Boháč a Lazar. Lukáš 16,19-31.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)

1) Úvod.

a)
Nadávat na boháče. Nejsou tu.
b)
Eventuelně zdůraznit. Ind, umírá hladem, nepříjemné.
2)
Závěr: Schlusswort. Erleichterung:
a)
Nejsme ani boháči, ani chudáci.
b)
Nejednáme jako boháč, ale nemáme bídu.
c)
Dostaneme se do nebe?
3)
Mezi tím vším. Podněty. Intermezzo.

1) Bláhový boháč.

a)
Nadúroda. Nedal chudým. Stodoly. IM. Nadstandart.
b)
Zkrácený život: uhájit existenci.
2)
Boží vůle. Lidský hřích. Osud. Spravedlnost. Aktivněji žebrat.
3)
Dlouhý život. Pohoda. Zkrácený život. Boháč může rozdat a pomoci jiným.
4)
Hodný boháč.
a)
Bájná bytost.
b)
Církevní vyprávěnky o hodných věřících boháčích, kteří pomáhají hodným chudým.
5)
Hostiny boháče.
a)
Recepce.
b)
Pohoda života.
c)
Čím větší hostina, tím víc zbytků k vyhození na smetiště, kde se mohou živit lazarové. Paradox.
d)
Kontrast. Bída. Luxus.
6)
Hříchy boháče.
a)
Sociální necitlivost.
b)
Obcházel konkrétního potřebného.
1.
Asi řádně platil desátky. Tehdejší výše daní.
2.
Asi dával (na) almužny. Tehdejší zdravotní a sociální pojištění.
3.
Lhostejnost. Spořádaný, slušný a lhostejný občan.
c)
Samozřejmost. Jsou boháči a Lazaři. Sociální rozdíly. Bez hnutí brvou se to i v církvi mnohdy vezme jen na pouhé vědomí.
7)
Humanismus.
a)
Lidská práva.
b)
Marktwirtschaftliches Leben. Tržnost.
c)
Bez peněz člověk nemůže využít práva a možnosti života.
d)
Almužny. Mnohým nezbývá než o ně nedůstojně prosit, aby vůbec mohli žít a přežít.
8)
Chudí a bohatí v církvi.
a)
Mittelstand.
b)
Silní a slabí v církvi. Více zajištění a méně dobře situovaní.
1.
JK: Narodil se ve chlévě. JK je pro všechny. Každý může přijít k narozenému spasiteli ve chlévě.
2.
Kdyby se JK narodil v paláci, tak tam za ním každý nemůže. Do paláce smí jen ten, kdo má blízko k paláci.
9)
Chudí nemají nikoho, kdo by za ně loboval.
10)
Milosrdný boháč.
a)
Dovolil Lazarovi být na smetišti.
b)
Čím větší hostiny, tím víc odpadků.
c)
Milosrdní psi. Milosrdnější než mnozí lidé.
11)
Pokud by se mělo pomoci Lazarům.
a)
Iniciativa. Musí vyjít Od bohatých.
b)
Lazar: Bez šance klepat na vrata boháčovy vily. Nemůže jít na návštěvu k Boháčovi s prosbou: Bratře boháči, poníženě prosím o pár měďáků pro aspoň mírné nadlepšení na smetišti.
12)
Kázání.
a)
Chudák boháč se musí dostat do KB.
b)
Invalidé a jinak potřební. Dát na ně Diakonii.
c)
Sbírka na Diakonii a na třetí svět.
d)
Skoro příliš odvážný závěr běžného církevního kázání: Pomoc konkrétnímu člověku. Bemühung. Aspoň mírná snaha. Aspoň někdy či občas.
13)
Integrovat Lazara do sboru.
a)
Nesmírně odvážná myšlenka. Měl by o něj sbor zájem?
b)
Lazar se stejně dostane do nebe, i když nebude chodit do kostela. I když ho do kostela nikdo nepozve nebo nepřivede. Tak proč řešit otázku integrace Lazara do sboru?
14)
Konstatování bez závisti. Jsou boháči a lazaři. Možnosti života. Nicht gleiche.
15)
Kontrast.
a)
Luxus.
b)
Bída.
16)
Kostel.
a)
Lazar tam nemůže. Není o něj zájem.
b)
Bezdomovci.
c)
Lazarovi je prominuta neúčast na bohoslužbách v kostele. Stejně se dostane do nebe.
17)
Nadace. Díky i¨nvalidům a jinak potřebným má hodně lidí práci, pracovní příležitost.
18)
Milosrdný boháč.
a)
Nechal Lazara na smetišti. Nenechal ho odehnat či jinak odstranit svou ochrankou.
b)
Lazar je mementem pro boháče. Zneklidňovač svědomí. Je nepříjemný už svou pouhou existencí.
19)
Milosrdný Samaritán. Ostré otázky.
a)
Kdyby se obrátila situace. Později by potřeboval nějakou pomoc nemilosrdný kněz. Pomohl by mu zraněný u cesty, kterému tehdy onen kněz nepomohl?
b)
Pomoc jen tomu, kdo mi pomůže.
20)
My a vy. Solidarita? Kdo s kým? Proč se mlčky jaksi víc předpokládá větší solidarita těch dole s těmi nahoře?
21)
Myšlení boháče.
a)
Protože jsem bohatý. Zásluha. Právo na kde co.
b)
Změna: Po smrti, v pekle.
c)
Samozřejmost. Boží spravedlnost.
22)
Nadávat na boháče. Nejsou tu. Tak si můžeme posloužit.
23)
Neposlouchat SB. Jde o nebe nebo o peklo.
24)
Nerado se leccos slyší. Tak nám to raději neříkejte. Mlčte a bude vám dobře.
25)
Obecenství v KB a v církvi na zemi. Mimořádně zajímavý podnět k meditaci soukromé i kolektivní.
26)
Peklo. Jde o věčnost.
27)
Písmo. Bible. Je každému k dispozici.
28)
Počítat se životem věčným.
a)
Není to dnes moderní.
b)
Spoustu energie a času spotřebuje člověk k uhájení časného života.
c)
Memento mori.
29)
Pohřeb boháče a Lazara.
a)
Boháč měl okázalý pohřeb. Mnoho lidí. Mnoho pochvalných řečí. Mnoho slz povinných i opravdových. Důstojný hrob.
b)
Lazar. Zvládlo se to bez pohřbu. Kamsi ho zahrabali. Nedůstojně odstranili jeho mrtvolu.
30)
Pokání.
a)
Starodávné církevní slovo. Co to vlastně prakticky znamená?
b)
Proč dělat nějaké pokání? Za co?
31)
Pomáhají si sobě rovní.
32)
Pomoc slabým.
a)
Almužna.
b)
Důstojná pomoc?
33)
Pomozte nám, chcete-li.
34)
Povinnost pomoci. Křesťanská. Lidská.
35)
Postižení. Potřební. Kdo Všecko. Příliš široká škála.
