Lukáš 2,1-14.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Vánoce.

Text:

Lukáš 2,1-14.
Zvěstuji vám radost velikou, která bude všem lidem. Narodil se vám dnes spasitel.

Čtení:

Lukáš 2,1-15.
1
Stalo se v oněch dnech, že vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby byl po celém světě proveden soupis lidu.
2
Tento první majetkový soupis se konal, když Sýrii spravoval Quirinius.
3
Všichni se šli dát zapsat, každý do svého města.
4
Také Josef se vydal z Galileje, z města Nazareta, do Judska, do města Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova,
5
Aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě.
6
Když tam byli, naplnily se dny a přišla její hodina.
7
I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod střechou.
8
A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stáda.
9
Náhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň.
10
Anděl jim řekl: \"Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid.
11
Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově.
12
Toto vám bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, poležené do jeslí.\"
13
A hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha:
14
\"Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení.\"
15
Jakmile andělé od nich odešli do nebe, řekli si pastýři: \"Pojďme až do Betléma a podívejme se na to, co se tam stalo, jak nám Pán oznámil.\"

Verše:

Zvedněte se brány, pozvedněte se vrata věčná, aby vjíti mohl král slávy. Kdo je ten král slávy? Hospodin zástupů, on je král slávy.
Tak Bůh miloval svět, že dal svého jediného syna, aby nezahynul žádný, kdo v něho věří. Ale ten, kdo v něho věří, aby měl život věčný.
Vyjde hvězda z Jákoba a povstane královské žezlo z Izraele a převýší knížata lidská.
Radujte se v Pánu vždycky, opět pravím: Radujte se.
Poslání: sláva na výsostech Bohu, na zemi pokoj. Mezi lidmi dobrá vůle.
Požehnání: Ospravedlněni jsme z víry. Pokoj máme s Bohem skrze Pána Našeho JK.

Osnova:

1)
Augustus. Velmi vysoko. Má své zástupce: Místodržící. Daňoví úředníci. Josef ale musel k soupisu osobně.
2)
David. Ani na vrcholu své moci a slávy nesahal Augustovi ani po paty. Co se moci a bohatství týče.
3)
Josef. Zdeptaný. Opožděný census. Potlačené vzpoury. Těhotná žena. Musí jít. Císařův termín soupisu. Bez výjimky.
4)
Všichni příchozí. Ti dole. Josef ještě jaksi níž. Ostatní mají aspoň kde bydlet. Ponížení Josefa, Marie, Jk. Pro nás. Kvůli nám. Lidská tvrdost. Sociální rozdíly. Nemilosrdenství. Těhotnou ženu nechají rodit ve chlévě.
5)
Z chléva se neurčují světodějné události.
6)
KB je (znamená) dobře činit. Nikdo není vyloučen. Možnost pro každého. Ti v palácích nahoře mají víc možností dobře činit. Komu bylo víc dáno, víc se od něj očekává.
7)
JK. Žije. Kvůli němu jsou dnes po celém světě miliony lidí v kostelích.

Postup 1:

