Lukáš 2,1-7.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Vánoce.

Text:

Lukáš 2,1-7.

Čtení:

Lukáš 1,26-33.39-56.
Lukáš 2,1-1-15.
1
Stalo se v oněch dnech, že vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby byl po celém světě proveden soupis lidu.
2
Tento první majetkový soupis se konal, když Sýrii spravoval Quirinius.
3
Všichni se šli dát zapsat, každý do svého města.
4
Také Josef se vydal z Galileje, z města Nazareta, do Judska, do města Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova,
5
Aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě.
6
Když tam byli, naplnily se dny a přišla její hodina.
7
I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod střechou.
8
A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stáda.
9
Náhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň.
10
Anděl jim řekl: "Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid.
11
Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově.
12
Toto vám bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, poležené do jeslí."
13
A hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha:
14
"Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení."
15
Jakmile andělé od nich odešli do nebe, řekli si pastýři: "Pojďme až do Betléma a podívejme se na to, co se tam stalo, jak nám Pán oznámil."

Postup:

1)
Obyčejný příběh narození chudého dítěte tehdy. Lidé by si toho sami ani nevšimli.
2)
Představa o Bohu.
a)
Všemocný ředitel na nebi.
b)
Zde něco takového ztělesňuje Augustus. Všemocný císař na zemi. Rozkaz. Vše se dá do pohybu. Všeobecný mumraj podle císařského rozkazu.
3)
Kontrast.
a)
Proti tomu chudé dítě.
b)
Když císařovny rodily, to bylo slávy.
c)
Za Rakouska: Přípis na sbory, aby se ve sborech modlili za šťastný porod kterési arcikněžny.
d)
Porod Marie: bez reklamy a pompy. Chlév. Ne palác. Nedůležité pro svět.
4)
Bůh přichází odjinud a jinam než lidé čekají.
My: Vánoční selanka.
5)
Svět počítá jen s těmi:
a)
Kdo mají moc.
b)
Dovedou se prosadit, uplatnit.
c)
Dítě, navíc chudé, do toho nezapadá. Bezbranná podoba Boha. Šokuje to.
1.
Vyvádí nás to z míry. Pohled naruby.
2.
Naše představa: Bůh je nahoře, ne dole.
6)
Víra roste ze setkání s JK. Přijít k němu jako pastýři.
7)
Naše představa, náš život právě souvisí s tím, kdo právě vládne a jaká vydává nařízení.
Dojem: Na tom závisí naše vyhlídky pro pokoj, mír, svobodu.
8)
Lukáš zatáhl politiku až do vánočního příběhu.
a)
Nařízení vládců.
b)
Vidět to ve světle víry. Pohled věřícího člověka.
c)
Výnos císaře. Jde o peníze pro císaře.
d)
Ale ku podivu důležitější je v příběhu Josef, Marie, a ovšem Ježíš, zde nejmenovaný jménem.
e)
Lidští hybatelé světem: jen kulisa pro boží jednání.
9)
Křesťan má mít zájem o veřejné věci.
a)
Ale nezakládat na tom svou naději.
b)
Nejsme vposledu loutky v rukou mocných tohoto světa, i když to tak někdy vypadá a dokonce i je. Paradox. Poslední slovo má ale Bůh.
c)
Bůh se ujímá těch dole. Důstojnost Božích dětí skrze víru.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.