Lukáš 15,25-32.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)

Text:

Otec vyšel a domlouval mu: Ty jsi stále se mnou. Všecko, co mám, je tvé. Máme proč se veselit a radovat. Tvůj bratr byl mrtvý a zase žije.
31
On mu řekl: 'Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám je tvé.
32
Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.'"

Čtení:

Matouš 20,1-16.
Lukáš 15,11-32.
11
Řekl také: "Jeden člověk měl dva syny.
12
Ten mladší řekl otci: 'Otče, dej mi díl majetku, který na mne připadá.' On jim rozdělil své jmění.
13
Po nemnoha dnech mladší syn všechno zpeněžil, odešel do daleké země a tam rozmařilým životem svůj majetek rozházel.
14
A když už všechno utratil, nastal v té zemi veliký hlad a on začal mít nouzi.
15
Šel a uchytil se u jednoho občana té země; ten ho poslal na pole pást vepře.
16
A byl by si chtěl naplnit žaludek slupkami, které žrali vepři, ale ani ty nedostával.
17
Tu šel do sebe a řekl: 'Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt, a já tu hynu hladem!
18
Vstanu, půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě.
19
Nejsem už hoden nazývat se tvým synem; přijmi mne jako jednoho ze svých nádeníků.'
20
I vstal a šel k svému otci. Když ještě byl daleko, otec ho spatřil a hnut lítostí běžel k němu, objal ho a políbil.
21
Syn mu řekl: 'Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem.'
22
Ale otec rozkázal svým služebníkům: 'Přineste ihned nejlepší oděv a oblečte ho; dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy.
23
Přiveďte vykrmené tele, zabijte je, hodujme a buďme veselí,
24
Protože tento můj syn byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.' A začali se veselit.
25
Starší syn byl právě na poli. Když se vracel a byl už blízko domu, uslyšel hudbu a tanec.
26
Zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se ho, co to má znamenat.
27
On mu odpověděl: 'Vrátil se tvůj bratr, a tvůj otec dal zabít vykrmené tele, že ho zase má doma živého a zdravého.'
28
I rozhněval se a nechtěl jít dovnitř. Otec vyšel a domlouval mu.
29
Ale on mu odpověděl: 'Tolik let už ti sloužím a nikdy jsem neporušil žádný tvůj příkaz; a mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli.
30
Ale když přišel tenhle tvůj syn, který s děvkami prohýřil tvé jmění, dal jsi pro něho zabít vykrmené tele.'
31
On mu řekl: 'Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám je tvé.
32
Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.'"

Postup:

1)
JK reaguje na námitky farizeů a zákoníků.
a)
JK přijímá hříšníky. Kolaboranti. Keťasové. Lehké ženy.
b)
Hříšníci měli peníze. Špinavé peníze.
c)
Srážka JK se samospravedlivými a pyšnými zbožnými. Nakonec to stálo JK život.
2)
JK. Bůh se smilovává nad každým zkrachovalým člověkem.
a)
Kdo se vrátí jako ztracený syn.
b)
Dopovědět to. Zní to mohutně. Ale: Pobuřující příliš aktuální aplikace dnes.
3)
Starší syn. Zrcadlo farizeů a zákoníků. Slušný, pracovitý způsob života. Není třeba o tom moc mluvit. O dobrých příkladech se obvykle moc nemluví. Není mu co vyčíst.
4)
Poznámka: Ulice. 100 slušných lidí. Nevýrazní pro reportéra. Jeden darebák. Ulice je hned známa, vyhlášená. Vybočil. Ví se o něm. O ostatních spořádaných se mlčí.
5)
Pole. Každodenní všední práce. Namáhavý den. Sláva doma. Pozvali sousedy. Na pracovitého staršího syna zapomněli. Neposlali k němu: Vrátil se ti bratr, pro dnešek to nech, pojď. Příprava telete k hostině jistě zabrala dost času.
6)
Dosud nevýrazná tvář staršího bratra zpopelaví vztekem. Krev se mu začíná vařit v žilách.
a)
Podivný důvod pro oslavu. Vrátil se mizera, flákač, prostopášník, děvkař. Probendil majetek.
b)
Poznámka: Ale zde nešlo jen o návrat, že by za pár dnů zase vyrazil do světa s dalšími penězi od otce. Pokání. Trvalý obrat.
c)
Kde je nějaká spravedlnost? Výsměch slušným, pořádným, poctivým lidem. Starší syn: Poslušný. Udřený. Zasloužilý.
d)
Ani omylem se nechce zúčastnit oslavy. Mladší vše probendil. Vetřelec do otcovského domu.
7)
Otec vyjde staršímu vstříc. Jako předtím mladšímu. Zdůvodňuje, vysvětluje.
8)
Výtky staršího: Otročím. Nedal jsi mi ani kůzle na posezení s přáteli.
a)
Starší syn má v mnohém pravdu. Příkladný život.
b)
Otec: Ale jsi stále se mnou. Neopustil otce. Je mu to vlastně Otcem uznáno.
9)
Otec prosí o jediné: Přijď. Mladší se změnil. Popřát mu otcovské dobrodiní. Radovat se spolu s námi. Vstal z hrobu. Je sice pravda: hrob si sám kopal, vykopal.
10)
Starší syn. Výšiny pýchy, sebejistoty, samospravedlnosti. Nechce přát mladšímu odpuštění otce. Nechce se radovat s ostatními.
11)
Otevřený konec. Směřuje k nám. My jsme většinou v roli staršího tzv. Hodného syna. Nepřející lidé. Nepřejí spasení druhým.
12)
Návrat některých. Jak je přijímáme.
a)
Báli se. Odešli.
b)
Zapletli se s minulým režimem. Navrátilec. Jak se k němu chovat. Lapsí.
c)
Užívali si života. Hrabali peníze bez jakýchkoliv morálních skrupulí. Když už mají moc, chtěli by dožívat v pěkném solidním prostředí s kulturní a duchovní úrovní.
13)
Závěr.
a)
Před PB lze selhat jako mladší bratr. Odpadnutí od Boha. Ale vždy je možný návrat.
b)
člověk může před PB selhat i v tzv. Spořádanosti. Výstraha. Ve vstupu do KB může být velkou překážkou i sobectví ve zbožném rouše, hávu. Okázalá ctnost a čistota. Tzv. Duchovní a mravní bohatství.
1.
Bohatí: Hmotně. Duchovně. Mravnostně. Varování: bohatý nesnadno vejde do KB.
2.
Otec vysoce a vysoko hodnotí staršího syna. Žije opravdu správně a spořádaně. Ale něco mu chybí. Milosrdné srdce. Pochopení pro hříšníka pokání činícího.
c)
Naše církevnictví.
1.
Kladně: dobrá morální úroveň.
2.
Ale: Sudičství. Zatracujeme své bližní. Cejchujeme, kdo ještě do kb A kdo Už ne. Povyšování se nad druhé. Zdůvodňováno poznáním víry. Starší syn: Farizeové a zákoníci.
3.
Bič na druhé lidi. Kdo nedosahuje duchovní úrovně sudičů či posuzovačů.
4.
Pýcha má i své duchovní formy. Slepota. Samospravedlnost. Sebejistota. Duchovní tvrdost. Pancíř vlastní spravedlnosti.
5.
Tvrdost vylučuje z otcova domu. Člověk se vylučuje sám. Starší bratr se vylučuje sám. Nevchází. Trucuje venku. Bída starších synů a dcer.
d)
Slepota vůči nebeskému otci.
1.
Opovážlivá výtka staršího syna otci. Povyšuje se nad bratrem i otcem. Kritizuje tzv. Podivnou spravedlnost otce. Mistrovat PB. Pohrdání boží milostí. Farizeové a zákoníci.
2.
Farizeové: Bůh se nesmí smilovat nad nespravedlivým. Čtení. Dělníci na vinici. Stejná mzda pro všechny. Někteří pracovali jen krátce.
3.
Poznámka: KB je maximálně vysoká mzda. Denár. Relativní rozdíly při pobytu v kb.
14)
Svým počínáním (přijetí ztraceného syna) se otec připravil o staršího syna. Měl naději, že to pochopí. Ale nepochopil. A tak je vnitřní rozladění.

Poznámky:

1)
Otec získal mladšího syna zpět. Ale ztratil staršího. Vnitřní rozchod.
2)
Mladší si vzal všechno, na co měl jako pozdější dědic právo. Dostává zpět právo synovství. Fakticky z toho, co patřilo staršímu. Na úkor staršího.
3)
Starší dře na poli jako nádeník. Opravdu obětavá práce. Možná dohled, organizační práce.
4)
Mladší. Sobec. Neurvale požadoval otcovský majetek. Utíká od Boha. Zneužívá své svobody a toho, na čem sám nepracoval.
Otec:
a)
Překvapivě klidně mu to vše dal.
b)
Stále cítí k synovi vztah lásky.
5)
Pokušení:
a)
Světácká marnotratnost a odpadnutí od Boha.
b)
Sudičství. Samospravedlnost. Povyšování se. Moralismus.
6)
Navrátilci. Lapsí. Jak se k nim chovat. JK je přijímá.
Poznámka: Opravdové pokání. Nikoli světáckost v rouše, hávu zbožnosti. Ne mistrovat starší bratry a poučovat je, že oni nejlépe poznali Boží milost.
7)
Uvažovat: Jak by to dopadlo, kdyby starší bratr v sobě něco překousl a šel na hostinu. Co později? Mladší by byl zase plnoprávný a žil by z cizího, bratrova.
Možná by ho i mistroval, pokud by v něm zbylo něco z jeho předchozí světácké a světské morálky.
8)
Pokušení.
a)
Světácká marnotratnost. Odpadnutí od Boha.
b)
Sudičství. Samospravedlnost. Povyšování se nad ostatními. Duchovní pýcha. Moralismus. Moralizace.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.