1)
Lukáš. Ne zachycená historie. Co církev považovala za důležité pamatovat si o narození JK. Propast dvou světů.
2)
Augustus. Považován za spasitele. Představitel moci a slávy světa. Téměř božské pocty. Sebastos.
3)
Josef. Zchudlý potomek krále Davida. Podroben censu. Už ani nevzdoruje, ani nebrblá. Nebrble, valašsky. Zdeptán mocí Augusta. Ponížení od vlastních v Betlémě. Ani pro jeho těhotnou manželku se nenajde nocleh.
Poznámka: Kdysi Elimelech v Betlémě. Sucho. Nikdo mu nepomohl. Tradice nepomoci v Betlémě. Odešel do Moábu. Rut.
4)
Augustus je opěvován básníky. JK je opěvován anděly.
5)
Bůh se narodil v chatrči. Ne v paláci. Blízko člověku. Skutečný, plný život. Nemůžeme určovat světodějné události. Odpovědnost v prostředí života, kde jsme.
a)
Bůh se nás nebude ptát, co není v naší moci zvládnout. Ale, co můžeme udělat. Šířit radost a pokoj kolem sebe.
b)
Palác. Světové a světodějné události. Rozhodnutí o nich. Srdce: Rozhoduje se o spasení.
6)
Osobní rozhodnutí pro evangelium. Nikdo to za nás neudělá. Osobní odpovědnost za vlastní život.
7)
KB neznamená: dobře se mít. Ne sobectví. KB je dobře činit. Nedá se to poručit, naorganizovat. Slovo odezní. Co s ním člověk udělá?
8)
Nikdo není z KB vyloučen. Dobře činit může každý. I ležák na posteli.
a)
Trpělivost. Neztěžovat druhým situaci.
b)
Modlit se za druhé.
1.
Dobře se mít: Z toho jsou mnozí vyloučeni. Nemocní. Smolaři. Postižení. Nešťastní. Zklamaní.
2.
Proč se začíná vždycky od těch dole, od ležáků, kteří jsou na tom zle a potřebují víc pomoci než jiní? Proč se jednou v církvi nezačne u těch nahoře, u bohatých, v palácích, ve vilách?
9)
JK. Není to císař. Může k němu každý. Do chléva pustí každého. Do paláce se každý nedostane.
10)
Augustus.
a)
Zanikl. Nemá potomky, následovníky. Pár odborníků na historii a latinu se jím zabývá. Obdivovatelé na římské dějiny.
b)
JK. Následovníci po 2 tisíciletí. Jeho dílo žije v církvi. Lidé chodící do kostelů.
11)
Mocný Augustus. Za něho se narodil mocnější JK. Zkrytá sláva. V obyčejném životě. Služba. Zkrytá velikost.
12)
Augustova říše zanikla. JK z chléva žije dosud. Křesťané. Následovníci.
13)
Vyznavači JK. Štěpán. Obětuje pro JK život. Augustus má jen patolízaly. Nikdo by za něj nedal ruku do ohně. Otázka, co přetrvá časnost i věčnost.
14)
Zbožňovaný Augustus. Genesis 11. Smrtelný tvor. člověk nepřekročí hranice svého času, svých možností a sil.

Poznámky:

1)
Vánoční zvěst. Ne historie. Některé akcenty zvěsti.
2)
Augustus, spasitel. Už zpráva o jeho narození byla básníky dodatečně pokládána za evangelium, radostnou zvěst.
3)
Chudý nebrán vážně ani vlastními. Nestojí nikomu za zájem, za zvýšený zájem.
4)
Osobní rozhodnutí pro JK. Pastýři. Slyší zvěst a jdou. Mohli v pohodě zůstat. Námaha cesty a hledání uprostřed noci. Vybočení z běžného života.
5)
Dobře činit může každý.
a)
Bohatý v paláci. Chápeme to. Má na to. Má víc možností pomáhat,sloužit. Mnoho lidí z těchto kruhů pomáhá. Mnoho ale žije sobecky jen pro sebe. Necitlivost k bližním.
b)
Humanitární dobročinnost, činnost. V oblasti podpůrných institucí.
c)
