Zachariáš 5,1-11. Svitek a efa.

(Kázání Starý zákon -> 38 Zachariáš)Advent.

Text:

Matouš 5: Tak sviť světlo vaše před lidmi, ať vidí vaše skutky dobré. Ale ať nechválí vás, ale vašeho otce v nebesích.

Čtení:

Zachariáš 5.
Kniha letící u vidění, 5. Míra efi, 7. Plech olovněný, 8. žena u prostřed míry, 9. A jiné dvě s křídly.
1.
Potom opět pozdvihna očí svých, uzřel jsem, a aj, kniha letěla.
2.
I řekl mi: Co vidíš? Jemuž jsem řekl: Vidím knihu letící, jejíž dlouhost byla dvadcíti loktů a širokost desíti loktů.
3.
Tedy řekl mi: Toto prokletí vyjde na širokost vší země. Nebo každý zloděj podlé něho jako i ona vyhlazen, a každý přisahající podlé něho jako i ona vyhlazen bude.
4.
Vynesu je, praví Hospodin zástupů, aby došlo na dům zloděje, a na dům přisahajícího skrze jméno mé falešně; anobrž bude bydliti u prostřed domu jeho, a docela zkazí jej, i dříví jeho i kamení jeho.
5.
Tedy vyšel anděl ten, kterýž mluvil se mnou, a řekl mi: Pozdvihni nyní očí svých a viz, co jest to, což pochází.
6.
I řekl jsem: Co jest? Kterýž odpověděl: Toto jest efi pocházející. Řekl také: Toto jest oko její prohlédající všecku zemi.
7.
A aj, plech tlustý olověný nesen byl, a přitom žena jedna, kteráž seděla u prostřed té efi.
8.
I řekl: Toto jest ta bezbožnost. I uvrhl ji do prostřed té efi, uvrhl i ten plech olověný na vrch její.
9.
A pozdvihna očí svých, uzřel jsem, a aj, dvě ženy vycházely, majíce vítr v křídlách svých. Měly pak křídla podobná křídlům čápím, a vyzdvihly tu efi mezi zemi a mezi nebe.
10.
I řekl jsem andělu tomu, kterýž mluvil se mnou: Kam ony nesou tu efi?
11.
Kterýž řekl mi: Aby sobě vystavěla dům v zemi Sinear, kdež by utvrzena byla a postavena na podstavku svém.

Osnova 1:

