Zachariáš 3,1-10. Omilostněný velekněz.

(Kázání Starý zákon -> 38 Zachariáš)Nanebevstoupení.

Text:

7.
Takto praví Hospodin zástupů: Jestliže po cestách mých choditi budeš, a jestliže stráž mou držeti budeš, budeš-li také souditi dům můj, a budeš-li ostříhati síní mých: dámť zajisté to, abys chodil mezi těmito přístojícími.
Jiný text: Zachariáš 4,6: Ne silou a mocí, ale duchem mým, praví Hospodin zástupů.

Před textem:

Navraťte se ke mně, praví Hospodin zástupů, a navrátím se k vám, praví Hospodin zástupů.

Písně:

177-3. 515-10 Pamatuj, člověče. 170-5 Hospodin zástupů. 361-5 Již vstaňme, bratři. 355-4. 579-2 Ó králi věků důstojný.

Čtení:

Zachariáš 3.
Vidění o knězi Jozue, 8. A zaslíbení jemu i jiným věřícím učiněná.
1.
Potom mi ukázal Jozue kněze nejvyššího, stojícího před andělem Hospodinovým, a satana stojícího po pravici jeho, aby se mu protivil.
2.
Ale Hospodin řekl satanu: Potresciž tě Hospodin, satane, potresciž tě, pravím, Hospodin, kterýž vyvoluje Jeruzalém. Zdaliž tento není jako hlavně vychvácená z ohně?
3.
Jozue pak oblečen byl v roucha zmazaná, a stál před andělem.
4.
I odpověděl a řekl těm, kteříž stáli před ním, řka: Vezměte roucho to zmazané s něho. A řekl jemu: Pohleď, přenesl jsem s tebe nepravost tvou, a oblékl jsem tě v roucha proměnná.
5.
Opět řekl: Nechť vstaví čepici pěknou na hlavu jeho. I vstavili čepici pěknou na hlavu jeho, a oblékli ho v roucha. Anděl pak Hospodinův tu stál.
6.
A osvědčil anděl Hospodinův Jozue, řka:
7.
Takto praví Hospodin zástupů: Jestliže po cestách mých choditi budeš, a jestliže stráž mou držeti budeš, budeš-li také souditi dům můj, a budeš-li ostříhati síní mých: dámť zajisté to, abys chodil mezi těmito přístojícími.
8.
Slyš nyní, Jozue, kněže nejvyšší, ty i tovaryši tvoji, kteříž sedí před tebou: Ačkoli muži ti jsou za zázrak, aj, já však přivedu služebníka svého, Výstřelek.
9.
Nebo aj, totoť jest ten kámen, kterýž kladu před Jozue, na kámen jeden sedm očí; aj, já vyřeži na něm řezbu, praví Hospodin zástupů, a odejmu nepravost té země jednoho dne.
10.
V ten den, praví Hospodin zástupů, povoláte jeden každý bližního svého pod vinný kmen a pod fík.

Osnova.:

1)
Téma Zachariášova vidění: SB platí.
a)
SB je pravda.
1.
Naplnilo se v minulosti.
2.
Platí v přítomnosti.
3.
Pravda i pro budoucnost.
b)
Trvalá hodnota SB. JK: Nebe a země pominou, ale má slova nepominou.
c)
SB je norma.
1.
Očekáváme na SB.
2.
Vyhlížíme SB.
3.
Touha po SB.
d)
Víra má dar: Vidí i to, co se na povrchu nevidí.
1.
Zkryté skutečnosti.
2.
Hodnotí a cení věci, které okolí třeba nedocení a přehlíží bez povšimnutí.
- Nejcennější pak není třeba to, co si většina lidí myslí.
- Pravda pod povrchem.
e)
Zjevení. Prosba, aby PB potřel oči kolyriem, mastí.
1.
Aby člověk dobře viděl.
2.
I neprůhledné skutečnosti.
2)
Vidění 1. Víra obrací pozornost člověka kupředu, k novým věcem.
a)
Myrtoví. Novoroční slavnosti. Obnovení člověka.
b)
Nový začátek, nový výhled.
1.
Bůh obnovuje člověka.
2.
Člověk vidí pod povrch.
3)
Poslové. Všude klid. Pokoj.
a)
Železná moc Peršanů. Pokoj poroby. Zabíjí.
b)
Jako v českých dějinách po Bílé hoře. Utlumení kultury, všeho. Stín smrti. Utlumení duchovního zápasu.
4)
Navenek pokoj.
a)
Pod povrchem to hlodá, bublá.
b)
Víra vidí dopředu.
5)
Vidění 2. 4 rohy, 4 kováři.
a)
Lidská svévole, pýcha, zpupnost.
1.
Někdy se lidské rohy ohromně rozrostou.
2.
Rohy: Špičaté. Trkají. Tvrdé. Porážejí.
b)
Kováři. Urazí rohy. Sražení pýchy.
c)
Babylon.
1.
Věž. Bábel. Měla dosahovat až do nebe. Lidská pýcha nakonec skončila ve zmatku. Každé zlo má v sobě zárodky rozkladu.
2.
Sen Nabuchodonozora, největšího krále novobabylonské říše. Strom až do nebe.
3.
Pýcha bude vždy sražena.
4.
Nedat se oklamat tím, co navenek vypadá mohutně.
- Symbol síly.
- Vojenská paráda. Přehlídka na poli Dura v Babyloně. Nládenci v peci ohnivé pro neklanění se obrazu krále Nabuchodonozora.
d)
Lidská pýcha.
1.
Projevy navenek. Vypínavost.
2.
Pod povrchem je ale ubohost. Smrtelnost.
3.
NZ. Herodes. Dmul se pýchou, pak v několika minutách nastal konec. Herodovská nemoc.
e)
Rohy nemají budoucnost.
1.
Budou sraženy.
2.
Nelze ovšem dělat propočty, kdy to bude, kdy se to stane.
f)
Nanebevstoupení.
1.
Pravá velikost. Služba
2.
JK. Kdo chce být veliký, ať slouží.
3.
JK se ponížil, ale byl vyzvednut do nebe. Filipenským 2.
6)
Vidění 3. Jeruzalem. Muž s pásmem a s olovnicí.
a)
Měření k novému stavění Jeruzalema.
b)
Bůh je ohnivou hradbou okolo a slávou uprostřed.
1.
Spoléhat na neviditelnou hradbu víc než na hradbu viditelnou.
2.
Boží prostředky ochrany.
c)
Církev je zřítelnice Božího oka.
1.
PB si své oko chrání.
2.
Nebát se.
3.
Ztišit se před Bohem.
4.
Očekávat.
d)
Ztišit se.
1.
Bůh netvoří s fanfárami, ale v tichu.
2.
Blahoslavení tiší. Obdrží dědictví.
- Tichým patří budoucnost.
- Ale u Boha, ne vždy na zemi.
e)
Stavba chrámu za Šalomouna.
1.
Bez hluku. Bez rambajzu.
2.
Skládání toho, co bylo připraveno jinde.
3.
Ticho je požehnané.
7)
Vidění 4. Omilostněný velekněz.
a)
Nebeská scéna. Dramatizace. Děj je ze země přeložen do nebe. Forma vyprávění.
1.
Zachariáš ve vidění opustí rozbitý Jeruzalem.
2.
Když bude Boží sláva uprostřed Jeruzalema, je třeba s nápravou začít od velekněze, od vedení církve.
b)
Ryba smrdí od hlavy.
1.
Hus: Náprava v hlavě a v údech.
2.
Nelze začínat od ocasu ryby.
- I když to u ocasu zjevně a zřetelně nejvíc smrdí.
- Byl by to nesmysl.
c)
Jobova kniha. Obdobné. Satan. Žalobce, rejpal. Osočuje. Pokušitel. Ale má v něčem pravdu.
d)
Velekněz.
1.
Zástupce církve, Božího lidu. Vedení církve.
2.
Špinavé šaty. Nese vinu nejen svou, ale celého Izraele. Zástupnost. Neliší se od druhých.
3.
Satan. Pomlouvá.
e)
Předpisy o kultické čistotě.
1.
Umývání kněží. Zvláště při takové audienci. Oficielní úřední velekněžský oděv.
2.
Nější špína ilustruje špínu vnitřní. Ubohost. Hříšnost. Trvá to dál. Nová provinění.
f)
Satan. Žalobce. Prokurátor. Přitěžuje. V rámci své funkce při nebeském soudu.
g)
Hospodin. Ujímá se velekněze. Hospodin by nemohl být předsedou světského soudu. Uprostřed nedokončeného líčení dává milost. Očišťuje. Nadržuje veleknězi. Není to nestranný soud. Drží palce veleknězi, který zastupuje Boží církev na zemi.
h)
Oharek. Zachráněn z ohně. Paběrky. Zachráněn v poslední chvíli, v nouzi. Naděje pro Boží lid, vzácnost u Boha. Bůh se piplá s oharkem.
1.
Následky zajetí. Zotročení. I duchovní poznamenání. Duchovní dopad. Pokřivený charakter. Tlak ničí.
2.
My. Nedělat si iluze. Vnější okolnosti našeho života poznamenávají naši víru. Vliv na víru. Pohoda života. Soužení. Jiné důrazy. Jiné posuzování věcí kolem i v oblasti víry.
i)
Velekněz. Ne pýcha. Kajícník. Ne výmluvy, omluvy nebo sebeomluvy. Pokání.
1.
Prostředek budoucího očištění. Čistý velekněžský turban. Čepice. Baret.
2.
My: Čisté ruce. Osobní kvalita. Čisté srdce. Nitro. Motivy. Čistý talár. Reprezentuje to církev.
8)
Verš 6-8. Posel. Povinnosti velekněze.
a)
Střežit nádvoří chrámu. Zaslíbení. Přístup do shromáždění v nebi.
b)
Izaiáš: Šlapat nádvoří chrámu s nečistým srdcem.
c)
K: Vyčištění chrámu.
d)
Vyrůstá postava mesiáše víc než velekněze.
e)
Velekněz.
1.
Nese hříchy Izraele. Bída. Špína. Ubohost.
2.
Prostředník. Zastupuje. Kryje před Božím trestem. Kříž.
3.
Na pravici boží. Volný přístup k Bohu. Nanebevstoupení. Velekněz mezi nebešťany. Vyvýšenost.
9)
Verš 8-10. Potěšení.
a)
Výhonek. Spasitel.
b)
Kámen v chrámě. Vyryté znamení. Legitimace. Odznak úředního postavení.
1.
Velekněz měl na prsou 12 kamenů, Izraelská pokolení. Polodrahokamy.
2.
Mekka, Kaaba, černý kámen.
c)
7 očí. Snad opis pro Boží jméno. PB dobře vidí. Nic nepřehlédne.
d)
Kámen. Bůh vyryje znamení. Jméno. Snad znamení kříže.
1.
Kajinovo znamení.
2.
Prorok, doba královská. Prorok si zakryl tvář, aby hned nebylo poznat, že je prorok.
3.
Cinejští. Blízcí Izraelským v Kanánu. Potomci Kaina.
4.
Zjevení. Kámen bílý, rozštípnutý. Každá strana má jednu půlku. Jméno nové. Znamení na čele.
e)
Vinná réva. Fíkovník.
1.
Obraz pokoje, pohody života.
2.
Pokojné časy ve stínu lípy.
3.
Micheáš 4.
4.
Píseň: Slyš, jaká to libá píseň. Ráj se opět otvírá.
10)
Izaiáš 6. Povolání proroka. Očištění. Uhlík z ohně.