Chudý. Nemocný. Postižený. Odkázán na pomoc. Starý. Domov důchodců. Daleko menší možnosti. Stáří. Menší možnosti pro každého. Podle svých možností. Boží hodnocení. Někdo má 5 hřiven, Někdo jen 2 nebo jednu. Někdo třeba i méně.
6)
Za JK do chléva může každý.
a)
Lidé z paláců. Litujeme je, je to pro ně těžké jít do chléva. Nejsou na to zvyklí. Opravdu je to pro ně těžké. Ale mají možnost jít. Nikdo jim nebrání. člověk z paláce má dveře otevřené všude. I do chléva.
b)
Člověk z chléva. Do paláce ho jen tak nepustí. Mnoho zavřených dveří v životě. Obrazné vyjádření. Obyčejní lidé mají menší možnosti v životě. Nemusíme lidi z paláců nadměrně litovat. Mají v životě daleko víc možností než obyčejní běžní lidé.
c)
Naše lidské pokušení: litujeme ty z paláců. Zajímat se víc o ty dole blíž chlévu. Boží hodnocení. Cena. Služba.
d)
Lidé z paláců se svého postavení mohou zbavit. Mohou klidně žít jako ti dole. Vzdát se všeho. Ale ti dole nemají možnost dostat se na místa těch nahoře. Palác je jim nedostupný.
7)
Za Augusta by dobrovolně nikdo nedal ruku do ohně.
a)
Cítíme, že by to nemělo smysl. Mocný a bohatý za sebe spíš nastrčí jiné. Zaplatí si ochranku. Strážci jsou povinni nasadit svou hruď. Ne dobrovolnost. Placená povinnost. Ne z přesvědčení.
b)
Dnes. Není situace, abychom pro jk museli či měli obětovat svůj život. Aspoň ne v našich končinách. Jiná situace se může vyskytnout v některých částech světa.
c)
Co jsme ochotni pro JK udělat dnes. Oběti pohodlí, času, finance. Energie. Práce pro JK a jeho věc v tomto světě. Pomoc v církvi, ve sboru.
8)
Celé jméno Augusta: Gaius Julius Caesar Oktavianus Augustus.
a)
První císař. Ne obyčejná figurka na trůně. Byl to někdo. Celý známý kulturní svět mu patřil. řím. Nikdy neviděl judsko. Kývnul prstem alidé se dali na pochod nebo padaly hlavy.
b)
Jeho mince se našly až v číně zalité v porcelánu.
c)
Augustus. čestný titul, od senátu. Vznešený. řecky: sebastos. Hoden božské slávy, pocty.
d)
Roku 9 Ante. Nový jednotný kalendář. Nový rok. Den císařových narozenin.
9)
Listina. Servilní úředník píše: těžko říci, zda narození našeho nejbožštějšího císaře přineslo více radosti nebo blaha. Neboť znovu uvedlo v řád vše, co se rozpadalo. A napravilo vše, co se zvrátilo v nešťastnou podobu. Celému světu tak dalo nové vzezření. Právem proto můžeme tento den pokládat za počátek všeho. Svět by byl naprosto propadl zániku, kdyby nevzešlo společné štěstí všech nás. Proto bude moci každý po právu tuto událost pokládat i za počátek svého vlastního života a bytí. Ani pro společnost, ani pro žádného jednotlivce není šťastnější datum. Je obtížné přiměřeně vyjádřit nekonečná dobrodiní císaře. Je třeba, aby i v našem kraji začínal rok jeho narozením.
10)
Výtky křesťanům. Prý dost nemyslí na světodějné události. Prý setrvávají jen dole u prostých a obyčejných lidí. Bůh si pro zrození spasitele nezvolil palác, ale chlév.
11)
Rozhodnutí: Augustus nebo Josef.
Matouš 4. Pokušení JK. Troji pokušení: prorok, král, kněz.
a)
Dát lidem chléb, zaplatit si posluchače.
b)
Světská moc, ale za cenu klanění se Ďáblu. Uznat ďábla za pána.
c)
Udělat zázrak, skočit s věže.
d)
Čtvrtá cesta: kříž.

