Lukáš 6,12-19.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Advent.

Text:

Lukáš 6,12-19.
12
V těch dnech vyšel na horu k modlitbě; a celou noc se tam modlil k Bohu.
13
Když nastal den, zavolal k sobě své učedníky a vyvolil z nich dvanáct, které také nazval apoštoly:
14
Šimona, kterému dal jméno Petr, jeho bratra Ondřeje, Jakuba, Jana, Filipa, Bartoloměje,
15
Matouše, Tomáše, Jakuba Alfeova, Šimona zvaného Zélóta,
16
Judu Jakubova a Jidáše Iškariotského, který se pak stal zrádcem.
17
Sešel s nimi dolů a na rovině zůstal stát; a s ním veliký zástup jeho učedníků a veliké množství lidu z celého Judska i z Jeruzaléma, z pobřeží tyrského a sidonského;
18
Ti všichni přišli, aby ho slyšeli a byli uzdraveni ze svých nemocí. Uzdravovali se i ti, kteří byli sužováni nečistými duchy.
19
A každý ze zástupu se ho snažil dotknout, poněvadž z něho vycházela moc a uzdravovala všechny.

Čtení:

Micheáš 4,1-4. Lukáš 6,12-26. Lukáš 6,12-16. Vyvolení dvanácti. Lukáš 6,17-19. Zástupy kolem JK. Lukáš 6,20-26. Blahoslavenství a běda.

Písně:

291-7. Tento je den, který učinil nám Hospodin.
24-5. Tvá, Bože, je všecka země.
276-3. Slávy Pán přichází opět.
273-4: Zvedněte brány.
259-4. Navštiv nás, Kriste žádoucí.
355-4.

Postup:

0)
Úvod. Kázání na rovině.
a)
Srovnej: Matouš 5-7. Kázání na hoře. Hora.
b)
Co už mají učedníci kolem JK za sebou.
1.
Modlitby. Vyvolení dvanácti. Užší kruh.
2.
Apoštolé. Poslové. Posel. Stejná hodnota jako posílající.
3.
Dvanáctka. 12 učedníků. Nový Izrael. Mesiášský nárok.
4.
Rozmanité společenství. Petr. Jidáš. Zélota. Celník.
5.
Neopakovatelnost. Garance tradice o JK.
c)
Technická forma kázání: Přes apoštoly. Obcházeli skupinky lidí. Lidé se setkali s JK přes apoštoly. Tlumočili slovo JK.
d)
Dnes. Nemůžeme k JK přímo.
1.
Nespoléhat na tzv. Náboženské zážitky kde jakého druhu. Svědectví bible. Zvěstovatelé. Věřící lidé. Zkušenosti víry.
2.
Zkušenost víry je něco jiného než náboženský zážitek obecného religionistického charakteru.
1)
Sbory. Dvě kategorie lidí.
a)
Učedníci. Již uvěřili.
1.
Mají stále ale a pořád slyšet SB. Upevňovat svou víru.
2.
Mají ale také vycházet a svědčit dalším. O JK. O své víře.
b)
Kdo přišli slyšet JK.
1.
Touha (a snaha) najít JK. Noví lidé.
2.
Hledají pomoc u JK. Hledající. Tělesné neduhy. Pomoc pro duši. Plnost života. Celistvost.
3.
Poznámka: Těch nových v našich sborech není tolik. JK také posílal apoštoly, aby obcházeli a volali nové lidi.
2)
Exorcismus.
a)
Vyhánění duchů.
b)
Hřích.
1.
Příčina mnoha těžkostí člověka. Ničí. Mučí. Mrzačí.
2.
Důsledky pro tělo i pro duši, ducha. Ne jen psychická záležitost. Zlé myšlenky.
3.
Příklad: Alkohol. Drogy. Dopad i na tělesnou stránku člověka. Dopad i na okolí člověka.
4.
Odpuštění hříchů. Vymanění se z hříchu. Uzdravení. Uvolnění. Padají pouta. Zlepšení i tělesného stavu.
3)
Ne automatičnost.
a)
Přijdu na bohoslužby, budu uzdraven.
b)
Nestačí se jen JK dotýkat vnějšně, tělesně nebo obrazně. Otevřít se jeho působení.
4)
Dnes.
a)
Otevřít se JK. Mluví přes své apoštoly. Různé druhy poslů JK.
b)
Jak se konec konců dovídáme o jeho působení a o něm?
1.
Bible.
2.
Dnešní svědci.
3.
Existence církve.

