Daniel 3.

(Kázání Starý zákon -> 27 Daniel)Pec ohnivá.

Text:

Skutky 5,29:
Odpověděv pak Petr a apoštolé, řekli: Více sluší poslouchati Boha než lidí.

Čtení:

Daniel 3,8-18.
8
V té době přišli muži hvězdopravci a udali Judejce.
9
Hlásili králi Nebúkadnesarovi: "Králi, navěky buď živ!
10
Ty jsi, králi, vydal rozkaz, aby každý člověk, až uslyší hlas rohu, flétny, citary, harfy, loutny a dud a rozmanitých strunných nástrojů, padl a poklonil se před zlatou sochou.
11
Kdo nepadne a nepokloní se, má být vhozen do rozpálené ohnivé pece.
12
Jsou zde muži Judejci, které jsi pověřil správou babylónské krajiny, Šadrak, Méšak a Abed-nego. Tito muži nedbají, králi, na tvůj rozkaz, tvé bohy neuctívají a před zlatou sochou, kterou jsi postavil, se neklanějí."
13
Tehdy Nebúkadnesar, rozlícen a rozhořčen, rozkázal přivést Šadraka, Méšaka a Abed-nega. Tito muži byli hned přivedeni před krále.
14
Nebúkadnesar se jich otázal: "Je to tak, Šadraku, Méšaku a Abed-nego, že mé bohy neuctíváte a před zlatou sochou, kterou jsem postavil, jste se nepoklonili?
15
Nuže, jste ochotni v čase, kdy uslyšíte hlas rohu, flétny, citary, harfy, loutny a dud a rozmanitých strunných nástrojů, padnout a poklonit se před sochou, kterou jsem udělal? Jestliže se nepokloníte, v tu hodinu budete vhozeni do rozpálené ohnivé pece. A kdo je ten Bůh, který by vás vysvobodil z mých rukou!"
16
Šadrak, Méšak a Abed-nego odpověděli králi: "Nebúkadnesare, nám není třeba dávat ti odpověď.
17
Jestliže náš Bůh, kterého my uctíváme, nás bude chtít vysvobodit z rozpálené ohnivé pece i z tvých rukou, králi, vysvobodí nás.
18
Ale i kdyby ne, věz, králi, že tvé bohy uctívat nebudeme a před zlatou sochou, kterou jsi postavil, se nepokloníme.
29
Vydávám rozkaz: Kdokoli z lidí kterékoli národnosti a jazyka by řekl něco proti Bohu Šadrakovu, Méšakovu a Abed-negovu, ať je rozsekán na kusy a jeho dům ať je učiněn hnojištěm, neboť není jiného Boha, který by mohl vyprostit jako tento Bůh."

Postup:

1)
Navázání na kapitolu 2.
a)
Daniel vyluštil králův sen, který král zapomněl. Podal mu i výklad, který krále uspokojil.
b)
Socha. Zlatá hlava, Nabuchodonozor. Stříbrná prsa. Měděné břicho. Nohy ze železa. Chodidla: směska hlíny a železa. Postupný sesuv říší. Nejslavnější je Nabuchodonozor.
2)
Povýšení Daniele. Jakýsi president akademie věd. Přední mezi mudrci. Daniel zařídil, aby jeho 3 přátelé dostaly významné posty. Správci krajin.
3)
Král chválil Danielova Boha. Jenže královské názory bývají často vrtkavé. Vlastní zájmy jsou jim většinou přednější. Sláva jim stoupá do hlavy. Pýcha. U Nabuchodonozora se to několikrát projevuje. Vlny pokory a nebetyčné pýchy až do nebe.
4)
Demonstrace královské moci. Obecně ve všech královstvích, panstvích a režimech. Klanět se v nějaké podobě. Snížit se. Přinutit lidi, aby navenek dali najevo, že se pokořili, sklonili, že uznávají a respektují moc.
5)
Konkrétní podoba tehdy.
a)
Pláň Dura. Jakási Letenská pláň pro vojenské a jiné přehlídky. Manifestace.
b)
1. Máj kdysi. Před VLR. Přijít.
c)
Dát najevo svou přítomností souhlas nebo to, že člověku nic jiného nezbývá.
d)
Tehdy: Padnout jak dlouhý tak široký na zem a ležet skloněný v prachu.
6)
Výchovné pro satrapy, pro vysoké státní úředníky.
a)
Nemohli si lajznout (dovolit) se moc narovnávat. Budou věrně sloužit.
b)
Výchovné i pro prosté lidi. Když nic jiného nezbývá tak velkým pánům, tak ani oni si nemohou moc vyskakovat.
7)
3 Judejci. Věrnost Hospodinu.
a)
Trčeli mezi ležícími a klečícími jako revoltující trojlístek.
b)
Urážka krále, jeho rozkazu.
c)
Příliš povzbudivé pro potenciální disidenty. To král nemůže trpět a strpět.
d)
Něco takového se musí exemplárně potrestat. Dát jim za vyučenou. Ale hlavně, uvést do patřičné normy všechny ostatní. Ukázat na marnost odporu a vzpírání se.
8)
Kdo žalují a udávají.
a)
Hvězdopravci. Astrologové. Je jim trnem v oku Hospodin, který je proti astrologům. Konkurence v oblasti náboženské.
b)
Neudávají spolusatrapové, ale mudrci u králova dvora.
c)
Víra v Hospodina ohrožuje jejich postavení azisky od naivních a důvěřivých lidí.
d)
Obdoba: Skutky 19. Zlatník Demetrius uspořádal demonstraci proti Pavlovi. Když lidé začali věřit v JK, přestali ve své pověrčivosti kupovat amulety zlatníků. Polevili ve své pověrečnosti. Šlo o peníze. Propagační heslo zlatnických demonstrantů: Veliká je Diana Efezských.
9)
Král má zájem, aby se ti tři raději sklonili než aby šli do pece ohnivé.
a)
Tresty totiž jen dokazují, že tu jsou nějací nesouhlasníci a rebelanti.
b)
Kdyby se příště při přehlídce klaněli, ukázalo by se pro lidi, že přišli k rozumu.
c)
Že dospěli k názoru, že se opravdu nedá jít cestou disidentství a revolty.
10)
Král přesvědčuje milostivě a laskavě.
a)
Nabídka milosti. Přemlouvání se zostřuje a pak vyostřuje. Myslíte si, že vás zachrání váš Bůh?
b)
Rebelanti: Bůh je mocen nás zachránit. Ale ať zachrání nebo nezachrání, tvému obrazu se klanět nebudeme.
11)
Pec ohnivá. Nejasnosti.
a)
7 krát rozpálenější nežli běžně. Běžně by na upálení stačilo běžné rozpálení pece.
b)
Nakonec se tam spálili ti, kdo je tam strkali.
c)
Vykladači: Soud. Hloubková kontrola jejich práce, činnosti. Přijít na něco. Třeba něco vytunelovali nebo jim jinak zůstalo za prsty. Běžné u tehdejších satrapů. Něco opominuli, přehlédli, zanedbali. Revise. Inventúra. Prověřování.
d)
Nic se na ně ale nenašlo. Nedalo se jim ani nic jinak přišít.
12)
Nabuchodonozor vidí v peci 4 muže. Boží syn. Obraz. Boží ochrana. Zachránil je ten Bůh, o kterém král pochyboval.
13)
Král chválí Boha oněch tří vyznavačů.
a)
Překvapující. Nařízení: Kdo by se postavil proti jejich Bohu, třeba jen slovíčkem, bude potrestán. Dosti přísně. Jeho dům bude zbořen a na tom místě se udělají veřejné záchody, smetiště.
b)
Udavačští hvězdopravci, žalobníčci, nebyli potrestáni. Nebyl legální důvod je za něco potrestat. Oznámili králi jen to, že se děje nepřístojnost proti jeho rozkazu.
14)
Petr před židovskou radou. Text.
a)
Věrnost křesťanů v arénách.
b)
Mistr Jan Hus.
c)
Hranice, na kterých byli upalováni husité. Nezachráněni.
d)
Krev mučedníků a vyznavačů byla (stávala se) semenem dalších křesťanů.
15)
Mezné vyznavačské situace.
a)
I dnes.
b)
Jde o život nebo o hodně.
c)
Někdy ale v obyčejném životě jde zdánlivě o méně nebo o málo.
d)
Vposledu však jde vždycky o život věčný.
e)
Věrnost života podle Boží vůle. Pravdivost života. Desatero. Milovat boha nade vše a bližního jako sebe. Pravdomluvnost. Čestnost. Poctivost. Charakternost. Etická oblast života. Vyznávat životem, dlovy i skutky.
f)
Římanům 12,1-2. Nepřizpůsobovat se tomuto světu. Více poslouchat Boha.
g)
Lákavé nabídky pro pohodlnější život.
16)
Otázka pro diskusi a k zamyšlení: Proč se někteří věřící dostávají do prekérních a těžkých vyznavačských situací více a jiní méně? Proč ti, co nemají vyznavačské zkušenosti tak kecají různé žvandy těm, kdo prošli ohněm vyznavačskosti?
a)
Někteří se dokonce docela dobře a chytře dokáží vyhnout různým nemilým střetům kvůli víře. Kompromisy různé intensity. V minulosti i v přítomnosti. Třeba i na úkor jiných. Slovně se pak ale třeba i tváří velmi vyznavačsky.
b)
Dokáží z toho různě a rozmanitě těžit. Dokáží i srážet ty, kdo kvůli víře a kvůli důsledkům víry měli v životě nějaké potíže.
c)
Církev si nedovede vážit těch, kdo se kvůli věrnosti církvi a evangeliu např. Za totality nemohli rozvinout na školách nebo měli kádrový strop.
d)
Vposledu v tržní církvi rozhodují peníze, ať byly získány třeba i za podivnou cenu a možná i za podivných okolností.
e)
Žel tím klesá kredit církve nejen v okolí církve, ale i u solidních lidí uvnitř v církvi.

