Abakuk 3.

(Kázání Starý zákon -> 35 Abakuk)

Text.:

Abakuk1,2. Jak dlouho již volám o pomoc, Hospodine, a ty neslyšíš. Úpím k tobě pro násilí, a ty nezachraňuješ.
Abakuk 2,1. Postavím se na své strážní stanoviště, budu stát na hlásce a vyhlížet, abych seznal, co ke mně promluví a jakou odpověď dostanu na svoji stížnost.
Abakuk 3,2. Hospodine, slyšel jsem tvou zprávu; bojím se o tvoje dílo, Hospodine, v tento čas je zachovej, v tento čas je uveď v známost.

Čtení.:

Abakuk 3.

Poznámky :

Meditování.
1)
Abakuk 3. Básnický útvar. Samostatná píseň. Přidáno k Abakukovi.
2)
Abakuk. Je řešena, resp. Je předložena otázka Boží všemohoucnosti.
a)
Boží režije. Přímé řízení.
b)
Otázka proroka: Až dokud, Hospodine?
c)
Abakuk: Poslední pravda je v Bohu.
1.
Nezničitelnost Boží spravedlnosti.
- Ať se děje cokoli, boží věc ostojí.
- boží věc se prosazuje v dějinách uprostřed zápasů.
2.
Ne vše, co se děje ve světě, je Boží věc.
- Lidský hřích, satan, zlo.
- I zlo koná své dílo.
3)
Verš 2. Různočtení. Rukopisy.
a)
Modrá bible: Uprostřed času se zjeví.
b)
Septuaginta: Zjev se uprostřed zvířat. Dvou zvířat.
1.
Izaiáš 1. Vůl zná hospodáře svého. Osel jesle pánů svých.
2.
Stará symbolika Betléma: Vůl, osel. Legendárně barvité ztvárnění.
4)
Jména.
a)
Dnes nám nic (moc) neříkají.
b)
Tehdy: Názvuk, symbol.
c)
Teman. Bůh přichází odtud. Hora Fáran. Teman. Idumea.
1.
Edom. Byl odmítnut průchod Izraeli při tažení na poušti.
2.
Fáran. Odtud byli vysláni zvědové do Izraele.
3.
Názvuk cesty pouští.
- pomoc pro budoucnost.
- Naděje. Vyhlížení. Boží věrnost.
4.
Pro Izraele nemožnost projití. Teman. Útěcha pro rozbouřené časy.
5)
Boží moc je jiná než co si lidé pod mocí představují.
a)
Mnohdy se jeví jako bezmocná podle lidských měřítek.
1.
Spravedlivá Boží moc.
2.
Boží moc je větší a mocnější než svévole násilníků v dějinách.
3.
Bůh je pánem světa.
4.
Symboly. Básnické obrazy.
b)
Verš 7.
1.
Jako světlo, jako rohy.
2.
Synagoga. Desky zákona. Za nimi jsou paprsky. Truhla, desky zákona. Boží přítomnost.
3.
Rohy: světlo, paprsky. Síla býka.
4.
Staroorientální nápisy. Jména bohů byla ozdobována rohy. Symbol síly. Odvozováno pravděpodobně od býka. Egyptské hyeroglyfy: Jako křídla.
6)
Myšlení Boží moci.
a)
Je třeba správně rozumět.
b)
Bůh vše řídí.
1.
Někoho to vede k pasivitě.
2.
Bůh se pak rovná osud.
c)
Boží svrchovaná moc neznamená loutkové divadlo světa.
1.
Pro někoho by to mohla být útěšná myšlenka.
2.
Ne neosobní Bůh.
d)
Uklidnění.
1.
Zlo nemá poslední slovo.
2.
Bůh nepůsobí zlo. Neposílá na nikoho bacily a pod.
e)
Pochopení. Osobní stanovisko člověka.
1.
Když se člověku dobře daří, pak se mu dobře mluví o těchto věcech.
- A nemusí ani příliš moc přemýšlet. Proč také? Klidně bezmyšlenkovitě a bez přemýšlení opakuje, že zlo a utrpení je v Božích plánech.
- Leckdy se s tím setkáme i v církvi. Dokonce občas i v nepochopitelné vulgarizaci.
2.
Člověk v utrpení. Job.
- Hlubší pohled.
- Trpící člověk velmi těžko (těžce) snáší nelidské těšení těch, komu se vede dobře.
- Lhostejnost dobře se dařících nepřekvapí a nerozčilí a nepobouří tolik jako jejich občasné rádo by potěšující slovo.
- K činu pomoci se totiž většinou tito těšitelé a potěšovatelé stejně nedostanou.
- Resp. Ke konkrétní pomoci konkretnímu člověku.
- Nějaké té podpůrné nadaci třeba občas něco přihodí. Nejen z reklamních důvodů, ale i pro odečtení z daní, resp. Ze základu daně.
3.
I v církvi se na nějakou tu sbírku na nějaký ten humanitární účel někdy vybere poměrně hodně. Tyto peníze se pak odešlou pryč z církve, zatím co některé sbory sotva finančně dýchají a některé dokonce už ani nemají na faráře.
