Lukáš 17,20-21.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Advent. Vánoce. Silvestr.

Text:

Lukáš 17,20-21.
20
Když se ho farizeové otázali, kdy přijde Boží království, odpověděl jim: "Království Boží nepřichází tak, abyste to mohli vypozorovat;
21
Ani se nedá říci: 'Hle, je tu' nebo 'je tam'! Vždyť království Boží je mezi vámi!"

Čtení:

Izaiáš 51,1-8.
Lukáš 17,11-21. Uzdravení 10ti malomocných.
11
Na cestě do Jeruzaléma procházel Samařskem a Galileou.
12
Když přicházel k jedné vesnici, šlo mu vstříc deset malomocných; zůstali stát opodál
13
A hlasitě volali: "Ježíši, Mistře, smiluj se nad námi!"
14
Když je uviděl, řekl jim: "Jděte a ukažte se kněžím!" A když tam šli, byli očištěni.
15
Jeden z nich, jakmile zpozoroval, že je uzdraven, hned se vrátil a velikým hlasem velebil Boha;
16
Padl tváří k Ježíšovým nohám a děkoval mu. A to byl Samařan.
17
Nato Ježíš řekl: "Nebylo jich očištěno deset? Kde je těch devět?
18
Nikdo z nich se nenašel, kdo by se vrátil a vzdal Bohu chválu, než tento cizinec?"
19
Řekl mu: "Vstaň a jdi, tvá víra tě zachránila."
20
Když se ho farizeové otázali, kdy přijde Boží království, odpověděl jim: "Království Boží nepřichází tak, abyste to mohli vypozorovat;
21
Ani se nedá říci: 'Hle, je tu' nebo 'je tam'! Vždyť království Boží je mezi vámi!"

Před kázáním:

Naplnil se čas. Přiblížilo se království nebeské. Pokání čiňte. Věřte evangeliu.

Postup:

0)
Úvod. Advent. Příchod JK. Bezprostředně před jeho vystoupením působil prorok Jan Křtitel.
Text :ázání Jana Křtitele: Naplnil se čas. Přiblížilo se království nebeské. Pokání čiňte. Věřte evangeliu.
Pravdivost Jana. Kvůli tomu ho král Herodes vsadil do vězení a nakonec i zkrátil o hlavu.
Vystoupil JK. Kázal na tentýž text. Král z KB.
a)
Kázání evangelia, radostné zvěsti.
b)
Pomoc lidem. Uzdravování.
c)
Nové společenství. Sycení zástupů.
d)
KB se vlamuje do tohoto světa. Ne průlom s hromy a blesky. Záblesky, zákmity. Paprsky světla a tepla KB. Světlo evangelia. Teplo Boží lásky, i skrze lásku lidí.
1)
Farizeové byli přesvědčeni, že KB přijde, až celý Izrael aspoň jeden den zachová Mojžíšův zákon. Např. Jednu sobotu. Domýšleno: Závazek zachovávat Mojžíšův zákon.
2)
Otázka farizeů. Trápila je soustava znamení před příchodem KB, Mesiáše. Vypočítat, kdy KB přijde. Zmocnit se data, času.
3)
Vztah k JK.
a)
Chytit ho za slovo. Obvinit ho.
b)
Co kdyby náhodou něco věděl.
Text.:KB nelze vypozorovat, vykalkulovat. KB není z tohoto světa. Není to výsledek dějinného růstu.
4)
Farizeové nepostřehli: JK patří do KB. KB je mezi vámi. Mají JK před sebou.
My. Máme JK před sebou, ale nějak nevidíme KB. JK je mezi námi přítomen svým Duchem.
5)
Matouš 11. Jan Křtitel. Zda čekat jiného. JK: Slepí vidí, hluší slyší, chromí chodí, malomocní se čistí, mrtví vstávají z mrtvyých. Skutky JK.
6)
Kontext: Předchází: 10 malomocných. Jk uzdravuje nevylečitelné nemoci.
7)
Advent. My. KB je mezi námi. Hic Rhodos, hic salta. Neběhat kdo ví kam. Evangelium není třeba hledat daleko. Bible. Sbor. Kdo přijal JK do svého srdce. Má KB. Řídit se zásadami KB.
Římanům: KB není pokrm a nápoj. Ale: Spravedlnost, pokoj, radost. V Duchu svatém.
8)
KB je v JK. Ve zkrytosti. Uprostřed starého světa. Vidět očima víry KB mezi námi. V srdcích lidí. Společenství církve Ovlivňuje svět přes srdce lidí.
9)
KB neřeklo ještě své poslední slovo. V budoucnu se zjeví v plnosti. Jistota. Touha. Naděje. Dar a závazek zároveň.
10)
Hledat záblesky KB mezi námi. Utvářet je. Svět zůstane stejný, zlý. Oko víry vidí působení KB ve světě.