Poznámky:

1)
Advent.
a)
Základní důrazy dnes. Co církev dnes zdůrazňuje: Příchod JK.
1.
Tehdy. Narodil se v Betlémě.
2.
Přichází dnes. Zvláštním způsobem. Šifra: Duch svatý. Prakticky: Uvěření. Víra.
3.
Konec života člověka. Když člověk umře, dostává se do blízkosti JK.
4.
Parusie. Druhý příchod JK. Lidově: Konec světa.
b)
Důsledky.
1.
Je třeba rozlišovat: Důsledky příchodu JK a důsledky zvěstování (působení) církve.
2.
Mnozí lidé si ani z jednoho nedělají vůbec nic. Ti tzv. Mnozí tvoří naprostou většinu lidí.
3.
Pro naprostou většinu lidí jsou vánoce záležitostí přirozené náboženskosti. Jinak řečeno: Jde o lidovou náboženskost v širokém slova smyslu. Navenek je nejvíc vidět tradice, skomírající a ochabující lidové zvyky, folklor, vliv reklamy, přirozeně lidská touha po slavení a po ideálech života.
4.
Malá část lidí si uvědomuje existenciální stránku vánoc jako takových. Tedy: Dosah příchodu a přicházení JK do života člověka. Tito lidé tvoří, biblicky řečeno, sůl země.
c)
Co dělají lidé kolem JK?
1.
Přicházejí k JK, poslouchají. Hledají pomoc.
2.
Co dělá JK? Káže. Ustanovuje apoštoly. Dobrá zvěst a pomoc.
2)
Bída církve dnes.
a)
Nepřitažlivost církve. Nejsou hledající zástupy.
b)
Vyvětralá zvěst.
c)
Nepřitažlivé společenství, prostředí církve.
d)
Nelze ale přehlédnout: Církev zde ve světě stále existuje a zvěstuje. Vzdor své mnohé vnější i vnitřní slabosti.
1.
Síla tradice. Setrvačnost.
2.
Peníze. Majetky církve. Např. Kostely, fary, nemovitosti. Dobrá organizace.
3.
Duch svatý. Bez jeho působení by církev dávno zanikla jako berou za své mnohé lidské organizace.
3)
Proč lidé nepotřebují hledat.
a)
Usazenost. Zabezpečenost. Zajištěnost. Pocit: Nic jim nechybí. Nic nepotřebují.
b)
Hledají jinde. Povrchnost. Pozlátko. Velké části lidí to úplně stačí.
c)
Menší část lidí hledá kultivovaný konzum s kulturní a duchovní nadstavbou. To ovšem zdaleka neznamená, že se musí jednat o křesťanský doplněk k životu.
4)
Doba JK.
a)
Neuspokojení hledající. Hledali také kde všude.
b)
Naše doba. Většinou jsou lidé rovněž neuspokojeni. V mnoha směrech neuspokojeni.
1.
Ale nehledá se tolik.
2.
Stačí materielní zabezpečení.
3.
Náročnost života spotřebuje hodně času a energie.
4.
Unavenost lidí i doby. Čím méně zajištění lidé (menší sociální jistoty), tím větší unavenost.
5.
Chybí sil pro něco hlubšího.
6.
Udržet krok v ruchu života.
7.
Postrádáme výhled, naději, perspektivu.
8.
Rezignace na smysl. Dojem: nic nemá smysl. Ani cenu.
9.
Nápory ekonomické. Vypětí, aby se člověk udržel na určité úrovni.
10.
Nikdo nechce slevit, snížit úroveň.
11.
Dům. Byt. Perspektiva. Zaměstnání. Podnikání.
c)
Duchovní hodnoty.
1.
Nevynášejí finance.
2.
Mluví o nich lidé zajištění. Naříkají, že lidé o ně nemají zájem.
3.
Námitka některých: Ať si strčísvé duchovní hodnoty někam, když mluví ze své zabydlenosti a etablovanosti.
5)
Jací lidé ale většinou přicházejí k JK.
a)
Chudí. Nemocní. Ujařmení. Bez perspektivy duchovní i ekonomické. Utištění od Římanů a vlastních boháčů z Jeruzalema.
b)
