Lukáš 1,26-38.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Advent. Vánoce.

Text:

Lukáš 1,26-38.

Čtení:

Izaiáš 40,21-31. Jeremiáš 32,36-41.
Lukáš 1,26-38.
26
Když byla Alžběta v šestém měsíci, byl anděl Gabriel poslán od Boha do galilejského města, které se jmenuje Nazaret,
27
K panně zasnoubené muži jménem Josef, z rodu Davidova; jméno té panny bylo Maria.
28
Přistoupil k ní a řekl: "Buď zdráva, milostí zahrnutá, Pán s tebou."
29
Ona se nad těmi slovy velmi zarazila a uvažovala, co ten pozdrav znamená.
30
Anděl jí řekl: "Neboj se, Maria, vždyť jsi nalezla milost u Boha.
31
Hle, počneš a porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš.
32
Ten bude veliký a bude nazván synem Nejvyššího a Pán Bůh mu dá trůn jeho otce Davida.
33
Na věky bude kralovat nad rodem Jákobovým a jeho království nebude konce."
34
Maria řekla andělovi: "Jak se to může stát, vždyť nežiji s mužem?"
35
Anděl jí odpověděl: "Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní; proto i tvé dítě bude svaté a bude nazváno Syn Boží.
36
Hle, i tvá příbuzná Alžběta počala ve svém stáří syna a již je v šestém měsíci, ač se o ní říkalo, že je neplodná.
37
Neboť 'u Boha není nic nemožného'."
38
Maria řekla: "Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova." Anděl pak od ní odešel.

Postup:

1)
Lukáš. Vyprávění Theofilovi. Jak to bylo s JK od začátku.
a)
Zaslíbení proroků.
b)
Očekávání Izraele. Naděje. Tíha života.
c)
Očekávání pohanů. Lepší svět. Spása.
2)
Forma.
a)
Poezie. Radost. Chvalozpěv.
b)
Píseň z Dodatku 627: Má duše Boha velebí.
c)
Kontrast: Nezamlčena realita života.
d)
Kontext. Chápat a rozumět v historické dobové souvislosti.
3)
Archanděl Gabriel.
a)
Oznamuje narození JK, Spasitele.
b)
Předtím oznámení narození Jana.
c)
Kontrast: Jeruzalem a Nazaret.
d)
Jan a Ježíš. Předchůdce a dovršitel.
e)
Nepochopitelné: Vše nestoupá (samočinně) vzhůru.
1.
Jan je z kněžského rodu. Blízkost jeruzalemského chrámu.
2.
Galilea: nepravověrná. Bůh jde i tam. Ježíšův původ je prostý. Ze zapadákova. Nazaret.
f)
Archanděl zastupuje, reprezentuje a prezentuje samotného boha.
g)
Lukášův zeměpis. Jeruzalem a Galilea. Boží milost se vlamuje do hlubin hříchu.
4)
Předpověď předchůdce.
a)
Kněz Zachariáš. Otec Jana. Očekávání.
b)
Gabriel mluví k muži Josefovi.
c)
Ženy tehdy.
1.
Žena tehdy nesvědčila na soudu. Nebyla pokládána za věrohodnou.
2.
Marie. Chudá. Neměla významný původ.
d)
Kontrast: Bůh své dílo nestaví na zasloužilých a privilegovaných.
1.
Láska k chudým pastýřům.
2.
Třtina nalomená. Doutnající knot. JK nedolomí, nedošlápne.
3.
JK pozvedá, nedošlápne, nesrazí.
5)
Paradox narození.
a)
Ne biologické ůvahy.
b)
Alžběta: Neplodná, stará.
c)
Marie: Nežila s mužem.
d)
Stupňování.
e)
Tajemství: Naděje Boží spásy. Ne z člověka.
6)
JK bude Davidovec.
a)
Ač je popřeno Josefovo otcovství.
b)
Římanům: Synovství z víry.
c)
Král tak nekrálovského původu.
d)
Z Boha. Milost Boží. Ne naše zásluhy.
7)
Staň se mi podle tvého slova.
a)
Důvěra.
b)
Ne resignace.
c)
Naděje: To je to nejlepší.
d)
Veliké zaslíbení: Raab. Rut. Boží láska i pro nás. Ať se děje SB.
8)
Znamení.
a)
Alžběta. 6 měsíců.
b)
Žádné mimořádné znamení. Přesto opora.
c)
Neboj se. Jsme na Boží straně.
9)
Marie chtěla být tím, čím být měla.
a)
Její úkol: Služebnice Páně.
b)
Nepovyšovala se. Nechtěla, aby se k ní modlilo, aby byla slavena. Nechtěla žádné uctívání.
c)
Vážíme si Marie. Matka spasitele. Pozornost je ale obrácena k JK, k jejímu synu. Velikost Marie: Chtěla být tím, čím měla být.

Poznámky:

1)
Imanuel. Bůh s námi.
2)
Mnozí křesťané mají ještě křesťanskou tvář. Někteří i křesťanskou duši. Někteří možná ještě křesťanské srdce.
3)
Bůh své dílo staví na všech, kteří se mu chtějí dát do služby.
a)
Kdo je nahoře i dole.
b)
Každý je zván.
c)
Každý může něco velikého pro PB vykonat, udělat.
4)
Lukášovo evangelium. Zřetelné sociální důrazy.
5)
Theo-fil. Bohu-mil.
6)
Realita života.
a)
Valašské přísloví.
1.
Kdo se narodil pod lavicí, nahoru se nevyškrábe.
2.
Jiná verze: Na lavicu sa nedostane.
3.
JK je níž než pod lavicí. Chlév.
4.
Přísloví neplatí na církev ve srabu.
b)
Bůh pozvedá. Chvalozpěv u Lukáše. Zaslíbení vidí už naplnění. Má duše Pána velebí.
7)
1 Samuelova 2. Chvalozpěv Anny.
8)
Všichni jsou zváni.
a)
Významní: Theofilos. Kněz Zachariáš.
b)
Nevýznamní: Josef. Marie.
c)
Staří: Simeon. Anna. Chrám.
d)
Chudí pastýři.
e)
Moudří mudrci.
f)
I král Herodes, pokud bude ochoten přijít, aby se poklonil Spasiteli.
9)
Josef.
a)
Chatrný potomek slavného krále Davida.
b)
Odvážné zaslíbení o slávě JK.
10)
Proti, navzdory biologickým předpokladům.
a)
V lidské to moci není.
b)
Bůh je při díle.
11)
Křesťanská fazona vánoc.
Nálady. Zvyky. Důraz na vnější podoby a průběh vánoc.
Ztrácí se křesťanská tvář i křesťanská duše i mezi křesťany.
Hluboký, niterný prožitek evangelia. Projeví se to nejen na křesťanské tváři. I na křesťanském srdci.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.