Lukáš 10,38-42.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)

Text:

Lukáš 10,38-42.
38
Když šel Ježíš s učedníky dál, vešel do jedné vesnice. Tam jej přijala do svého domu žena jménem Marta,
39
Která měla sestru Marii; ta si sedla k nohám Ježíšovým a poslouchala jeho slovo.
40
Ale Marta měla plno práce, aby ho obsloužila. Přišla k němu a řekla: \"Pane, nezáleží ti na tom, že mne má sestra nechala sloužit samotnou? Řekni jí přece, ať mi pomůže!\"
41
Pán jí odpověděl: \"Marto, Marto, děláš si starosti a trápíš se pro mnoho věcí.
42
Jen jednoho je třeba. Marie volila dobře; vybrala si to, oč nepřijde.\"

Čtení:

Deuteronomium 6,4-13.

Postup:

1)
Smíšené pocity nad oddílem. Pečlivá Marta. Naslouchající Marie.
2)
Podnětné k přemýšlení.
a)
Osobně pro jednotlivce i pro církev.
b)
Vzory pro církev.
1.
Naslouchání.
2.
Služba.
c)
Poslání církve:
1.
Kerygma.
2.
Koinonia.
3.
Diakonia.
3)
Děj. Barvitě vylíčit.
a)
Najednou přišlo na návštěvu 13 mužů. Celý den šli. Potlučené nohy. Špinaví. Zpocení. Hladoví.
1.
Voda k umytí či omytí nebo alespoň k opláchnutí se. Nebyly vodovody. Voda se donášela z veřejných studní.
2.
Příprava jídla. Sehnat. Nebyla lednička. Nebyl elektrický nebo plynový sporák.
b)
Pohostinná Marta. Majitelka domu. Sponzorka.
c)
Marie. Žena se tehdy neměla zajímat o náboženské otázky. Nadřazenost mužů i v náboženské oblasti. Doména mužů.
4)
JK. Mimořádná situace.
a)
Šimon farizeus. Pozval JK do svého domu. Přišla (vetřela se) jiná Marie. Přišla a pomazala nohy JK drahou mastí. Pokání. Ke smrti.
b)
Lukáš 8. Ženy sponzorky. K JK mohou přicházet i ženy. Neobvyklé pro tehdejší rabínské učitele.
5)
Bible.
a)
Ne jízdní řád, ale návod. Podnět. Pochopit zvěst bible a přemýšlet.
b)
Konkrétnost do konkrétní situace.
6)
JK nesouhlasí s Martou.
a)
Ale to není odsudek Marty.
b)
Ochrana Marie. Chudá, nemajitelka. Měla by víc pobíhat a sloužit. I když je to sestra Marty.
c)
Představa tehdy: Chudý by měl samozřejmě aspoň sloužit. Předurčenost chudých sloužit. Bavit se s JK by mělo být záležitostí hostitelky a majitelky nemovitosti (domu) Marty. Marie by měla pobíhat jako fretka a obsluhovat.
7)
Proporce služby a naslouchání.
a)
Správné naslouchání vede ke službě.
b)
Pouhá služba bez naslouchání je v riziku, že se rozplyne v obecné humanitě.
c)
Bible ale není univerzální návod. Konkrétnost situace rozhodne.
d)
Milosrdný Samaritán. Jen slouží. V dané situaci nelze jinak. Ani se nemodlí. Ani nekáže. Naslouchání vede ke službě.
8)
Církev dnes.
a)
Spousta starostí. Diskuse. Zbožné sobectví. Samá starost, nejvíce o peníze.
b)
Dialektika:
1.
Něco musíme udělat sami.
2.
Něco udělá JK, pán církve.
9)
Radost v naslouchání i ve službě.
a)
Radost z naslouchání i ze služby.
b)
Pravé naslouchání není lenost a pohodlnost.

Poznámky.:

1.
U Lukáše lze najít silné sociální akcenty.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.