f)
Básnické obrazy o Boží moci: Nezměřitelná nebesa. Hospodin měří zemi. Mojžíš na Orebu viděl hořící keř, který pořád hořel a neshořel.
1.
Síla staroorientálních myšlenek. Hospodin vše měří. Nejen v oblasti metrů, ale i v oblasti hodnocení a posuzování.
2.
My také měříme a rádi se přitom lecčehos zmocňujeme. Ne nutně jen v oblasti materielní.
g)
Přesah víry.
1.
Otázka víry a nevěry.
2.
Víra: Člověk nežije ze sebe. Přesah života.
7)
Nevěra.
a)
Jsme s Bohem hotovi. Nepotřebujeme ho v životě. Docela dobře se obejdeme bez něho.
1.
Lidé v církvi by si občas měli připustit hodně na tělo, co vše vlastně znamená nevěra a zda se snad náhodou nebo nenáhodou neklube pod povrchem toho, co u sebe nazývají vírou.
2.
Tam, kde nastoupila nevěra, se ze života ztratil (vytratil) prostor pro údiv a pro přesah života.
3.
Pak se chce vše jen měřit a měřit, ale ovšem i ovládat nebo alespoň zvládat.
4.
Bůh přece není, tak co? Vše je dovoleno.
5.
Jen je třeba si dát bacha (pozor), aby člověk nějak nešikovně nenarazil na silnějšího, aby do něj nějak nešikovně nevrazil nebo mu (třeba nechtěně) nestoupl nějak nešikovně na jeho kuří oko nebo na nějaké jeho citlivé místo či místečko.
b)
Víme, jaký je Bůh a jaký má být. Víme to z bible.
1.
Naše představa však často, velmi často, tenduje k rytině.
2.
Chceme mít boha přehledného a snadno uchopitelného do našich rukou a zájmů.
3.
Rytina je obraz, představa, myšlenka. Ale i účelový zájem.
8)
Projevy Boží moci: Sklánění se k nám lidem.
a)
Bůh sídlí na výšinách. Hory. Ale shlíží dolů, sestupuje k nám.
b)
Kušanské stany. Asi jiný výraz pro Madianské.
c)
Jsou jmenováni různí nepřátelé a svévolníci. Dějinně se nemohli nikdy potkat. Nesouviseli spolu. Žili v různých a jiných dobách a na jiných místech. Edom. Kaldea. Madiánští.
d)
Verš 8. Pohromy řekám. Mezopotamie. Proti moři. Představa Egypta. Západní moře, Středozemní. Řeky v množném čísle představují východ. Eufrat a Tigris.
e)
Liturgická píseň má vždy obecnější platnost. Nekonkrétnost ohledně historické situace umožňuje širší a hlubší pohled.
9)
Jistoty a jistota.
a)
Slunce se svíjí. Měsíc se stáhl do obydlí. Starověká božstva. Slunce zároveň symbolizuje Egypt, měsíc Babylonii. Srovnej žalm 121.
b)
Hory. Sídlo bohů a démonů. Pocit trvání věků uprostřed proměnlivého času dějin.
c)
Opěrné body. Jistota. Záruky. Povýšení do sféry zbožštění.
d)
I hory zaznamenávají změnu. Sesuvy. Povodně. Zemětřesení. I uprostřed jednoho lidského života.
10)
Verš 12. Mlátíš národy.
a)
Modrá bible: Žeň. Shledáváš úrodu.
b)
Soud. Co obstojí. Co má hodnotu. Na čem záleží.
11)
Boží hodnocení.
a)
Hodnoty jsou postaveny jinak než jak si my lidé představujeme.
1.
Jan: Na světě máte soužení. Ale doufejte. Hlavu vzhůru. Já jsem přemohl svět.
2.
Pravé hodnocení Boží. Poslední hodnocení nad vším, i nad utrpením. Sláva. Moc. Bohatství. Panování. Obrazy Boží moci.
b)
Boží všemohoucnost nelze lehce sharmonizovat.
1.
Bůh vše sesílá, řídí, manipuluje.
2.
Bůh nechává prostor pro osobní odpovědnost člověka.
3.
Svrchovanost Boží. Bůh má poslední slovo.
4.
Všemohoucnost a všemocnost Boží lásky v JK. Spasení pro všechny.
5.
První křesťané. Pronásledování. Posila ve vědomí, že Bůh je všemohoucí, má poslední slovo, nemine je KB.
12)
Všemohoucnost Boží. Falešné pochopení. Bůh vše řídí, sesílá, manipuluje.
Domyšlení a domýšlení.
a)
Zbude nám zoufalý pocit prázdnoty a lhostejnosti.
1.
Člověk je vydán na pospas hříčkám spousty nezodpovězených Proč.
2.
Bůh se pak fakticky dostává na roveň (úroveň) slepému osudu, který není člověkem prakticky ovlivnitelný.