36)
Pozdě. Zu spät. Tak se aspoň budeme chvíli bít v prsa, že jsme něco opomněli.
37)
Právo člověka. Na co vlastně? Patří mezi lidská práva i právo na důstojný život?
38)
Problémy z nadbytku a nedostatku.
a)
Problémy z nadbytku lze odstranit tak, že je možno se toho nadbytku zbavit.
b)
Problémy z nedostatku žel zůstávají. Nelze se jich zbavit.
39)
Přiznání faráře.
a)
Farářský padesátník se svěřil, že na text o boháči a Lazarovi nikdy nekázal.
b)
Důvod: Proto, že tam prý není žádné evangelium. Ten chudák boháč nakonec na věky skejsl v pekle.
c)
V podobenství JK je ovšem evangelium (radostná zvěst) pro chudáka Lazara.
40)
Sbírka v kostele.
a)
Lazar: Může nanejvýš dát groš nebo méně.
b)
Boháč: Zlaťák ho nezruinuje.
41)
Slušný boháč. Platil daně a desátky.
a)
Řádně. Nebyl neplatič.
b)
Pokud v tom však ten boháč uměl chodit, aby nemusel na daních platit zbytečně příliš mnoho, tak už je to jiná záležitost.
42)
Lazar má být služebník i po smrti.
a)
Boháč má v pekle žízeň. Lazar má s nebe přiklusat za boháčem do pekla a svlažit kapkou vody na prstu boháčovy žízní rozpraskané vysušené rty.
b)
Lazar má přiklusat s nebe na zem a varovat boháčovy bratry. Snad i bratry ve víře.
43)
Šart vdovy.
a)
JK dal za příklad mimořádné obětavosti vdovu, která vhodila do chrámové pokladnice své poslední 2 měďáky, které měla na živobytí.
b)
Nestyděla by se dnešní církev přijmout ony dva měďáky od oné vdovy, která by si je doslova utrhla od úst?
1.
Církev by oné vdově spíše měla sociálně vypomoci než od ní brát.
2.
Názor jednoho faráře: Proč nebrat, když by to ta vdova byla ochotna dobrovolně dát.
44)
Sociální rozdíly v církvi.
a)
Některým lidem to je stále ještě nepříjemné.
b)
Někteří lidé si na to už zvykli a pokládají to za normální.
c)
Peníze se bezostyšně ždímají i od sociálně slabých.
d)
Dnes se v církvi pokládá za moudré o některých věcech raději mlčet.
45)
Spasení z milosti.
a)
Tuto samozřejmou protestantskou výpověď v církvi dnes prakticky nikdo nezpochybňuje.
b)
Učení o milosti se dá nemilosrdně využít k rozmanitému hrabání nebo k jinému využívání i církve a v církvi.
46)
Spojení se světem mrtvých není. Spiritismus se v církvi nepěstuje.
47)
Společenství víry.
a)
Na zemi. V církvi. Sbor.
b)
Naděje: V KB to bude vypadat mnohem lépe nežli zde na zemi.
48)
Spravedlnost Boží. Nadržuje chudým. Protekce.
49)
Spravedlnost po smrti. Naděje pro ty, kdo postrádají spravedlnost za života.
50)
Srovnání boháče a Lazara.
a)
Úspěšný a neúspěšný.
b)
Zpráva ze společného setkání církevních představitelů a postižených.
1.
Bylo tam přítomno 8 biskupů (vyjmenováni), 14 pracovníků Diakonie (vyjmenováni) a 32 dalších představitelů a pracovníků církve a 6 postižených se svými průvodci.
2.
Bylo přítomno 36 postižených se svými průvodci (vyjmenováni) a 12 biskupů, pracovníků Diakonie a dalších pracovníků církve (nejmenováni).
51)
Učit se žít v církvi.
a)
Příprava na KB.
b)
Peklo a nebe.
1.
Stravování v pekle: Uprostřed velké místnosti se ve velkém kotli vaří voňavé chutné jídlo. Klienti pekla mají na rukou přivázané dlouhé lžíce. Mohou jídlo nabírat, ale nedokáží lžíci s jídlem vložit do úst. Proto jsou všichni hubení a tělesně a psychicky vyčerpaní.
2.
Stravování v nebi: Uprostřed velké místnosti se ve velkém kotli vaří voňavé chutné jídlo. Klienti nebe mají na rukou přivázané dlouhé lžíce. Mohou jídlo nabírat, ale nedokáží lžíci s jídlem vložit do úst. Přesto jsou všichni dobře živení, šťastní a tělesně a duševně fit. Lidé se totiž vzájemně krmí. Vytvořilo se společenství, v němž si lidé pomáhají.
52)
Ucho jehly.
a)
JK: Snadněji projde velbloud uchem jehly než bohatý do KB.
b)
Že velbloud uchem jehly neproleze, na to můžeme vzít jed.
53)
Útlocitný boháč.
a)
Raději zavře oči, když vidí bídu a nouzi.
b)
V lepším případě přihodí nějaký obolos pro pomáhací instituci.
1.
Většinou ne konkrétnímu potřebnému.
2.
Boháč si chce svůj dar oficielně zaregistrovaný odečíst ze základu daně. Navíc má zájem na reklamě. Nemá zájem znát slovo JK: Nechť neví pravice, co činí levice.
54)
Věci, které slabí těžko chápou: Cena člověka podle peněz.
55)
Věčný život.
a)
Trvá věčně.
b)
V nebi je to příjemné.
c)
Od pekla raději dál.
56)
Vina a zásluha.
a)
Někteří pokládají za zásluhu nic neříkající bezzubou omluvu. Zvláště za jiné.
b)
Satisfakce je pro mnohé v církvi příliš cizí slovo.
57)
Vyrovnání sociálních rozdílů.
a)
V Novém Jeruzalemě. Tam se zlatem dláždí ulice.
b)
V pekle. Tam nepomohou ani tuny zemského zlata.
58)
Vzkříšení. Saduceové.
a)
Popírali vzkříšení z mrtvých.
b)
Bohatí. Vedlo se jim dobře na zemi. Proto neměli zájem na vzkříšení a na další život po smrti.
59)
Zázrak.
a)
Každá pomoc potřebnému člověku.
b)
Lazarův duch straší.
60)
Zbožný boháč.
a)
Chodí do kostela.
b)
Modlí se.
c)
Štědře platí na církev.
d)
Vždy se usmívá.
61)
Žít život věčný na zemi.
a)
Začíná to už tady.
b)
Záleží na tom, jaké to je tady.