Poznámky.:

1)
Složitost aplikace pro nás.
a)
Tehdy: šlo o církev, o organizaci. Budovat církev.
b)
Dnes: Mentalita: individualismus.
1.
Důsledky: Každý m¨yslí na sebe.
- V církvi setrvávat jen tak trochu, nikoli celou bytostí.
- Využít církve jako prostředku pro vlastní zájmy.
- Jde nám o sebe, nikoli o církev.
2.
Proč by tomu mělo být jinak, když církev skoro oficielně proklamuje, že chce od lidí víc brát než jim dávat.
2)
Podmínka Boží.
a)
Jestliže budeš konat to a to.
b)
Podmíněná milost.
c)
Propuštění na podmínku.
3)
Satan.
a)
Dostal po nose.
b)
Ale nepřehlédněme: Koná správně své prokurátorské povinnosti. Nic nepřehlédnout.
c)
Hospodin není v žádném případě nestranný soudce. Hospodinův argument při soudu na zemi by neobstál: Vyvolil jsem ho. Nadržuji mu.
4)
Kámen.
a)
Výsostné znamení.
b)
Hraniční kámen.
1.
Hranice státní nebo katastrální.
2.
Stéla. Sloup.
c)
Poštovní sloupy.
d)
Vlajka, státní znak.
5)
Chrám.
a)
Dobře by bylo na světě, kdyby se lidé řídili desaterem.
b)
Boží vůle.
c)
Učit se, jak věřit.
d)
Kde? V chrámě.
e)
Jak?
1.
Kázat SB.
2.
Poslouchat.
3.
Shromažďovat se.
6)
Hradby.
a)
Různého druhu a typu. Z různého materiálu.
b)
Zajistit se. Opory pro život.
c)
Majetek.
d)
Příklad: Zajišťoval se. Spotřeboval na to všechen čas. Mnoho pozbyl transakcemi. Ale velmi mnoho mu ještě zůstalo. Léta běží. Zájem o hlubší hodnoty v životě. Třeba pro několik posledních let života.
7)
Hradby kolem církve.
a)
Důraz na paragrafy a na peníze.
b)
Začít od Boží slávy.
c)
Začít zvnitřku.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.