka: Jak z toho, jak na to. Co dělat.
a)
Osobní víra. Povzbuzení. Hospodin je pán. Vnitřní usebrání se.
b)
Společenství církve. Nebeská scéna. Drama. Zachariáš 3. Špinavé roucho velekněze.
1.
Perspektiva Božího vítězství. Trosky. Mezi troskami starého. Najde se možná i dobrý materiál, ale je s tím víc práce.
2.
Velekněz zastupuje celou církev. Špinavé ruce, srdce. Milost. Nová šance.
Zařadit.
c)
Kníže Zorobábel. Mocí a silou.
1.
Pokušení těch nahoře. Kníže reprezentuje názory lidí, kteří na to chtějít shora. Moc. Mocenské pojetí církve. Metoda pevné ruky.
2.
V praxi: Hradby, koně, zbraně, žoldnéři.
3.
Jak to zaplatit.
- Zaplatí to ti dole: Nové daně.
- Dobrovolné sbírky. Někteří takto zaplatí navíc.
- Povinné brigády. Stavba hradeb.
- Chrám? Eventuelně také. Nařízení. Lidé půjdou pracovat povinně, ne dobrovolně a ne vědomě. Nějaké náboženské přesvědčení je nebo zanedlouho bude to tam.
4.
JK. Cesta kříže. Utrpení. Služba.
17)
Zdůvodnění slova textu. Doplněno názorným, obrazným výkladem.
a)
Hora. Potíže. Nutno řešit Božím Duchem, Boží pomocí.
b)
Svícen. Boží světlo. Posvítí, posvítí si. Ochrana. Zažene ty, kdo využívají tmu pro své nekalé účely.
18)
Postup: Situace.
a)
Vnitřní posila. Víra. Moc Boží.
b)
Zachariáš 3. Velekněz. Milost pro církev. Opora ve společenství církve.
c)
Kníže. Ti nahoře. Pokušení moci. Pevná ruka. Donutit. Zaplatí to ti dole. Zlomit vše přes koleno.
19)
Sedmiramenný svícen.
a)
Symbol židovstva a chrámu.
b)
Naděje pro budoucnost.
c)
Boží světlo, které všecko prosvítí.
1.
PB si na vše posvítí.
2.
Světlo je ochrana proti tmě a proti těm, kdo milují tmu a využívají tmy pro své temné a nekalé záměry.
20)
Dvě olivy.
a)
Zdroj stále nového oleje ke svícení.
b)
Rezerva. Pojištěno.
c)
Dva zlaté kanálky. Kněz Jozue a kníže Zorobábel. Ale: Měli by být podle Božího pohledu.
d)
Text. Šance církve. Pod SB. JK. Cesta utrpení. Jděte to hlásat do celého světa. Dána je mi veškerá moc na nebi a na zemi.
21)
Tehdy šlo lidem o církev.
a)
Nutná součást jejich života. Společenská základna.
b)
Kulturní a duchovní nadstavba.
c)
Dnes. Lze se bez církve pro běžný život obejít.
1.
Stát převzal mnohé, co kdysi konala církev.
2.
Administrativa. Svatby. Evidence obyvatelstva.
3.
Stát nahradil mnohé, co kdysi konala církev.
22)
Začátek a konec. Začít stavět chrám. Výhled: Dokončí se to.
23)
Malý začátek: rozhovor. Nápad. Myšlenka.
24)
Víra na začátku. Nadšení. Ochota k oběti času, energie, peněz. Služba pro věc.
25)
Důvody touhy po tajuplnosti: Šedivá každodennost života. Tvrdá realita života. Ekonomická situace. Osobní trable. Neuspokojenost. Růžový opar tajemna. Přisvítit si růžovým světlem. Růžové brýle.
26)
Mýtus. Miluje šero. Nechce na denní světlo.
27)
Mnoho lidí naletí na moderní pověry, které se ve velkém i tajuplně prodávají na náboženském trhu.
a)
Doklad o malém vyznavačství křesťanství.
b)
Doklad o selhání církve.
c)
Doklad o prázdnotě nitra mnoha lidí.
28)
Doplněk 31. Ledna 91. Otázka Izraele.
a)
Nikdo se neřídí SB. Ani Američané. Křesťanská země. Ani Izrael. O Saddamovi Husejinovi ani nemluvě. Hřmot zbraní přehluší tichý hlas Boží. říkáme to s lítostí.
1.
Co můžeme dělat my obyčejní lidé?
2.
Smíření kolem nás. Začátek širšího smíření.
3.
Smíření s Bohem, v srdci. Předpoklad pro další. Ne cíl. Zde nelze skončit.
b)
Jakmile se jedná o něco moc konkrétního, je církev se svou zvěstí hodně vedle. Je tím vinna křesťanská zvěst nebo církev?


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.