Doplňky.

1)
Soc. Otázky. Jen v c. Nikoli v celém světě.
2)
Heute haben wir den letzten Tag des Restes unseres Lebens.
3)
Prameny: Literatura, časopisy, německy. Pastorace. Rozhovory v necírkevních vodách. Mladí.
4)
Den mládeže Jeseník. Thema: Smrt, život věčný. Farář: Nikdy nekázal na Lazara. Žádné evangelium. Není milost pro chudáka boháče.
5)
Peklo. Sartre: Mezilidské vztahy, ti druzí. Objektivní realita. Jde o věčnost.
6)
Busse. Gemütliches Leben. Empfang. Kirchensteuer. Das Zentel. Das Leben: monoton, grau. Obdachlose. Obwohnungslose.
7)
Lazar v kostele. Smrdí. Bezdomovci na bohoslužbách. Bahnhof ZOO. Praha, Hauptbahnhof.
8)
Unangenehmes Thema. Ungern rede ich. Kázání: Lidé neradi slyší. Soc. Thematika. Mittelstand. Rentner. Ausbildung.
9)
Bratr Lazar ve staršovstvu. Presbyter. Kirchenältestenrat.
10)
Dědičné hříchy c. Soc. Oblast.
11)
Chudoba. Relativní. Absolutní.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.