1)
Často u Zachariáše: Otázka posla, průvodce: co vidíš.
a)
Tehdejší sdělovací forma.
b)
Ale: Prorok má svými slovy formulovat, co vidí, co to znamená. Pokusit se sám vysvětlit, pochopit. Ne jen pasivně přijímat. Aktivní snaha. Není to zbytečné.
c)
Pak přijde dovysvětlení.
d)
Modlitba.
1.
Dojem některých: Zbytečnost modlit se. PB stejně všecko ví, jak to s námi je a co potřebujeme.
2.
Jde o to, abychom se učili sami formulovat a pochopit svou situaci a svůj vztah k PB a svá očekávání.
- Nechceme PB nic diktovat nebo vysvětlovat.
- říci, jak my to vidíme. Naše pochopení.
3.
Nejlepší modlitba je s biblí v ruce.
- Nechat si od PB říci, jak to je správně. Nechat si vše od PB dovysvětlit.
- Proto je nutno se modlit s biblí otevřenou.
2)
Kniha. Svitek.
a)
8 krát 4 metry. Rozměr svatyně svatých?
b)
Velká plachta. Dá se tam toho hodně napsat.
c)
Co PB chce říci nám. To se načteme. Boží zákon.
d)
Moderní zákony a novelizace: Mnohem větší plochy papíru jsou popsány.
1.
Kk tomu ještě vysvětlivky a výklady.
2.
Soudci se mnohdy neujednotí. Vyšší soudy, vrchní, nejvyšší soudy. Mají třeba různé pohledy na jednu a tutéž záležitost.
e)
PB nám toho chce říci hodně. Má co říci. Ne pindání. K našemu dobrému a k našemu prospěchu.
3)
Zloději a křivopřízežníci.
a)
Tehdejší aktuální nešvary doby.
b)
Nemusí to být neaktuální ani dnes.
c)
Zloději. Postih podle božího zákona. Nevykroutí se. Žádné a (áčka) a zakrouceniny paragrafů nepomohou. Dopad i na jejich domy. Nic neulijí. Nepřevedou na nikoho. Boží soud došlápne dobře a spravedlivě.
d)
Křivopřísežníci.
1.
Zesíleno: Přísahají křivě ve jménu Hospodina. Dovolávají se Božího zákona.
2.
Tzv. V souladu se zákonem.
3.
Dnes: Nic zlého jsem neudělal. Neporušil jsem žádný paragraf.
- Bylo to v souladu s tehdejšími předpisy.
- Nebylo to v rozporu s tehdejšími předpisy.
4.
Lidským paragrafům může mazaný znalec paragrafů uniknout, ale Božím paragrafům nikoli. Ty jsou pořád stejné, PB je pořád nenovelizuje.
5.
Boží vůle platí vždycky a pořád: Desatero. Dvoji přikázání lásky. Nejen nedělat zlé. Zlé je už nedělání dobrého.
4)
Efi.
a)
Dutá míra na obilí a mouku. Asi 30 litrů.
1.
Lidská žena by se tam nevešla.
2.
Olovo, pevný plášť. Aby z toho neutekla.
b)
Svévole.
1.
Víc než jen tvrdá hlava.
2.
Forma bezbožnosti. Bez-božnost.
3.
Žalm 1. Člověk má svou vůli. Komenský: Samosvojnost. Člověk nerespektuje vůli Boží.
c)
Dvě další ženštiny. Mají čapí křídla. Oblast ne lidská, ďábelská.
1.
Marek 5. Duchové vypuzení od JK z ďábelníka přešli se svolením JK do vepřů.
- Vepři pak běželi do moře. Moře bylo podle tehdejších představ sídlem démonů. Svůj k svému.
- Ale moře bylo krátce před tím (předtím) od JK zkroceno, proto se vepři utopili.Došlo k likvidaci celé legie zlých duchů nepřátelských člověku.
2.
Babylon. Vrchol svévole. Nabuchodonozor dostavěl třípatrový zikurat na sedmipatrový.
d)
Svévole patří pryč. Ať si jde kam patří.
5)
Postup Zachariášových vidění:
a)
Upevnit osobní víru.
1.
Hlubina, PB koná své dílo.
2.
PB je pánem. 4 rohy, ale i 4 kováři.
b)
Velekněz. Církev. Drama v nebi. Očištění.
c)
Kníže Zorobábel. Ne silou a mocí.
d)
Situace dole. Nejde jen o hradby a o obranné vojsko. Spravedlnost je základem spokojeného života. K tomu napomůže chrám, zachovávat Boží zákon. Zdůraznění. PB toho říká dost, stačí to pro spravedlivý a pokojný život.

Osnova 2:

1)
Rozumět bibli.
a)
Odmyslet si dobovost a barvitost obrazů.
b)
Dohlédnout k podstatě.
c)
Pak vzniká pocit, že Zachariáš píše včera a do dneška.
d)
Víra vidí víc než běžný člověk.
1.
Do hloubky.
2.
Pohled jemnější, přesnější a citlivější.
3.
Postihnout skutečnost v pozadí.
2)
Vidění:
a)
Víra proniká svým pohledem pod povrch.
1.
Navenek se jeví zdánlivý pokoj.
2.
Co ale lze vidět. Útisk. Vykořisťování.
3.
Vře to pod povrchem.
b)
Víra se nedá zmást růstem násilí a moci.
1.
4 rohy. 4 kováři.
2.
Víra vidí nejen rohy, ale i kováře.
c)
Víra vidí Boží budování na troskách.
1.
PB sám buduje, připravuje, rozměřuje, plánuje.
2.
Nový Jeruzalem. Nová církev.
3.
Zkryto. Navenek beznadějný pohled. Zatím to rozpoznává jen prorok.
d)
Víra se nedá zmást kazy a nečistotou uvnitř v církvi.
1.
Omilostněný velekněz.
2.
Víra ví, že je odpuštění pro kajícníka.
e)
Víra ví, že zdrojem světla v církvi a odtud i ve světě není člověk, ale Bůh sám.
1.
Svícen mezi olivami.
- Olej.
- Zlato SB.
- Člověk rozdává darované světlo.
2.
JK: Já jsem světlo světa.
- Vy jste světlo světa.
- Tak sviť světlo vaše před lidmi. Ať lidé vidí vaše dobré skutky, ale ať nechválí vás, ale vašeho otce v nebesích.
3.
Zachariáš: Ne silou a mocí, ale duchem mým, praví Hospodin zástupů.
3)
Vidění 6. Svitek a efi.
a)
Víra je nositelem očištění církve od svévole.
b)
Efi. 36 litrů.
c)
Letící svitek.
1.
Plachta. Papyrus, asi tehdy ne pergamen. 20 krát 10 loktů, 10 krát 5 metrů. Mnoho místa pro psaní.
2.
Snad rozměr předsíně chrámu.
- Když člověk chce projít do chrámu.
- Slyšet, co od nás žádá PB.
- Nový rok. Čtení Desatera. Co PB žádá. Dřív než my před něj předstoupíme se svými prosbami a žádostmi.
3.
Velký svitek.
- Je třeba vzít mnoho věcí na vědomí, než se člověk dostane dál.
- Na starověk nepředstavitelný rozměr.
- Technicky náročné na zhotovení.
- Pro člověka Náročné i pro čtení.
4.
Napovídá to: Nástěnná plachta. Velké písmo. Aby mohli číst všichni.
- Příkazy k očišťování.
- Kletba proti svévolníkům, hříšníkům.
- Hřích: žít podle svého, bez ohledu na Boží vůli.
- Svévolníci stojí v cestě KB.
4)
Jeremiáš 51,60. Obdobně.
a)
Jeremiáš sepisuje na svitek obžalobu, klatbu proti Babylonu.
1.
čím se Babylon provinil? Měl být nástrojem v Boží ruce, ale stal se svévolníkem.
2.
Statečnost Jeremiáše. Řečeno v době vlády Babyloňanů. Jinak byl Jeremiáš pro Babylon. Resp. Rozumně doporučoval Judským, aby si vůči Babylonu moc nevyskakovali.
3.
Jeremiáš to má v Babyloně přečíst, má na to uvázat kámen a hodit do Eufratu.
b)
Srovnej: Abakuk. Nepřítel. Z nástroje se stává násilník.
c)
Babylon skončí zavržením v hlubinách.
d)
Starověk: Klatby, zlořečení. Připojováno ke všem smlouvám.
1.
Moderně: Nedodržení smlouvy, takový a takový postih, penále a pod.
2.
Nic nového pod sluncem. Tehdy byly garancí bohové a kletby, dnes ekonomické a jiné sankce.
e)
Starověk, i obchodní smlouvy.
1.
Splnění smlouvy přinese požehnání (vyjmenovaných bohů).
2.
Moderně: výhody, provize, bonifikace.
3.
Lidově: Ať se propadnu, jestlinesplním slib.
4.
Tehdy to napsali. Jenže tehdy se sliby a smlouvy dodržovaly víc než v moderní době.
f)
Sinaj. Smlouva mezi Hospodinem a Izraelem.
g)
Mojžíš. Deuteronomium. Vyvolit si. Život nebo smrt, dobro nebo zlo.
5)
Konkretizace tehdy nejaktuálnějších hříchů.
