Lukáš 11,5-10.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)

Text:

Lukáš 11,5-10.
5
Řekl jim: "Někdo z vás bude mít přítele, půjde k němu o půlnoci a řekne mu: 'Příteli, půjč mi tři chleby,
6
Protože právě teď ke mně přišel přítel, který je na cestách, a já mu nemám co dát.'
7
On mu zevnitř odpoví: 'Neobtěžuj mne! Dveře jsou již zavřeny a děti jsou se mnou na lůžku. Nebudu přece vstávat, abych ti to dal.'
8
Pravím vám, i když nevstane a nevyhoví mu, ač je jeho přítel, vstane pro jeho neodbytnost a dá mu vše, co potřebuje.
9
A tak vám pravím: Proste, a bude vám dáno; hledejte, a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno.
10
Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno.
11
Což je mezi vámi otec, který by dal svému synu hada, když ho prosí o rybu?
12
Nebo by mu dal štíra, když ho prosí o vejce?
13
Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, čím spíše váš Otec z nebe dá Ducha svatého těm, kdo ho prosí!"

Čtení:

Exodus 32,9-14.

Postup:

1)
Učit se modlit u JK.
a)
Marnomluvnost, mnohomluvnost pohanů. Umluvit boha.
b)
Zde: Kdo má ostych se modlit. Poznámka: ruce klesají.
2)
Podobenství. Přátelství.
a)
Nečekaná návštěva. Pocity, když na nás bude někdo zvonit o půlnoci. Noc je přece na spaní. My dnes máme více zásob, máme ledničky.
b)
Buzení sousedů v noci. Jen když je to opravdu nutné.
3)
Hostit. Dát najevo vzácnost návštěvy. Posluchači živě prožívali smůlu hostitele, který musel hostit v noci.
4)
Obtěžování souseda. Doslova: vlezlost. Dotěrnost.
5)
Proč dá probuzený soused chleba.
a)
Přátelé.
b)
Milosrdenství.
c)
Aby nebyl pomluven.
d)
Vlezlost. Bouření. Rušení ulice a rodiny. Aby neotravoval příliš dlouho.
e)
Mohl bych někdy též potřebovat jeho pomoc.
6)
Modlitba ve starověku. Závist bohů. Pohanská představa. Bohové nepřejí lidem. Je třeba je patřičně umluvit.
7)
Modlitba s důvěrou.
a)
Přítel neodmítne, neodbude. Lze se na něj obrátit.
b)
Modlitba k Bohu. Zbožná úcta. Přesto naléhavost.
8)
Záleží na Bohu. Slyší nás.
a)
Bůh není ovšem poslušný plnitel našich přání, když si vzpomeneme a něco nás zrovna napadne.
b)
Respektovat PB jako pána.
c)
Napojit se na Boží vůli.
d)
Otče náš. Promýšlet slova.
e)
Co vlastně chceme. Co PB chce od nás, abychom si od něj přáli.
f)
JK netvrdí, že bychom měli vždy přesně obdržet přesně to, za co se modlíme.
g)
Naše očekávání může mít změněné podrobnosti.
h)
PB vše zváží. Někdy můžeme hodně děkovat za to, že PB nesplnil naše mnohé nepředložené a nedomyšlené přání. Že to udělal po svém.
9)
Modlitba z naší strany.
a)
Měla by být bez pochybování.
b)
Napojit se na Boží vůli. Podrobit se jí.
c)
Důvěra. Záleží na Bohu, co podle jeho názoru vlastně potřebujeme.
d)
Jistota. Bůh vždy slyší. PB bere vážně naše slova.
e)
V modlitbě pochopíme boží vůli. Napojit se na ni ve své modlitbě.
10)
Proste. Hledejte. Tlučte. Vytrvale se dobývejte. Mluvte. Nemlčte. Dožadujte se. Nestaňme se pohodlnými nemodlitebníky s rukama složenýma v klín a se zbožnými nebo velmi zbožnými výmluvami nejrůznějšího druhu.
11)
Formy modliteb. Klasické. Meditativní. Jiné. Nahlas. V nitru. V kostele. Doma v pokojíčku srdce. I v obýváku. S biblí před očima.
12)
PB, děkuji ti za to, že jsi nevyslyšel mé mnohé pošetilé modlitby.
13)
Otče náš, děkuji ti, že nejdu cestou života sám a opuštěn. Zařadil jsi mne do společenství tvé církve. Děkuji ti za to, že mne toto spol. Přijalo a že se v něm cítím dobře vzdor lidské stránce této lidské party.
14)
Film: Malachiášův zázrak.
a)
Malachiáš prosí o zázrak, aby to oslnilo a zastavilo novodobé pohany ve městě. Prosí PB, aby přenesl pajzl ze středu města k moři. Když se to stalo, bylo chvíli velké překvapení. Ale pak toho využila reklama a noční podnik se stal ještě navštěvovanější.
b)
Malachiáš prosí Boha, aby vrátil bar raději na původní místo. Když se to stalo, nikoho to ani nepřekvapilo. Zase předpokládali trik lidské techniky.
c)
Ale na ulici se modlí Malachiáš. Kolemjdoucí jsou právě tím velice udiveni. A to je nakonec ten největší zázrak.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.