3.
Nějaké ty oběti na ovlivňování sice vyinkasují církve, ale jen a pouze vyinkasují a neodvedou slibovanou a slíbenou práci.
4.
Lidské zaplacené pokusy ovlivnit Boha-Osud církev spotřebuje na svou existenci, na svou režiji.
5.
Ale taková církev je pak naprosto k ničemu pro běžného člověka.
6.
Nelze se pak divit, že i prostý člověk za čas pochopí, že se bez takové církve docela dobře obejde a že má bez církve naopak život lacinější a pohodlnější.
7.
Církev ho aspoň nezatěžuje a nezneklidňuje kde jakým povídáním, které stejně nakonec končí jen u slov a inkasování bez poskytnutí slibované protihodnoty.
8.
Osudové síly doléhají a dopadají na člověka Někdy i velmi a značně tvrdě, drasticky a drtivě.
b)
Aktivní přístup k životu.
1.
Zajistit se.
- opěrné body v životě.
- Hory se nemění.
2.
Různá božstva v náboženské i v sekularizované rovině.
- odpovědi v této oblasti jsou pak bezbožné nebo zbožné.
- I velmi bezbožné a velmi zbožné.
- Ale v praxi to vyjde nastejno.
3.
Jde jen o podobu a formu vyjádření reakce člověka na stejné podněty a ve stejném řečišti řešení.
- Nic (moc) od života nečekat.
- Vše je Bohem režírováno a rozhodnuto.
c)
Naděje víry.
1.
Boží spravedlnost. Spása. Vítězství Boží pravdy.
2.
Padnou lidské hodnoty.
3.
Boží moc se vyklube (projeví) v Bezmoci JK. KB se ukáže jako jediná pravá (Boží) hodnota.
- Co je u světa malé a slabé, má váhu u boha. A naopak.
- Velikosti světa skončí ještě hlouběji a níž než v prachu.
4.
Víra přichází a působí jaksi paradoxně napříč. Dokonce (pochopitelně) proti lidským zkušenostem a proti lidské racionalitě.
d)
Naděje bez víry 1.
1.
Stoicismus.
2.
Epikurejismus.
3.
Sebevražda.
e)
Naděje bez víry 2:
1.
Lze spoléhat vposledu jen sám na sebe.
2.
Jediná pomoc pro život: peníze.
13)
Hospodin roztříštil hlavu svévolníka.
a)
Krutost ve SZ?
1.
Máme své oprávněné pochybnosti.
2.
Člověk ve starověku ale vnímal život jinak.
b)
Spása je potření nepřátel, kteří v životě škodí a znemožňují pravý a plný život.
c)
Připravit předpoklady spásy.
1.
I vnějšně.
2.
Zemitost. Uzemělost. Uzemění.
3.
Ne nadčasová pravda dějin či plnost života mimo dějiny, někde či kdesi mimo čas a prostor v nějaké subtilní duchovní sféře.
d)
Spása je sociální a politická skutečnost, realita. Připomínají to dnes i různé teologie revoluce a osvobození ve třetím světě.
e)
Spása není nějaká subtilní virtuální chiméra. Jedná se o realitu na této zemi, ale i v KB.
14)
Panovník Hospodin je má síla. Dává mi šlapat po výsostech.
a)
Cizí božstva.
b)
Hospodinovy Konkurenční kulty mimo Jeruzalemský chrám.
c)
Gedeon např. Zničil bálův posvátný háj a oltář.
d)
Jde o zvládání osudových sil, životních tragedií a hrůz.
e)
Výsosti.
1.
Dílo člověka.
2.
Pak se mu to ale vymkne z ruky. Božstvo vyrobené lidskou rukou je povýšeno do nadlidských sfér.
3.
Může to pak člověku dokonce i pořádně nahánět strach.
4.
Člověk se může dostat do komplikací života i v oblasti, kterou si vytvořil se záměrem, že mu to bude pomocí a oporou.
- Skutečnosti lidského života, nitra, které byly zvnějšněny, se dostaly na samostatnou rovinu.
- Pak na člověka dotírají, neboť si člověk vytvořil systém myšlení, jednání a uctívání, který mu přerostl přes hlavu.
- Nebo toho využili ti, kteří z toho něco chtěli a měli.
f)
Ve srovnání s lidskými pohanskými náboženskými pokusy je víra daleko jednodušší (i kddyž těžší).
1.
Víra dává člověku osvobození.
2.
V pohanství se člověk klepe strachy před kde čím a kde kým.
3.
Ve víře v Hospodina se člověk bojí jen Boha, Hospodina.
15)
Všemohoucnost boží. - Bůh je nade vším. Naděje pro věřícího čl.