Ale lidé hledající.
c)
Jak to, že oni hledají a my ne? Oni toho měli méně než my, přesto hledali. My toho máme více.
6)
Lidé doby JK.
a)
Únava již po desetiletí. Dozrála situace. Proto hledání?
b)
My dnes. Doba na poušti. Přechodná situace. Spíše: Krize církve.
7)
Advent.
a)
Nová příležitost pozvednout hlavu. JK přichází. Pomáhá. Léčí. Nová vzpruha pro život. Naděje. Perspektiva. JK nás zve pomáhat i jiným.
b)
Poznámka: Plané zakulacené výzvy v církvi po desetiletí.
1.
Stejně se to neposlouchá.
2.
A když, tak se to nebere vážně. Sami potřebujeme pomoci.
3.
Hlavně se ale nedělá to, co se říká a propaguje.
8)
JK přichází, aby pomohl.
a)
Léčí. Uzdravil mnoho lidí.
b)
JK nás zve pomáhat jiným. Nést evangelium.
c)
Poznámka: Nekonkrétnost.
1.
Jak JK pomáhá dnes?
2.
Proč my máme pomáhat jiným, když jiní nepomohou nám?
3.
Pomoci těm, kdo pomohou i mně.
9)
Posluchači JK kdysi a dnes.
a)
Učedníci. Chodí do kostela. Podílejí se na práci sboru.
b)
Zástupy hledajících. Toužící. Jednorázově. Občas přijdou. Když jsou v tísni života. Sborová slavnost. Svátek. Jednoročáci. Misijní příležitost. Neodsuzovat. Naděje. Nést jim evangelium. Nic je nadměrně netáhne, nepřitahuje do církve.
c)
Upřesňující poznámka k nabourání církevnického optimismu: Nejedná se o zástupy. V lepším případě jde o skupinky nebo o občasného jednotlivce.
10)
Jednoročáci. Občasníci.
a)
Nezájem. Proč chodit do kostela, do církve.
b)
Naše chyba. Nepřitažlivé prostředí církve. Nevěrohodné svědectví a zvěst. Nic je netáhne.
11)
Mluviči o misii.
a)
V dálných světa krajích prý jsou misijní úspěchy a výsledky.
b)
Konkrétnost ve sboru. Okrajoví členové církve. Postupně odpadají nebo se jinak ztrácejí či vytrácejí z církve.
c)
07. V mnoha sborech si už povšimli, že není příliš velký rozdíl mezi shromážděním v neděli a ve svátek, např. O vánocích a velikonocích.
12)
Advent.
a)
Příchod JK k nám.
b)
Lidé přicházejí k JK. I my. Snad. Snad nejde jen o slovní proklamaci.
13)
Co dělá JK:
a)
Káže evangelium. Osvobozující slovo. Pomoc. Síla. Naděje. Světlo. Perspektiva. Kde jinde hledat skutečnou pomoc. Světlo, ne světélko.
b)
Povolává učedníky. Nové společenství. Spolupracovníci. Zélota a publikán. Kdyby se setkali sami bokem od lidí, tak by se vrátil jen jeden.
c)
Uzdravování. Víc než jen psychická úleva. Mimořádná moc JK. Odpuštění. Nové společenství. Uzdravující moc společenství. Léčivá moc odpuštění.
d)
Nečistí duchové. Jsou vyháněni z lidí. Různí: Zuřivost. Divokost. Skřeky. Hrabivost (Zacheus). Tvrdost srdce. Sobectví. Nečisté myšlenky. Neláska. Únava. Rezignace. Nadměrný smutek. Strach. Tíseň. Pýcha. Nadutost. Mnoho dalšího.
14)
Epištola k Římanům. Jak uvěřit. SB je ze slyšení. Kázání. Kazatelé. Prozajičnost a konkretnost v tomto světě. SB nepadá s nebe. Nepodceňovat a nepřehlížet kázání.
Poznámka: Farář se má pečlivě na kázání připravovat. Zasáhne tím více lidí než po zbytek týdne. Dát si práci s kázáním. Dobrá pečlivá příprava, ale i osobní svědectví.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.