Poznámky:

1)
Očekávání KB tehdy a dnes. Lepší svět. Něco lepšího. Vědomí: Nelze to dosáhnout lidským úsilím. Darovaná skutečnost. Ne jen výsledek lidského úsilí. Plný život. Štěstí. Spokojenost. Pohoda.
To, co vkládáme do vánoc. Na co se těšíme. Co bychom si přáli. Co přejeme druhým.
2)
Farizeové. Klady.
a)
Čekali KB. Vyhlížení.
b)
Ochota něco pro KB udělat. Ne ruce složené v klín.
c)
Zájem: Vyhlížení znamení.
d)
Mýlili se v mnohém. Ale brali KB vážně. úsilí o ně.
3)
Vztah farizeů k JK.
a)
Co kdyby něco zajímavého věděl. Určitá naděje v koutku srdce po novém poznání může být i tam, kde by se to třeba ani nepředpokládalo a nečekalo.
b)
Záporný vztah k JK. Uřekne se. Lze ho pro něco osočit.
c)
Nechtěli vidět v JK Mesiáše, krále z KB.
4)
Kontext. Uzdravení 10 malomocných. Nevyléčitelná nemoc. Vzbuzený zájem o KB. Snad už je něco tady? Možná vážnější zájem než jsme si ochotni myslet. Kontext vede k vážnému zájmu.
5)
JK bere vážně otázky farizeů. Jde o vážnou věc. Podstata zvěsti JK: V podobenstvích mluví o KB.
a)
KB není věc této země. Dar s nebe. Ani jen výsledek čekání. Znamení, odhady situace. Nelze z toho všecko vydedukovat.
b)
Nelze vypozorovat. Lze přehlédnout. Lze nezpozorovat, minout. Můžeme stát vedle a nemusíme KB vidět. Nevidět KB vedle. Oči mají a nevidí. Člověk se neumí dívat. Nebo se dívat nechce. Nechce něco vidět. Nebo se dívá špatně.
c)
KB nemohou vypozorovat právě farizeové. Odborníci na znamení. Nejrozšířenější představa: Zachovat jednu sobotu (celý Izrael) a KB tu hned bude.
d)
Nedá se říci: KB je tu, je jinde. Lidské odhady. Konkretisace. Ideály uskutečněné v praxi.
e)
Historické odhady. Konkretisace. Chiliasmus. Milenarismus. Husité. Tábor. Adamité. Münster 1535. Novokřtěnci. Jezujitský stát, Jižní Amerika, 17. A 18. Století. Dílo Alberta Schweitzera. Probuzení: hr tam.
To vše jsou paprsky, náznaky, směr. Znamení KB.
6)
Kde KB je.
a)
Positivně. Mezi vámi. Je to docela prosté: v osobě JK. Oči mají a nevidí. Uzdravení 10ti malomocných. Nevyléčitelná nemoc. Proč se pak ti farizeové vůbec ptají? Nevidí jedno velké znamení. Ale jaksi jsou zneklidněni v srdci.
b)
Hledači znamení přehlédnou skutečné znamení.
7)
Dnes. Před vánocemi. Dítě. Betlém. Znamení. Bezmocné dítě je znamením KB, Boží moci. Přehlédnutelné. Vánoční výzdoba. Prožitky pokoje. I kdyby vyšla naše všecka nejlepší lidská přání. Není to ještě KB. Můžeme přehlédnout skutečné KB. Dítě.
a)
Nemusíme vidět KB a jeho krále. Obyčejná lidská přání jsou většinou nesplnitelná. Velké věci: Rodinná pohoda. Radost. Pokoj. Hojnost. Bezstarostnost.
b)
Náznak, jak bychom si to přáli. Plné obchody. Dostatek p. Výzdoba města. Folklor. Kolorit. Vyzdobené kostely. Slavnostní bohoslužby.
c)
Ztrácí se dítě i s chlévem. Tehdy v Betlémě byl chlév nevyzdobený.
8)
KB mezi námi. Vidět JK. Duch svatý. Výraz přítomnosti JK, že je JK mezi námi. SB působí. Žít s Kristem a z Krista. Uvědomovat si, domýšlet, prožívat.
a)
Nevznášet se v nebeských výšinách. Držet se hodně při zemi. JK se narodil ve chlévě.
b)
Změna života. Budovat společenství sboru. Nové společenství. Užší kruh kolem JK.
9)
Závěr. Čekáme. Vyhlížíme. Toužíme. Nepřehlédnout. Za několik dnů přijdou vánoce. Neminout podstatu vánoc. KB jako dítě mezi námi.
10)
Čekání KB tehdy a dnes.
a)
Tehdy: Zkušenost. Jedině od Boha.
b)