Postup 2:

Děti. Štědrý den.
1)
Vzdálený příběh pro moderního člověka. Augustus, monarcha. Andělé. Nadzemské dění. Mimozemskost. Prostí pastýři. Chlév.
2)
Dítě. Naděje. Co z něho bude? Víme to. Zkušenosti. Dohady.
3)
Tvrdé vyprávění. Narození děcka ve chlévě. žádná idyla. Ani revoluce. Konstatování. Realita života. Císař je vysoko nad tím, ale jaksi zcela zbytečný.
4)
Licht. Viel licht. Z nebe.
5)
Umgang mit der Weihnachtsgeschichte.

Postup 3:

Verš 14. Sláva na výsostech Bohu, na zemi pokoj.
0)
Mám rád lidové vánoce. Pohoda. Krásné koledy. Co vkládáme do vánoc. To nejlepší. Lidské tužby, přání. Obrázky Betlémů. Teplo, kouzlo domova. Úsměvy. Ale biblická vánoční zvěst je něco jiného. Otevřít bibli a přečíst. Lukáš 2,1-15.
1)
Dnešní lidový Betlém.
a)
Má hodně daleko do tehdejší situace. Zbožný romantismus. Svatá rodina. Klid. Pohoda. Čerstvá rodička se tváří docela vesele. Zvířata. Pastýři. Andělé. Mudrci. Oblíbenost lidových Betlémů. Reprezentace pohody a blahobytu.
b)
Náhražky uklidňujících prostředků. Tvrdá zima dnes. Tvrdý život tehdy. Vánočnější závoj nad životem.
c)
Každý má rád klidný večer o vánocích. Bílé vánoce od Josefa Lady. Potřebnost uklidnění, utišení. Schovat se před neúprosností každodenního shonu.
2)
Nepravý přístup k vánoční zvěsti.
a)
Vše je možné. Lidové tradice. Reprezentace poklidu a pohody. Hojnost. Pohanské vánoce kolem nás.
b)
Křesťanské vánoce: Narození JK. Boží syn vstoupil do světa. Vydal se do rukou lidí. Znepokojivá zvěst. Ne zcela uklidňující vánoce. Tón zneklidnění. Začalo to ve chlévě. Skončilo to na kříži. Nevánoční zvěst o vánocích.
3)
Text. Co se říká. Císař nutí lidi k daňovým přiznáním. Trmácet se kraj světa do domovské obce. Složitost tehdejšího daňového přiznání. Velkopanské poručení. Unavení obyčejní poutníci.
a)
Těhotná žena je vyhnána rodit do chléva. Samo o sobě je to dosti nevánoční. Drastická zvěst. Drasťák. Horor.
b)
Dnes. Neměla pojišťovací kartu. Tehdy: Neměla peníze. Ti lidé nestojí za ohlédnutí, protože jsou chudí.
c)
Poznámka: Kostel. Neměli by na sbírku.
d)
Zámožný najde i v přeplněném městě dost nabídek k pohodlnému bydlení.
4)
Poznámka: Je to jen otázka peněz. Kdo je bez majetku a bez prostředků, nikdo ho nešetří.
a)
Nadutost velkých pánů.
b)
Nadutost maloměstských panáků.
1.
Tam se Bůh stal člověkem.
2.
Odlidštěná lhostejnost. Skutečná nouze. Skutečná tma.
3.
JK se narodil v bolesti a krvi. Doslova. Nespadl s nebe. Ponížení. Odmítnutí.
5)
Vánoční barvotisky. Pestrost. Pozlátko. Kontrast. Mohutnost skutečné vánoční události.
6)
Co se doopravdy stalo.Betlém. Základ radosti, naděje, pokoje. Co se stalo z Boží strany. Text. Stručné. Úsečné.
7)
Anděl. Posel od Boha.
a)
Neznáme andělův vnější zjev, podobu. Jak vlastně vypadal? Jak byl oblečen. Po nás se chce: slyšet zvěst. Co anděl říká.
b)
Pastýři. Tvrdí, otrlí chlapi. A zde dokonce dostali strach. To o něčem vypovídá. V té chvíli. Před anděly. Jen tak něčeho se nepolekali. Dravá zvěř. Draví lidé, lupiči. Měli s tím zkušenosti. Toho by se jen tak nezalekli.
c)
My. Před Bohem. Zda aspoň máme bázeň. Aspoň zneklidnění, znejistění. Zarazit se.
d)
Pastýři. Čeho se vlastně vyděsili? Asi ne buclatých vánočních andělíčků.
8)
Anděl. Posel Hospodinův.
a)
Nehodí se do pohanských vánoc.
b)
Nepodbízí se. Nelahodí oku. Anděl je reprezentant Božího majestátu. Důvod bát se.
9)
Příkaz: Nebojte se.
a)
Protismyslné. Nelze tak lehce přikázat: nebát se. Lze to jen doporučit. Přijde Boží zplnomocněnec. Lidé se bojí. Příkaz: nebát se.
b)
Zdůvodnění: Hle, podívej se, co se stalo. Odkaz na ústraní, na ubohost. Chlév. To je důvod nebát se? Nikoho nenapadne tam něco důležitého hledat. Narodil se spasitel, vám, pro vás. Není ani řečeno jméno zachránce.
c)
Kristus. Ne jméno. Přívlastek. Mesiáš. Pomazaný. Pán. Později to leckomu nebude dvakrát po chuti. To pastýři pochopili už na začátku a proto je jim úzko. Neodpovídá to zcela a beze zbytku soudobým představám o hrdinovi, sympaťákovi.
10)
JK. Ne guru. Ne nadzemská bytost. Ne starání se o nás podle okamžitého gusta.
11)
Pán.
a)
Je mnoho pánů ve světě. A ještě víc by se pány chtělo stát. Anděl Hospodinův to řekl jen o jednom: JK.
b)
Jiní páni ve světě si to ale nechtějí nechat líbit. Odstranit konkurenci děcka ze chléva. Zakrátko přijedou Herodesovi vojáci a způsobí v Betlémě masakr mezi dětmi.
c)
Toto malé děcko provokuje už tím, že se vůbec narodilo. Dovolilo si narodit se. A dokonce ještě ve chlévě.
12)
Zbědovaní rodiče. Opatrují novorozeně. Jesle ve chlévě. Předzvěst kříže. Jde ale i o nás. Kvůli nám to vše Bůh podstoupil.
13)
Světlo i do našeho chléva. Srdce člověka. Vypadá to v něm jako ve chlévě. Zlé myšlenky. Temná, smrdutá zákoutí. Chlév našeho života, našeho společenství.
14)
Verš 14. Co JK přináší.
a)
Sláva Bohu na výsostech.
b)
Pokoj na zemi.
c)
Bůh má zalíbení v lidech. Dobrá vůle mezi lidmi.