Poznámky:

1)
Verš 8. Proti moři.
a)
Zákrytný termín za Egypt.
b)
Obdoba ve Zjevení Jana. Šelma. Babylonská nevěstka. Řím. Nemohlo se vše říci přímo. Ale: Symbolika umožňuje dosadit v jiné době něco a někoho jiného.
c)
Širší rozsah možností.
1.
Tzv. Obecnost má výhodu, pokud je podávána v symbolické (básnické) podobě.
2.
Obecnější pohled na dějiny. Nadhled.
2)
Překvapuje.
a)
Dosti tvrdé, nelaskavé výpady proti nepřátelům přímo při bohoslužbách, v liturgii.
b)
Srovnej: Žalm 2. Roztlučeš je prutem železným.
c)
Obdoba dnes. Kdyby se při našich bohoslužbách sočilo např. Proti mohamedánům nebo aspoň proti islamským fundamentalistům a teroristům. I Američané jsou v tomto směru opatrní. Myslíme americké církve.
1.
Je třeba rozlišovat mezi muslimy a muslimy.
2.
Ti bohatí muslimové drží pípy od nafty, bez které se západ neobejde.
3.
Do fundamentalistů je lépe raději moc nepíchat a nevrtat.
4.
A tak je možno si vzít občas na mušku jen ty zlé islamské teroristy.
- Ale pochopitelně jen někde v oznámení. A to jen tehdy, když zrovna a zase unesou nějaké to letadlo.
- Do modliteb (do liturgie) dáme (umístíme) raději i v takovém konkrétním případě jen ty oběti a jejich pozůstalé.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.