Dnes. Mnoho zklamání z lidí a z lidských pokusů uskutečnit radostnou krásnou budoucnost na zemi.
1.
Ale přitom pořád očekávání od lidí. Změna vlády, lidí nahoře. Nepolepšitelný optimismus v čekání nadějí u lidí v v lidských možnostech.
2.
Mnohdy to končí unavenou skepsí, různou kocovinou a blbou náladou v nejrozmanitější podobě. Přestává se čekat vůbec něco lepšího. Přitom se ovšem zase lidem nevede tak moc zle.
c)
Tehdy. Aspoň ještě něco čekali. Naděje v Bohu. Leckdy čekali chybně. Požadovali různá znamení a pod. Ale aspoň čekali, vyhlíželi. Toužili.
11)
Tehdy: Dítě v nevyzdobeném chlévě. Dnes: Vyzdobený chlév bez dítěte. Dnešní chlév: Obraz života společnosti, církve, jednotlivce.
12)
Desítka malomocných. Nevyléčitelná nemoc. Nepřehlédnutelné. Velkouzdravení. To nebývá u JK často. Ojedinělé. Přímo konkretisace. Jindy: Uzdravoval jejich nemocné. Zaslepenost farizeů. Nevidí to jako přítomného KB. Boží moc při díle.
13)
Znamení příchodu vánoc: Výzdoba. Nákupy. Pečení. Těšení se. Psaní lístků. Ve sboru: Příprava dětské vánoční slavnosti. Balíčky pro staré a nemocné. Návštěvy.
14)
Farizeové. Koukali po nějakých mimořádných znameních. Koukali po obloze. Daleké a dalekosáhlé výhledy. Neviděli JK před sebou. Nepřehlédnout dítě ve chlévě, spasitele.
15)
Kdo viděl JK ve chlévě.
a)
Pastýři.
b)
Mudrci.
c)
Chrám. Simeon. Anna. Poznali spasitele.
d)
Herodes. Ku podivu poznal JK.
16)
Čekání KB. Nic si nevyčekáme. Podstata KB: dar od Boha. Čekat máme. Kvůli sobě, kvůli nám.
17)
Hromadné uzdravení. 10 malomocných.
a)
Dodnes nevyléčitelná nemoc. Dnes lze zastavit postup této nemoci. Bolestné uhnívání za živa.
b)
Farizeové jako znalci Božího zákona měli vidět, že nejde o jen lidskou záležitost uzdravení.
18)
Farizeové. Pokládali se za zbožné a za správně věřící. Praví věřící. Sortýrovali lidi ve víře. Sami byli ti nejlepší. Nikdo nemohl ve víře obstát podle jejich měřítek. Jedině oni sami.
19)
JK prokázal působení KB.
a)
Farizeové se ptají jako nechápavci a jako pokušitelé. Srazit JK. Zdiskreditovat ho u lidí. Osočit ho u lidí nebo u světské královské moci.
b)
Odpověď JK: Na hrubou díru hrubá záplata. KB nepřichází tak, abyste to mohli vypozorovat. Abyste to mohli vy vypozorovat.
20)
Lidské pokusy v dějinách o vybudování KB na zemi skončily v mizerotině a velmi žalostně.
a)
Tábor. Husité. Zpočátku. Krátce. Když přišla realita života, nápor nepřátel, Táborité začali jednat reálně.
b)
Adamité. Malá skupina. Ústraní bokem od života. Skončilo to v mravních extrémech. Rozprášeni vojáky Jana Žižky.
c)
Münster 1535. Zpočátku krásné společenství. Pak se to zvrhávalo víc a víc. Nakonec byl münster dobyt spojenými katolicko-evangelickými vojsky.
21)
Vidět KB dnes.
a)
Farizeové mohli osobně vidět a slyšet JK.
1.
Viděli ho na vlastní oči. Slyšeli ho na vlastní uši.
2.
Oči mají a nevidí. Uši mají a neslyší. Lze oči zavřít. Uši si lze zacpat.
b)
My máme bibli. NZ. To farizeové ještě neměli. Víme, jak vše dopadlo.
22)
KB kolem nás.
a)
Realita světa se vším všudy. Zákmity světla KB. Vánoce. Ideály, které vkládáme do vánoc.
b)
Potěšení. Povzbuzení v beznaději. Posila. Vyrovnanost se smrtí blízkých. Nová naděje. Zvládnutí vlastní těžké nemoci. Smíření mezi lidmi. Lidé k sobě najdou cestu. Společná víra v JK. Existence sboru, církve.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.