Poznámky.:

1)
Literární kritika. Matouš 1 - 2 a Lukáš 1 - 2. Dodatečně zpracované příběhy. Ne historie. Zvěstná záležitost.
2)
05. Vánoce.
a)
Načančanost vánoc. Komerčnost zcela bezostyšná. Vnutit lidem kýče všeho možného druhu. Reklama.
b)
Přesvědčit lidi, že k vánocům patří i nutnost pustit peníze na humanitární akce v sociální oblasti. Podniká se totiž všude, tak proč ne i v sociální sféře?
c)
V běžné lidské oblasti (mezi lidmi, rozhlas, televize) se připomínají hojně lidové vánoční zvyky v různých částech okolního světa. Tlačí se to do kulinářské oblasti a do kultury, zvláště do podmanivé vánoční hudby.
d)
Realita křesťanských vánoc výrazně ustoupila do pozadí. Nanejvýš se občas zřídka zmíní, že se o vánocích měl narodit Ježíš Kristus.
e)
Vnitřní lhostejnost lidí vůči křesťanským vánocům. Lidé se obejdou bez církevních vánoc. Stačí jim to, jak jsou vánoce prezentovány v komerční sféře.
3)
Klidnost církve. Vzdor tomu, co se o vánocích někdy až hekticky děje kolem ní ve světě, koná církev svou činnost, svá shromáždění.
4)
Pokušení církve.
a)
Různým způsobem se přizpůsobit okolí. Vnitřně i vnějšně. Najet na nálady a způsob myšlení lidí. Využít vhodně atmosféry okolí. Takticky zaujmout. Získat duchovní akcie.
b)
Zesvětštění náboženství. Přitakat do určité míry lidem. Získat lidi pro návštěvu kostela.
c)
Kulturní oblast. Obrazy. Koncerty v kostelích. Programy. Jen aby lidé přišli. Připravit jim kulturně-duchovní zážitek. Nadstavbový zážitek k plytkosti běžných vánoc. Kompenzace. Doplněk. Prohloubení.
5)
Census. Sčítání lidu. Ne že by byl císař pán v Římě jenom zvědavý na to, kolika obyvatelům ve své říši vládne. Forma daňového přiznání. Císař chtěl vědět, kolik se vybere na daních.
6)
Opožděný census v Judstvu. 2 vzpoury proti.
7)
Zdeptaný Josef. Nebouří se. Neprotestuje. Nenadává. Ani nebrblá. Císař pán nařídil a i těhotná žena musí jít ke sčítání lidu 200 kilometrů.

Postup 4:

Text: Slova anděla pastýřům: Zvěstuji vám velikou radost. Dnes se vám narodil spasitel.
0)
Úvod.
Vánoce: Nejdůležittější svátky pro většinu lidí u nás.
a)
Přípravě věnujeme nejvíc času. Už dlouho před vánocemi.
b)
Vkládáme do vánoc svá přání, nejlepší tužby po krásném, pěkném, plném, pravém a šťastném životě. Jak bychom si přáli žít pořád.
c)
Přání: Aby aspoň paprsky světla vánoc působily i v následujících dnech. Osvěcovat všední dny.
d)
Lidské úsilí pozvednout se výš ke krásnějšímu životu. Aspoň pár krůčků.
e)
Co dělá vánoce vánocemi.
1.
Boží dílo, evangelium, radostná zvěst, co PB udělal pro nás.
2.
Evangelium, radostná zpráva. JK sestoupil s výšin nebeské slávy k nám lidem dolů. Urazil kilometry.
1)
Lukáš.
a)
Ne historie. Ne popis událostí. Ne reportáž o tom, co se stalo a jak se to stalo.
b)
Co církev v odstupu času pokládala a považovala za důležité si pamatovat a připomínat.
c)
Nezapomenout na zvěst.
d)
Protiklad dvou světů. Vyjádřeno jmény.
2)
Augustus. Římský císař.
a)
Představitel moci a slávy světa. Císař Oktavianus.
b)
Senát: Augustus, vznešený, sebastos, p¨rakticky božský.
c)
Vládu Augusta mnozí velmi oceňovali.
1.
Zvýšení životní úrovně pro některé v říši.
2.
Pokoj, mír.
3.
Nepřátelé si netroufali na řím.
d)
Servilní úředník napsal:
1.
Už zpráva o narození Augusta je evangelium. Kdyby se Augustus nenarodil, svět by skončil ve zkáze. Zanikl by.
2.
Díky Augustovi prý nastává nový věk. Objevilo se světlo v temnotách.
e)
Augustus si žije v paláci daleko v Římě. Žije hodně vysoko nad běžnými lidmi.
f)
Augustus má v Judsku místodržícího. Ani ten nejde do Betléma osobně sepisovat lidi kvůli vybírání daní pro císaře. Pošle své úředníky.
3)
Josef.
a)
Zchudlý potomek Davidova královského rodu. Výsměch.
b)
Představitel obyčejných lidí dole. Každodení radosti a starosti, neustálé životní zápasy.
c)
Census. Daňový soupis. Ne pouhá zvědavost císaře, kolik lidí žije v jeho zemi.
1.
V Judstvu se census uskutečnil o několik let později než jinde.
2.
Dvě vzpoury v Judsku.
d)
Teď: Zdeptanost Josefa. Ani neprotestuje. Ani nenadává. Nehledá omluvy k nejítí do Betléma. Císař pán poručil, a tak musí jít i Marie ve vysokém stupni těhotenství. Není omluva. Termín daňového přiznání se musí přece dodržet.
e)
Josef nemá příbuzné v Betlémě. Nemá ani peníze na ubytování. Mohli být i s Marií rádi, že je nechali ve chlévě, aby tam Marie mohla rodit. Josef a Marie jsou na tom ještě trochu hůř než běžní lidé.
4)
Augusta opěvují dvorní básníci, např. Vergilius.
a)
JK velebí při narození andělé.
b)
Při díle je sám PB.
c)
Cokoliv se ve světě děje skutečně velikého a významného, pak je při díle vždy PB.
5)
JK se narodil ve chlévě, ne v paláci.
a)
Z chléva se nerozhodují světodějné události.
b)
Je to ale blíž obyčejným lidem.
c)
Do paláce nemusí a hlavně nemůže přijít každý člověk, nepustí ho tam.
d)
Do chléva může přijít každý.
e)
Zvěst evangelia: všem lidem.
f)
PB nás nebude soudit za to, co není v naší moci činit. Ale za to, co je v našich možnostech.
g)
Kdo je nahoře (kdo je výš), ten má víc možností. Komu bylo více dáno, od toho se také víc očekává.
6)
Osobní rozhodnutí.
a)
Jestli se JK nenarodí v našich srdcích, pak nám bude chybět to podstatné z vánoc.
b)
Osobní rozhodnutí za nás nikdo neudělá.
c)
Osobní odpovědnost za vlastní život.
7)
KB není dobře se mít, ale dobře činit.
a)
Nedá se to poručit, ani naorganisovat.
b)
Slovo odezní. Co s ním uděláme?
8)
Nikdo není z KB vyloučen.
a)
Dobře činit může každý. Podle svých možností na kterémkoliv místě.
b)
Dobře se mít a mít štěstí v životě, to se nepodaří vždy každému.
c)
I o letošních vánocích jsou mnozí, kteří se neradují, nevede se jim dobře.
1.
Nevyšlo to nějak v životě, v mezilidských vztazích.
2.
Smolaři. Nedaří se jim.
3.
Nemocní. Umírající. Důsledky války. Hlad. Nouze. Slabí všeho druhu.
9)
Dobře činit může každý.
a)
Někdo má větší možnosti, jiný menší.
b)
Nemocný na lůžku se aspoň za druhé může modlit.
c)
Zdravý může dojít nemocného na lůžku navštívit.
10)
JK není císař.
a)
Může k němu každý.
b)
Kdysi slavný Augustus zapadl. Jen pár odborníků na historii ho zná.
c)
JK má následovníky. O vánocích a každou neděli se kvůli němu shromažďují po hloučcích miliony lidí.
d)
Augustus měl patolízaly. Placení sluhové.
e)
Jk měl vždy a má stále následovníky ochotné k oběti a obětavosti pro něj a kvůli němu.
1.
Štěpán. První mučedník pro víru v JK.
2.
Oběti prvních křesťanů.
3.
Toleranční otcové.
4.
Mnozí se lecčehoss odřeknou, aby podpořili dílo JK v tomto světě.
5.
Jk přetrval a přetrvá čas.

Poznámky:

1)
David na vrcholu své moci a slávy nedosahoval Augustovi ani po kolena.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.