Poznámky:

1)
Pozdrav: Králi, na věky buď živ.
a)
Velmi honosně přehnané přání.
1.
Střízlivá a racionální měřítka nelze uplatnit v orientálním přehánění kolem zbožněných nebo polobožských králů.
2.
Oficielní nezbytně nutný pozdrav. Dvorní ceremoniel. Protokol. Musel se tomu podrobit i v Hospodina věřící státní zaměstnanec, přestože je tomuto věřícímu jasné, že s tou lidskou věčností je to více než jen fraglich.
b)
V oficielním styku s papežem musí uplatnit i evangelický představitel otitulování: Svatý otče.
1.
A to přesto, že protestant ví, že svatý je jedině Bůh.
2.
Ateistickému představiteli státu to v oficielním styku nevadí. Je zvyklý na nejrůznější tituly, které mu většinou nic neříkají. Musí respektovat oficielně stanovená a uznávaná pravidla.
2)
Žaloba. Provinění trojlístku:
a)
Neposlouchají královský rozkaz. Zatím obecné požalování.
b)
Nectí babylonské bohy. Konkrétně: Nectí královy bohy. Stále ještě obecné.
c)
Neklanějí se před sochou, kterou král nechal postavit. Konkretisace provinění.
d)
I to obecné, ale i to konkrétní, viditelné, je na strčení do ohnivé pece.
3)
Pec ohnivá.
a)
Socha Nabuchodonozora. Král vyžadoval úctu jako bůh.
1.
3 mládenci se neklaněli. Státní úředníci.
2.
Daniel byl mudrc. Ti se nemuseli chodit klanět.
b)
Král.
1.
Velkorysost. Aby se podrobili. Odpustí jim. Aby všichni viděli, že přišli k rozumu. Monstr proces by příliš křičel.
2.
Výhružka: pec ohnivá. Váš Bůh vás stejně nezachrání z ruky mé.
3.
Vyznavačskost v Hospodina. Mladíci: Ať nás náš Bůh zachrání nebo ne, tvému obrazu se klanět nebudeme.
c)
Pec ohnivá. Revisní kontrola. Hloubková kontrola. Pracovalo se rychleji nežli dnešní parlamentní komise. Zázrak. Nic se nenašlo. Ale umazali se kontroloři a revizoři. Vyšlo najevo mnohé o nich. Ti se přismahli, připálili, ožehli.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.