Lukáš4,16-30.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Štědrý den.

Text:

Lukáš4,16-30.

Čtení:

Izaiáš 61. Žalm 146.
16
Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma.
17
Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno:
18
'Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácením zraku, abych propustil zdeptané na svobodu,
19
Abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.'
20
Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny.
21
Promluvil k nim: "Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli."
22
Všichni mu přisvědčovali a divili se slovům milosti, vycházejícím z jeho úst. A říkali: "Což to není syn Josefův?"
23
On jim odpověděl: "Jistě mi řeknete toto přísloví: Lékaři, uzdrav sám sebe! O čem jsme slyšeli, že se dálo v Kafarnaum, učiň i zde, kde jsi doma."
24
Řekl: "Amen, pravím vám, žádný prorok není vítán ve své vlasti.
25
Po pravdě vám říkám: Mnoho vdov bylo v Izraeli za dnů Eliášových, kdy se zavřelo nebe na tři a půl roku a na celou zemi přišel veliký hlad.
26
A k žádné z nich nebyl Eliáš poslán, nýbrž jen k oné vdově do Sarepty v zemi sidonské.
27
A mnoho malomocných bylo v Izraeli za proroka Elizea, žádný z nich nebyl očištěn, jen syrský Náman."
28
Když to slyšeli, byli všichni v synagóze naplněni hněvem.
29
Vstali, vyhnali ho z města a vedli ho až na sráz hory, na níž bylo jejich město vystavěno, aby ho svrhli dolů.
30
On však prošel jejich středem a bral se dál.

Postup:

1)
JK přichází domů.
a)
Návrat po dlouhé době.
1.
Skoro už host mezi svými.
2.
JK přišel ke svým, ne k cizím. Mezi svými.
b)
JK přichází k nám. K vlastním.
1.
Někdy si musí připadat jako host. Nebo dokonce jako cizí, resp. Jako u cizích.
2.
I nám může připadat jako host. Nebo i jako cizí.
c)
Opět po roce tu máme vánoce.
1.
Stereotyp každoročního opakování vánoc.
2.
Jakási připomínka toho, proč vlastně vánoce jsou.
2)
Jan 1,14. Do svého vlastního přišel. Jeho vlastní ho nepřijali.
My ho ale chceme přijmout. Proto jsme také přišli na sváteční vánoční bohoslužby. Nebo jsme přišli jenom pro duchovní, kulturní či jiný zážitek?
3)
Nazaret.
a)
Nechtěli JK přijmout.
1.
Už to všecko vědí.
2.
Bylo jim to jasné.
3.
Připravili se o radost z evangelia.
4.
O vždy novou radost.
5.
Nechtěli naslouchat JK, co jim přišel povědět.
b)
Nepřijali ho.
4)
JK: Nechcete slyšet SB.
a)
Tím SB nepřestane být platné.
b)
Zacpat si uši. Zvuk zní dál.
c)
My ho ovšem neslyšíme. Pak uslyší lidé daleko ve světě, daleko v budoucnu.
d)
Nazaretští na to nemyslí. Myslí na sebe. Všecko už znají.
e)
Nazaretští zapomněli: SB je určeno i dalším. JK odešel kázat jinam. Už se tamnevracel. Káže jinde, jiným. Kdo ho přijali. Kdo o něj mají zájem.
5)
Dvoji přístup k JK.
a)
Je možno ho přijmout, i když nejsme z Nazaretu. Nikdy jsme se s ním nesetkali osobně v jeho tělesné podobě. Nepotkali jsme ho na ulici.
b)
Lze ho ale odmítnout a vyhnat a odehnat, jako to udělali Nazaretští.
6)
Rekapitulace: JK přišel ke svým, ale ti ho nepřijali. Ti, kdo ho přijali, jsou děti boží.
My všichni jsme děti Boží. Máme od boha co čekat. Děti čekají něco od rodičů.

Poznámky:

1)
Podněty k modlitbě: Čekáme, přijímáme.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.