Lukáš 19,10.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Zacheus.

Text:

Lukáš 19,10.
10
Neboť Syn člověka přišel, aby hledal a spasil, co zahynulo."
Matouš 9,12: Nepotřebují zdraví lékaře, ale nemocní.

Čtení:

Lukáš 15,1-7.
Lukáš 19,1-10.
1
Ježíš vešel do Jericha a procházel jím.
2
Tam byl muž jménem Zacheus, vrchní celník a veliký boháč;
3
Toužil uvidět Ježíše, aby poznal, kdo to je, ale poněvadž byl malé postavy, nemohl ho pro zástup spatřit.
4
Běžel proto napřed a vylezl na moruši, aby ho uviděl, neboť tudy měl jít.
5
Když Ježíš přišel k tomu místu, pohlédl vzhůru a řekl: "Zachee, pojď rychle dolů, neboť dnes musím zůstat v tvém domě."
6
On rychle slezl a s radostí jej přijal.
7
Všichni, kdo to viděli, reptali: "On je hostem u hříšného člověka!"
8
Zacheus se zastavil a řekl Pánu: "Polovinu svého jmění, Pane, dávám chudým, a jestliže jsem někoho ošidil, nahradím mu to čtyřnásobně."
9
Ježíš mu řekl: "Dnes přišlo spasení do tohoto domu; vždyť je to také syn Abrahamův.
10
Neboť Syn člověka přišel, aby hledal a spasil, co zahynulo."
11
Těm, kteří to slyšeli, pověděl ještě podobenství, protože byl blízko Jeruzaléma, a oni se domnívali, že království Boží se má zjevit ihned.

Postup:

1)
Bohatství zvěsti bible. Víc rovin.
2)
Zacheus.
Bohatý. Slušný člověk.
Nemohl tak moc zbohatnout jen poctivou prací. Zacheus nežil jen z legálních příjmů, tedy ze svého platu.
a)
Zaprodal se Římanům. Legalita v rámci předpisů. Občas si přirazil na cle. Tehdy prakticky legální (nebo pololegální) korupce.
b)
Šidil. Sám to tak přiznal, když slíbil nápravu.
3)
Malá postava.
a)
Za to nemohl.
b)
Tvrdost lidí v každé době. Vybočoval. Lidé to dovedou dát najevo v určité chvíli. Lidé dovedou nešetrně srazit. I doslova.
c)
Dav u JK. Lidé využili příležitost dát Zacheovi najevo své mínění, když ho nepustili k JK.
4)
Osamocenost Zachea.
a)
Lidé se ho stranili. Vyřídit s ním věc a pryč od něj.
b)
To je i v moderní době známější jev. Kvalt života. Sobectví. Získat něco pro sebe i na úkor druhých, jiných lidí.
c)
Faktem je, že si svou situaci Zacheus zavinil sám. Jednoznačně jde o jeho vinu.
1.
Zacheus poškozoval lidi. Vydělával na nich.
2.
Ani za mák se nedivíme lidem, že se k němu chovali tak, jak se chovali. Měli smysl pro spravedlnost vlastní prostým lidem. Jinak ho (to) nemohli dát najevo. Práva by se nikde nedovolali.
d)
Možnost ignorovat ty, kdo se chovají tak jako Zacheus. Dát jim to najevo. Mít smysl pro spravedlnost, solidnost života.
5)
Veřejné mínění lidí.
a)
Odpor ke zlu a k okrádání.
b)
Zacheus byl opravdu hříšník, zahynulý.
c)
Nevylepšovat ho. Neomlouvat Zachea. Nezlehčovat hřích, jeho vinu. O to víc vynikne jeho pokání, změna jeho života.
d)
Jak se nakonec ukázalo, bylo v možnostech Zachea dělat a udělat něco, aby přerušil řetěz své viny.
6)
Samospravedlnost davu.
a)
Nemají na co být pyšní. Navíc neláska a nemilosrdenství. To je též hřích. Na čí stranu se postavit: zacheus nakonec činil pokání. Víme, jak to dopadlo. Neudělal nakonec nic enormně moc.
b)
Zacheus napravil řádně podle předpisů škody, čtyřnásobně. Ze svých přebytků rozdal polovinu chudým. Mnohý, kdo by měl takové bohatství, by to třeba též rád udělal. Ale zdaleka ne každý.
7)
Zacheus je neuspokojen. Hledá. Cesta k JK. Z povzdálí. Moruše. Iniciativa JK. Pozve se k Zacheovi na večeři. 13 mladých mužských žalůdků. Náprava po rozhovoru s JK. Nejcitlivější místo u Zachea: peníze.
8)
VP. Společenství všech.

Poznámky:

1)
Zacheus rozdal polovinu svého majetku chudým.
a)
Ne institucím, které se zabývají chudými.
1.
Instituce mají příliš velkou režiji.
2.
Rozdání přímo znamenalo větší intensitu pomoci.
b)
Dnes: Přímé rozdání potřebnými mimo mezičlánek podpůrných institucí by znamenalo větší pomoc potřebným.
1.
Na svou režiji si instituce vyžebrají ze státního a různě veřejného sektoru.
2.
Dárcům jde ovšem o reklamu a o odpočet daní.
Na ty daně by si mohli jistě srazit ve výši rozdávání potřebným.
Bez té reklamy by se ale museli obejít.
3.
Muselo by se to udělat ovšem potichu. Přímo, osobně, z ruky do ruky. Jinak by na to skočili finančáci. Obdarovaní by museli platit darovací nebo jinou daň.
2)
Jaký strom. Moruše nebo fíkovník? Vposledu je právě tohle, toto jedno.
3)
Rozlišování hříchů.
a)
Velké a malé hříchy.
b)
Naivně pitomí křesťan tvrdí, že na tom nezáleží, stejně jsme všichni pro své hříchy odkázáni na milost Boží.
1.
Je ale rozdíl, když člověk hřeší vědomě, záměrně, darebácky programově nebo nevědomky či ze slabosti.
2.
Je rozdíl, když člověk někoho zabije nebo nepomůže ze slabosti nebo se nezastane druhého ze strachu.
3.
O všelijakých zlých myšlenkách by rovněž bylo možno hovořit.
4.
Jsou rozdíly mezi hříchy a hříšníky.
4)
Postup při biblické hodině.
a)
Snažit se vžít do situace. Koho bychom představovali my?
b)
JK, Zacheus, dav, zvědavci, učedníci a pod.
c)
Jak bychom reagovali.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.