a)
Zloděj a křivopřísežník.
b)
Ukazuje to, jaká byla situace ve společnosti.
c)
Moderní církev nedovede konkrétně pojmenovat hřích.
1.
Slabost.
2.
Obavy.
3.
Strach.
4.
Lhostejnost.
5.
Málo lásky k PB, ke SB, k lidem.
6.
Poctivost, nezametla si dosud moc před svým prahem.
7.
Obecná kázání dnes.
d)
Tehdy konkrétní hřích. Keťasové.Šmelináři. Nedostatek zboží, po válkách.
1.
NZ. Ananiáš a Zafíra. Navenek dělají mecenáše. Ukázat se. Zviditelnit se. Křivá přísaha. Vyvolat dojem. Pak šok a mrtvice. Odhalení, uvolnění napětí, šok.
2.
Zloděj a křivopřísežník. Navenek může vypadat jako slušný člověk, zbožně, štědře, poctivě. Nebezpečnost tohoto hříchu.
e)
Boží soud nesnese přetvářku,
1.
Faleš. Přetvářka před lidmi i před Bohem.
2.
Na hřích doplatí jednotlivec i církev.
f)
JK. Bude-li tvé oko nešlechetné, všecko tvé tělo bude tmavé. Matouš 6,23.
g)
Bůh je v dramatickém zápase s ďáblem. Odstranit zlo.
6)
Efi. Nádoba. ˇžena. Svévole. Kraličtí: bezbožnost. Ženština. Odnesena do Babylonie. Personifikace svévole. Olověné víko. Odnesena pryč. Ne cínová rakev, ale ať si ji tam v Babylonii mají na trůnu. Babylonská věž, vrchol svévole.
a)
Problém: Ta svévole je v Izraeli, v církvi. Asi si ji přinesli z Babylonie? Nějak často se uhnizďuje v církvi.
b)
Dvě letící ženy. Čapí křídla. Čáp byl nečisté zvíře. Jiný překlad: luňák. Též nečistý. Démonské postavy. Sinear. Babylon. Věž. Pýcha. Chrám. Člověk je schopen ve své svévoli a pro svou svévoli postavit chrám a uctívat ji tam.
c)
Efi na podstavci v chrámě. Uctívání. Jako vrchol pojetí života. Neuctívání Boží vůle, neposlouchání. Lidská svévole, zvůle.
d)
Svou svévoli může každý jinak vyjádřit. Každý národ může svévoli řešit po svém.
e)
Hebrejské slovo: postavit na podstavec, lze přeložit: Odstavit.
1.
Ať si tu svou svévoli odnesou do Babylona, kam patří. Ať si s ní jdou. Ať si ji vezmou.
2.
Ať si ji uctívají. Ať si jí užijí. Babylon si postaví svévoli na oltář, ale pro Boží lid je svévole odstavena. Jemná ironie: Teď už máte, co jste chtěli.
f)
Svévole je pro Izraele mrtvá bohyně.
g)
Pavel: Umrtvovat svou tělesnost. Být živ Duchem svatým. Aby už svévole neposkvrňovala.
7)
Advent. Přicházející bůh.
a)
Laskavý.
b)
Soudce.
1.
Čistota. O to víc vynikne každá hříšnost.
2.
Pocit studu. Fakticky soud.
3.
Bůh svým soudem přepaluje, přečisťuje.
4.
Jinde: Táhne ostrou hranici mezi dobrem a zlem. Na pravici, na levici.
5.
Nežít svévoli. Očištění.

Poznámky:

1)
Nekonkretnost pojmenování hříchů v moderní církvi.
a)
Neschopnost. Neumí to.
b)
Strach. Obavy. Nestatečnost.
c)
Nemá zameteno před vlastním prahem. Stud. Ještě nepostoupila do vyššího stadia cynismu.
d)
Církev je fakticky mimo život běžné společnosti.
1.
Zájmová organizace pro určitou skupinu lidí s náboženskými zájmy.
2.
Kdysi církev byla součástí společenského dění.
3.
Dnes mnohé dřívější funkce církve nahradil stát.
4.
Omluva církve. Ironie až na půdu, když by někdo takto chtěl omlouvat církev.
2)
Slovní hříčka.
a)
Postavit na podstavec.
b)
Odstavit na podstavec.
3)
Zachariáš jde od shora: Velekněz, kníže.
a)
Teprve pak jde dolů.
b)
Náprava složitých poměrů: Od shora.
1.
Dole: každý ve svém prostoru ať dělá, co je v jeho možnostech.
2.
Větší odpovědnost mají ti nahoře.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.